Heinäkuun höpinät

Pystytkö Leina laitteissa pyörimään? Eikö tuu ällö olo? Vaikka mä oon aina välttynyt raskauspahoinvoinnilta, niin esim auton rajut liikkeet välttäisin kernaasti kokonaan.. Lentäminen sujuu kyllä, mikä onni onkin kun olen joutunut reissaamaan niin paljon nyt. Mutta Lintsi... Auts!!!!
Mukavaa hotla-lomaa!
 
Plääh, kyllä ottaisin mieluusti vähän rennommin... Esim tänään ollu tällainen ohjelma: heräsin 3.30 kun miehen herätys soi. 5.20 taksi haki mut, lento duunimatkalle ja nyt 20.00 olen juuri päässyt hotellille ja nostin jalat kohti kattia. Täällä on lämmin ja matkakohde kaunis ja käyn sisäistä taistoa et lähtisinkö hetkeksi ulos ja kävisin vaik syömässä vai antaisinko unen tulla. Huomenna pitkä työpäivä ja kone laskeutuu Helsinkiin 23.00. Seur pv pitkä ja intensiivinen töissä.
Tää on niin hassu tilanne. Tykkään työstäni hurhasti ja nyt on niin isot jutskut, että on paljon hommaa. Toisaalta olis kesä, vauvaa vois fiilistellä enemmän ja lapsetkin haluaisivat nauttia äidin seurasta (liekö itserakas ajatus...). Toisaalta on kiva tehdä nyt asiat kunnialla loppuu ja jäädä hyvillä mielin äippälomalle vuodeksi. Toisaalta stressitaso on niin kova, että vauva tuskin siitä tykkää. Toisaalta, toisaalta, toisaalta.... Parin vk kuluttua onneksi taas parin vk lomanen.
Onkohan teistä kukaan muu sitä mieltä, että Kelan äitiysloman ajoitus on joustamaton siinä mielessä et jo 30 pv ennen on jäätävä lomille? Miksei saa tehdä töitä loppuun asti jos jaksaa ja tahtoo ja säästää ne päivät ajalle, jolloin vauva on jo syntynyt? Esim Ruotsissa tämä on mahdollista.
 
Ninni88, mä opiskelin aikoinani samalla kun olin raskaana ja synnyttelin ensimmäisiä lapsia. Musta se oli hyvä yhdistelmä, sillä pyöritin lapset ja kodin aina yksin kun mies 24/7 töissä. Sain hetkeksi keskittyä omiin älyä vaativiin juttuihin ja kun oli pari tuntia lukenut, niin sitten koti-ja lapsihommat taas maistuivat. Tasapainottivat toisiaan. Hiekkalaatikolla oli mukana muistilistoja ja pänttäsin kakkujen taputtelun välillä tietoa päähäni. Minä suosittelen!!
 
Varsinkin ekaa odotellessa tuntu et mikäs tässä on töissä käydessä, mut tän tokan kohalla voin ainakin myöntää olevani työpäivän jälkeen aika väsynyt ja helposti tulee tunne et en oo mikään maailman paras äiti esikoiselle.
Jos vain terveys, omat voimat ja pomo antaa myöten ni miksikäs sitä ei töissä kävisi? Itse kyllä nautin lomasta ennen vauvan syntymää. Ehtii tehdä sitten viimeiset valmistelut.
 
Eikös sitä saa käydä töissä synnytykseen asti? Joutuu vaan tulojaan selitteleen Kelalle... Toki ne kela-vapaat kuluu siinä, eikä saa siirrettyä loppuun.
 
Mikä tässä heinäkuussa mättää ku ei uni meinaa sitte millään tulla ja yöt meinaa mennä valvomiseks. Päivisin kyllä väsyttäis kuinka paljon, mutta ku tulee ilta ja antaa ittellee luvan käydä nukkumaa ni ei.. kohta 6h sängyssä taas tullu pyörittyä. Kai se pitäs alkaa käyttää tääki aika hyödyks :D silitettävää vielä riittäs tulevan vaatteitten kanssa! ei vaan oo mun juttu ni siirtyy koko aika vaa etiäpäi :D:D
 
Mä oon ollut viime ajat hiljaiselolla kun miehellä alkoi loma ja ite oon hoitovapaalla. Nyt ollaan vuokranökillä viikko itä-Suomessa ja nautittu hienoista keleistä. Parin kummilapsen synttärit heinäkuussa ja suunnitelmissa reissut Naantalin Muumimaailmaan, Korkeasaareen sekä Zoolandiaan. Tosi paljon pieniä menoja on, ei ainakaan aika käy tylsäksi.
 
Mäkin oon ollu hiljaiselolla toukokuun alusta asti, kun kevään olin mahdottoman väsymyksen takia saikulla koulusta, ja kesälle tarkotettu harjoittelu peruuntui koska ihanan kannustava opettajani ei uskonu et pystyn siihen raskaana ollessani (mikä ajoittain näyttää pitävän paikkansakin). Kesäkuu meni aika sumussa kun väsymys verotti edelleen ja alkukuun matkasta kesti toipua henkisestikin...

Mut nyt heinäkuussa oon heränny eloon! Siitä saan kiittää ihanaa äitiäni, joka on jo kaks kertaa tullu meille kahden päivän järjestelytalkoisiin. Oon ollu pitkään niin tyytymätön meidän kotiin et tuntuu vapauttavalta hankkiutuu turhasta tavarasta eroon (jota on ollu siis jätesäkeittäin), pestä kaikki pyykit (samoin, jätesäkeittäin) ja sisustaa ja järjestellä vähän uudestaan. Ja urakka on siis vieläkin kesken, vaikka kyseessä on vaan reilu 60 neliön kaksio...

