Esikoistaan odottavat tammikuiset

Tervetuloa memm! :)

Miulla on kanssa ollut aina välillä alaselkä tosi kipeä. Mulla on muutenkin herkästi selkävaivoja ja kun istumatyö on ja työergonomia vähän mitä on, niin kipeytyy selkä aika helposti. Mut nyt on mulla ollu kans varsinkin tuolla oikealla puolella alaselässä ja lonkassa kipua. Joskus kun nousen sohvalta tai sängystä, niin tuntuu semmoinen iskiasmainen viiltävä kipu, mikä säteilee tuonne puoleen reiteen asti. Mut sit se menee yleensä ohi.. Joinain iltoina kyllä on sit jomottelua just tuolla alaselässä ku käy nukkumaan. Oonkin yrittäny kiinnittää huomiota siihen, että ei hirveesti nojautuis taaksepäin kävellessä, vaikka se "luontevalta" tuntuukin, ku alkaa vatsa painaa, mutta se rasittaa selkää niin vietävästi, että yritän sitä välttää.

Hyvää odotusta! :)
 
Ainiin ja kaikille muuten vinkiksi: jos on todella jumissa esim. selän lihakset tai vaikka niska, kannattaa kokeilla kylmä-kuumahoitoa. Tätä voi tehdä itse esim. suihkussa, kun suihkuttaa ensin lämmintä-kuumaa vettä lihasjumialueelle ja sitten kääntää hanan kylmälle. Molemmilla lämpötiloilla voi suihkuttaa esim. 5-10 sekunnin ajan ja sitten taas vaihtaa sitä lämpötilaa päinvastaiseen. Lihakset "pelästyy" tätä lämpötilojen vaihtelua ja rentoutuu.

Kannattaa kokeilla! Itse tein tätä eilen suihkussa, kun niska- ja kallonpohjanlihakset oli tosi jumissa ja migreeni sen takia päällä, mutta kummasti se auttoi! Varsinkin nyt nää tämmöset lääkkeettömät hoidot on aika tervetulleita, kun migreenilääkkeitäkään ei raskauden aikana saisi syyä, ainakaan sitä mitä itse syön.
 
Nyt kysäisen onko kuinka monella tullut iho-ongelmia raskauden aikana?
Itselläni iski tällä viikolla naamaan ns. kuivia läikkiä,jotka myös hieman punoitti,apteekista ostin pari päivää sitten voidetta Cerelan merkkistä,se hieman helpottaa,mutta nyt eilen ja tänään on naama punoittanut ja hieman turvonnut,välillä kirveltää ja kutittaa. Mutta heti kun laittaa rasvaa helpottaa hetkeksi..
Olen päättänyt että huomenna menen lääkärille näyttämään jos ei helpota olo yhtään.
Mitään poikkeavaa en ole tehnyt,muuta kuin kahtena päivänä töissä olin melkein koko päivän ulkona ja nuotion ääressä keittämässä nokipannukahveja,heti tämän jälkeen tuli nämä oireet..
No kyllähän kaikella on tapana järjestyä,ikinä ei vaan naamassa ollut mitään ihottumaa/sen tapaista,ei edes ole ollut finnejäkään,joten aika ahistavalta tuntuu :(
 
Sen verran edelliseen lisään sen verran.että ihon kanssa on ollut "ongelmia" että käyn melkein joka päivä saunassa ja suihkussa,joka kerta pitää rasvata kroppa ja naama,mutta tarkoitin että minkäänläisia ihottumia ei ole ollut naamassa..
Nyt raskauden aikana etenkin joka kerran kun olen rasvannut niin pientä kirvelyä on ollut..
Eli luulen että tämä on nyt vain jotain yliherkkyyttä,mutta huomenna meinaan soittaa Äitipolille heti aamusta ja kysellä neuvoja,paikallisiin lääkäreihin en luota tässä asiassa..
 
huh ihottuma meni ohi kunnon rasvoilla,mutta taisi syypää löytyä,nimittäin silmälasit,joissa yllätys yllätys on nikkeliä,jolle siis olen allerginen...Noh ei muuta kuin uusien lasien ostoon,onhan nämä jo toista vuotta olleetkin :)

