Esikoistaan odottavat tammikuiset

Heipä hei kaikille :)

Täällä  käytiin eilen verikokeissa, ku äitipolilta tuli raskausdiabeteksen takia aika heti rakenneultran jälkee lääkärille, niin siks ilmeisesti piti käydä verikokeissa :)
Soittelin sitte tänä aamuna neuvolaan ja kyselin et mitä kokeita ne otti, ku en tajunnu labrassa kysyä :D pitkän sokerin, pienen verenkuvan ja tsh, kaikki ole onneks hyvät :) Ootan kyllä sitä ultraa ku kuuta nousevaa, onneks se on jo ens torstaina :) mut onneks on toi dopplerikin, niin pääsee aina tarkistamaa et kaikki on kunnossa jos ei liikkeitä tunnu :)

Singalong: Inhottavia nuo liitoskivut :/ täällä niitä onneks aika satunnaisesti :) oon ottanu 500mg panadolia aina kaks kerrallaan  niin päänsärkyy ku  muihinki kipuihin ku ei yks tunnu auttavan mihinkää :)

paniikkimamma: Täällä kans ostin noi kertakäyttöset liivinsuojat kauppareissulla, mut oli niin tehokkaita, että en oo ees ehtiny kokeillakäyttöä,  ku tisseist väheni vuotaminen huomattavasti :D  nyt mulla on sit jo valmiiks 50 kpl niitä, ku tarve taas tulee:) haluisin kyl mieluummin niit pestäviä :)

MPOP: Täällä kans hemarit oli alhaalla, mut oon nyt syöny obsidania yhen joka toinen päivä ja nyt on n.130 luokkaa ollu :) Mulla on ollu varmaan viikosta 10 lähtien haalee linea negra napaan asti, ei oo siitä lähteny tummumaan kylläkään :)

 
Eilen oli rakenne ultra...MIKÄ PETTYMYS :/ ei hemmetti minä kyllä olin ihan siinä käsityksessä että siellä ois käyty läpi napanuoran virtaukset, sydämen kammioiden toiminta, painoarvio nyt, ja aivot ja KAIKKI mutta eiiiiii meillä vaan mittas pään sekä masun ja sit tokasi et kasvaa normaalisti näytti nopsaa et tossa sydän, tossa kädet, tossa varpaat ja tossa virtsarakko sekä selkäranka.. joo kiitos hei.. O.o kirjasi suttusella käsialalla äitiyskorttiin ainoastaan taakse että rakenne ultra ja että vastasi viikkoja 20+3 eli kaks päivää muka eellä ois.. ja heippa dei........... onko tää nyt ihan oikein emoticon
 
paniikkimamma: kuullostaa kyllä aika pikasesta "tuhastulta" toi teiän rakenne. menikö siinä kauan aikaa? ku meillä sillon niskaturvotuksessa se jo näytti kaikki elimet mitä oli sillon nähtävillä, selkärangan kävi läpi ja näytti munuaiset ja nenäluun :) ja sano että käydään sitte tarkemmin rakenneultrassa läpi kaikki.
Uskomatonta miten eroaa niin kamalasti paikkakunnittain ultrat! Meillä on torstaina edessä rakenne ja siihen on vissiinki n. 45 min varattu aikaa... sen jälkee meillä vielä lääkäri kattoo ku mulla oli siinä sokerirasituksessa paasto siinä rajalla...
Kummaa touhua teillä, täytyy kyllä sanoa :/
 
paniikkimamma: eikö olekin ärsyttävää! Meillä oli myös kohtalaisen nihkeä rakenneultra. Kaikki elimet kyllä katsottiin läpi, mutta kun kuva oli mitä oli ja ultraaja puhui ihan hiiren hiljaa, niin jäi tosi isoja aukkoja. Olin rakenneultran jälkeen niin onnellinen, että meillä oli jo 4D-ultra varattuna. Vaikka se kallis sessio olikin, niin eipähän jääyt enää mitään epäselvyyksiä ja itselle epävarma oloa :).
 


paniikkimamma kirjoitti:
Eilen oli rakenne ultra...MIKÄ PETTYMYS :/ ei hemmetti minä kyllä olin ihan siinä käsityksessä että siellä ois käyty läpi napanuoran virtaukset, sydämen kammioiden toiminta, painoarvio nyt, ja aivot ja KAIKKI mutta eiiiiii meillä vaan mittas pään sekä masun ja sit tokasi et kasvaa normaalisti näytti nopsaa et tossa sydän, tossa kädet, tossa varpaat ja tossa virtsarakko sekä selkäranka.. joo kiitos hei.. O.o kirjasi suttusella käsialalla äitiyskorttiin ainoastaan taakse että rakenne ultra ja että vastasi viikkoja 20+3 eli kaks päivää muka eellä ois.. ja heippa dei........... onko tää nyt ihan oikein emoticon

