Fyysinen työ ja supistukset

Maarina

Vauhtiin päässyt keskustelija
Moikkamoi. Vertaistukea vailla.. esikoisen aikaan en kärsinyt kivuliaista supistuksista ennen synnytystä. Harjoitussupistuksia oli, mutta silloin en tosin ollu näin raskaassa fyysisessä työssä. Navetalla työskentelen ja päiväni on kaksi osainen.. päivät saattavat hujahdella 8-10 tuntiin pitkiksi eikä työvuorojen aikana paljon kerkeä istahtamaan. Supistusten lisäksi iskias vaivaa, välillä kävelen kun vanha mummo, etenkin iltaisin kun töistä kotiudun. Huomenna kun oma terkka palaa lomilta olen häneen yhteydessä asian tiimoilta, että miten kauan näitä oireita katsellaan ennen kun täytyy mennä näytille. Ikävää kun viikkoja kasassa 16+4 ja nyt on jo näitä kivuliaita supistuksia joka kerta töissä useampia.. :sad001
 
Kivuliaita supistuksia ei pitäisi vielä olla. Eikä mun terkan mielestä harjoitus supistuksiakaan (rv17+2). Soittaisin kyllä ensi tilassa ja kysyisin. Itse jäin/jouduin tänään sairaslomalle issiaksen takia. Lääkäri oli sitä mieltä et parempi jäädä nytten ettei pahennu liikaa ja en sitten pääse liikkeelle kuulemma ollenkaan. Ja jouduin jo töissä siirtymään kevyempiin hommiin. Ja jos tästä kevyempiin pitää vielä siirtyä niin se on sitten sairasloma. Ja mullakin siis oli kipeitäkin supistuksia/ jotain tuntemuksia niin siksi kevyempiin hommiin siirtyminen.
 
Mulla varsinkin yöaikaan raskaampien päivien jälkeen supistellu nyt muutaman vk, ei kipeitä supistuksia mutta siten että niihin kyllä herää... Neuvolassa kun asiaa otin esille ei suurta kantaa ottanut, sanoi vain että jos kipeitä rupeaa olemaan niin soittele. Työni on parityöskentelyä ja ajoittain kyllä pohtinut että työparille käy raskaaksi kun en juuri nostella ym pysty samaan malliin.. Juuri eilen työnantaja totesi että en kyllä pitkään varmasti enää voi töissä olla kun mahakin alkaa jo olla edessä..:)
 
Itsellä tilanne on seuraavanlainen..
Olen raskaassa varastotyössä.
Samaan aikaan, kun hedelmöittyminen on tapahtunut meni myös ristiside polvesta poikki. Leikkausta ortopedi suositteli niin kauan kuin ilmoitin raskaudesta.
Viikkoja itsellä nyt 17+5.
Tuntuu jo hyvin raskaalta olla osa-sairauspäivälomalla.
Teen 3 työpäivää/vk olen varmaan jäämässä kokonaan saikulle vuodenvaihteessa, kun tämä kelan tukeminen loppuu.
Polven koukistaminen nostoissa vaikeaa. Ergonomia siis on mitä on ja rupeaa tuo selkä kipeytymään.
Kannattaa ajatella itsekkäästi tässä asiassa eikä sitkutella niin pitkään kuin pystyy, koska raskauden lopussa kroppa varmasti kiittää.
 
Joo todellakin kannattaa ajatella itseään ja pikku kyytiläistä. Minä aikanaan kun aloin esikoista odottaa olin juuri kirjoittanut työsopimuksen uuteen paikkaan. Ehdin olla töissä n. 3kk kun tulin raskaaksi ja jouduin jäämään erityisäitiyslomalle. Vähän tietty hirvitti mitä pomo tykkää kun olin juuri firmaan tullut, mutta onneksi oli ymmärtäväinen ja iloinen puolestani.
 