Tällä viikolla rakenneultra,ei meinaa malttaa odottaa :)
pari päivää sitten tunsin jo ensimmäisen pikku potkun ulkoapäin,kun pidin käsiäni vatsalla,voi sitä ilon tunnetta :)

Hyvää alkanutta viikkoa,parin päivän päästä pääsenki lomailemaan ainakin 4 päiväksi,ai että tykkään :)
 
Täälläkin selkäkipua esiintynyt pikkuhiljaa varsinkin kun tulee tän liikkumis ongelman kanssa sit vietettyy kotona hirmusesti aikaa sohvalla istuen tai maaten (kauheen masentavan kuulosta :/) onpa muuten kilotkin noussut koko raskauden ajan niiiin hurmaavaa vauhtia että hohhoijaa mut minkäs tekee kun ei liikkumaan pääse.
Parin viikon päästä neuvola ja mummun kehotuksesta pyydän että joku tutkis että kohdunsuu on edelleen kiinni ja kiinteä.. Hällä oli kuulema ollut viimesessä raskaudessa supistelua ennen aiakaisesti (kuten minulla ihan muuten vain ja vähäisemmästäkin rasituksesta) ja alkanut avautuu niin että lepoa lepoa määrätty.. 

Pakko hehkuttaa nyt kun olen niin innoissani ja tyytyväinen :) eli eilen sain käytettynä ostamani ora jovi air merkkiset yhdistelmät..kerrankin kannatti ottaa riski ja ostaa käytettynä.. vähän käytettynä myytiin ja siltä ne todellakin näyttävätkin! :) ihanat ja mieluisat.. nooh maksoinhan minä toki niistä 200e mut tuli mukaan varasisäkumi, brio hoitolaukku, brio sadesuoja ja kunnon toppamakuupussi mikä todellakin on varmasti tarpeeseen kun syntyy tammivauva tänne melkein lappiin :) ainut vaan että olihan ne ISOT niinkuin olin lukenutkin keskustelupalstoilta.. mies ehti lähtee työreissuun ennen ku tulivat tutun kyydillä joten oottelen viikonloppua hermostuneesti että meneekö ees meidän mersun peräkonttiin vai pitääkö miehen laittaa vauhtia sen farmarin hankintaan :D vähän jännitti kyllä ostaa näin ajoissa tuollainen iso konkreettinen hankinta mut eiköhän tässä raskaudessa olla jo voiton puolella.. käsittääkseni pian ois jotain mahdollisuuksia selvitä tehohoidolla jos tulis kesken..
 
paniikkimamma, meillä oli esikoisella noi ora jovi air -yhdistelmät ja oli etenkin talvella tosi hyvät, kun oli lämpimät ja todella hyvät työtää lumessa ja sohjossakin :) Nyt hommattiin sisarusrattaat, mutta jätetään jovit ulkonanukutusvaunuiksi, koska olivat tosiaan niin suojasat ja lämpöset :)
Isothan ne on, eikä tosiaan mahdu ihan jokaiseen peräkonttiin.. Farkkuun mahtuu tietty hyvin :) Ja suht helpostihan ne renkaat saa irti, kun niissä on se pikalukitus. Eri asia tietty on, jaksaako niitä olla joka kerta irrottelemassa, kun johonkin lähtee ;)
 
Kiva kuulla positiivista palautetta nuista vaunuista :) Se lämmittää mieltä ainakin nyt kun juuri luin iltalehden artikkelin "Pohjoisen napa-alueen jääpeite ennätyspieni - Suomeen tulossa ankara talvi?" Siinä tämä tutkija ei kuulema yllättyisi jos tulisi äärimmäisen kylmä talvi jippiiii...tammikuu, yleensä kylmin kuukautemme onkin todella oiva kuukausi saada vauva ja varsinkin esikoinen, itse ainakin hermoilen jo miten se pikkuinen puetaan, mistä sen nyt varmasti tietää ettei palellu ja toisaalta taas paistu :/ vieläpä kun tää mamma ei muuta ootakkaan ku lenkille pääsyä niin ainakaan hetimmiten se ei kai sitten toteudu vauvan kanssa kun eikös se ole joku pakkasraja olemassa? eli pitääkö odottaa helmi-? maaliskuulle? ennen ku päästään ulos yhdessä?