Tekemisestä sitä virtaa saa eikä kellon ympäri lepäämisestä! Tietty supistelut ja sisälle tunkeva helle on pakottanu mut järjestelemään istuen ja seuraamaan ku innokas mummi tekee suurimman työn. Mut nyt jo oikeesti uskon et täst tulee nätti ja viihtyisä koti mikä on helpompi pitää siistinä ja jokseenkin järjestyksessä, ja johon saadaan vauvankin tavarat mahtumaan. Kunnes syksyllä kaikki leviää käsiin :D
 
Meidänkin kämppä kaipaisi järjestelytalkoita. Me kuitenkin muutetaan elokuun alussa isompaan ja ollaan heinäkuussa jonkun verran mökillä. Niin jos sitä vielä pari viikkoa jaksaisi tätä kaaosta.

Meillä on todennäköisesti melkein koko elokuu aikaa muuttaa. Ajattelin, jos tekisi niin, että muuttaisi alkuun kaikki huonekalut ja oikeasti tarvittavat tavarat uuteen kotiin. Vanhassa kämpässä voisi sitten pitää lopuille tavaroille lajittelutalkoot ja heittää mahdollisimman paljon kierrätykseen tai roskiin.
 
Eilen oli meillä kiva retkipäivä kera kolmen ystäväperheen:) käytiin ysitien eläintarhassa. Varsin pieni mesta, mutta näin alle 5v. Kaupunkilais lapsille pieni elämys.
 
Onko joku suunnitellut tekevänsä kesälomareissuja vielä lähempänä synnytystä? Joku täällä taisikin kertoa lentävänsä paljon työreissuille.. Itse mietiskelen pientä kaupunkilomaa tonne elokuun puolelle, pienen lentomatkan päähän. Turvotuksia on ja vatsa on kookas. Kohdunsuun ja -kaulan tilannetta ei ole tarkistettu koko raskauden aikana, supisteluista huolimatta. Nämä lienee sellaisia omalla vastuulla -juttuja. Nyt vaan olisi vielä kiva mennä, kun seuraavaan vuoteen tuskin tarvitsee taas haaveilla mistään erityisestä.
 
Mekin meinattiin lentää lyhyelle kaupunkilomalle nyt tässä kuussa, mutta se peruuntuikin kun ei saatu lemmikeille hoitajaa :/ meinattiin sitten lähteä ihan yhen yön reissulle 300 km päähän vieraaseen kaupunkiin.
 
Minä oon lähdössä rv 35 autolla Oulusta Göteborgiin....toivon että reissu onnistuu koska mulla on siellä vuoden kohokohta työhön liittyen. Linja-autolla siis eli pääsee jalottelemaan. Toki lähempänä katson vointia. Ekaa odottaessa mulla kiellettiin pitkät automatkat rv 29...
 
Mä haluisin käydä kylpylälomalla vielä ennen synnytystä (rv 33 suurinpiirtein) mikäli paikat ei tästä enempää kypsy saatika joudu makuupakkoon. Mutta onko se ihan ok lillua siel altaissa raskaana? :O
 
On se jos ei mitään vuotoa ole. Kysyin itsekin samaa neuvolasta ennen kuin mentiin kylpylään. Nyt me ollaan matkalla mökille :)
 
Mäkin haluisin mennä jonnekin ihan lähelle ens kuussa, vaikka Pärnuun tms. Lentää en enää ehkä uskalla (nyt rv 28). Taas eilen kuulin ikävän tositarinan, jossa vedet oli mennyt lentokoneessa ja kymmenientuhansien eurojen sairaalalaskut paikan päällä. Vauvallekin oli käynyt huonosti. Toki nää tarinat nyt on ihan ääripäästä ja harvinaisia, ei oo tarkoitus pelotella.
 
Muokattu viimeksi:
Tänään lähti ensimmäinen muuttokuorma Etelä-Suomeen ja tein muuttoilmoituksen. Äitikin tuli kyläilemään. Pakataan muuttokamoja ja kaikkee ylimääräistä hyvääkin tavaraa lähtee paljon pois, kun pienempään asuntoon lähden, eikä kaikkee viitsi edes 400km ajeluttaa (jos vaikka joskus tarttis meiningillä). Väsynyt mutta hyvä fiils.
 
Häät tuli lusittua ja heinäkuu alkoi kivasti sokerirasituksella mikä meni hyvin. Ja se litku oli oikeesti hyvää! Sain tuloksetkin samana päivänä ja kaikki oli ok :) Siitä sitten siirryttiin suoraan häämatkalle syömään jäätelöä hyvällä omatunnolla :D

Nyt lähinnä mietityttää, että vauvakirjan mukaan "vauvalle puhumista ja juttelua kannattaa jatkaa", jatkaa? En oo kunnolla oikeastaan edes aloittanut.. Puhuvatko muut jo masulle, se tuntuu jotenkin oudolta.. Ja jostain muualta luin että viimeisellä kolmanneksella kaikki pitäisi olla valmista ja turvakaukalo kiinnitettynä autoon. Haettiin tänään äitiyspakkaus ja siinä on suurin piirtein valmistelut. Tässähän voi tulla kiire!
 
Takaisin
Top