Heinäkuu

Amanda83

Oman äänensä löytänyt
Heinakuu onkin vaihtunut ihan huomaamatta lomaillessa. Mukavaa, että täällä aina välillä on keskusteluakin. Itsekään en kovin aktiivinen ole ollut.
Onkos muut hankkineet jo vaunuja miten paljon? Tänään kävimme laittamassa tilaukseen emmaljungan city crossit kovlla kopalla + se jalkapeite ja hoitolaukku. Tilattiin vielä koppa ja rattaat eri kuoseill niin ei pääse kyllästymään yhteen kuosiin ;)  Ostoksia saa sitten säilyttää niin pitkään liikkeessä kunnes niille tulee käyttöä. Vielä pitäisi turvakaukalo ostaa ja sitten alkaisi kaikki "pakollinen" olla hankittuna.
 
Heipä hei!
Kesäkuun ketjussa olikin hieman vaunukeskustelua ja jotain tarvikehankinnoistaki, mut laitetaan tänneki. :) Me käytiin ostamassa Gessleinin Visionit. Samalla ostettiin Britaxin kaukalo isofix-telakalla. Pinnasänky lainassa veljen perheeltä ja vauvankori on mun vanha. Siihen pitäis teettää uudet reunapehmusteet ja katosverho, kankaat vielä hankkimatta. Joitain vaatteita + muuta tarpeellista pikkutavaraa pitäis hankkia, mutta oottelen äitiyspakkauksen eka (harmi, kuu ei saa vielä sitä uutta).
 
Minulle sanottiin Kelasta, että sitä uutta hieno pakettia (jota itsekin himoitsen) aletaan jakaa vasta loppuvuodesta :( Että se onkin sitten periaatteessa suoraan 2013 paketti ja 2012 jää välistä pois. Ärsyttävää.
 
Moikka :)
Ekaa kertaa nyt opettelen kirjoittamaan tänne, tai ylipäänsä tämäntyyliselle foorumille. Olin jo ihan ihmeissäni kun salasanaa ei alkanut kuulua sähköpostiin, mutta se olikin mennyt roskapostikansioon emoticon

Mulla oli ja meni kesäloma jo...nyt olisi reilu 2kk vielä äitiyslomaan aikaa. Hiukan kyllä toivon pääseväni saikulle jo aikaisemmin, saapi nähdä. Torstaina seuraava neuvolalääkäri.

Hankintoja ei ihan kamalasti tarvitse tehdä, jotain vaatteita saan tutulta, kun vaihdossa annan pojan vanhoja. Vaunut ja turvakaukalo on....sänky korjaamista vaille, mutta on kuitenkin. Hoitopöytä tulee kaverilta, vaikken ekan kanssa oikein edes käyttänyt, pesukoneen päällä oli muutama pyyhe ja se riitti. Kantoliinankin ostin ja uuden itkuhälärin, jossa pettymys oli lapsen yksikön johtopakko emoticon ei siis saa langattomasti käyttöön, vaikka vanhemman yksikköön on akku. Ja on vielä talkback-toiminto, mutta eipä sitä voi sitten ottaa automatkoille tai antaa vanhemmalle lapselle pihalle mukaan, kuten ajattelin.
 
Miten muuten olette jakselleet? Millä viikoilla mennään ja miten työssä ja kotona olette voineet? Millaisia "sotasuunnitelmia" on tulevaisuudelle, kun vauva on syntynyt?

Minä olen päässyt suhteellisen helpolla. Pahoinvointi oli lähinnä etomista iltaisin ja ylensyönti kostautui koko loppupäivän vatsa-ahdistuksella. Ehkä ihan hyvä niin, koska ensimmäisestä lihoin parikymmentä kiloa, ja nyt en todellakaan enää halua sitä. Esikoinen oli syntyessään ekaksi lapseksi aika isokin, vaikka syntyi viikkoa ennen LA:aa, 3810g.
Tyttösen arviopaino menee 2800g käyrällä, ja silläpä toivonkin synnytyksen olevan hiukan helpompi :D Nyt siis viikkoja vajaa 26...

Ennen puoliväliä alkoi nivuskipu, joka on jonain päivinä aika viheliäinen, toisina helpompi. Joudun töissä olemaan jalkeilla suurimman osan ajasta ja se on alkanut ottaa jalkojen ja selän päälle. Omaan tahtiin kotona lyllerrys on ok :)

Sotasuunnitelmana on jatkaa esikoispojan päivähoitoa vauvan syntymän jälkeenkin, tosin päiviä vähennetään. Pelkään etten muuten itse jaksa, kun tuo villikko ei nuku edes päiväunia, ja on muutenkin aika seurankipeä ja temperamentinen. Samalla saa vauva jakamatonta huomiota ja poika ikäistään seuraa, sekä tehdä tuttavuutta tulevien koulukavereidensa kanssa.
 
