Elokuun turinat

Wii

Näppärä viestien naputtelija
Jaha, se on sitte elokuu ja uusi keskusteluketju! Kauhean (ihanan) nopeasti aika kuluu. Kohta ollaan jo puolessa välissä (joku jo ihan lähellä ja toisilla vielä vähän matkaa),vaikka vastahan me oltiin niitä "uusimpia" odottajia. Kohta alkaa palstalla näkymään tietoja rakenneultrista[:)]

Jäikös heinäkuun keskusteluun joku päivän polttava aihe kesken? Niitähän voi sitte nostella takas tänne, jos kaipaa jotain.

Ihanaa elokuuta kaikille!
 
Aijaa! katohan pitää kääntää varmaan kalenteria eteenpäin. Näin kesälomalla olessaan ei oikein näitä päiviä muista seurailla[:D]
 
Juups, se alkaa 5. kuu pikkuhiljaa kaikilla käynnistyä [:)]. 
 
Ainiin, kuukausihan on vaihtunut taas, eli siirränpä viestini tänne...

Minä olen jo aika tuskastunut tästä vaatepuolesta. Viikkoja nyt 15+1 ja vatsaa on näkynyt jo jonkin aikaa... En millään jaksaisi lähteä vielä etsimään niitä äitiysvaatteita.

Löysin aiemmin yhden nettikaupan, jonka vaatteista pidin, mutta nyt olen hukannut sen [:(]

Joten jos joku teistä muista tietäisi mistä paikasta puhun, kun oli sellainen paikka jossa oli 3 eri vaatelinjastoa, yksi maalaishenkinen "country jtn" yksi klassinen jtn. ja yksi "moderni". Olisko ollut amerikkalainen, brittiläinen, tanskalainen tai ruotsalainen kauppa... En muista edes mistä löysin sen, olisiko joku täällä vinkannut siitä?

Toisaalta mun pitää vielä onnistua piilottamaan raskauteni töissä viikon verran, kunnes oma esimieheni palaa lomilta ja voin kertoa hänelle ensimmäisenä. Nyt on vain tasan 2 paitaa ennestään, joissa jotenkin pystyn piilottamaan, enkä viitsisi enää koko ajan käyttää samoja vaatteita. Pitäisi siis löytää myös joku tavallinen paita, joka istuu juuri sopivasti.

Vatsa ei toki ole pelkkää vauvamasua, koska se on onneksi aamuisin paljon pienempi kuin iltaisin. Iltaisin näytän siltä että olisin väh. viidennellä kuulla [:)]

Stressaa myös tämä vaunupuoli, kun haluaisin löytää näppärät kaupunkiyhdistelmät, jotka toimii myös maastossa/lumessa ja joissa on tarpeeksi iso kantokoppa. Olen aina himonnut lastenvaunuja [:)], joten nyt kun viimein saan tilaisuuden niin aion ostaa täydelliset, vaikka maksaisikin. Ongelmana vaan ettei sellaisia meinaa löytyä. Teille, jotka olette uusia hankkimassa vinkiksi, että kahden eri paikan mukaan pitää tilata viim. syyskuussa, jos haluaa varmistaa että saa tietynväriset ajoissa.

Päänsärky vaivannut viime päivinä. Johtuukohan siitä, että mietin liikaa näitä asioita.

Lopuksi vielä jotain lohduttavampaa. Olen nyt aivan etuajassa kirjoittamassa synnytykseen liittyvästä asiasta, mutta kun kävin loman aikana vanhempien luona niin äitini keksi etsiä laatikoistaan vanhat äitiyskorttinsa, jotka hän jakoi minulle ja siskoilleni. Todella mielenkiintoista seurata siitä hänen raskautensa ja synnytyksensä! Hieman antoi toivoa kun sain tietää, että kaikki synnytykset olivat olleet säännöllisiä ja kestäneet "vain" n.11,5 tuntia. Äiti olikin aika samanikäinen kuin minä kun sai ekan lapsensa, joten toivon että minäkin selviäisin siitä yhtä hyvin. Isäkin oli jo silloin ollut mukana kun minä synnyin [:)]
Eli ihan vinkiksikin, jos haluatte tietää.
 
