Fyysinen työ ja supistukset

Oho!... mä menen torstaina neuvolalääkärille, saa nähdä mitä sanoo jatkosta. Jalat tosiaan jo puutuu töissä ja kaikki kyykkiminen/lattialla istuminen ihan hirveetä.
 
Lääkäri kirjoitti viikon saikkua selkäkipujen takia. Pitkään jatkuva kävely/seisominen/makaaminen/raskas liikunta kielletty nyt. Ei saa nostella mitään. Vauvalla kaikki hyvin ja ei oo kivut aiheuttaneet mitään paikkojen pehmenemistä tms. Kohdunkaula taisi olla 5cm. Eli kaikki hyvin vauvalla, oma selkä vaan ei kipuilutta kestä.
 
Täällä siis uusinta virtsanäyte puhdas. Mutta pitkään seisominen ja käveleminen on yhtä tuskaa. Tänään taas uudestaan lääkärille että katsotaan jatkoa. :sad001
 
Kolme päivää kestin töissä, ennen kun selkäkivut palasi. Vältin niiden päivien aikana kaikki nostelut ja kannattelut ym. mutta silti! :sad001 Harmittaa.
 
Kyllä oli neuvolantåti ymmärtäväinen tänään, kun kerroin selän liitoskivuista ja työstäni. "Käyt sitten sairasloman jälkeen pari tuntia kääntymässä työpaikalla ja sitten lääkäriin". Kiva, että joku edes kannustaa sairasloman aloitukseen, kun töissä kuulee vain painostusta
"kyllä sinä nyt tähän pystyt" "entäs tämä. Tämähän on jo paljon kevyempää"
 
Kyllä oli neuvolantåti ymmärtäväinen tänään, kun kerroin selän liitoskivuista ja työstäni. "Käyt sitten sairasloman jälkeen pari tuntia kääntymässä työpaikalla ja sitten lääkäriin". Kiva, että joku edes kannustaa sairasloman aloitukseen, kun töissä kuulee vain painostusta
"kyllä sinä nyt tähän pystyt" "entäs tämä. Tämähän on jo paljon kevyempää"

Mulla oli esikoisen kanssa ihana kokemus terkkarista. Joka kerta kyseli jaksanko vielä töissä ja olisiko jo aika jäädä. Kivempaa se oli näin päin, vaikka ihan hyvin jaksoinkin kun tein 4pvä/vko kun pidin vuosilomia pois :)
 
Mulla oli esikoisen kanssa ihana kokemus terkkarista. Joka kerta kyseli jaksanko vielä töissä ja olisiko jo aika jäädä. Kivempaa se oli näin päin, vaikka ihan hyvin jaksoinkin kun tein 4pvä/vko kun pidin vuosilomia pois :)

Onneks näinpäin, kun kuulemma on neuvoloissakin ihan ihme terkkoja myös töissä (niinkuin joka alalla).
Mäkin teen kolmea pv/vko (osa-sairauspäivärahalla polven ristisidevamman vuoksi).
työni erittäin fyysinen niin ei se auta kuin luovuttaa pian.
 
Mä sain tänään terkkariajalta 3pv saikkua ja lääkäriajan keskiviikolle. Sitten tietää jatkosta.. josko saisi selän vielä työkuntoon hetkeksi.
 
Mulla on supisteluja melkeenpä päivittäin, kivuttomia suurin osa. Eilen töissä työnsin painavaa sänkyä ja alko kipeesti supistelemaan :sad001 meni onneksi ohi kun pyysin työkaveria avuksi. Ei kehtais olla töistä poiskaan tämmösen takia. Tosin illallakin tuli muutaman kerran kotona sitten supisteluja.. aika raskasta työtä muutenkin ajoittain (hoitotyö)..
 
Mulla on kanssa korkea kynnys jäädä saikulle. Viime viikolla kävin muutaman päivän jatkuneiden isompien kipujen takia työterveyslääkärillä ja hän ohjasi äitiyspolille tutkimuksiin. Säikähdin sitä vähän ja vannoin silloin että vauvan ja minun vointi on aina tärkeämpää kuin työt ja nyt haen saikkuakin matalammalla kynnyksellä. Onneksi kaikki oli vauvalla ja minulla hyvin.
 
Mulla fyysinen työ. Kipuja sen myötä ei onneksi oo tullut kun harvoin jotain lieviä, mut harkkasuppareita kyllä päivittäin, ja se taas aiheuttaa välillä tukalaa oloa kun maha niin pinkeenä. Ja sit täytyy töissä siinä ohella tehdä nostoja, siirtoja, kyykkiä yms.
 
Mä nostan hattua teille jotka jaksatte olla töissä. Mulla tulee kivuttomia supistuksia jos on joutunut enemmän nostelee pikkuneitiä tai tarpomaan lumessa. Oonkin kyllä aika supistusherkkä. Saas nähdä kauanko tyyppi pysyy kyydissä kun isommat on vaan hoidettava.
Ottakaa ihmeessä saikkua jos yhtään siltä tuntuu, kyllä ne työnantajat järjestää hommat siellä töissä.
 