Tervetuloa mukaan Savu!
Mulla raskausaika mennyt myös suhteellisen helposti. Eka kolmannes oli sitä etomista 24/7 ja paheni aina iltaa kohti, muutamana iltana oksensin. Painoa on kertynyt tasaiseen tahtiin. Taitaa olla sellainen +13 kg nyt saldona ja maha erittäin hyvin kasvanut ;), joskin nyt kasvu selvästi tasoittunut (aikasin näky kunnon raskausmaha). Raskausviikko 29 pyörähtää kohta käyntiin. Eilen kävin sokerirasituksessa, mutta arvot oli hyvät eli normaalit. Jee! Sikiö vastannu ultran mukaan viikkoja (parilla päivällä heittää, mut ei oo la:ta muutettu). Painoarvio tehdään seuraavassa ultrassa siellä raskauden loppupuolella. Minä olen ollut kesälomalla kesäkuun alusta ja töitä pitäis jatkaa elokuun alkupuolella ja olla sinne elokuun loppuun asti. Saa sit nähä, mikä kunto eli vointi. Ainaki nyt tullu näitä yöherätyksiä eli huonosti oon nukkunu. Yhtenä syynä taitaa olla, että lapsukainen kasvanut selvästi ja painaa sen verran, että selällään nukkuminen vaikeutunut ja minä ku en osaa muuten oikein nukkua.
 
mul on ollu niin paljo vaivoja ja kaikkee ärsyttävää etten jaksa niitä edes listata :D kauheimpana oli ehkä 2-3kk oksentaminen ja paha olo 24/7 ei loppunut edes yöllä.. ei enään ikinä! masu tuli esille muutama viikko sitten ja sit ei ookkaan enään kasvua kauheesti tapahtunu sfmitta 21cm ja viikkoja tulee huomenna 25+0. Miten onko muut selvinny vielä ilman raskausarpia?
 
Heipähei!

butterilla on oikein sievä vauvamasu :) Mulla tuo sf mitta oli jo 26,5cm ja maha onkin aivan jättimasu, meni vähän yli käyrien.

Täällä on alkanut ikävät selkäkivut vaivaamaan. Varsinkin työpäivän jälkeen olo on kuin rekan alle jääneellä. Mulla on tosi fyysinen työ, eikä ehdi 8tunnin aikana istahtaa pakollista taukoa pidempään.. Nyt saikulla, ja todennäkösesti olen kesälomaan asti. Muuten vointi on loistava!!

Viime viikolla ultrattiin myöskin, ja poika oli kasvanut oikein hienosti. Painoa vaavilla oli 950g. :) Kyllä se vaan vauhdilla kasvaa.

Äitiyspakkaus saapui tännekin muutama päivä sitten, ja tosiaan vanha tuo pakkaus oli, ja aika poikamainen mielestäni... Itse olin kovin tyytyväinen.

Raskausarpia on tullut muutama ylävatsalle, eikä ihme kyllä tuo pallo tuohon niin vauhdilla pompahti.

Ihanaa kun nyt ollut vähän viileemmät ilmat! Ensimmäistä kertaa odotan ettei tulisi intiaani kesää! :)
 
Voi kivaa, täällä on elämää :)
Meillä oli tänään lääkärineuvola, kaikki hyvin, sf mittaa taisi olla 21,5cm. Painoa ei onneksi vielä ole tullut kuin noin kilo lisää, mutta mulla on jäänyt edellisestä se parikymmentä, joten ei olisi väliksikään tulla. Kai se pakollinen vaan tulee väkisinkin -.-

Millaisia terkkareita ja lääkäreitä teillä on? mulla on terkkarina vanha lapseton nainen, muuten mukava, mutta puolet jutuista pakko suodattaa... Ekalla kerralla kun napa pullahti ulos, sanoi, että mulla on napatyrä..no ei ole. Sit kun sohii verisuonien ohi ja mulle tulee mustelma, niin mulla on kuulemma verenvuototauti...tällä kertaa lähetti labraan suosiolla, ja kehuivat kuinka hyvät suonet mulla on.
Nyt keksi sitten nivustyrän, kun nivunen helkutin kipeä, joka johtuu tasan liitoskivuista :D
Lääkäri on kuitenkin vieläkin oudompi. Siis oikeasti todella erikoinen, ja ihan tunnettu siitä. Kuitenkin ihan helläkätinen ja kuuden lapsen äiti, mutta tänäänkin loukkaantui terkkarille, joka ehdotti kirjoittamaan minulle saikkua loppuajaksi, ja kirjoitti vain ensi viikon loppuun asti. Noh, onneksi hän jää kesälomille pian, ja tuuraamassa oikein mukava lääkäri. 