Mäkin oon huomannut ton mamma osaston "pelottavuuden". Tai siinä on joku ääretön kynnys jonka yli on päästävä. Varsinkaan kun en voi ostaa vaan isompaa kokoa olevaa vaatetta kun oon jo se isoin koko mitä näistä "trendi" kaupoista löytyy [:D] Jotenkin ootan et se on selkee vauva maha eikä kauhee läskipallero..mutta se voi olla että siitä tulee selkee vauva maha vasta joskus lopussa niin ois pakko saada itseensä niskasta kiinni.

Äiti oli ostanut ihanana vauva alusen kirpparilta ja mä menin tyynyn alle piiloon [:D] Musta tuntuu että ois aika ruveta tuolla mahassa tapahtumaan jotakin että alkaisin tajuamaan etten kauaa voi enää tyynyn alle piiloutua [:D] Tai siis odotan innolla ja tuntuu jo ihan tekemällä tehdyltä vauvalta kun on niin innoissaan mutta siis jotenkin kun kohtaa todellisuuden niin rupee vähän no ei nyt ahdistamaan vaan jännittämään koko asia kun en minä tiedä yhtään mitään vauvoista tai vauvan hoidosta! Viimeks käsitelly 10v sitten mitään mitä vois mieltää vauvaks..Jotenkin kai ootan et neuvolasta saan jonkun "vauvan käyttöohje" kirjasen [:D] Tai kai sen sain jo alussa kun vilkuilin sitä toista kirjaa ja vau:stakin saanut paljon kirjoja, mutta en oo vielä uskaltanut niitä avata tai lukea [:D] vieläkin niin epätodellinen olo..

Jotenkin myös tämä vauva arkeen totuttelu ajatus tuntuu vielä kaukaiselta kun tässä on tämä asunto asia välissä.. Että ehkä sitten kun päästään muuttamaan ja saadaan tavarat paikoilleen niin voisi alkaa ajattelemaan että mitäs pirpanalle sitten..mutta entä jos muutto meneekin johonkin loka-marraskuuhu!?!?! No onneksi ois ti yhdessä kivassa paikassa ja hyvän kokoinen asunto...pitäisi kyllä saada tingittyä hintaa kun on aika kauhea kylppäri ja vessa että ne olisi jossain vaiheessa remontoitava.. Nyt sit jänskää että jos se onkin kiva niin miehen kämpästä on vasta tulossa ilmoituksia. uusi asunto ois jo tyhjä.. mutta onneks se on ihan uusi (2007) ja hyvällä paikalla niin sen pitäisi kuulemma 2-5 viikossa saada myytyä. voivoi jännää.. stressaa..innostuttaa..
 
Mites ne muuten menee noi raskauskuukaudet vs. raskausviikot? Kun ei dippa-inssin laskupää tahdo toimia enää :) ja kuukausihan on yli 4 viikkoa. Ensimmäinen raskauskolmannes ei sekään ole vain ekat 12 viikkoa, vaan 13 ja jotain (40 viikkoa jaettuna 3:lla =13,333....). Eli milloin voi sanoa olevansa viidennellä kuulla jne? Löytyiskö netistä joku kalenteri??


Täällä ollut hirveä uupumus koko päivän. Onneksi on sunnuntai eikä tarvi tehdä mitään. Mutta ei edes pikku kävelylle jaksanut lähteä kun on niin veto poissa. [&o]
 
Sadepilvi: Raskauskuukausi on n. 28 päivää. Raskauskiekosta näkyy kun kuukausi vaihtuu. http://www.vauva.fi/artikkeli/raskaus_ja_synnytys/110/raskauskiekko

Meillä on äitillä 4 lasta ja siskolla 2 tullut maailmaan todella nopeasti, toivon todellakin omalle kohdalle sitten samaa jatkumoa [8D]. Siskolla eivät viimeksi uskoneet eikä laittaneet ajoissa epiduraalia niin jäi sitten laittamatta, pari tuntia meni koko juttuun...
 
Kiits rozie:) Niinpäs se olikin että raskauden lasketaan kestävän oikeesti 10 kuukautta, kun ne ei olekaan kalenterikuukausia. Tää tuntuukin jo olevan paljon "pitemmällä", kun ollaan kohta jo viidennellä kuulla [:-] Ja puolivälikin lähestyy! Seuraavaan ultraan vaan niiiiin pitkä aika :(

Synnytyksestä. Mulla ei mitään tietoa millaset on ollu mun äidin synnytykset. PItää uskaltautua kyselemään kun ajankohta vähän lähenee. Katson kyllä kaikki synnytys- ja kätilöohjelmat telkusta jos vaan suinkin voin :) Joskus tulee puuskutettua vaistomaisesti sen synnyttävän äidin kanssa, että tsemppaa nyt, työnnä työnnä! [:D] Ja itku meinaa joka kerta tulla kun se laps lopulta sieltä ilmestyy. Vaikuttaa ulkopuolisestakin niin valtavan tunteikkaalta hetkeltä!
 
