Hankinnat

Haluaisin itse tehdä meidän pikkuisille turvalonkerot (esikoinen tykkäisi sellaisesta myös), mutta eihän meiltä löydy kotoa kuin vain villalankaa, jota ei saa käyttää kuulemma allergioimis riskin takia. :/

Katsotaan ehtiikö enää sitten tehdä kun pääsee lankaostoksille...
Mulla on kyllä toinen ihan villalangasta tehty, niinkuin on mummini tekemistä vaatteistakin osa. Aina kai meidän suvussa kun vauvoja on tullut, niin villalankojakin on käytetty, ei niistä mitään haittaa ole. :) tottakai paras on tollanen ihanan pehmonen lanka, olikohan akryylilanka tai joku? :D
 
No meillä kans miehen äiti kutoi pari peittoa ja niissä on joko 100% villaa tai suuri osa jotain villaa... Musta vaan kiva, kun on luonnonmateriaalia, ei ole käynyt mikään allergia mielessäkään. :eek:
 
No minäkin olin jo innoissani kaivanut villalangat esiin, kunnes kaivoin ohjetta esiin ja siinä nimenomaan kiellettiin käyttämästä villaa (vaan pitäisi jotain tekokuitua käyttää?!) :sorry:

Ehkäpä sitä omalle vauvalle uskaltaa sitten kuitenkin tehdä? Onhan meillä äitini neuloma villahaalarikin, jota käytettiin paljon, kun esikoinen syntyi.
Sitten jos tekee keskosille sairaalalle, niin sittenhän voi tehdä jostain muusta?

Esikoiselle nyt ainakin uskallan tehdä villasta :p
Kiitos viiviva ja odette järjen äänestä :grin
 
Toinen noista langoista oli vielä joku ihan erityinen vauvanpeittolanka tmv, ja siinäkin oli kyllä villaa mukana. Itse ilahduin villapeitosta/villavaatteista, koska ne puhdistavat itse itsensä ja ovat musta muutenkin miellyttävämpiä kuin tekokuitu. Monet nykylangoista myös ihan konepestäviä, jos on tarvetta. Ruskovillankin tuotteet ovat todella pidettyjä niin vauvoilla kuin aikuisilla ja nehän ovat merinovillaa (tai silkkiä tai puuvillaa), että senkään takia en osaa villaa oudoksua...
 
Villa on myös vaatteissa siinäkin mielessä parempi materiaali kuin keinokuidut että se hengittää. Vaikka villa lämmittää niin se on kuitenkin myös kesällä tavallaan viileäkin juuri hengittävyyden vuoks. Jos se turvalinkero ohje oli joku sairaalaan lahjoituksena kudottavien ohje niin sinne voisin ymmärtää että ehkä ohjeistavat ei-allergisoivia materiaaleja mutta en kyllä ymmärrä miksikään yleispäte änä "vauvalle ei villaa"-juttuna..
 
WP_20160424_20_56_42_Pro.jpg Noniin, pinnis on asteen verran valmiimpana.. tavarakasan sijasta siinä on pestynä patjanpäällinen, lakanat, ja reunapehmuste yms paikoillaan.. :grin Tänä viikonloppuna on nyt tullut tehtyä vähän kaikenlaista vauvaa varten, ja nyt tuli sellainen olo että kun niin paljon onkin valmiina, että ihan kuin se olisikin tulossa ihan pian..(niinkuin onkin!) :eek:
 
Tuosta villasta vielä, että jos kestovaippoja käyttää niin nehän nimenomaan suosittelee käytettäväksi vauvalla päälivaippana aidosta villasta tehtyjä housuja koska ne imee itseensä kosteutta, ovat ilmavat ja lämmittävät/viilentävät kelin mukaan ja ne saa tuuletettua puhtaaksi pissasta.
 
En oikein tiennyt minne tämän laittaisin, mutta jossain ketjussa oli puhetta TENS-laitteen vuokrauksesta. Huomasin, että itse asiassa Clas Ohlsonilta voi myös ostaa, hinta tais olla reilu 50€ ja sitä voi siis käyttää myös muuhun kuin synnytyskipujen helpottamiseen. :) Tuosta mainittiin äitiysjoogassa, että joku toinen kurssilainen oli ostanut itselleen. Vuokrahinnat usein jotain 10€/vko, että tuo ostettu ei kovinkaan paljon kalliimpi, jos sille on muutakin käyttöä (usein suositellaan vuokra-ajaksi 3-4 vkoa, pari viikkoa ennen laskettua aikaa ja sitten pari jälkeen).
 