Mutta eilen koin positiivisen kokemuksen :) päätin ottaa riskin ja käydä koiran kanssa vähä pidemmän iltapissa lenkin ja ilokseni sain huomata ettei kipuja eikä supisteluja! ihanaa! tänään kokeillaan uusiksi, kun tuntui niin ihanalta kävellä ilman kipua :)

 
Heippa vaan kaikille,

Ihan uutena tänne ilmestyn ja kovasti juttuun koitan päästä mukaan. En kaikkea ole lukenut, mitä olette kirjoitelleet, mutta viimeisintä sivua ainakin selaillut. Me ostettiin käytetyt Brio kombit, oletteko kuullet kenltäkään niistä kokemuksia? Niin ja sanokaa, jos kyselen ja kirjottelen jotain mitä olette jo puineet aikaisemmin :).

Itse odotan kovasti tosiaan myös lenkille pääsyä. Iltakävelyt ja seisomatyö saavat nyt käydä liikunnasta ja iltaiset selän venyttely.
 
Tervetuloa! :) En ole kuullut itse kyseisitä vaunuista mutta ehkä joku muu osaa kertoa jotain.

Omasta navasta sen verran että maanantaina oli neuvola jossa valitin tuosta epäonnisesta rakenneultrasta ja pääsin sitten uudestaan, mutta valitettavasti samalle lääkärille mutta kyselin nyt sitten enemmän ja vähän piilevästi sanoin ettei mennyt viimeksi ihan oikein hommat.. oli lääkärillä muutenkin vissin parempi päivä.. nähtiin nyt sitten ainakin sen verran että meidän lapsel on neljä kammiota sydämes ja vatsalaukkukin löytyy, aivot näin kun lääkäri mittasi pään taas.. mut kaipa se lääkäri asiansa osaa.. lopuksi uskallauduin vielä kysymään sukupuolta ja pallithan sieltä löytyi (itsekin näin ne ruudulla kun lääkäri tarkisteli) ja sanoi että poika näyttäis tulevan, sitä meillä on toivottukkin :)
Toisaalta nyt kun tietää että poika tulossa niin tuli suru puseroon että oishan sitä ollut kiva pukea tyttöä kaikkiin suloisiin vaatteisiin :D aivan sama kunhan tulee terve lapsi!

Seuraavaksi jännitetäänkin sitten sitä hemmetin sokerirasitusta joka on ensi tiistaina meinaan painoa oli noussut 1075g/viikko kun terveydenhoitaja maanantaina laski sen köh köh ei naurata.. 

Niin ja saimma jo kelan paperitkin (vaikka ois voitu vissin saada aikasemminkin ei vaan oo neuvolaa sattunut olemaan) ja päätettiin synnytys sairaala :)

Mulla on kyllä ilmennyt tän raskauden aikana ihan älyttömän eriskummallinen vaiva.. meinaan kaksi kertaa olen jo koiran karvan saanut vetästä jalkapohjasta irti kun on ollut puoliksi ihon ALLA! tuntuu ku ois joku pikki jalassa ja kun katsoo niin KARVA O.o koskaan ennen ei ole tämmöistä tapahtunut ja nyt kahdesti parin viikon sisällä... onko kukaan kokenut moista?? :D
 
Laskettuaika lähestyy ja ensimmäistä kertaa on synnytys alkanut tuntua todelliselta :) hieman jännittää mutta ennemmänkikän odotan innolla tulevaa tapahtumaa. Tällä viikolla oli ensimmäinen lääkärinkäynti ja kaikki oli kunnossa. Olen voinut erittäin hyvin vaikka painoa oli tullut kuukauden aikana 4 kiloa....:) johtuu herkuista. Minulla on aivan älytön makeanhimo vaikka ennen raskautta en oikeastaan välittänyt makeasta... Mites muut voivat? Varsinkin haluaisin kuulla teistä jotka ovat edellä ja missä vaiheessa vaivoja tullut. Ja kirjoitelkaa kuulumisia...luen mielelläni tunteista ja tuntemuksista...tämä kaikki on niin uutta...
 
