Ennenaikaisina syntyneet aarteet <3

Hyvän kokoisia molemmat :)

Meillä 9v ja 11v on samankokoisia, ihan menee kaksosista..

Tytöt ja pojat kasvaa aina ihan eritavalla. En tiennyt ennen että niissä on niinkin iso ero.. Jos tyttö kasvaa -18% käyrällä samankokoinen poika on jo -20% :/

Jos taas pääsis ees -15% suhteelliseen painoon niin olis huippua!
 
Mites ootte aloitelleet kiinteät? Meillä tuo 3kk lähenee ja ohjeena oli tuolloin aloittaa soseet. Millä aloititte? Mites vellit ja vastaavat? Teittekös soseet itse vai kaupasta? Sekoititteko soseisiin maitoa mukaan vai ihan sellaisenaan? Tuntuu niin hurjan pieneltä vielä tuo pirpana noita soseita kun ajattelee! Kaikki minulle ihan uutta, ensimmäinen vauva kun on kyseessä ♡
 
Meidän taustoilla taitaa olla turha kertoa :D Edelleenkään syö niin kuin kuuluisi..

Isomman kanssa aloitettiin normisti 4kk iässä ja ihan kaikkea mitä vaan söi :D ei ollut eroa normi lapsen kanssa aloitettuun..
 
Vauva3: Aivan, olette tosiaan menneet tuon neniksen kanssa... Onneksi saatte pian sen peg-napin, helpottaa varmaan suuresti, ja lapsestakin varmasti mukavemman tuntuinen! Onko isomman kiinteiden aloituksesta vielä tuoreet muistikuvat :D Minun vauveli on ensimmäinen niin ei juuri mitään muuta tietoa kuin neuvolasta saatu ohjelappunen! Millä aloititte? Miten tiuhaan tahtiin lisäsit uusia makuja? Aiheuttiko jokin vatsavaivaa? Teitkö itse vai kaupan purkeilla?
 
Taidettiin aloittaa ihan maissilla ja perunalla. Lisättiin aika tiuhaan uusia ruokia kun mistään ei tullut mitään.

Lehmänmaitoa purkista alkoi kestämään vasta 2v iässä mutta kypsennettynä sekin meni :)

Tän nuoremman kanssa se ei koskaan lähtenyt sujumaan. Ei osannut ottaa ruokaa vastaan ja niellä. Pullosta saatiin jotain soseita menemään kun teki löysää mössöä..
 
Tehtiin välillä itse ja välillä kaupan :)

Jos lapsi on hoikka niin itse tekemällä saa helposti lisäenergiaa joukkoon.
 
Me saimme ohjeen aloittaa riisivellillä 3kk iässä. Lisäksi menee päärynää ja luumua. Vellin keitän itse, hedelmäsoseet ovat kaupan valmiita. 4kk iässä aletaan lisätä kasviksia normaalin ohjeen mukaan 1-2 uutta makua viikossa. Itse olen tehnyt soseita jo pakkaseen odottamaan. Porkkana ja bataatti otetaan ensimmäisinä kokeiluun. :)

Meillä on sen verran isoina tytöt syntyneet, että vellikin otettiin mukaan lähinnä vain siksi, että oma maito teki tiukkaa kahdelle. Ovat olleet täysimetyksellä tuohon 3kk ikään.
 
Tyttö rv33 1500g/40cm lv-meno ja 1h synnytys 1kk iässä ja 2kg kotiin pääsi. syntyi -10 vuonna nyt uusi raskaus ja mietityttää kovasti että voiko syntyä tämäkin aikasemmin? Miten muilla on menneet? Vauva on viides mutta aikaa on palautumiselle ollu 4v jospa se auttaa asiaa. Ai nii täysimetyksellä mentiin ja kiinteitä piti antaa jo 2kk iässä mutta venytin 3kk ikään kun pienen suolisto ei kerennyt muutenkaan kehittyä..hyvin kasvoi ja sai toiset kii 8kk ikäisenä 1v olikin isokokoinen keskonen nyt normikokonen 4v.
 
Kyfi selviskö sulla miksi vedet meni liian aikaisin?
Mulle sanottiin ensimmäisen keskosvauvan jälkeen (meni siis vedet liian aikaisin), että ei vaikuta seuraavaan raskauteen, eikä siis suurentunutta riskiä ennenaikaiseen synnytykseen. Eri asia jos paikat alkaa kypsymään etukäteen tms.. mutta sitten syntyi toinen keskonen samasta syystä.. sitäkin pidettiin vielä sattumana.. kolmannen keskosuutta kohdalla osattiin vähän jo odottaa.. tosin kaikki lääkärit ei uskoneet siihen.. mutta keskosena syntyi.. nelosesta olin itse satavarma että keskosena syntyy.. ja niinhän tuo syntyi.. sain onneksi kortisonit ennakkoon... ja nyt olen aika varma että sama kaava jatkuu.. Syytä ei ole löydetty.. lääketieteellinen mysteeri kuulemma olen.
 
