Ensimmäiset liikkeet?

Mun kaveri sanoi joskus että ne ensimmäiset potkut tuntuu vähän samalle kuin pieraisi sisäänpäin .
Mä tunsin esikoisen kohdalla potkut vasta rv 20, toisaalta mulla olikin silloin istukka edessä. Vielä en ole tuntenut mitään tämän raskauden aikana. Vähän jänskättää miten ne edes tuntuu kun alavatsa on jäänyt section jäljiltä sellaiseksi osittain tunnottomaksi/puutuneeksi.. Toisaalta eipä tässä vielä mitään kiirettä olekaan kun nyt on vasta rv 15.
 
  Esikoisesta (.98) potkut tuntui selvästi viikoilla 17, kuopus (s.00) noin viikkoa aikaisemmin.Nyt oon kovasti yrittänyt kuulostella ja kokeilla kikkoja monia...vaan ei tunnu mitään,jotain  hyvin pientä alavatsassa meneillään mutta mulla onkin aika vilkas suolisto niin tiedäppä sitten kumpaa näät oon.Kieltämättä hieman huolissaan, ensiviikolla pääsis neuvolaan.Inhoittavaa tää epävarmuus! RV. 16+3
 
Maanataina  tunsin ensimmäiset liikkeet :) nyt siis 17+4
olin ihan yllättynyt että nyt jo tunsin liikket kun mulla istukka etu seinällä niin sen pitäisi vaikuttaa asiaan mutta onneksi tuntee kun tuonne reunoille potkii :)
 
Viime viikolla taisin tuntea ekat liikkeet, mutta sillonkin makasin mahallaan unta odotellen ja tuntui, etta kohtu sai vahan painetta.. Eilen tunsin joitain muljaisuja telkkaa katellessa.

En usko ollenkaan tuntevani jotain paivittain viela piiiitkaaaaan aikaan. Aikaisempina kertoinakin on tuntunut liikkeet harvakseltaan aika pitkaan.
 
Kyllä mä sanoisin nyt liikkeet tuntevani rv 15+3. Päivittäin tunnen ehkä muutamat liikkeet, mut mun täytyy yläänsä niihin ihan keskittyä ja vähän heilutella mahaa. Liikkeitä ei kuitenkaan tule paljoa. Mä olen aina ollut huono tuntemaan liikkeitä tai sit nämä vauvat ovat mahassa tosi rauhallisia. Ulkopuolella sit riittää menoa senkin edestä :). En kuitenkaan tunne liikkeitä vielä normaalin elämänmenon aikana. Odotan sitä hetkeä kun vauva potkii tuntuvasti ja päivittäin. Hauskasti vauva on kyllä yöksi valinnut nukkumapaikakseen navan seudun ja vielä vasemman puolen. Siinä on aina aamulla erittäin korkea ja kova möykky, joka sit päivän mittaa liikehtii muualle. Mä olen aina itse nukkunut vasemmalla kyljellä, mutta nyt raskauden aikana tuntuu siltä, että on pakko nukkua oikealla kyljellä varmaankin siksi, kun vauva on valinnut vasemman puolen.
 
Mulla on ihan sama juttu. :) Pakko nukkua oikealla kyljellä. Tänä aamunakin navan vieressä vasemmalla oli koko kämmenen kokoinen kumpu. Miehen mielestä se oli hauskaa, koko vauva kädessä. :)

 
Mä oon ensiodottaja ja aloin tuntemaan liikkeet 16+0 sillai et erotti ja 17+0 kunnon potkuja. Sitä ennen viikosta 15+0 välillä olin sillai et tunsinko jotai ja sit välillä sellasta muljahtelua. Neuvolassa oltiin tiistaina ja silloin oli siis 17+5 ja neuvolan täti tunsi käteensä liikkeet kun kuunneltiin sydän ääniä ja siitä dopplerista kuulu aina sellane luja tumps ääni ku toine potki ja koitti mennä piiloo laitteelta :P Mieskin on nyt välillä tuntenu käteen mutta kuuulemma jo parin viikon päästä pitäis tuntuu kunnolla hänellekki :)
 
On tuntunu jo aiemmin, mutta perjantaina (rv 15+5) rupes kuplahtelemaan niin paljon että teki mieli antaa nyrkistä takasin että olis jo aloillaan :D Hätkähdyttää kun ei oo vielä tottunut tuntemaan sellasta omassa kehossa, nyt sitä alkaa tajuumaan että siellä jonkun mallinen otus olis tulossa :) Äitini sanoja lainaten: Seuraavat kuukaudet huonosti nukuttuja öitä ja siitä eteenpäin muutama vuosi erittäin hyvin valvottuja öitä...
 
Täällä liikkeitä tuntunut noin 1,5viikon ajan ja tänään ja eilen oikein kunnon möyrintää, kuperkeikoilta melkein tuntuu... :)
 
mulla rupes tuntumaan ne liikkeet rv 15+, mies tunsi käden alla ekan kerran tässä raskaudessa potkun perjantaina ja sillon oli rv 17+5 :D mulla esikko oli oikeella puolella ja vasen kylki oli paras asento, tää kaveri majailee vasemmalla ja sillä kyljellä nukkuminen ei tunnu kauheen kivalta..
 
