Ennenaikaisten vauvojen äitejä

Niin luulen kans et sanovat noin[:)] Ja hyvin tää on nyt alkanu öitäkin nukkumaan,et ehkä mä oon vaan vainoharhainen ja keksin sairauksia itse lapselle..
 
Mystis,meillä edelleen vinkuu myös hengitys ja rohisee välillä todella inhottavasti. Yskii myös aika paljon. Lääkäri sanoi meille, et keskosilla tää on ihan tyypillistä johtuen just noista et kaikki ei oo vielä ihan kehittynyt tai ne jatkaa kehittymistä. Meillä ei ole koskaan puklailtu.

Meillä on unet tosiaan mennyt ihan sekaisin, kun tyttö opettelee konttaamaan. Se hytkyy konttausasennossa ja tekee sitä myös yöllä. Kunpa oppisi nopeasti niin saisi unetkin rauhan. Fysioterapeutti sanoi meille, kun käytiin kontrollissa, ettei ihan vielä tarvitsisi lähteä liikkeelle (8kk/6kk). Mut minkä sille voi jos toinen tahtoo ja on haluja? Ei sitä mun mielestä voi estää. Sit se myös sanoi, että pää on hieman kallellaan vasemmalle puolelle ja siihen määräsi venytyksiä. Muilla? Toisaalta neuvolatäti ei huomannut siinä mitään vikaa. Tiedä sitte häntä.

En muista kuka kyseli, mutta hampaista. Meillä ei ole edelleenkään hampaita vaikka lääkäri sanoi jo kesäkuussa, et on tulossa. Ja siitä asti on välillä aikoja, et ei tule yhtään mitään. Kaikki tungetaan suuhun, ollaan äkäisiä ja ruoka ei maistu ja ikenet on pullollaan ja hampaat kiiltää läpi. Silti ei näy. Tosin viimeksi kun katoin niin kaikki neljä alahammasta ja muutama ylhäältä ovat aivan valkoisena sieltä alta ja turvoksissa. Meinaakohan se tehdä kaikki kerralla?

Neuvolassa mitat olivat viime viikon torstaina 7160g ja 67,8cm. Kuukaudessa tullut painoa kilon verran. Paljon minusta. Mitenkä muuten, ihan mielenkiinnolla kysyn, miten teillä ovat kasvaneet tai miten ovat nousseet syntymästä esimerkiksi neuvolakertojen välein. Minusta ainakin miedän neiti, on tehnyt saavutuskasvua huomattavasti.
 
Meillä edelleen vinkuu myös hengitys ja rohisee välillä todella inhottavasti. Yskii myös aika paljon. Lääkäri sanoi meille, et keskosilla tää on ihan tyypillistä johtuen just noista et kaikki ei oo vielä ihan kehittynyt


Meillä oli sama juttu ja loppukesästä saatiinkin sitten astmalääkitys. Kannattaa rohkeasti pyytää kun siinä se astmalääke kumminkin samalla kehittää niitä keuhkoja ja keskosen astma on kumminkin erilainen ja siitä lääkityksestä saattaa päästä myöhemmin kokonaan eroon jos ne keuhkot saa surfanktanttia ja saa kehittyä vielä :)
 
Joo ku mä tyhmänä on luullu et sil on nenä tukossa ja niistäny nenää ja eihän sieltä mitään tule..Tuntuu et lima enemmän kurkussa..Ja nyt katsoin kun se nukku niin hengitys kuulostaa samalle kun aikuisen kuorsaus[8|]
Sit kun lopettaa sen vinkumisen niin pitää ihan katsoa että hengittääkö se enää..Tätä tekee siis vaan nukkuessaan eikä kyllä sillonkaan aina,voiko vauva vaan kuorsata[:D]
 
Onko teidän kaikkien vauvoilla nuo rautatipat? Meillä kun ei sairaalasta mitään rautatippoja määrätty silloin kotiutuessa, ainoastaan keskostipat ilman d-vitamiinia. Niissä oli muistaakseni foolihappoa ja jotain muita vitamiineja sitten. Oon vaan vähän ihmetellyt, kun kaikilla noin varhaisilla viikoilla (33+5, ja myöhemmilläkin) on rautatipat. Ja meidän neidillähän olikin vähän anemiaa tuossa 6kk neuvolassa, hb oli muistaakseni 87. Nyt on kontrolli siitä sitten ennen 8kk lääkärineuvolaa. Millaisia hb-arvoja teidän vauvoilla ollut noiden tippojen kanssa?