Viikkoja nyt täynnä 26, tarkalleen 2kk olisi vielä viralliseen äitiyslomaan, mutta en hakenut varhennettua, vaikka sitä tarjottiin, kun on sitten pois loppupäästä. Osa-aikaistakin saisin tehdä, vaan ei ole varaa, kun olen ainoa joka tienaa tällä hetkellä. Vähän pelottaa raha-asiat, mutta kai kaikki järjestyy.

Tänään käytiin muuten Ikeassa. Oli ihanaa jättää puolivälissä esikoinen lapsiparkkiin ja shoppailla ihan rauhassa, ja lapsellakin oli kivaa :) Etsin vauvalle harsoja ja tulin ostaneeksi keittiöpyyhkeitä, kun olivat halvempia ja aivan toimivia, sekä pikkuisen fleece-peitteen, punaisen kummitusyövalon, joka menee imetysvalona yöllä ja pötkötyynyn, joka saa toimittaa imetystyynyn virkaa :) Pinnansuojia katselin myös, mutta ehkä teen itse korkeammat, lastentarvikkeessa ovat alkaen 35e...
 
Unohtui vielä, että ei ole raskausarpia toistaiseksi tullut, ekasta tuli viimeisellä viikolla navan yläpuolelle isompi kuin muualle, mutta sekin aika pieni. Muuten on paljon pieniä, nyt jo häipyneitä, mutta tuntuu kun kädellä tunnustelee.
Rintoihin ja lantiolle tuli myös. Suihkun jälkeen rasvaan, mutten muuten, enkä päivittäin käy suihkussa.
 
Hei!

Tänään tuli täyteen 26 viikkoa. Missä välissä aika kuluu näin nopeesti? Selkä ei ole vielä reistaillut, mutta viime päivinä jalkapöytä on alkanut toisesta jalasta arastamaan, etenkin illalla jos on paljon päivällä kävellyt, myös päkiät ovat välillä kipeät, aamuisin, jos on edellisenä päivänä ollut paljon jalkeilla. Tekisin sellaisen diagnoosin itselleni että jalat ottavat itseensä kun painoa enemmän kannteltavana ja myös jalkapohjan uudelleen muotoutuminen on käynnissä. Maanantaina olisi neuvola, odotankin jo kovasti sillä tykkään käydä siellä jutustelemassa mukavan neuvolatädin kanssa.
Tänään kävin ostamassa uusia äitiyshousuja, kun ei alkuraskaudesta ostetut äitiysfarkut enää mahdukkaan päälle. Kesällä on tähän asti pärjätty puuvillahousuilla mutta kiva välillä käyttää muitakin housuja, myös yksi body tarttui matkaan pikkuiselle.
Kelan sivuilta kävin katsomassa omia tietojani ja siellä olikin yllätykseksi ilmoitus, että äitiys- ja vanhempainrahasta on tehty päätös. Eli postissaki varmasti parin päivän sisällä tulee ihan paperiversio.
Miten teillä muilla tuntuu lapsen liikkeet? Onko millainen vuorokausirytmi liikkeissä? Oma maha-asukkini elää samalnalista rytmiä kuin minäkin. Aamipalan jälkeen ja illalla ennen nukkumaankäymistä on virkeimmillään, päivällä liikuskelee myös mutta noina aikoina selvästi aktiivisimmillaan. Yöt on saanut nukkua rauhassa. Joistakn keskusteluista lukenut, että lapsi ei anna yöllä nukkua kun möyryää niin paljon. Toistaiseksi saanut nukkua siltä osin rauhassa.  Enemmän nukkumista häiritsee vessassa ramppaaminen ja nyt muutamana aamuna herännyt ihan ilman syytä tosi aikaisin. Harjoitteleeko keho jotenkin tulevia yö- ja aamuherätyksiä varten????
 
