Esitietolomake synnytyssairaalaan, synnytystoiveet

Mä olen vähän ymmärtänyt niin että Satkissa ei edes sais tuollaista lomaketta. Ystävä kun on kaksi lastaan siellä synnyttänyt niin sanoi että kirjoitti kaiken erilliselle lapulle ja antoi lääkärille osastolla.

Mä itse haluaisin koittaa ammetta, vesi on mulle rauhoittava elementti ja olisi varmaankin selänkin takia parempi. Selkäongelmaisena en todennäköisesti edes pysty olemaan puoli-istuvassa asennossa. Mutta ne selkä ongelmat ei tuskin tunnu siinä vaiheessa ollenkaan :p Epin otan jos saan ja alkuun haluaisinkin koittaa ilokaasua. En kyllä tiedä vielä mitä muita mahdollisuuksia mulla on jos epiduraalia eivät voi antaa.

Saattaa kuulostaa typerältä, mutta mua pelottaa oikeesti että vauva syntyy autoon matkalla sairaalaan. Täällä meillä kun ei enää synnytellä niin synnärille on matkaa 60km. Ja juttuja kun kuulee että eivät tahdo tuonne edes hirveän helpolla ottaa, passittavat kotiin ja ottavat sisään vasta viime tingassa. :wtf

Täytyy varmaan tehdä omat paperit synnärille ja miehelle. Miehelle ohjeet mitä toiveita mulla on autosynnytykseen :excited001
 
Kyllä itellä satkista jääny ihan positiivinen kuva esikon ajoilta (6/012). Kaikki kivunlievitykset lueteltiin joka kerta kun kätilö tuli huoneeseen ja kaikki olisi ollut mahdollista saada ilokaasu, epiduraali, spinaali, kaurapussi, kylpy, suihku ja jakkaraa ym. en ees kaikkia varmaan muista edes mainita :)
 
^ Aika huojentavaa kuulla että on niitä positiivisiakin kokemuksia :)

Oliko sun aikana sinne tuollaista esitietolomaketta?
 
^ kaveri synnyttää Satksissa parin viikon sisään ja oli kyllä saanut täyttää tuollaisen toivelomakkeen!
 
Neuvolassa esikon aikana annettiin paperilappu johon sai kirjoittaa toiveet synnytykselle. Kysyttiin siinä lisäksi ainakin hätäkastenimet ja saako kastaa. Muuta en valitettavasti muista lappu toimitettiin neuvolaan josta he lähettivät sen tonne sairaalaan :)
 
Lillero, meillä on myös se reilu 60km synnytyssairaalaan :)

Voi lohduttautua sillä, et harvemmin (kait) ensimmäiset syöksyllä ulos tulee :wink että jospa sinne kerkiis ihan "turvallisille vesille"
 
Meillä on synnärille matkaa noin 130 km....
 
Lohdullista kuulla että muillakin on matkaa synnärille :wink röllykkä, no ei kyllä pitäis heti putkahtaa maailmaan, mutta mun tuurilla jos ollaan autossa niin ei tarvitse kuin aivastaa ja mukula on ulkona :p
 
Onneksi voi myös soittaa ambulanssia tuleen vastaan ja sitten vaan pidättelee aivastusta(kin).... :wink

Mutta joo, kyllä ne ekat synnytykset yleensä sen verran kestää että ehtii tunnin tai kaks autossa istua... oma mies kyllä jo vähän pohti, että mitäs jos mä alan synnyttää päivällä ja hänen pitäs ehtii tuleen eka töistä kotiin ja sitten vielä viedä mut sairaalaan (näiden matkojen kesto olis yhteensä n. 45min :rolleyes:)... mutta eiköhän meki ehdittäs! :grin
 
Meiltä kotoa on synnärille matkaa n. 60km. Riippuen sitten uvorokauden ajasta, että kuinka kauan se matka kestää... oikein raskaalla kaasujalalla perillä saattaa olla 40 minuutissa, mutta n. tunti siihen siis varmaan menee.
Meilläkin sitten niih, että jos mies joutuu töistä lähtemään niin että hakee mut kotoa ja sitten mennään synnärille, niin sitten pitää varata että siihen menee 2 tuntia :rolleyes:
 
Martuti , meillä saman verran kilometrejä...:) Olen kyllä kuullut sellaisia kokemuksia että synnyttäjä on "raahautunut" Tyksiin, ja sitten lähetetty takaisin kotiin kääntymään ja takaisin synnyttämään kuitenkin vielä samana päivänä, toivottavasti sinne saisi sitten jäädä kun kerran sinne on mennyt..:rolleyes:
 
Meiltä on 90 kilsaa synnärille ja olen kuullut myös juttuja että kotiin käännytetään. Mm. mun siskolle kävi näin ja sai lähteä parin tunnin päästä uudelleen synnärille :) Veljen vaimokin kävi pariin kertaan ennen kuin se pääsi tositoimiin. Molemmilla on mennyt reilusti yli lasketun ajan joten kaippa siinä vaiheessa alkaa olla aika kärsimätön olo :grin Itse lähdin jo ennenkuin olin tosi kipeä joten automatkasta ei jäänyt mitään traumoja.
 