Joo meillä oli myös tosi niukka se rakenne Seinäjoella. Sekunnin katottiin sitä 4D kuvaa ja sano että nojoo ei tästä näy mitään ja laitto pois. Vaikka ihan hyvin näkyi pieni pää, silmät ja suu! Mukamas käsi oli tiellä. Tosi kireesti suhtautui myös pyyntöön nähdä vauvan sukupuoli ja sitäkin tutkaili sitten noin viisi sekuntia ja totesi, että ei voi selvittää kun on jalat ristissä. Plaaa! Että pettymys oli suuri meilläkin. Huonot UÄ kuvat saatiin vielä mukaan ja niistäkin näkee huonommin kuin viikon 12 kuvista :( Oon kyllä kuullu muiltakin tutuilta huonoja kokemuksia just Seinäjoelta.. saisivat hieman parantaa tapojaan siellä. Tää on kuitenkin meille niin iso asia, vaikka heille jokapäiväistä!
 
Meillä oli kyllä kans niin sutasemalla tehty se rakenneultra, että hyvä että varasin sen 4d:n jo ennen rakenneultraa. Rakenneultra kesti hätäseen 20 min. Varmaan se ensimmäinen ultrakin kesti pidempään. Että 4d:tä odotellessa.
 
Meillä oli kyllä kätilöopistolla ihan hyvä ultraaja ja saatiin hyvin selville kaikki rakenteet ja sukupuolenkin pyynnöstä tarkasti vielä sitten jälkikäteen :) Haluttiin kuitenkin 4D ultraan vielä mennä fiilisteleen. Tälle illalle ois sellanen ohjelmassa. Aika jännää!!! Toivon mukaan mies vielä entisestään hieman innoistuis. Tuntu, et just rakenneultran jälkeen vähän fiilisteli aiheesta mut nyt taas oon saanu olla ihan keskenäni vattani kanssa. Ehkä se konkretisoituu tähän iltaan <3 Tulee kyllä piiiiitkä päivä töissä.
 
Apua, nyt rupesi jo valmiiksi hirvittämään että rakenneultra on suhastu.. jo vkon 12 ultrassa oli niin hirveä täti että kotona itkin kun se oli niin töykeä plus että lähti aikani alkaessa kahvitauolle ja jäi virlä viimesenä pesemään kahvipannua, kunnes tuli 30min myöhässä, kyseli aluksi jotain ja sitten tokaisi "mitä siinä viel teet käy nyt toho" menin ihan lukkoon kun ilinä ennen ollut niini voinut tietää mitä sielöä tapahtuu, mitä pitää tehdä jne.. lopulta kun menin kotiin en tiennyt mistään mitään ja olin vihainen ja turhautunut kun en osannut mitään sitten kyselläkään kun menin niin lukkoon kun se täti oli niim kamala. Huomenna rakenneultra, tällä kertaa jorvissa, ei loimaalla. Ehkä siellä on vähän asiallisempi meno ja osaa valmiiksi varautumaan siihen että pitää kysyä asioista ja pyytää puhumaan tarpeeksi kovaan ääneen että edes kuulisi jotain :)
 
Paniikkimamma:  Kuulostaa kyllä hassulta toi ettei mitään ole sen kummemmin katottu rakenneultrassa :O Tosi kurjaa.. Eikö se hoitsu edes kysyny että haluutko kysyä tai tietää jotain tiettyä? Meillä oli maanantaina ultra ja siellä taas selitettiin ja katsottiin joka kohtaa ja se ois varmaan antanu meidän katella vauvaa siellä loppupäivän.. Mut näköjään on ihan päästä päähän noita hoitsuja. Harmi että sulle sattui tollanen törkimys :/
 
Kun oiskin ollut joku hoitsu mut se oli meidän kaupungin sikiötutkimukseen (kuulema) erikoistunut lääkäri! Kyllä pitäis melkein soittaa neuvolaan että ihan oikeastikko meillä tämmönen rakenne ultra, että ei katota elimiä eikä mitään tarkkaan.. eikö se kuitenkin ole että nää on pakko juttuja tarjota niskapoimu ja rakenne? että jos ne on pakko raskaana olevalle tarjota niin luulis niille tutkimuksille sitten olevan jotku laatukriteeritkin? Vähä jää epäilyttämään että pelkä pään- ja vatsan mitan ottaminen riittää siihen rakenne käsitteeseen...
 