Minäkin kyselin äidiltäni tuossa yks viikonloppu siellä käydessäni hänen synnytyksistään. Meitä lapsia on siis neljä, vanhimman synnytyksessä kesti 2 tuntia, isoveljeni ja minun synnytyksissä noin puolitoista tuntia ja nuorimman 28 minuuttia! Eli helpolla on meidän äiti päässyt. Isosiskoni synnytys kesti taas 12 tuntia, joten toivon mielummin yhtä helppoa synnytystä kuin äidilläni on ollut. Tuo 28 minuuttia kuulostaa kaikista houkuttelevimmalta [:D]

Mulla olis rakenneultra 26.8 eli vielä muutaman viikon odotus :) Huomenna alkaa viikko 18 :)Tuo minun lilypie on edellisen lasketun ajan mukaan, eli hiukan edellä, mutta en jostain syystä saa muokattua sitä vaikka mitä olen yrittänyt [:@]
 
Ootteko miettiny et meinaatteko ottaa mitään puudutusta? Ite aattelin et koittaisin sillä ilokaasulla pärjätä..aina ollu korkea kipukynnys niin jotenkin tuntuu ettei se nyt niin paljoo voi sattua [8|] täytynee perehtyä asiaan tarkemmin sitten lähempänä mutta nyt aattelin näin.. Kuinkahan moni synnyttää ilman puudutusta tai kipulääkkeitä? 
 
Mä luultavasti otan kaikki mahdolliset kivunlievitykset koska olen aika herkkä :D Epiduraalin nyt ainakin vaikka sen laittaminen kuulemma sattuu ihan hirveästi :D

Osaiskohan joku sanoa miksi en pysty muuttamaan tota mun Lilypie:ta? Kun lasketun ajan muuttaa niin ainoastaan vaihtuu toi x days to go, mut ei noi viikot ollenkaan?! Vaikka laitoin kokeiluna että LA olis 10. marraskuuta niin viikot oli edelleen 17+4 mut päivät vähentyi.. Omituista. Olen kuitenkin nyt viikolla 16+6 ja lilypie näyttää 5 päivää liikaa.. :(
 
basura: Kuokkalan neuvolassa käynyt ja mulla oli pari kertaa semmonen tosi kiva nuori nainen joka on itekkin raskaana. Jää parin viikon päästä äippälomalle. Ja nyt sitten vaihtuu joku muu. Toivottavasti yhtä mukava.
Ite asuin tätä aikasemmin ainolanrannassa ja se oli kanssa ihan kivaa seutua. Ja nyt täällä pellonpuolella. Tää on kanssa ihan tosi kivaa seutua, paljon vihreetä ja kivoja lenkkimaastoja ja leikkipaikkoja pientä ajatellen, päiväkotikin tossa alle puolen kilsan päässä. Ihan kuokkalan keskustassa en haluis asuu ku se on aika rauhatonta.

Meijän äiti on synnyttänyt meijät, kaikki neljä lasta, keisarinleikkauksella, eli sektiolla. Mun synnytys oli vaikea, kun siihen aikaan ne huonommin teki sektiota. Kun äitillä oli ahdas lantio niin en mahtunut tulemaan normisti ja ne viime tippaan asti yritti että olisin tullut normisti mutta mun tila huononi niin paljon että ne teki hätäsektion. Ei onneksi käynyt kuinkaan minulle.
Vaikea koliikkilapsi olen kuulemma ollut vaan. Toivottavasti se ei ole periytyväinen juttu.
Että sitten kun on se lääkärintarkastus niin haluan tietää että onko minulla sama juttu kuin äitillä että ahdas lantio tai onko muuten jotain joka vaikeuttaisi synnytystä.
Itse otan kyllä kaikki mahdolliset helpotukset mitä saa tai kerkeää ottamaan. [:D] Kun on kuullut niitäkin tarinoita että tullut niin nopeesti että lääkäri sanonut että nyt ei kerkee enää puudutuksia antamaan.
 
