Elokuun höpötykset

Tänää oli neuvolapäivä ^_^ Sydänäänet kuunneltiin, 150 oli syke :) Kaikki muutenki kunnossa, jopa verenpaine normaali ! JES !

Muuten onkin sitten tooodella, tooodella raskas päivä henkisesti, mitenhän tästäkin suosta noustaan? [:(] On niiin paljon asioita, raha-asioita, että tuskin nähdään enää valoa tunnelin päässä... Tää on tätä kun on yksi työssäkäyvä ja päällä asunto-auto-ja muut lainat [:(][:(] Laskukasa sen kun suurenee eikä loppua näy. Miten mä jaksan? Kauhee ressi koko ajan. Koulu pitääs suorittaa samalla alta pois... Puhelin laulanu tänään firmaan jos toiseenkin, eikä siltikään... Hmph... Taidan lähteä koirien kanssa lenkille ja koittaa saada ajatuksia kasaan.

anteeksi avautuminen... tiedä enää kenelle uskaltaa puhua ja mitä [:(][:(][:(]
 
Jokos ootte käyny hammaslääkärissä?

Mul oli tänään toinen kerta siel jo. Ja kylläpä tuntu ilkeältä. Hammaskiveä niin paljon että joutuu viel kolmannenki kerran menemään.
Vieläkin kipeet ikenet kun rapsutteli niitten alta. Ärsyttää vaan että laskua laskun perää tulee vaikka onki pelkkää hammaskiven poistoa :/
Muutenki noita laskuja tuos venaa maksamista. Huoh onneks huomenna on rahapäivä niin saa maksettua pois :)

Tällänen yleinen kysymys että kuinka monta kuppia kahvia päivässä juotte? Kun nyt itselle on taas ruvennu maistumaan tuo kahvi. Ja tekis mieli vetää sitä koko pannullinen mutta ei uskalla. nytki vetäny yleensä sen yhden tai kaks kuppia päiväs.
 
hei!!

CHRISTINA-> tiedän tasan tarkkaan mistä puhut. meillä molemmat töissä käyviä, lapsia edellisestä liitosta ja koira. heti ku tulee ylläri ylläreitä tai menoja ja noi kesäajan lomat niin ihan kuseenhan sitä joutuu. mä soitin jokaiseen paikkaan ym, ja pyysin että saisin siirretyksi. yksi hyvä voisi olla myös se että maksaa kaikki pois ja menee sossuun hakemaan "harkinnanvaraista" tukea että pääsee yli ahdingosta. toisaalta mitään tärkeää ei voikaan jättää maksmatta.
meillä on nyt kituuteltu tiukalla budjetilla useamman viikon ja todella alle 50e on säästytty ruokakaupat per viikkko, vaatii kyllä miettimistä ja tarjoustuotteiden perässä juoksemista. kyllä se vielä siitä. mua jännittää myös että miten tässä vielä käy, varsinkin jos jollekin kotihoidon tuelle putoo???

selkäsäryt alkaneet, ihnottaa oikeen [:@]
myös öisin särkee lonkkia [:'(]
 
Myy77: Niinpä, mutta  meille ei myönnetä mitään tukia tai mtn. Mies tienaa muutaman kympin yli rajojen :/ Meillä tää alamäki alko jo huhtikuussa kun tuli käyttöön Japaneista tilattu auto.Siihen verot yms jotka oli roimasti yli 2000e :( Noh, koska se oli sport-mallinen ni oli pakko vaihtaa isompaan että mahtuu koirat paremmin. Ja sitten selvisikin että olen raskaana. Tässä kesällä sitten koska mies lomalla 4vkoa ni jäi lomarahat hyvin minimiin sillä oli pomonsa kanssa sopinu että firma voi ottaa "reilusti" velkaa takaisin päin (jotka oli lainannu meille huhtikuussa siihen autoon). Nyt sitten tullut monia,monia ylimääräisiä= pakkohoitaa- juttuja että ollaan ihan lirissä. Jospa vaan onni sois jostain suuren nipun rahaa että saataisiin pelastettua tulevaisuus :/

Meillä n. 15e/vko ruokarahaa, ja sillä pitäisi vielä saada autoon bensaa :(

Alan olemaan aika kuitti, mistä apu :( ??
 
Hei Christina_ ja muut talousasioiden kanssa painiskelevat: Olen ollut teidän tilassa monestikin. Se mitä olen huomannut että auttaa on todellakin budjetointi!!! Kirjatkaa kaikki menot kuukauden aikana. Jos on jotain jota maksatte 4 krtaa vuodessa, laske paljonko on kuukausiouus.
 