Kasvusta joku kyseli, meillä tuota painoa tuli ihan hurjaa vauhtia silloin ekojen kuukausien aikana. Tosin se syntymäpainokin oli sen 2824g. Tästä neuvolakortista kun katson, niin 1kk iässä on painoa tullut 10 päivässä puolisen kiloa. Ja sen jälkeen tosiaan 2kk-3kk 1,5kg. Siitä sitten vähän tasoittunut ja keskimäärin tullut 500g-700g kuukaudessa. 6kk neuvolassa paino 7290g ja pituus 65,2cm, 7kk mitat saadaan ensi viikolla.
 
Meillä syntyi 33+2. Meillä oli rautatipat käytössä. Alimillaan oli hb just sen 87, kesäkuussa (3kk). Rautaa syötiin reilu puoli vuotiaaksi asti ja nyt lääkäri sanoi, ettei tarvitse enää. Monihan on sanonut, et rautaa joutuu antamaan vuoden ikään asti. Nyt viime torstaina otetussa arvossa hb oli 121. Muistaakseni lääkäri sanoi, että hb:n pitäisi olla yli 90 niin on hyvä. Tosin ei me annettu säännöllisesti rautaa, joskus saattoi unohtua pullo kotiin reissaillessa ja pidettiin myös mahavaivojen takia taukoa. Keskotippoja annettiin myös silloin alussa olikohan heinäkuuhun asti ja harmittaa, kun yksi pullo jäi kokonaan käyttämättä ja on aika arvokasta tavaraa[:@].

Meillä on ollut myös tukkoinen nenä melkeinpä alusta asti. Perinnöllinen juttu, kun mulla on myös tosi ahtaat käytävät sekä nenässä että korvissa. Joudun itse käydä puhdistamassa korvat aina lääkärissä, kun ei vaikku tule itsestään pois. Neuvolassa epäiltiin tytön kohdalla olevan sama.

Meillä mitat mennyt:
0kk 1330g ja 41cm
1kk 2475g ja 47,1cm
2kk 3180g ja 50,2cm
4kk 4675g ja 58,3cm
5kk 5600g ja 61,5cm
6kk 6170g ja 64,5cm
7kk 7135g ja 66,8 cm
 
Mitkä ihmeen rautatipat[:D]
Mut eiköhän kaikilla vauvoilla ole vähän näitä hengitys"ongelmia" kun noi röörit on kuitenkin varmaan pienillä vielä niin ahtaat tms..Kun jotkut sanoo että normaalia tälläset oireet ja toiset sanoo että heti lääkäriin ku voi olla sitä ja tätä[:D] no kaipa sen ite tietää..Ja sillon ei pidä nukkuessaan noita ääniä kun on vieressä,vain omassa sängyssä ja sitterissä,ja yleensä noi on päiväsaikaan muutenkin,ei yöllä vinku tai mtn
 
Meillä on hengitys tosiaan vinkuvaa ja on limaisuutta ollut nyt syksyn tullen. Oikein ärsytti viime viikolla kun neiti oli tukkonen ja vielä oksentanut edellisenä yönä hirmusen kasan limaa ulos, niin fysioterapeutti hoki koko käynnin "sitä astmalääkettä voi antaa vaikka pari kymmentä kerta peräkkäin, etkö anna sitä astmalääkettä, tämä rohisee, sitä lääkettä voi antaa..." Pirskatti, kun kiukutti. Olin antanut sitä astmalääkettä, mutta ei se astmalääke sitä limaa sieltä poista! [8|] Mutta joo, keskosille se on normaalia ja sairaalassa saattavat keskosuuden takia jopa helpommin antaa/ määrätä astmalääkkeet.

Me saatiin tosiaan keskostipa, d-vitamiini ja rauta sekä pikkukeskoskorvike kotiutuessa mukaan. Raudan ohjeistuksen vaihteli kontrollikäynneillä lääkärin mukaan. Toisten mukaan piti anta yli yksi vuotiaaksi, toisten mukaan siihen asti että hampaat tulee ja kolmas sanoi puolen vuoden korjatussaiässä, että raudan voi jättää. No jätettiin se silloin. Yhden - kahden kuukauden välein olemme käyneet aina kontrollikäyntien yhteydessä labrassa keskosverikokeissa joissa tosiaan seurataan hb, fosfaatti ynnä muut keskosille tärkeät veri-/ ravintoarvot. En ole niitä sen tarkemmin kysellyt, kun ovat sitten aina soittaneet puhelun, että kaikki arvot ovat olleet hyviä.