Mä olen kyllä aika puudutusmyönteinen [:)] Täytyy kuitenkin yrittää perehtyä, ettei niitä tule otettua niin paljon että haittaa ponnistamista tms. Yksi kaverini oli synnytysosastolle saapuessaan ilmoittanut, että on avoin kaikille ehdotuksille ja olikin saanut juuri oikeantyyppiset kivunlievitykset oikeaan aikaan. Hänellä synnytti esikoisensa ja siinä meni muistaakseni jotain 1,5 vrk, jolloin on ihan hyvä saada kivunlievitystä niin että mahd. pystyy nukkumaan välillä.

Itse asiassa voisin myös olla kiinnostunut sektiosta, mutta olen lukenut, että se mm. nostaa lapsen riskiä sairastua astmaan. En siis mene siihen, jollei todeta etten pysty synnyttämään normaalisti, tai että se tulee olemaan erityisen vaikeaa. Olen aika pieni, joten olisi kiva jos mittaisivat lantioni etukäteen, mutta ei se pienikokoisuus ehkä riitä sellaisen mittauksen saamiseksi.

Synnytystä kun ajattelen niin pelkään myös, että siinä jossain vaiheessa tulee sellainen tunne ettei tämä onnistukaan tai että voimat vaan loppuvat kesken.

Kysyin kerran eräältä kätilöltä, että minkälaiset naiset synnyttävät helpoimmin. Hän vastasi siihen että ne, jotka ovat hoikkia ja pitkiä. Sit olen myös lukenut, että olisi hyvä olla alle 20 v. Itselläni täyttyy noista kriteereistä vain se hoikkuus ja sekin voi vissiin tässä raskauden myötä muuttua [:D]
 
Hih, löysin tämmöisen http://www.angelfire.com/la3/taavetti/12tyttovaipoika.htm. Mitäs kunkin ennusmerkit sanovat? Mulla 50/50 kun molempien oireita löytyy [;)]
 
Vatsa ei toki ole pelkkää vauvamasua, koska se on onneksi aamuisin paljon pienempi kuin iltaisin. Iltaisin näytän siltä että olisin väh. viidennellä kuulla

 
Haa, täällä ihan sama juttu... ja ollut jo ainakin kuukauden päivät. Itse asiassa tuossa (...laskee viikkoja päässä.... ) viitisen viikkoa sitten, siis vasta 9+ -viikolla katselin itseäni peilistä ja sanoin kumppanille, että kato kun näyttää kuin olisin viidennellä kuulla raskaana. Hän sanoi: "olispa se mukavaa". Tämä on jäänyt mieleen ja lämmittää mieltäni, tilannehan oli tuolloin se, että tiesimme kyllä minun olevan raskaana, mutta suhtauduimme kuin olisi vain kuukautiset myöhässä ja odotimme että millois se verenvuoto alkaa. Kun oli jo neljä kertaa alkanut juuri noilla viikoilla.
 
Tuntui niin haikealta ja tavoittamattomalta olla "viidennellä kuulla raskaana". Ja kohta se on totta! No, kyllä päivittäin ajattelen että liekö vielä vauva elossa, mutta päivittäin olen myös ihan luottavainen ja uskossa luja, että tammikuuhun asti (todennäköisemmin helmikuun alkuun jos vanhat merkit pitää paikkansa) tässä mennään raskaana!
 
 
 
Rozie minen pääse linkillä mihinkään! Tämä olisi ollut kutkuttava aihe. Nyt on pakko kömpiä unten maille. Millonhan viimes oon ollu näin myöhään hereillä muuten kuin työn merkeissä?
 
Kuinkahan moni synnyttää ilman puudutusta tai kipulääkkeitä?

 
Minulla on luja tahto yrittää tällä kertaa niin. Esikoistani menin synnyttämään luomuaatoksin, mutta siinä kävi sitten kaikenlaista, kätilöt vaihtuivat, en päässytkään osastolle johon piti, tukihenkilönäni oli äitini (suuri virhe!) joka ei ollut yhtään perillä haaveistani, tunsin oloni mitättömäksi ja minua vietiin kuin pässiä narussa kalvojen puhkaisuun -> kipeämpiin supistuksiin -> pelkoon ja tuskaan, jota ei kukaan ollut sanoilla lievittämässä ja tsemppaamassa -> avautumisen hidastumiseen -> ehdotuksiin oksitosiinitipasta -> koviin kipuihin (oksitosiini tekee sitä kun supistukset aiheutetaan "väkisin".... joten halusin epiduraalin sitten kuitenkin.
 