Sitten alkaa rankin osuus: karsiminen! Onko pakko olla auto? Onko pakko olla uusi, tuliterä auto? Lehtitilauksia? Netti (voiko nopeuden laskea = säästää 20 e / kk). Entä kännykät, onko liittymä liian kallis. Ruanlaitto, ostatteko paljon eineksiä? Kun olin aivan puilla paljailla tein ruokaa valtavia määriä ja pakastin annoksina. Sain hinnaksi 1 euron molemmille puolille, kun jatkoi esim bolognesekastiketta hieman porkkanalla jne. Käyttekö ulkona syömässä? Tehkää ruokaa yhdessä, laittakaa pöytäliina ja kynttilät. Ja siivotkaa keittiö vasta seuraavana päivänä, tuntuu kun olis ollut ravintolassa. Ikävin kohta: koirat - tiedän kokemuksesta että ne voi kustantaa aika paljon. Olisiko jotain vaihtoehtoja?
 
Maslowin tarvehierarkia käyttöön: suoja ja ruoka! Eli pään päällä pitää olla katto ja ruokaa vatsassa. Kaikki muu on extraa jota hankitaan jos on varaa.
 
Karmeeta luettavaa. Tiedän. Muistakaa että menonne vaan kasvaa kun tulee lapsi ja tulonne laskee.
 
Pahoittelen todella jos loukkaan jotakuta - mutta miksi raha-asiat pitää olla niin vaikeita, ja varsinkin niistä puhuminen. On meilläkin kestänyt melkein 3 vuotta ennenkuin olen uskaltanut puhua suoraan raha-asioista. Meidän perheessä minä nimittäin olen se joka tuo suurin osa rahasta pöytään.
 
 
Christina täällä kans samasta aiasta stressi. Tuntuu ettei tuu pärjää kunnolla kun laskut painaa niskaan ja tietty vuokra, ruokalaskut, pitäis säästää vauvan vaatteisiin ja tavaroihin ja omiin vaatteisiin kun ei vaatteet kohta sovi enää, ruokaa on pakko olla... Töitä ei löydy mistään miehelle, ja itellä loppuu syyskuun lopussa, sitten sossun toimeentulotuelle. Monet kerrat on itkut pärähtäny, tää tuntuu ihan mahdottomalta tää tilanne välillä.. ootko christina puhunu (tai muutkin?) neuvolassa tästä, nimittäin sieltä antaavat vinkkejä ja voivat ottaa yhteyttä kelaan/sossuun tms josta sais apuja. Diakonit avittaa vaatekuluissa, ruokakuluissa ja muissa laskuissa, silleen pienissä määrin mutta oikeasti tosi iso apu ollu meillekkin, piti käydä itkemässä siellä viime kuussa niin avittivat laskuissa ja sain käydä diakonian työntekijän kanssa vaatekaupassa kattelee muutamia paitoja ja yhdet housut ostin, kun ei meinaa entiset todellakaan mennä päälle enää.

Meillä on auto, mutta yksinkertaisesti EI ole rahaa bensaan. Ajetaan sillä kauppareissut (noin 3 kertaa viikossa, tulee yhteensä vaan 4km yhdellä kerralla matkaa mutta ei kehtaa kävelläkkään kun iso lasti tuotavana aina kerralla niin ei tarvii päivittäin käydä kaupassa..). Netti mulla maksaa viis meganen 10e, parin kkn päästä 20e kuussa.  Omaan prepaidin johon menee 10-20e kuukaudessa kun ei tarvii soitella hirveesti muualle kun sossu/kela/työkkäri/sairaala/neuvola yms kun tuttavat ja kaverit tavottaa netin kautta ja naapurissa asuu aikalailla [:)] Eläimiä ei ole niin ei nekään vie rahaa.. Eineksiä ei enää tuu ostettua, kun yrittäny terveellistää ruokavalioo, ja oon huomannu että terveellinen on oikeesti muuten kallista. (en puhu nyt yksittäisistä hedelmä-välipaloista, vaan terveelliset ja hyvät ruuat).