Liikkeistä tuntee, että pikkuisella käy tila yhä ahtaammaksi. Välillä herään potkuihin, mutta lähinnä nukkuminen vaikeutunut, sillä en osaa nukkua kyljellään. Raskausarpia ei vielä ole, mut iho on jo sen verran venynyt, että kauhulla niitä odottelen samoin kun tuon jättimahan yhä kasvamista. Vessassa ei ole tarvinnut rampata vielä kovinkaan tiheään, mutta nyt tiedän, mitä tarkoittaa, kun närästää!
 
Heippa hei kaikille pitkästä aikaa

28 vko ja viimeinen kolmannes alkoi tänään, pitänee ottaa taas uusi masukuva!

Noista oireista, niin raskausarpia ei ole tullut, ei edes sitä 'linea negraa', viiva navasta alaspäin. Jokunen "venytysarpi" löytyy lantiolta, mutta ovat pieniä. Sf mitta 24cm 3 vko sitten.

Päänsärky (migreenityyppinen) on vähentynyt, mutta aika ajoin vaivaa, jos en ole a) nukkunut hyvin, b) juonut riittävästi vettä tai c) syönyt säännöllisesti. Tämä kaikki kostautuu päivän parin viiveellä heti ikävällä jomottavalla ohimosäryllä.

Selkä on reistaillyt säännöllisesti. Jos ei ole alaselkä, niin sitten niska-hartia tai sitten keskiselkä. Tosin tuo keskiselän (lapaluiden kohdalla) vaivaa saan hoidettua kerta-heitolla, niska-hartiajumitukset taas ovat vaivanneet aina ja alaselkä vaan nyt kuuluu tähän ihannuuteen ;-)

Viimeisin riesa ovat jalat ja reidet. Turvotusta ei ole (vielä) mutta iskiastyyppistä särkyä on ollut ajoittain ja levottomat jalat-tunnetilaa. Vaika yritän venytellä ja jumpata jalkoja niin joskus pitää ottaa parasetamolia ja mennä nukkumaan. Kait ne kuuluu tähän viimeisen kolmanneksen riesoihin.

Yöt saan nukuttua, vauvakin lepäilee (tai sit minulla on niin hyvät unenlahjat etten tunne potkuja). Tosin, kyljellä nukkuminen ei ole mun normaali asento, joten paljon joudun vaihtaan puolta yön aikana. Väsymystä on ruvennut ilmentymään enemmän. Joko on anemiasta kiinni (neuvolakäynti ensi viikolla) tai sitten kasvava maha ja raskausviikot aiheuttavat luonnollisen väsymyksen tunteen.

Tarvikkeita ei ole vielä minkäänlaisia, tulossa kyllä (lainaksi, annettuja jne). Ollaan lisäksi muuttamassa 2vko kuluttua, joten hankitoja ollaan tahallaan jätetty tekemättä tämän pienen - hrm - projektin takia. Pelottaa hieman, mutta saadaan paljon kaivattua lisätilaa kertaheitolla.


Hei, kaikille teille ihanille odottajille oikein mukavaa viikonloppua!
 
täällä huomenna 30rv tännä :/ aika menee tosi nopsaa!! täälläki koko raskausaika ollu tosi helppo onneks.. yksin kun vauvaa odotan niin pahoinvointi ja väsymys ei olis ainakaan helpottanu arkea :) nyt vaan ehkä 5viikon ajan ollu tosi paljoin harjoitus supistuksia.. siis niitä saattaa tulla 20-30 päivässä ja illalla maha alkaa olla jo kipee kaikesta siitä supistelusta. noi voi johtua siitäki et joudun tekee kaikki hommat kotona yksin.. kantaa kauppakassit ja muutenki kaikki kotihommat, mutta täytyy muistaa aina vähä levätäkki :D 

raskausarpia on tullu vaan rintoihin vähän.. oon käyttäny koko raskausajan Bio oil öljyä vatsalla ja reisissä! oon kuullu siitä paljon hyvää just raskausarpiin ja ennaltaehkäisyyn. 