Jee! Vihdoin! Eilen (rv 17+2) tunsin ekat ihan selvät liikkeet. Muutama muksautus alas vasemmalle puolelle ja sitten pientä värinää tai väpätystä.
 
Huuuooh...täällä ei vieläkään mitään,ei ees niitä pieniä tuntemuksia muutamaan päivään.Huomen aamuste pääsen neuvolaan,huolesta soikeena =( viikkoja nyt 17+1
 
Tänään rv 18 + 1 ja eilen tunsin ensimmäistä kertaa niin voimakkaita potkuja, että ne tunsi myös kädellä vatsan päältä. Muutenkin liikkeitä alkaa tuntumaan useamman kerran päivässä, kun vielä viime viikolla liikkeitä ei välttämättä tuntunut edes joka päivä. Ensimmäiset hennot liikkeet tunsin rv 16 alussa.
 
en tie onko ees mahollista tuntee mitään liikkeitä viikoilla 14+5, mut aamulla ku makoilin sängyllä ja pidin kättä mahalla ni tuntu ku ois kuplia poksahdellu mahas..
 
Täällä on jo 18+3 eikä mitään liikkeitä ole ollut tunnistettavissa :(

Jotenkin alkaa jo tuntua, kun ei vatsa kasva eikä se potki, et onko siellä edes enää ketään :((( Aika kauhea epätoivo ollut jo tässä jonkun aikaa. Ja ultra vasta 2 vk päästä, sitä kauhulla odottaen...

Miekin haluan, et edes jotain tunnusmerkkejä ilmaantuisi et varmistuisi et olen oikeasti raskaana :´(
 
Onnellinen89...mulle ainakin tänään neuvolassa sanoivat että
tänne saa tulla kyllä niitä sydänääniä kuuntelemaan,jos kovasti huolestuttaa ettei
kaikki oo hyvin.Mä oon itse hyvin kärsimätön ja pelkään aina pahinta...ehkäpä
se sitten helpottaa kun se
oma vauva on siinä sylissä =)..
...mutta jos oot ensisynnyttäjä, niin muistan itekkin kun ihmettelin että miten kauan siinä menee että se masu kasvaa.Mun ystävä pysty piilottamaan ihan loppuun saakka esikoisesta vauvamasua.Nyt kolmannessa maha on jo melkoinen.
 
onnellinen89: odotatko esikoista? Oisinhan sen voinut tuolta listasta käydä tarkistamassa, mutta oon nyt laiska.. :) Minä tunsin esikoisesta pienenpientä kuplintaa vasta joskus viikolla 19-20 ja selkeitä liikkeitä sitten useampi viikko sen jälkeen. Muistan, kun rakenneultrassa kysyttiin joko tuntuu, ja siihen vastasin, että eipä taida vielä oikeen mitään tuntua. Tosi turhautuneena silloin niitä liikkeitä odottelin. Eikä mahakaan silloin kasvanut, alkoi kasvaa vasta reilusti puolenvälin jälkeen, sitä ennen ei kukaan pystynyt päällepäin näkemään, että oisin raskaana. Alkoi "pömpöttää" vasta joskus viikolla 22-24 ja senkin jälkeen kasvu oli vähäistä mutta tasaista. Ei ollut edes lopussa mitään valtavaa palloa, vatsa kasvoi mulla enemmän "ylöspäin" kuin eteenpäin. Mut kuten Tuuli77 sanoi, neuvolaan voi aina soittaa ja kyllä ne ottaa kuuntelemaan sykettä, jos on huolissaan.
 
tänään ihan ku ois tuntunu jo selkeempiä liikkeitä. mahalla alkaa oleen jo ihan oikeesti kokooki, ettei vaan turvotusta.. mulla yks työkaveri kysy ku viikkoja oli vasta joku 10-11, et ehkä tää vaan on sit niin selkeesti näkyny..
 
Heipat kaikille taasen!

Ja kiitokset lohdutuksen sanoista. Kyseessä on siis eka raskaus, että toivotaan että munkin kohdalla olis kyseessä et n e liikkeet ja masu tulevat myögemmin.

Katsotaan, jaksanko odotttaa ultraan vai pitääkö pyytää päästä kuunteleen sydänääniä...
 
Mää luulen että tunsin eilen (17+0) ekaa kertaa käteen potkun. :) Tuntu muutamaan kertaan siltä niinkuin joku n. 2-3cm pituinen jalkapohja? tms. olisi muksauttanut mahaa kun pidin kättä mahalla makuuasennossa. :) Tämä tapahtui kaksi kertaa päivän aikana. Jee! :) Tätä on odotettukkin jo jonkin aikaa. Huomenna onkin seuraava neuvola ja pääsee kuuntelemaan potkiiko maha-asukki kuinka kovasti doppleria. :)
 
Takaisin
Top