Kun oiskin ollut joku hoitsu mut se oli meidän kaupungin sikiötutkimukseen (kuulema) erikoistunut lääkäri! Kyllä pitäis melkein soittaa neuvolaan että ihan oikeastikko meillä tämmönen rakenne ultra, että ei katota elimiä eikä mitään tarkkaan.. eikö se kuitenkin ole että nää on pakko juttuja tarjota niskapoimu ja rakenne? että jos ne on pakko raskaana olevalle tarjota niin luulis niille tutkimuksille sitten olevan jotku laatukriteeritkin? Vähä jää epäilyttämään että pelkä pään- ja vatsan mitan ottaminen riittää siihen rakenne käsitteeseen...
 
Kyllä sisäelimet pitäisi tsekata ja ne mitatkin otetaan päästä ja reisiluusta, ei vatsasta. kuulostaa paniikkimamma jo hoitovirheeltä. Kannatan sinne neuvolaan soittamista. Jos saisit hyvällä tsäkällä uuden ajan ja eri lekurille?
 
Mä meen ens maanantaina rakenneultraan Jorviin viikoilla 21+0. En nyt tiedä mitä odottaa oikein. Kait mulle riittää että ne sanoo, että kaikki on ok :) Sukupuoli meillä on ollu selvillä jo viikolta 14, joten sitä ei tarvi jännittää.

Eniten mua ahistaa yhä että mun äitiyskortti on hävinny eli rakenneultraan mennään sitten ilman. Enää ei ole kotona vaihtoehtoja missä se voi olla. Miten ihminen voikin olla tämmönen tohelo.
 
Voisko paniikkimamma olla, että lääkäri on kyllä tsekannut kaikki tarvittavat rakenteet, mutta ei oo vaan niistä ääneen mitään sanonut? Täällä meillä päin on kans yks, kuulemma todella arvostettu ultraaja, jonka ultra kestää yleensä max 15min ja juuri mitään kyseinen henkilö ei ultran aikana puhu. Tsekkaa siis itekseen kaikki tarvittavat ja saattaa todeta, että kaikki ok. Eikä muuta. Kurjaahan se on, mutta pääasia kai on, että kaikki tarvittavat rakenteet tulee kuitenkin tarkistettua.

Singalong, kannattaa varmaan soitella neuvolaan ja pyytää uutta neuvolakorttia, niin ei tarvii mennä ultraan ilman korttia ;) Nykyäänhän kaikki tiedot merkataan myös koneelle, joten aika pienellä vaivalla neuvolatäti saa ne tiedot merkattua uuteen korttiin :)
 
joo niin mä tänään tein, mutta ei se paljon auta että siihen merkittiin ny vaan se yks ainut neuvolakäynti. Mä kun olen käynyt Mehiläisessä varhaisultrassa, sit neuvolassa, sit Jorvissa np-ultrassa, sit Naistenklinikalla sikiötutkimusyksikössä ultrassa, nyt meen taas Jorviin rakenneultraan. Neuvolatäti sano että ei nää tiedot löydy ku keräilemällä eri paikoista :/
 
Heipä hei kaikille pitkästä aikaa :)
Vihdoin ja viimein on hetki aikaa lueskella ja hieman kirjoitella itsekkin.

Täällä mennään rv 20+0 ja liikkeitä tuntuu jo, ei mitään hirveän suurta,mutta kuitenkin.
Mikä ihana tunne,kun tuntee sisällään pienen ihmisen alun liikkeitä :)

Täällä jo pari viikkoa olen voinut juoda kahvia, ai että 3,5kk tauon jälkeen se maistuu niin hyvälle,äitini sanookin että olisi poika tulossa,mutta mie en näihi ns. ennuste juttuihin oikein usko,tulloo mikä tulloo :D

20pv olisi rakenneultra ja odotan sitä kovasti, tosin täälläkin suunnalla oli tuossa niskaturvotus ultrassa aika lyhyt aika,eli piti varata itselleen aikaa siihen 30min,mutta se olikin kaikki ohi 15min jälkeen. Eli luulempa että rakenneultra on täälläkin ohi nopeasti,tietty riippuen kätilöstä,ekassa ultrassa oli mukava ja puhelias kätilö,mutta toisessa oli hiljainen ja ns. touhus yksinään menemään. Toivon että sattuis rakenneultraan tuo mukava kätilö ja ennen kaikkea synnytykseenkin sitten joskus :)

Onkos kui monella alkanut pesänrakennusvietti? itselläni se ei ole jokapäiväistä,mutta ajoittain touhuan tulevan vauvan huoneen parissa :D mutta apua miten paljon ihminen voi muutamassa vuodessa kerätä roinaa omiin nurkkiinsa,ja nyt kaikelle pitäisi etsiä uusi paikka tai raahtia heittää vanhat pois :) että appiukko pääsisi tekemään pikku rempan tulokkaan huoneeseen :)

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!