Mulla vauva oleskelee ainoastaan vasemmallapuolella mahassa.. ei siis ollenkaan oikeella. harjotus supistukset kovettaa vaan vasemman puolen et kohtu taitaa olla nyt vaan siellä :) kova poika on potkimaan :) yöt oon saanu nukuttua potkuilta! illalla liikkuu paljon ja potkii tosi kovaa kylkiluihin.. se muuten tuntuu kamalalta :/ 
 
Itselläni oli alkuunsa hyvin helppo raskaus, ainoa mistä tiesi odottavansa oli kasvava masu ja vk19 alkaen liikkeet. :) olin kauhean tyytyväinen ja kehuin moneen otteeseen,miten helpolla olen päässyt. Sitten kävi niin, että 26. viikolla sain 12h ajan ihan hirveasti kivuttomia supistuksia (5-10 tunnissa). Koska olivat kivuttomia, ajattelin ettei niistä ole haittaa. Soitin kuitenkin varmuuden vuoksi synnärille ja pyysivät tulemaan tarkistuttaan tilanne. Niin kävi, että oli kohdunkaula lyhentynyt puolella alkuperäisestä ja heti minulle annettiin kortisonipiikit valmistaan vauvan keuhkoja ja tippa estämään supistelua. Vajaa 2vk meni sairaalassa ja nyt olen kotona lepäämässä. Tilanne ei enää onneksi näytä yhtä pahalta, kunhan maltan levätä. Nyt on vk 28+1. Sairaslomalla ja liikuntakiellossa kuitenkin synnytykseen asti. Mutta sen kestän, kunhan vauva saa vaan vielä kasvaa! Onneksi minulla on mies tukena ja apuna kotona. Ei olla vielä tehty muita hankintoja, kuin pinnasänky ja hoitopöytä. Vaunuja olen vähän netistä selaillut, mutta valinta on vaikea. :P ja äitiyspakkauksen laitoin viime vklla tilaukseen! Jännittävää, esikoista odotan. :) ja raskausarpia ei ole vielä tullut! Ostinkin kyllä apteekista 30e rasvan vain raskausarpia estämään, ehkä siitä jotain apua on! :)
 
just :/ mulle neuvolassa sanottiin että jos ne on kivuttomia niin ei tarvii huolestua! tilannetta ei ees tarkastettu tai mitään.. ja noita harjotus supistuksia tosiaan tulee aika paljo päivän aikana. noh.. täytyy seurailla tilannetta ja kattoo josko soittas synnärille ja kysys täytyykö olla huolissaan!
 
Ohhoh, vahingossa kirjotin hirveen sepustuksen tuonne kesäkuun puolelle, mutta kuka nyt kuukausista pysyy enää kärrryillä :)
Jos kirjoittelis tähä pika kertauksen: Esikoinen täyttää tasan kuukauden päästä vuoden, nyt rv n.30. Ensimmäisessä raskaudessa raskausajan diabetes, raskausmyrkytys->käynnistys-> edistymättömyys> sektio. Nyt sitte tässä nykysessä seurattu tarkemmin sokereita jotka juuri ja juuri alitti rajat viimeksi. Maha on jälleen iha älytön, lääkärin mittauksella käyrien yläpuolella, mutta nyt viimeksi th mittas iha käyrälle sen. Kiloja nyt jo tullu enemmänki viimeksi koko aikana.
Tässä raskaudessa alussa hullun huono olo ja sen jälkee erinäisiä vaivoja joista nyt päällimmäisenä liitoskivut ja NÄLKÄ. Miten voi ollakki näin nälkä kokoajan? Onko teillä hirvee nälkä? Mulla ei pysy nälkä pois ku 3-4 tuntia vaikka söisin mitä ja tuntuu etten tuu ees kylläseksi millään mutta niitte sokereitten takia ei viittis hirveenä syyä (nytki syön lakua, tuhma minä).
Mulla on maanantaina pelkopolille meno ku meni se edellinen synnytys miten meni ja haluaisin että ei tarvis uudestaa yrittää väkisin puskea... Maanantaina alkaa myös ukkelilla kesäloma! eli sii mun hermoloma. En ite ehtiny olla töissä tässä välissä ollenkaa ku oli lomatki pitämättä.. vuosi oltu jo kotona ja sel kyllä huomaa *pimpelipom*
 
Mulla kans nälkä pysyy pois semmoset 4h ja taas pitää syödä :) mulla masu taas menee käyrien ihan alapuolella.. vauva sekä maha on näille viikoille pieniä (rv31).. mulla loppuakohden tää nälkä vaan kasvaa mut onneks painon nousu tasaantu :/ sitäki tuli enemmän ku olis tarvinnu :)
 
Itseläni taas ongelmana, ettei jaksa syödä enää kuin ihan pieniä annoksia! Ja jos täyttää mahaansa vedellä ruokailujen välissä, siirtyy seuraava ateria taas myöhemmäksi. En kyllä paljon kulutakaan, kun päivät menee lepäillessä. Mutta mieli tekis syödä enemmän, kuin jaksaisi. :)
 
Takaisin
Top