Täälläkin se vaan laskettu aika lähestyy, mulla on siis LA 31.12.2012, mutta kirjoittelen täällä tammikuisissakin, kun ei voi olla varma, että syntyykö vaavi tämän vai ensi vuoden puolella! Itellä ei oo vielä tullu sitä herätystä, että hei kohtahan mun pitää synnyttääkin! Kyllä se alkaa jo mietityttää, että kun on remonttia ja muuta meneillään, että saakohan sen varmasti valmiiksi ennen vauvan syntymää. Mutta vielä ei synnytys sillä lailla "tunnu todelliselta", ainakaan en mieti sitä mitenkään kauheasti vielä. Minäkin enemmän odotan sitä innolla. En ehkä vielä niinkään osaa pelätä synnytystä, ihan hyvä vain :) Tosin se kipu ja muu vähän mietityttää, että repeääkö paikat kovin pahasti jne, mut ei niin paljoa, että se peloksi ois muuttunu. Enemmänkin alkuraskaudessa tuntu, että kauhistuin kaikkia synnytysjuttuja ja sit jos oli jossain kirjoissa kuvia synnytyksestä, niin se sai vähän luun kurkkuun. Mut nyt niistäkin ajatuksista on tullut vähän helpompia.
 
Mie en myöskään osaa viel jännätä synnytystä kauheen paljoa, eikä pelosta oo tietookaan, vaikka la on päivää vajaa 3 kk:n päästä! Sitä vastoin synnytyksen jälkeinen aika eli koko loppuelämä jännittää ihan törkeen paljon. Siis onhan tätä odotettu ja haluttu vaik kuinka kauan, mutta se tieto siitä etten voi enää elellä holtittomasti ja impulsiivisesti on hyvin hyvin pelottava. Joudun OIKEASTI ottamaan vastuuta ja oon todellakin vastuussa pienen ihmisen elämästä. Se kasvava nyytti tarvii minua pysyäkseen hengissä! Entä mitä jos mun hermot ei kestä? Pelottaa, ihan totta.

En voi enää lähtä vetämään päiväkännejä tai ottaa parin päivän putkea jos huvittaa (enpä ole sitä vuosiin tehnykään, mutta siihen olis ollut mahdollisuus ;)), en voi käydä moneen vuoteen miehen kanssa yhtä aikaa saunassa ja juoda muutamaa olutta (paitsi satunnaisesti toki), en voi laittaa hc-punkkia täysiä soimaan ja siivota raivoa pois just silloin kun siltä tuntuu ym. mitä kaikkea tähän nyt keksiskään. Joku pätevä mamma sanois tähän että saat niin paljon tilalle ettet kaipaa enää mitään entistä. No niin varmasti saan ja sitähän tässä ollaan haluttukin, mutta pelottaa silti! Toisaalta taas en malta odottaa että se pieni nyytti on sylissä ja on loppuelämäni ensimmäinen päivä <3
 
Paniikkimamma, mullekin on käynyt niin!! Yhtäkkii kauhea kipu jalassa ja sitku kattoo niin koirankarva sojottaa sieltä, mitä ihmettä!"Serkku selitteli et joskus on ihohuokoset sillee sopivasti että mahtuu pujahtaa koirankarva sitä reittiä ihon alle.. ja ne karvat on yleensä vielä ollu tota pehmeetä pohjakarvaa :O mulla on siis cocceri.. mutta enpä ole joo itekää ennen kuullut vastaavasta!
 
Heippa kaikille!

Uskaltauduin viimein liittymään tänne kun huomasin tämän mainion ryhmän. Itselläni laskettuaika 16.1.2013 eli tällä hetkellä rv. 26+2. Oon aivan täpinöissäni, en malttais odottaa vauvan syntymää:) 
Erilaisista vaivoista kun oli puhetta niin ajattelin nyt sitten itsekin kertoa omista vaivoistani. Mulla on ollut ihan järjettömät selkäkivut n. kuukauden ajan ja olen ollut sairauslomallakin.. Istumatyö ei oikein tunnu sopivan mulle. Mulla oli nuorempana, kun harrastin kilpaurheilua, todella paljon selkävaivoja, joten nyt sitten kun maha kasvaa niin selkäkivut ovat palanneet.. :/ Kestän kyllä selkäkivut, mutta työhön keskittyminen ei oikein onnistu kun koko ajan yrittää venytellä ja väännellä. En oikein tiiä mitä tehdä, tuntuu että kaikkea on jo kokeiltu.. Lääkäri laittaisi minut jo saikulle, mutta tuntuu, että pitäisi vielä yrittää sinnitellä töissä. Tosi inhottava tilanne.

