Hankinnat vauvalle

Mulla taas on käynyt niin, että olen hankkinut omatoimisesti jo melkein kaiken tarvittavan, kun suvussa tai lähipiirissä muutenkaan ei ole juuri pieniä lapsia, joiden jäljiltä tavaroita voisi saada. Mies jatkuvasti muistuttelee, että tulevat isovanhemmat voisivat esimerkiksi haluta hankkia jotain, ja onhan sieltä muutamia vaatteita ja esim. Teddykompanietin unirätti tullutkin. En vain jotenkin ole osannut jäädä odottelemaan sitä, että jotain ehkä saadaan, vaan yhdistelmävaunut, kaukalo, jalusta siihen, sitteri, kantoliina ja melkoinen kokoelma pikkutavaraa on tullut uutena ja käytettynä ostettua tässä kuukausien varrella. :confused5

Vähän samanlaista tavara-ahdistusta on silti ilmassa kuin Schippyllä: kun esikoistaan odottaa, on ihan muiden suositusten varassa siitä, mikä tosissaan on oleellista ja mikä ei. En kuitenkaan halua löytää itseäni siitä tilanteesta, että olen synnytyksen jäljiltä kipeänä vauvan kanssa kotona ja lähettelen miestä ostamaan yhtä sun toista, kun en varmaksi tiennyt sen hyödyllisyydestä odotusaikana. laughing6 Täytynee tunnustaa, että vauvatavaran haaliminen tuo tietynlaista turvallisuudentunnettakin, vaikka kyllä mä ihan suoraan sanottuna myös nautin valtavasti niiden kääpiöbodien hypistelystä. "Tekemisen puutettani" tässä viikkoa takaperin itseasiassa laskin kaikki tähän mennessä ostetut vaatteet, tein jo hankituista tavaroista listan ja järjestelin 50, 56 ja 62 senttiset vaatteet jo lipastoihinkin. :biggrin Mitäköhän sijaistekemistä sitä sitten keksi äitiyslomalle...
 
Huh,eilen ostettu amme,sänkyyn patja ja laitapehmuste vai mikä se nyt onkaan,vauvan ruokalappuja ja lisäksi käytettynä saatiin iso kasa niitä harsoja :dance011 Nyt ois kiire lähteä ostamaan hoitoalusta,verhot ja kylvetystuki mutta eihän tänään niitä mistään saa :smiley-angry019
 
Kysyisin vaan, et minkälainen kylpyamme olisi vauvalle paras? Onko kenelläkään kokemuksia istuma-ammeesta? Se ei ainakaan veisi niin paljon tilaa.
 
me ostettiin ihan semmonen normaali mutta paljon pienempi.myöhemmin hommataa sitten se ihan isompi amme.täytyy nyt sit toivoo et se kylvetystuki käy tohon ammeeseen kun toi on niitä ikean ammeita ja klvetystuki löytyy tokmannilta :)
työkaverilta sain syöttötuolin(vähän aikasessa ollaan :happy119),se tosin täytyy maalata uudelleen.
 
Tosiaan todella vähän mitään tarvitsee heti, ja kaiken saa sitten kaupasta tarvittaessakin. Sitteriä ei välttämättä tarvitse lainkaan, ainakin meillä se oli melkolailla turhake esikoisen kanssa. Ihan pientä vauvaa siihen ei vissiin ole edes hyvä laittaa.
Meillä on sellainen Ikean vauvanamme. Meillä sekin jäi melkolailla vähälle käytölle, kun ensin muutama kerta käytettiin ja vauva oli jotenkin liukas, eikä niin viihtynyt. Sitten todettiin että on helpompi kun toinen menee itse suihkuun ja sitten toinen antaa vauvan syliin :D Näin meillä kylvettiin pääasiassa. Kun vauva oli vajaan ½v ostettiin istuma-amme, ja se oli TODELLA hyvä ostos! Vauva istui tyytyväisenä ammeessaan ja touhusi kun vanhempi sai olla rauhassa suihkussa, samoin saunominen kävi tosi kätevästi! Noita suositellaan vasta 1½v eteenpäin, mutta meillä tosiaan kun vauva istui jo about 4kk ikäisenä, niin sitten otettiin heti käyttöön kun tehtiin "löytö".
 