Me saimme ohjeen aloittaa riisivellillä 3kk iässä. Lisäksi menee päärynää ja luumua. Vellin keitän itse, hedelmäsoseet ovat kaupan valmiita. 4kk iässä aletaan lisätä kasviksia normaalin ohjeen mukaan 1-2 uutta makua viikossa. Itse olen tehnyt soseita jo pakkaseen odottamaan. Porkkana ja bataatti otetaan ensimmäisinä kokeiluun. :)

Meillä on sen verran isoina tytöt syntyneet, että vellikin otettiin mukaan lähinnä vain siksi, että oma maito teki tiukkaa kahdelle. Ovat olleet täysimetyksellä tuohon 3kk ikään.
Hei! hieman tyhmä kysymys; Kertoisitko miten teit riisivellin? Siis ohjeet siihen :)
 
Meillä kaksi keskosta ja enempää ei tule. Molemmat keskoset on erityisiä ja toinen nipinnapin selvisi hengissä, en pysty riskeeraamaan lapsen henkeä.. En voisi elää sen kanssa että joku kuolisi oman itsekkyyteni takia..
Olisin halunnut 5 lasta :Heartred mutta nää kolme on erityisyyksineen tarpeeksi, jos tästä selviää kunnialla tulevaisuuteen voi olla kyllä itsestään ylpeä!
 
Muokattu viimeksi:
Nannaniina, riisijauhosta keitetään velli. :) Itse teen kahdelle tietysti kerralla, joten määrät joutuu soveltamaan omalle sopiviksi. Laitan 4dl vettä 1,5-2rkl riisijauhoa ja koko ajan sekoittaen kiehautetaan. :) Välillä jatkoin velliä äidinmaidolla, mutta helpoin on ollut laittaa korvikejauhe sekaan ennen syöttöä. Makua voi tietysti lisätä soseilla. Meillä ei kaupan velli maistu ollenkaan..
 
Nannaniina, riisijauhosta keitetään velli. :) Itse teen kahdelle tietysti kerralla, joten määrät joutuu soveltamaan omalle sopiviksi. Laitan 4dl vettä 1,5-2rkl riisijauhoa ja koko ajan sekoittaen kiehautetaan. :) Välillä jatkoin velliä äidinmaidolla, mutta helpoin on ollut laittaa korvikejauhe sekaan ennen syöttöä. Makua voi tietysti lisätä soseilla. Meillä ei kaupan velli maistu ollenkaan..
Kiitos! Mä oon niin hysteerisen tarkka tän pikku murusen kanssa että kaikki pitää opetella kädestä pitäen :D hehheh. ...
 
Ei selvinnyt syytä.. ja paikat oli auennut ja vauva alhaalla olis pitänyt tajuta kun limatulppakin irtosi aikasemmin mutta en osannut odottaa ennenaikasuutta..syntyi 1h nopeasti. Nyt vaan pelkään en ennen ole pelännyt raskausaikana nyt olen kipuihin reakoimaan heti ja rauhotun jospa se tois aikaa
 
Junibea: millä viikolla nyt oot? Ja millä viikoilla keskoset syntyi? Kun en toivois yhtään aikasemmin syntyvän kun kuopus.
 
Meillä kaksi keskosta ja enempää ei tule. Molemmat keskoset on erityisiä ja toinen nipinnapin selvisi hengissä, en pysty riskeeraamaan lapsen henkeä.. En voisi elää sen kanssa että joku kuolisi oman itsekkyyteni takia..
Olisin halunnut 5 lasta :Heartred mutta nää kolme on erityisyyksineen tarpeeksi, jos tästä selviää kunnialla tulevaisuuteen voi olla kyllä itsestään ylpeä!
Voimia sinulle teidän arkeen! Ihanaa kuitenkin että sinulla on nyt kaksi pikku murua ♡
 
Junibea: millä viikolla nyt oot? Ja millä viikoilla keskoset syntyi? Kun en toivois yhtään aikasemmin syntyvän kun kuopus.

esikoinen rv 39+5, toinen rv 33, kolmas rv 32+1, neljäs rv 30+4, viides rv 31+3.

Me ollaan onnekkaita kun noinkin hyville viikoille päästy ja kaikki lapset ovat terveitä. Mitä nyt refluksivaivaa ollut kolmella keskosella.
 
No joo siltikin reilusti aikasin tulleet.. tyttö onneksi pääsi rv33 mutta tuo sairaala aika ja pelot ei ole kivoja..neuvolassa vaan sano et jospa tämä oli vaan poikkeus ja seuraava syntyy normiin aikaan..lasten välit on n2v mutta nyt väliksi tulee 4v jospa siitä on apua.. toinen asia mikä jännittää on tuo nopea synnytys.. esikoinen 7h toka 4h kolmas 1,5h ja neljäs 1h..meillä on matkaa sairaalalle nyt yli tunnin matka..
 
Niin ja mulla on nyt menossa rv12+5. Raskautta aletaan puolenvälin aikoihin seuarta äitiyspolilla. Ja rv 28 paikkeilla annetaan kortisonipiikit. Onhan se tympeää ja inhottavaa kun joutuu sairaalassa olemaan pitkään. Mua ahistaa ajatus siitä suunnattomasti.
 
Niin..mulle ei puhuttu muuta kuin käynistys rv36 tuon matkan takia mutta ei kortisoonipiikeistä en viimeksikään kerinnyt saamaan ja onneksi tyttö hengitti hyvin
 
Takaisin
Top