Sairaala-aikana meijän tyttö oli yli parikymmentä kertaa punasolu- / veritankkauksessa.

Mittoja
0 kk (-3,5 kk): 680 g, 31 cm?
0,5 kk (-3 kk): 705 g, 33 cm
1 kk (-2,5 kk): 935 g, 34,5 cm
1,5 kk (-2 kk): 955 g, 36,5 cm
2 kk (-1,5 kk): 1450 g, ---
2,5 kk (-1 kk): 1750 g, 41,7cm
3 kk (-0,5 kk): 2080 g, 44cm
3,5 kk (0 kk): 2250 g, 45 cm (LA-päivä)
4 kk (0,5 kk): 2605 g, 46 cm (kotiutumismitat)
(kotineuvola viikkoa myöhemmin): 2850 g
4,5 kk (1 kk): 3260 g, 50,5 cm
5 kk (1,5 kk): 3525 g, 51 cm
5,5 kk (2 kk): 4150 g, 54,5 cm
6,5 kk (3 kk): 5440 g, 57,8 cm
7 kk (3,5 kk): 6150 g, 61 cm
7,5 kk (4 kk): 7300 g, 63 cm
8,5 kk (5 kk): 8150 g, 64,2 cm
9,5 kk (6 kk): 9500 g, 70 cm
11 kk (7,5 kk): 10 120, 72,5cm
 
Me aloitettiin rauta (10tippaa pvässä) viime vkolla, kun saatiin lupa lopettaa premilon. Pari vkoa sitten loppui keskostipat. D-tipat tärkeitä meillä, koska hiukan d-vitskun puutosta, jos kuulemma unohtaa niin seuraavana päivänä tupla-annos.

Muoks. tekstiä poistettu
 
Juu nuo keskostipat oli kyllä kalliita, huh! Mun täytyy myöntää, että eipä noita ihan säännöllisesti tullut otettua silloin... Eli meilläkään ei ehtinyt koko pullo tyhjentyä ennen kuin menivät jo vanhaksi koko tipat. Toisaalta, ei meille kukaan niiden tippojen tärkeyttä edes painottanut, unohtivat antaa reseptinkin sairaalasta lähtiessä ja laittoivat vain postissa perään. Ja kun ne oli sellaisia kylmässä ja pimeässä säilytettäviä, niin eihän niitä tullut kesälomareissuille mukaan otettua... Vähän oon kyllä potenut huonoa omatuntoa asiasta, kun tytöllä nyt on ollut sit tuota anemiaa. Kun jostakin luin, että foolihapon puutekin jotenkin vaikuttaa noihin rautavarastoihin ja niissä keskostipoissa oli nimen omaan sitä foolihappoa.

Noh, enivei, kuukauden päästä testaillaan taas tuota hemoglobiiniakin sitten. Kai se rautatippojen määrääminen sitten riippuu siitä kotiutumisajankohdan hb-arvosta tai jotain. Meidän tytöllä kun kotiutuessa hb oli muistaakseni 198. Mutta sehän onkin kaikilla alkuun korkea ja sitten keskosilla laskee nopeasti sen takia, että vauvan rautavarastot kehittyy kohdussa viimeisten viikkojen aikana.
 
Limaisuus,yms rohinaäänet johtuu neukun mielestä siitä kun maitoa jää ruokatorveen(?) ja se sitten saattaa nousta ylös ja vauvaa saattaa sit närästää tms
 
Ei liity nyt oikeastaan aiheeseen,mut ihmettelin miks vauvan epikriisissä ja mun neuvolakortissa vauvan syntymäkohdalla luki joku HELLP..Tänään jälkitarkastuksessa lääkäri mainitsi kans HELLP:in,mut ei puhunu siitä mitenkään enempää..Siis tiesinhän mä että myrkytys ei menny ohi vaikka leikattiin ja mulla laski trombosyytit(veren hyytymistekijät) ja maksa-arvot nousi mutta ei ne sanonu että se on toi HELLP..Ja jossain luki et toi ois aika harvinainen ja myös hengenvaarallinen ja kyllähän mä olinkin tosi huonossa kunnossa,mut ei sairaalassa mulle kerrottu tosta mitään..Harmi kun englannin kielentaito sen verran huono etten tosta HELLP:istä voi lukea kun googlesta löytyy enemmän tietoa tosta vain englanniksi..
 
Heissan taas!