Meillä oli esikoisen vauva-aikana käytössä amme ja kylvetystuki. Pistin tuen päälle vielä pyyhkeen pehmikkeeksi ja hyvin viihtyi pikku neiti :) Se taisikin olla ainut paikka missä vauva viihtyi itsekseen ensimmäisinä kuukausina, muuten halusi aina olla sylissä. Kun vähän tuli ikää lisää, ostettiin muutamia kylpyankkoja ja muumi kylpykirja, ne ovat olleet myös kovassa käytössä!
 
Ei kun ihan hyvä vaan :D Pitää kyllä harkita tuollaista istuma-ammetta. Harmi vaan, kun tuo ei taida ihan vastasyntyneelle käydä. Pitäisköhän alkuun sit ostaa kohtuamme. Mainostaavat et se kävis 0-12 kk, mut siinäkin asento on vähän istuva, et onnistuukohan siinäkään ihan vastasyntyneen kylvettäminen. Toisaalta sit joku jalustalla oleva tavallinenkin amme vois olla kiva, niin ei kävis selkään tai sit ihan vaan sylissä kylvettäminen. Mut jos lapsesta tulee samanlainen vesipeto, kun itse oon ollut, niin kyllä se jossain vaiheessa jonkin ammeen tarvitsee :D
 
mistähän sais ostettua vauvalle pussilakanoita??ei tuu mitää paikka mielee mistä vois käydä kattomassa.netistä en uskalla tilata kun ne voi olla livenä rumia.
 
Mä olen ostanut aika paljon lakanoita ikeasta, muutama vuosi sitten siellä oli kyllä paljon nätimpiä kuoseja kuin nyt. Siellä on myös lakanan alle laitettavia pissa-alusia ja kuminauhallisia lakanoita, jotka pysyy hyvin paikoillaan vähän villimmälläkin yöeläjällä :) Nyt oli paikkakunnalleni tullut myös h&m:mään koti-osasto, sieltä löysin tulevalle perheenjäsenelle muutamat söpöt pussilakanat. Ja myös pentikillä on kivoja, mutta vähän tyyriimmän hintaisia, niitä ollaan saatu mummulta ja papalta lahjaksi!
 
Postipoika toi tänään ison paketin Baby-Markt -verkkokaupasta. Saksassa on pilvin pimein lastentarvikekauppoja netissä. Kätevää, kun saa kamat kotiovelle ja vieläpä ilman postituskuluja. Tällä kertaa hankin kaikenlaista sälää imetystyynystä (jollaista olen alkanut kaipailla nukkumisavuksi minulle) ja vauvan makuupussista aina rintakumeihin. Isoimmat jutut eli turvakaukalo, vaunut ja sänky on vielä hankkimatta. Nekin taitaa tulla tilattua netistä, sitten kun lomarahat pompsahtavat tilille...
 
Hei kokeneemmat, minkälaisia suosituksia teillä on itkuhälyttimistä? Olen kahlannut läpi jo melkoisen määrän viestiketjuja aiheesta, ja useimmat tuntuvat nykyään puoltavan noita radiopuhelimia itkuhälytinkäyttöön. Amazonissa olisikin houkuttelevan edullisesti esim. Cobran MT800 tai MT975 -mallit, joita monet ovat suositelleet. Nyt lähinnä mietityttääkin tuo säteily: pidemmän kantomatkan hälyttimiä kun ovat, on noissa suurempi säteilykin kuin perinteisissä itkuhälyttimissä. Säteilyturvakeskuksen mukaan säteilyn määrä vähenee hyvin selvästi, jos hälyttimen laittaa esim. 30 cm päähän vauvan ihosta, mutta reagoiko tuo hälytin kunnolla ääneen niin kaukaa? Perinteinen hälytin epäilyttää ainakin sen vuoksi, että niitä ei ole pääsääntöisesti suunniteltu Suomen pakkasiin, ja useimmissa malleissa joutuu pelaamaan vauvan yksikön kanssa pattereilla. Olisihan se tietysti myös plussaa, että radiopuhelinta voisi käyttää myös vauva-ajan jälkeen muussa käytössä. :)
 
Lakanoiden ostopaikasta ei ole kyllä mitään muistikuvaa enää. Pissa-alunen on ihan ehdoton. Ammeena meillä on ihan tavallinen, ja hyvin on palvellut tässä 9 vuotta myös pukinkonttina :)

Eilen saatiin vihdoin uusi kantoliina, värinä ruskea niin kuin vaunuissakin ja ulkohanskoissa. Ulkohanskat puolestaan tulivat neuvolan kierrätyspisteestä, josta toin kassillisen potkupukuja, pari paitaa esikoiselle ja rintapumpun. Oli siis sen puoleen huippuneuvola!