Mun lopullinen synnytystoivelistani esitietolomakkeella on tällainen:

- En automaattisesti tahdo kivunlievityksenä epiduraali- tai spinaalipuudutusta. Tahtoisin luultavasti kokeilla ilokaasua ensisijaisesti, ja myös jokin paikallispuudutus voisi tulla kyseeseen.

- Olen kiinnostunut myös ei-lääkinnällisistä kivunlievityksistä; kylpy/suihku, kauratyyny, jumppapallo.

- Toivoisin, että ilmapiiri yritettäisiin pitää mahdollisimman rentona. Saatan haluta oleilla mieluusti hämärässä valaistuksessa.

- Mikäli olen itse niin poissaoleva, kivulias tai muuten sellaisessa tilassa, ettei kanssani pysty keskustelemaan, selitäthän asian miehelleni, kuten selittäisit minulle.

- Voisin olla kiinnostunut kokeilemaan synnytysjakkaraa. Muutenkaan en välttämättä tahdo pelkästään maata selällään paikoillani, olen avoin kokeilemaan erilaisia synnytysasentoja.

- Välilihaani ei leikata ellei se ole aivan välttämätöntä! Ja välttämättömässäkin tilanteessa kiellän leikkaamisen ilman varoitusta!

- Minulla ei ole kiire, eihän siis sinullakaan? Synnytystä ei tarvitse vauhdittaa, ellen minä niin toivo tai vauvalla tai minulla ole jokin hätä.

- Saatan haluta kuunnella musiikkia synnytyksen aikana (on minulla mukana).

- Toivon, että napanuoran annetaan sykkiä loppuun asti.

- Luotan mieheeni ja hänen arvostelukykyynsä täysin. Hän tietää toiveeni ja osaa erittäin suurella todennäköisyydellä kertoa mielipiteeni, mikäli en siihen itse kykene. Tahdon mieheni olevan lähelläni koko ajan.

- Ymmärrän ettei synnytystä voi käsikirjoittaa, eikä se olekaan tämän listan tarkoitus. Koen, että on kaikkien etu, että kerron suoraan toiveistani! En oleta, että kaikki toiveeni täyttyvät, mutta oletan että ne silti otetaan huomioon kunnioittaen.

- Minun ja vauvan terveys ajavat kaikkien toiveiden edelle!

- Mikäli vauva joudutaan viemään pois luotani, haluan mieheni seuraavan vauvaa!

- Toivoisin vauvan pääsevän ns. kenguruhoitoon. Jos ei minulle, niin miehelleni.

- Toivoisimme saavamme perhehuoneen, jotta mieheni pystyy olemaan minun ja vauvan lähellä syntymän jälkeen, koko sairaalassaolon ajan.

- Toivon opastusta ja ymmärrystä imettämiseen, sekä myöskin kestovaippailuun ja harsotaitoksiin.

- Vauvalle ei saa antaa tarpeetonta lisämaitoa ilman minun tai mieheni lupaa.
 
Meille annettiin edellisneuvolakäynnillä esitietolomake, jossa oli mm. hätäkasteesta ja mahdollisista toiveista. Se palautetaan tässä jollain käynnillä sitten neuvolaa, jotka toimittavat sen synnytyssairaalaan (PHKS). Kuulemma lähinnä sen takia, että osaavat varautua synnyttävien määrään etukäteen. En varmaan aio mitään toiveita laittaa synnytystä varten, en ole sitä koskaan tehnyt, niin mitään ennakko-odotuksia ei ole. En ole vielä muutoinkaan ajatellut koko synnytystä, niin tuntuisi hullulta alkaa toiveita tekemään.. kaiken kivunlievityksen haluan varmaan mitä voi saada, mutta eiköhän sen voi kertoa sitten paikanpäällä ja ajatus ammeessa lillumisesta sairaalassa ei kuulosta meikäläisen touhulta ollenkaan.. Jos sitä synnytystä alkaisi vähän miettimään enemmän sitten kesäkuun puolella, kun alkaa tulla ajankohtaiseksi..
 
Mä oon niin kontrollifriikki että on ollut pakko miettiä näitä jo kauan... niin että jos edes ajattelen synnytystä, niin se hiukan helpottaa mun pieniä pelkojani. Ja oon myös miettinyt siksi, että eihän sitä tiedä josko synnytys vaikka jo käynnistyisi. Mulla on laskettuun aikaan alle 10 viikkoa aikaa.

Toki tiedän, että ei synnytystä voi suunnitella etukäteen, niin kuin tuossa toivelistassanikin lukee:

"Ymmärrän ettei synnytystä voi käsikirjoittaa, eikä se olekaan tämän listan tarkoitus. Koen, että on kaikkien etu, että kerron suoraan toiveistani! En oleta, että kaikki toiveeni täyttyvät, mutta oletan että ne silti otetaan huomioon kunnioittaen."
 
^ Ei sen kummempaa, kuin että vauva on sylissäpitäjän paidan sisällä ihokontaktissa :)
 
Takaisin
Top