Ei mulla muuta tällä kertaa:) Kaikille mukavaa odotusaikaa!!
 
Nianen oon kuullut joskus aikaisemmin vastaavaa esim parturista jonka piti tarkistuttaa koko kroppa iltaisin ettei ihon alle joudu karvoja/ ole jo joutunut sillä nehän on vaarallisia ja voi matkustaa ihon alla sydämeen ja siinä voi kaikki miettiä miten käy.. hassuinta tässä nyt kuitenkin on se että kun koskaan aikaisemmin ei ole näin käynyt ja yhtäkkiä monta kertaa raskaana O.o toivottavasti tämä ei ole pysyvä tila vaan loppuu raskauden jälkeen.. 

Meillä koira joutuu pois ennen vauvan tuloa :'( ihan itkettää jo valmiiksi eikä uutta kotia vielä ole löytynyt.. Koira on ollut yks haaste koko elämänsä ajan ja rauhottunut hirveästi mutta yllättävät äänet, tilanteet, vieraat on suuri haaste edelleen.. mm. näykkii vieraita käsistä ja pepusta jos he liikkuvat.. enkä todellakaan uskalla pitää koiraa kun vauva tulee niin arvaamaton se on. 

Tervetuloa onni2013! Toivottavasti pärjäät selkäkipujesi kanssa, itse en ole voinut tehdä koko raskausaikanani töitä sillä liika rasitus saa aikaan supisteluja ja kärsin liikkumiskivusta myös :/ tarjoilijana ei silloin oikein onnistu... 
 
Hei kaikki tammikuun esikoista odottavat!=)

Vasta nyt tajusin etsiä tämän forumin käsiini kun alkoi kiinnostamaan, että missä kaikki keillä on tammikuussa laskettu aika piileksii :) Minulla laskettuaika 26.1. Itse olen selvinnyt suhteellisen helpolla toistaiseksi raskausajan oireiden/vaivojen kanssa eikä vieläkään ole ylitse pääsemättömiä tullut. Vessassa saa juosta kyllä enemmän kun tarpeeksi :D Hieman liitoskipuja oli jossain vaiheessa mutta nekin meni ohi (toistaiseksi taas). :)

Viime neuvolassa tajusin kuinka lähellä tässä synnytystä jo aletaan olemaan. Jännittää hieman mutta enemmän itsellänikin jännittää vauvan syntymän jälkeinen elämä. Miten arki lähtee käyntiin ja kuinka sitä selviää sellaisen ihanan nyytin kanssa :)

 
Nuo selkäkivut on kyllä tosi inhottavia, mulla on nyt mennyt selkä tosi kipeäksi, alku- tai keskiraskaudesta sitä ongelmaa ei ollut.. Nyt kun vatsa on kasvanut, niin pitkään seisominen alkaa sattua.. Onneks on istumatyö! Sit usein illalla nukkumaanmennessä tai kun sohvalla rötköttää ja kattoo telkkaria, niin tuntuu oikein kuinka alaselkää jomottaa! Se on inhottavaa. :( Mut ens viikolla alkaa mammajumppa, niin jos siellä sais vähän jumppaa tuo selkäkin, niin ei ois noi vaivat niin pahoina. Pitempien matkojen kävelykin esim. kaupungilla on vähän ikävää kipujen takia. 
 
hei, ihan uutena tulen tänne kirjoittelemaan. Kaverini oli kylässä ja hän kertoi että oli itse ollut aikoinaan ryhmässä jossa muillakin oli laskettu aika samassa kuussa. Ja hän kertoi että on sieltä saanut paljon tuttuja. joten mielenkiinnosta ihan sitten päätin googlettaa ja löysin tämän.
itse olen hommannut hirveästi vauva tavaraa jo, mutta nyt kun laskettu aika alkaa lähestyä (7 tammikuuta) niin huomaan murehtivani, että en tunne ketään ketä olisi saamassa kanssa lapsen.
 
Tervetuloa pauluska! Tää on kyllä tosi mukava paikka, saa vähän vertaistukea ja jakaa kokemuksia, varsinkin jos lähipiirissä ei ole semmoisia tuttavia, jotka odottaisi/joilla jo olisi lapsia. Joten tervetuloa ja mukavaa loppuajan odotusta!
 
Takaisin
Top