Mä nostan hattua teille jotka jaksatte olla töissä. Mulla tulee kivuttomia supistuksia jos on joutunut enemmän nostelee pikkuneitiä tai tarpomaan lumessa. Oonkin kyllä aika supistusherkkä. Saas nähdä kauanko tyyppi pysyy kyydissä kun isommat on vaan hoidettava.
Ottakaa ihmeessä saikkua jos yhtään siltä tuntuu, kyllä ne työnantajat järjestää hommat siellä töissä.

Neuvolassa just tänään kerroin tilanteesta kun kysyivät, ja muistutteli myös että herkästi vaan saikkua jos siltä tuntuu. Se täytyis myös ite muistaa ja ymmärtää, kun on itellä ainakin aina kova kynnys ottaa saikkua. :/
 
Mä todella suosittelen nyt ajattelemaan itseänne ja tulevaa lastanne. Ne työt eivät tekemällä lopu ja kerkeätte kyllä sorvin ääressä viettämään aikaa myöhemminkin.
Ei varmaan ole kiva joutua tilanteeseen, jossa laitetaan pakkolepoon ja entä jos kroppa ei palaudu synnytyksestä juuri sen vuoksi kun olet miellyttänyt työnantajaa?
Täällä eräs jolla tuli onneks älliä päähän ja luovutin ajoissa ja todella tyytyväinen päätökseen, koska en kyllä antaisi itselleni anteeksi jos jollain tavalla vaarantaisin jotain turhalla raatamisella työssä.
Itsellä erittäin hyvä syy olls pois,
koska en vain pysty työhöni lannerangan kipujen vuoksi, mutta ei onneks kerennyt mitään kunnon supistuksia tulemaankaan. Onneksi kohdalleni on osunut rohkaisevat neuvolantädit sekä loistava työterveyslääkäri muuten varmaan vieläkin miettisin, että "voinko mä?
Josko vielä pari viikkoa!"
 
Odotan ensimmäistä niin en oikein tiedä mistä pitäisi huolestua ja mistä ei. Onko kivuttomat harjoitussupistukset täysin kivuttomia? Kun mulla on sellaista outoa tunnetta mahassa. En osaa kunnolla selittää, mutta vähän just sellaista millainen tunne on kun jännittää lihaksia. Ei suoranaisesti satu, mutta tuntuu epämukavalta eikä oikein missään asennossa ole silloin hyvä olla. Onko teillä sellaista?
 
Noi on just harjoitus supistuksia, kipeät ihan siis sattuu. Harkka Supparit saattaa olla epämiellyttäviä kun puristuksen tunne on kova, mutta ei pitäis olla vaarallisia. Jos niitä tulee säännöllisesti pitkän aikaa niin menisin näytille. Itsellä oli viimeksi auennut paikat pelkillä epämukavilla suppareillakin, mutta niitä tuli sarjoissa usein pitkin päivää.
 
Mulla paljon ollu harjotussupistuksia jo tässä muutaman kuukauden ajan. Välillä tosi epämukavia, esim. että kävelyllä saa pysähtyä odottamaan että menee ohi, jotta voi taas jatkaa. Jos yhtään rasitan niin niitä saattaa tulla ihan muutaman minuutin välein, mutta oon ollu luottavaisin mielin kun oon lääkärillä käyny ja paikat ei oo mihinkään auennu. Mutta jos tuntuu yhtään siltä, niin kannattaa lääkärissä käydä :).
 
Mulla tulee niitä eniten jos istun pitkään autossa tai syön paljon. Parina päivänä niitä on tullut tosi tiuhaan. Mutta ne ei ole olleet peräkkäisiä päiviä. Täytyy seurailla. Kiitos teille vastauksista!
 
Juu vähän nolotti yks päivä kun ei tuu suppareita, vaikka rankka työ. Mutta erehdyin hieman liian pitkän ruokatauon jälkeen syömään pari lautasellista lihakeittoa, reissumiehet juustolla sekä porkkana-ja omppupaloja melko rutkasti. Siitä ähkystä lähti sitten semmoinen parin tunnin kestoharkkasuppari :D
 
Täällä nyt rv 27+5 menossa. Viikko mennyt alakulon ja väsymyksen vallassa. Liikaa asiaa yhdelle ihmiselle, kun pitkään jatkuneiden huonojen/vähäisten unien päälle lätkästään työstressi ja sypekäynti. (Vaikka olihan siitä sypekäynnistä hyötyäkin!)
Loppuviikosta tuli sitten pidempi saikku: O47.0 eli ennen 37. raskausviikon loppua ilmenevät synnytykseen liittymättömät supistukset. Sairaslomaa kaksi viikkoa. Onko kohtalotovereita? Miten tästä eteenpäin toukokuuhun asti pitäisi ottaa iisisti. Oman voinnin mukaan?..kun nähtävästi tuohon omaan rajottimeen ei ole uskominen kun vedin itteni liian loppuun kaikkien asioiden suhteen. :sad001
 
Takaisin
Top