Olin aika paniikissa ja "poissa" ponnistusvaiheeseen mennessä. Tämä on jäänyt murehduttamaan, olisin halunnut olla läsnä ja aktiivinen synnyttäjä, enkä passiivinen toimenpiteiden kohde :-(
 
Toisaalta tiedän, että olen huono kestämään epämukavuutta ja kipuja, ja helposti lipsun haaveistani, enkä aio tuomita itseäni jos tälläkin kertaa kuitenkin päädyn toimenpiteistettyyn synnytykseen. Lähtökohta se ei kuitenkaan ole.
 
Kumppanini vastustaa kaikenlaista puuttumista synnytykseen kovasti ja on epäluuloinen sairaaloita kohtaan muutenkin. Juteltiin tästä kaikesta, ja todettiin, että paras ratkaisu olisi että hän voisi synnyttää vauvan, hän kun on hyvä kestämään kipua ja tsemppaamaan itseään - minä taas olen hyvä tsemppaamaan toista ja toimimaan topakkana synnytysvahtina tarpeettomia puuttumisia torpaten (sairaaloissa on vähän sitä vikaa, että kun kerran siellä ollaan, niin "hoidetaan" liikaakin). Mutta ei se nyt vaan ole mahdollista niin päin, minä kun olen tämän parisuhteen nainen ja hän mies :-(
 
 
Joo en kokeillut linkin toimivuutta, kopsasin vain suoraan osoiteriviltä. Hyvä kun Kressida löysi [:)]
 
Hyvää elokuun alkua kaikille! [:)]

Kyllä nää viikot vaan vilisee ohi, tätä vauhtiahan kohta on jo h-hetki [:D]
Itekki jo kovasti miettiny noita lääkityksiä synnytyksen aikana ja kyselly äidiltä, mitä sillä on ollu. Se epiduraali on mietityttäny,ku sitä ei kuulemma mielellään laiteta jos alaselässä tatuointi.. tiedä sitten, kuinka on. Kuitenkin oon sitä mieltä, että ei sitä kipua tarvitse kenenkään kokea, eli kaikki maholliset vaan kehiin. Tosin äitini on synnyttänyt kolme kertaa ja hänellä riittänyt kohdunkaulan puudutus. Mutta kaikkihan me erilaisia ollaan ja kestetään kipua erilailla.

Mulla on kans noitten vaatteitten suhteen ollu vähän ongelmia. Paitojen ei nyt niin väliä, kun ei tarvi missään enää peitellä tota kumpua, mutta housut onkin sitten toinen homma. Kahdet äitiyshousut oon nyt ostanu, mutta eihän noi riitä mihinkään. Omat housut menee kyllä vielä kiinni, mutta eihän niitten kanssa istua voi. Ja tavallisista housuista en voi ostaa isompaakaan, kun alkaa oleen se suurin koko kaikista kaupoista mistä nyt yleensä vaatteeni ostan. Näin kesällä nyt on helppo, kun voi pitää legginsejä, mutta syksy ja talvi tulossa. Sitten mietin jo sitä, että minkä ihmeen teltan sitä pitää ostaa talveksi takiksi itselleen [:D]

Toinen asia mikä on mietityttäny, on raskausarvet.. Katsellut jotain noita synnytysohjelmia sun muita ja aika monella äitillä näyttää mahaa koristavan tummanpunaiset ja violetit raskausarvet. Ei kovin kaunista. Eikä siinä mitään jos ne häipyisi heti synnytyksen jälkeen, mutta eipä nuo taida kadota koskaan, vaalentua ehkä. Oon rasvaillu mahaani tässä jonkin aikaa, mutta tiedä sitten auttaako sekään, kun repeämät tapahtuu jossain syvällä ihossa. Mutta toisaalta, kaikkea tällästä pitää ottaa vastaan jos lapsia haluaa, mutta olisi silti kiva kehdata vielä joskus olla rannalla bikineissä yms.

Tällästä lörinää tällä kertaa [:D]
 
Takaisin
Top