Meillä on vaatteita IHAN järkyttävästi, mutta mietin silti pitäisikö ostaa jotain uutta ja kaunista ns kotiintulovaatteiksi. Tavallaan tuntuu turhalta rahanhaaskaukselta, kun ei ne vaatteet sitten kauaa mene, mutta toisaalta kaikki vaatteet ovat jonkun vanhoja ja enemmän käyttövaatteita, ts. eivät mitenkään kauniita, vaan sellasta perustrikoobodyä ym, että olis ehkä kiva, jos vauvalla olis jotain kaunistakin. Kävin katsomassa tänään parissa liikkeessä ja kaikki mahdolliset kombot olivat jotain 50-60e. :sad001
 
Öö... Mähän kovasti olin sitä mieltä että me ei tarvita tuplia vauvan ja 1,5v:n kanssa, mutta ollaan sitten vissiin kuitenkin hankkimassa. :hilarious: Pääseepähän hyvin pitemmille kävelyreissuille, kantoliina kuitenkin on niin kuuma pienelle (tai siis mä olen tosi kuuma...) ettei voi pitää siellä kovin pitkiä matkoja. No, törmäsin edullisiin ja kivalta vaikuttaviin niin miksipä ei. Saatiin myös 270e vaunuavustusta sukulaisilta, kun mies vihjasi että voitais ostaa jotkut. :eek: Tosi yllättävää kun ei me ikinä olla saatu mihinkään vauvahankintoihin apua. No, kelpaa! Ei kotiäiti + työtön hirveästi tienaa... :rolleyes:

Tollaset siis ilmeisesti tulossa meille: https://www.hobbyhall.fi/graco-ready2grow-tuplarattaat-metropolitan-musta
 
Nostetaas tällasta ketjua!

Mua alkais jo kutkuttamaan matkarattaiden hankinta! Joko muilla on suunnitelmissa? Mua on alkanut noi isot Emmaljungan yhdistelmät vähän tympimään tuolla kauppakeskuksissa ja kahviloissa. :grin

Minkälaisia ominaisuuksia pidätte tärkeinä ja onko jotain suosikkimerkkejä tai vastaavasti huonoja kokemuksia? :)
 
Meil on ollut alusta asti käytössä gracon matkarattaat joihin käy auton kaukalo. On olleet tosi kätevät kun ollaan autolla liikenteessä. Niitä ei vain voi käyttää ilman kaukaloa kun ei sovi vielä noin pienelle. Meillä myös vaunut, emmaljungat , on tosi isot ja mahtuu huonosti autoon. Niitä käytetään kyllä sitten muuten kun ollaan julkisilla tai jalan liikenteessä. Mä tykkään kun se koppa on niin iso, ei oo liian ahasta pikkusella.
 
Meillä on itse asiassa Mamas&Papasin sellaiset "prametet" eli ne on kuin matkarattaat, jotka saa kuitenkin vauvalle sopiviksi vaunuiksi. Ihan superkevyet ja pieneen tilaan menevät, mutta tietysti vähän "rimppanat", kun ovat lähes sateenvarjorattaiden keveysluokkaa. Nää on meidän kolmannet rattaat, kun yhdet (kolmirenkaiset, tukevat Teutoniat) on mummolassa matkakäytössä ja vanhat ABC Designin lastenvaunut odottavat talvea (ovat todella tukevat, isorenkaiset ja niissä on lämmin koppa / lämpöpussi). Ostettiin tosin kaikki käytettyinä, niin hintaa on ollut yhteensäkin alle satasen kevyesti. Kohta saa kyllä kaivella jo nuo isot rattaat esille, ei tässä niin kesää enää ole.

Mulla kutkuttaisi hankkia ihan kunnon lämpöpussi, tyyliin untuvatäytteinen ja taljallinen. Mun hoitolapsilla oli sellainen ja oli ihan superkätevä, kun viileämmillä keleillä pystyi laittaa lapsen kiinni rattaisiin, pukemaan vaan kypärämyssyn, tumput ja villasukat ja vetämään vetoketjun kiinni. VIelä viileämmillä keleillä riitti villapuku, sitten pakkaskeleillä piti vasta ulkohaalaria laittaa. Käytettynä mä sen(kin) ajattelin löytää, opiskelijabudjetilla kun edelleen mennään.
 
Me ollaan jo vähän mietitty seuraavaa turvaistuinta. Kaukalossa painoraja 13kg ja poitsu alkaa pian olla sen 10kg.
Tuntuu vaan olevan aikamoinen urakka. Haluttais varmaan sellainen, joka menee pitkään, saa selkä menosuuntaan, isofix, suht helppo käyttöinen... Niin, eikä mielellään maksa yli 500e!

Olisko kellään suosituksia tai kokemuksia?
 
Takaisin
Top