Pesin vaatteet eilen ja ripustin ne yhdessä esikoisen kanssa. Oli kyllä tosi suloista: esikoinen pohti antaumuksella tyttö- ja poikavärejä (on niin ennakkoluuloton onneksi, että sanoi kaikkeen "Menee pojallekin") ja ilmoitti haluavansa valita sitten Tyypille päivän vaatteet :angel13
 
Ja minä olen saanut uudelle tulokkaalle surrautettua vasta yhdet housut. :D Ja niistäkin puuttuu vielä kuminauha! Siinä se, mitä Pakelle on hankittu. :wink Toki äitiyspakkaus tuli, onhan siinä jotain uutta Pakellekin, ettei vain Möken vanhaa. Paita pitäisi vielä ommella ja kohtahan sitä pääsee hankkimaan sen Manducan. Lakanaostoksillekin varmaan voisi suunnata kesällä. Kohtahan se kesäloma koittaa, enää seitsemän työpäivää jäljellä! :) Sitten ehtii shoppailla ympäri Suomea. Tai ainakin toivon, että ehtii ja kykenee.
 
Huhuilen uudestaan, minkälaisia itkuhälyttimiä teillä on? Onko se yleensäkään tarpeellinen ostos kerrostaloasukkaille? Meillä vauva saattaa tosin nukkua sekä parvekkeella vaunuissa että myös sisäpihalla, jonne on suora näköyhteys keittiön ikkunasta, mutta matkaa tietysti kahden kerroksen porrasravaamisen verran. Lähinnä tuon sisäpihan ja satunnaisen kyläilykäytön takia olen itkaria pohtinut. :)

Sain viikonloppuna ihanan lahjan, kun äitipuoleni antoi minulle avaamattomassa pakkauksessa olevan Philips Aventin sähköisen rintapumpun. Hän oli hankkinut sen kuopukselleen, puolitoistavuotiaalle pikkuvelipuolelleni saatuaan joltain ystävältään kehuja sähkökäyttöisestä pumpusta, mutta käyttänytkin sitten vanhasta tottumuksesta koko imetysajan vanhaa käsikäyttöistä pumppua. Olin itse suunnitellut hankkivani tismalleen samanlaisen pumpun, joten tämä lahjus osui aika hyvään väliin. Nyt täytynee varalta hankkia jokunen lisätuttipullo tuota samaa sarjaa. :happy090
 
mä en varmaan sitä itkuhälytintä hommaa,mies tosin oli sitä mieltä että se on hommattava koska nukkuuhan vauva omassa huoneessa,joka tosin on ihan meidän huoneen vieressä.eli ei siis hommata :).jonkinlaisen rintapumpun meinasin ostaa mut en tiedä että mikä olisi hyvä,kokemuksia niistä kellää?
 
Meillä on ihan tavallinen vanha Philipsin itkuhälläri ja riittävän hyvin on toiminut. Meillä se oli tarpeen, ei sitä itkua/heräämistä muuten mitenkään kuule, saa itse olla paljon rauhallisemmalla mielellä vauvan nukkuessa. Nyt pitäisi vissiin ottaa uudestaan käyttöön ja laittaa tuolle 2v:lle joku kilikello rattaiden valjaisiin! Hän kun on alkanut karkailla rattaista herättyään! Niin eikä tosiaan ole mitään ääntä pitänyt muutenkaan ellei ole valjaissa kiinni. Jouduimme silloin vauva-aikana vaihtamaan vaunukopan rattaisiin ennen aikojaan kun neiti hiiren hiljaa nousi seisomaan about 7kk ikäisenä...
 
Mä aattelin alkuun katsoa, jos selviäis ilman itkuhälytintä. Asutaan rivitalossa ja vauva tulee nukkumaan pihallakin, mutta luulisin, että ollaan sen verran valppaita ettei polonen paru yksinään pihalla. Ainakin syksyllä voi vielä pitää hyvin ikkunaa auki, kattoo sitten mitä talvi tuo tullessaan.

Tänään olis tarkotus hakea turvakaukalo ja päädyttiin Gracon Logico S -kaukaloon ja telakkaan. Jotain vaatteittakin vois hakea H&M:ltä, kun sinne olen saanut ison kasan alennuslappusia. Toivottavasti en täysin sekoa vaateostoksilla. :excited001
 
Takaisin
Top