Eilen kävin lääkärillä, joka totesi sitten että parempi nyt näin aluksi olla pari viikkoa töistä pois ja katsoa onko siitä apua. Jouluviikolla kokeilen käydä töissä ja jos sama meno jatkuu, täytyy mennä uudestaan näytille. :sad001
 
Mä oon vanhusten palvelutalossa hommissa ja osa asukkaistavon aika huonokuntoisia. Täytyy avustaa pyörätuoliin siirtymisissä useinmiten kahden hoitajan voimin. Vielä oon pystyny olee siirroissa mukana, mutta kohta täytynee jättää ne hommat muille. Välillä tuolla alapäässä semmosia tuntemuksia et parempi jättää raskaimpia hommia pikkuhiljaa muille. Kunhan vain osais...
 
Mä oon vanhusten palvelutalossa hommissa ja osa asukkaistavon aika huonokuntoisia. Täytyy avustaa pyörätuoliin siirtymisissä useinmiten kahden hoitajan voimin. Vielä oon pystyny olee siirroissa mukana, mutta kohta täytynee jättää ne hommat muille. Välillä tuolla alapäässä semmosia tuntemuksia et parempi jättää raskaimpia hommia pikkuhiljaa muille. Kunhan vain osais...
Sun kannattaa ajatella että et nyt ajattele itseäsi vaan vauvan parasta. Se ei ole itsekästä vaan viisasta. :) Raskaita hommia ehtii kyllä myöhemminkin tekemään.
 
Mulla vielä tämä viikko saikkua. Maanantaina pitäis palata töihin, mikä hieman jännittää. Eilenkin koiran kanssa lenkkeillessä tuli tosi kipeä supistus, maha meni löysälle ja selkä tulessa. Tuli kotiin kiire vessaan. :D kyseessä ei edes ollut kun 1,5km rauhallinen kävely lenkki esikoista pulkassa vetäen. Ja nyt ensimmäistä kertaa tuli yöllä kipeä supistus nukkuessa. :sad001
 
Menisin uudelleen lääkäriin ja niin mälsälle ku kuulostaa niin jättäisin nuo pulkan vetämiset ihan kokonaan muille. Kuulostaa nimittäin tosi hurjalle!
 
Saikkua vaan hakemaan. Kuulostaa aika "vaaralliselta" jos noinkin pienestä alkaa supistaa. Sit tosissaan jätät kaikki vähänkään ponnistuksia vaativat hommat muille, ei kannata riskeerata.
 
Joo, eihän kipeitä supistuksia saisi vielä tulla. Toivottavasti eivät ole kypsyttäneet paikkoja. Mene vaan uudestaan lääkäriin ja hae jatkoa saikulle.
 
Perjantaina katsottiin ultralla kohdunkaulan tilanne, eikä ollut muutoksia supistuksista huolimatta onneksi. Ajattelin olla neuvolaan yhteydessä lopummasta viikkoa ja kysyä vähän sieltä mielipidettä, että miten tästä edetään kun kotonakin kevyessä hommassa supistaa. :sad001
 
Virtsanäytteessä jotain poikkeavaa. Huomenna uusi näyte ja lääkäri käski näytille ennen sairausloman loppua. Eli perjantaina täytyy käydä uudemman kerran lääkärissä. :sad001
 
Onko täällä päiväkodin työntekijöitä? ..miten olette kestäneet töissä, onko tarvinnut jäädä pois töistä aiemmin?
 
Minä oon päiväkodissa töissä. Saikulla ollut selän takia jo vissii 3 viikkoa. Ja nyt myös herkästi supistelee. Töihin en usko enää pääseväni ennen äitiyslomaa. Viikot tänään 19+3. On jo viides raskaus ja kolme lasta kotona ja olen siis yksinhuoltaja. Viime raskaudessa myös olin puolesta välistä asti saikulla supistusten ja selkäkivun takia.
 
Takaisin
Top