Meillä voidaan hyvin, tänään päästiin nenämahaletkusta eroon ja kotiin mahdollisesti nyt loppu viikosta. On poitsu jo kasvanut jonkin verran tänään painoa oli jo 2345g =) ihanaa kyllä se pikkuinen kasvaa...tänään olisi nyt RV 37+0, ikää pikkusella 2viikkoa 3päivää.

imetys onnistuu hyvin ja syökin tosi hyvin rinnasta...pullosta kanssa suurimman osan...tänään aloitettiin rauta...

Ei mulla muuta...niin ja hyvää joulukuun alkua ja itsenäisyyspäivää <3
 
hei, tää on nyt mun uus nimimerkki,kirjoittelin aiemmin anihani nimimerk. mutta salasanan unohdettua kirjoittelen nyt näin. hienoo et bluerosella imetys sujuu ja ehkä jo loppuviikosta kotiin. :)

meill on huomenn kontrollikäynti ja saadaa neidin uusia mittoja.mut menen nyt tonne ukkokullan kainaloon.. palaan taas. itsenäisyyspäivän iltaa kaikille
 
Heips vaan kaikille taas, toivottavasti olette vielä jaksaneet pysytellä mukana vaikka tämä palstan uudistus onkin koetellut hermoja  varmaan kaikilla... 

Meidän tyttö on oppinut ryömimään, sellaisella mittarimato-tyylillä vetää itseään käsillä eteen päin, koukistaa jalkoja ja nostaa peppua. Tuntuu oudolta ajatella, että se on jo niin "iso"... Vastahan se oli semmonen pikku rääpäle joka ei tehnyt muuta kuin nukkui! Muutenkin tuntuu, että nyt on alkanut ymmärtää paljon enemmän. Sitterissä esimerkiksi keinuttaa itseään aina kun sanotaan Än-YY-TEE , NYT! Syöttötuolissa tiputtaa leluja tahallaan lattialle ja kurkkii perään minne ne meni. Nyt on alkanut myös ojentaa käsiä kohti syliin halutessaan, samoin maitoa halutessaan taputtelee rintaa paidan päältä emoticon 

Joku täällä mainitsi, että pulautteluun on helpottanut kun on alkanut antaa maidon ennen kiinteitä. TODELLAKIN, kiitos tästä vinkistä! Meillä tytön pulauttelu on vähentynyt ihan merkittävästi kun oon alkanut toteuttaa tätä. Nyt on päiviä, ettei tarvitse edes paitaa vaihtaa kun ennen paitojakin meni se 4 päivässä vähintään! emoticon
 
Me vietettiin Su-Ma yö lasten päivystyksessä..Poika puljas maidot suusta ja nenästä pihalle huutojen kanssa eikä suostunu syömään vaan huusi koko päivän,joten lähdettiin sit yöllä sit päivystykseen kun mies pääsi töistä..Alkoi sit syödä nätisti eikä puklannu maitoja enää,mutta kokeista todettiin pojalla anemia ja sydämen sivuääni..Anemiaan määräs rautalääkkeen 9kk ikään asti ja jos sivuääni ei häviä samalla ku anemia nii sit jossain vaiheessa pitää mennä sydämen ultraan..Oli lähellä veritankkauksen rajaa joemoticon
Mut painoa oli jo yli 5kg ja muuten kaikki ok:) Sunnuntaina ois ristiäiset..Ihanan sekaisin menee pojalla maha vaan tosta rautalääkkeestä,tai ainakin kakkaa ja pierua tullee enemmän:D Ja vähän kitisee mahaansa..
 
No just, miksiköhän teilläkään ei Mystis sitten ollut jo niitä rautatippoja heti sairaalasta kotiin lähtiessä? Kun melkein kaikilla muilla paitsi teillä ja meillä on ollut, ainakin tällä palstalla... Toivottavasti rautatipat alkaa teillä tehoamaan ja masu tottuisi niihin pian!
 
No sen takia ku se raja on 2500g,ja toi ylitti sen sillä 300g niin ei alottaneet,mut näköjään ois tarvinnu noi tipat jo alussa://
Nyt sit puklaa ne hetken antamisen jälkeen pihalle,mut annan aina pikkasen sit lisää ja ne pysyy sisällä..Ku sieltä tulee ne pelkät rautatipat pihalle..Mut yritän antaa ne vasta hetken päästä syömisestä ku tossa käsketään antaa välittömästi syönnin jälkeen mikä voi tolla aiheuttaa sen että ku maha ihan täynnä niin ne tulee sit pihalle
 
Mites tää keskustelu on tipahtanu sivulle neljä? Eikö nää siis enää päivity listan ekaksi kommenttien mukaan?
 
Takaisin
Top