 
Voi miten harmi, että teillä joillain on ollut "sutastut" rakenneultrat :( Meillä rakenneultra oli ihan asiallinen ja aika pitkään se kesti, mutta tuntu kyllä, että ultraaja oli paljon "hätäsempi" ku niskapoimu-ultrassa. (Oli siis eri ultraajat molemmilla kerroilla). Mut kerto kyllä aika hyvin kaikki ja tarkasti katto sieltä, vaikka vauveli vähän vetkulehtikin ja yritti piilotella.. :)

martsaH81: miulla on ainakin jonkun verran tuota pesänrakennusviettiä kyllä ilmassa. :D Tai ainakin huomaan, että touhuilen paljon enemmän kuin aiemmin ja sitä varmaan vielä edesauttaa se, että meillä on keittiöremontti meneillään. Vauvanvaatteita pitäis taas ruveta ompelemaan, kirjastosta lainasin lehtiä ja siitä kopioin kaavat. :) Meidän ei onneks tartte remontoida erikseen vauvalle huonetta, kun asutaan kaksiossa, niin vauva tietty nukkuu samassa huoneessa meidän kanssa. Ehkä joku mobile korkeintaan kiinnitetään kattoon tai jotenkin siihen sängyn päätyyn. Onhan tuota remppaa jo ollut ihan kylliksi, käytännössä ollaan rempattu tässä viimesen vuoden aikana koko huusholli! :D

Mie varasin nyt neuvolan kautta lääkäriajan, ku ollu semmosta tuikkimista ja pistelyä tuolla alavatsassa, mikä sit säteilee tonne emättimen seutuville ja välillä pehvaan päin, rupes jo hirvittää, että jos siellä on ruvennu paikat aukeemaan ja meen nyt sitten sen tarkistuttamaan. Saapahan ainakin mielenrauhan!
 
Tän päivän Hesarissa oli juttua just noista huonoista kokemuksista ultrassa. Olipa sitä sitten kiva lukee ja lähtee suoraan rakenneultraan :) Mutta kaikki meni oikein hyvin, jäi tuntuma että kätilö todella teki tarkkaa työtä. Meillä itse asiassa kävi niin, että jokin sydämen suoni ei näkynyt siinä ultrassa vaikka kahteen-kolmeen eri otteeseen sitä  zoomailtiin. Niinpä mulle varattiin uusi aika! Mennään ensi viikolla siis uudestaan pällistelemään rakenneultraa ja erityisesti sitä sydäntä. Minkäännäköistä huolta minulle ei tullut, kätilö osasi tosi rauhoittavasti ja rentona selittää että hyvin paljon on mahdollista, että hän ei nyt vaan saa sitä tässä näkymään, ja hänellä on tietty "check-list" jotka kaikki asiat pitäis näkyä. Tämä on siis täysin tekninen juttu, ja viikko voi tehdä näissä asioissa jo ihmeitä ja siksi mennään uudestaan. Mulla ei tosiaankaan ole mitään sitä vastaan, kivahan sitä toukkaa oli pällistellä :)
 
Huh! Kävin lääkärillä ja kaikki oli hyvin. Ei ollut kohdunsuu avautunut tai pehmentynyt, ei auennu ponnistaessa ja kohdunkaulaakin oli jäljellä sen 4 cm. Vauva liikku hyvin ja sydänkin löi. :) Ei tarvi siis olla sairaslomalla saati sitten vuodelevossa! Hyvähyvä, ehdin jo pelätä pahinta, mutta kaikki oli onneks hyvin! :)
 
Jos sitä vihdoista viimein uskaltaisi tännekkin tulla kirjoittelemaan. Tammikuussa todetun tuulimunan jälkeen on ollut jotenkin "varovainen" fiilis. Mutta nyt viikkoja takana 23+0 ja tosiaan LA 10.1.2013 Rakenne-ultrassa käyty 7.9 pikku prinsessa tulossa ja painoa häneltä löytyi 436g emoticon Yllätyin kuinka helpolla on tähän asti päässyt ilman vaivoja. Ainoastaan alaselkä kipuilee hyvinkin paljon. Varsinkin työpäivän jälkeen kun koko päivän joutuu suunnilleen seisomaan. Lähinnä istuessa ja maatessa kun yrittää kääntyä/nousta niin kamalaa viiltävää kipua. Onkos teillä muilla kokemuksia? 
 
Takaisin
Top