"Muistakaa että menonne vaan kasvaa kun tulee lapsi ja tulonne laskee." >> niinpä.. seki satanen joka saadaan sitten lapsilisää, niin eihän sillä kustanna puoliakaan lapsen oikeista tarpeista? vaipat niin kalliita, ja pitäähän lapsen syödäkin ja saada vaatteita ja muita virikkeitä. Tuntuu ettei ikinä tulla pärjäämään, mutta sitten lohduttaudun vähän edes sillä että monet tuttavat on samassa tilanteessa ollu ja ovat vieläkin, eikä se onnellisuus rahasta riipu vaikka helpompaa tietty olis jos ois enemmän mistä käyttää. Tiukkaa on muillakin mutta silti pärjää, miksei siis mekin? [:)]

Tsemppiä oikeesti kaikille tän asian kanssa painiville.. ei oo helppoa.
 
Komppaan Jenni74:ä. Mutta mä en koirastani luopuisi. Etsisin vain halvempaa, mutta lähes yhtä lihapitoista ruokaa. Rokotukset on onneksi vain kerran kahdessa vuodessa. Minkä rotusia  koiria teillä on? (ihan vaan mielenkiinnosta tuo viimeinen :))
 
Niin ikävältä kuin se miehestäsi tuntuisikin, kannattaisi miettiä se auton olemassa olo. Tai ei välttämättä ihan bränikkää kannata pitää. Meillä on tällä hetkellä kallis auto (lainaa on vielä ja vakuutukset kalliita) ja mies miettii sen vaihtamista halvempaan ja vähemmän kuluttavaan merkkiin. Helppo on kuitenkin tollaisista asioista lähteä niitä rahoja ottamaan.
 
Vauvatarvikkeita löytynee suht edullisesti huuto.netistä ja neuvolan seinällekin voinee viedä ilmoituksen, jossa kertoo mitä tarvitsee ja puhelinnumeron.
 
Koti, ruoka ja vakuutukset, ne on musta ne tärkeimmät. Muut tulee sitten sen jälkeen. Hurjasti tsemppiä kaikille asian kanssa painiville!!
 
Koirista en luovu, ne ei loppupeleissä kuluta kuukaudessa paljoakaan, syövät meinaan myös kotiruokaa. Auto ei oo uus, se on vuoden -97, vakutuukset on pienet mut bensaa se vie aika paljon, puhetta onkin ollut että vaihdettaisiin vähäkuluisempaan autoon, sillä ilman autoa ei tuu elämästä mtn.. Lehtiä ollaan lopetettu tässä kesän mittaan kaikki. Liittymä on preapid,ollu jo varmaan pari vuotta :)

Toinen on Rotikan ja Portugalin risteytys ja toinen kolmen koiran coctail ^^

Eikä olla tehty moneen, moneen kuukauteen mitään turhia ostoksia. Kaikki hankinnat (joita on ollut niukasti) ollaan mietitty tarkoin! Ulkonasyömisestä... siitä olen haaveillut jo pitkään, mutta odotus palkitaan ! ;)
 Ja onnesta saadaan pinnis,vaatteita,leluja ja vaikka mitä ilmaiseksi kavereilta ja perhetutuilta :) Siinäkin säästää monen pennin!

Tässä kohtaa pitääkin mainita että selvisi äsken että kunhan tulee ruokarahakorvaukset (pitäisi tulla syyskuun aikana, samaan aikaan kun ilmoitus verotuksesta)  tilanne helpottuu, päästään jälleen tuttuun ja turvalliseen arkeen ! JES !

Kiitos kaikille tuhannesti ! [:)]
 
[:)] HELLOUTA [:)]

Pakko nyt nopeeta kommentoida tuohon Maslowin tarvehierarkiaan [;)]
Elämssä nyt on muitakin välttämättömiä tarpeita [;)]
Toki ihmisellä pitää olla katto päänsä päällä ja ruokaa vatsassa,mutta mistä ihminen saa henkisen voimavaran [8|]??
On monia yksinäisiä ihmisiä,joilla ainoa kaveri on esim.koira [:)]
Jos tällaiselle ihmiselle sanottaisiin,että luovut koirasta,jos ei ole varaa pitää.Olet onnellinen siitä,että sinulla on katto pääsi päällä ja ruokaa vatsassa.Niin voin kyllä kertoa,että tämä yksinäinen ihminen kuolee suruun aika altayksikön!!
Ja tämä oli nyt tällainen karski esimerkki,mutta pätee hyvin monee ihmiseen.
Eli kyllä eläimet ovat pelastaneet monen ihmisen yksinäisyydeltä ja masennukselta [:)]
Sen ymmärrän erittäin hyvin,että ihminen pärjää ilman autoja ja ilman televisioita ym.lisukkeita.Mutta ei minun mielestäni kyllä eläimet kuulu tähän turhuuksien kastiin!!
Meillä ainakin eläimet ovat perheenjäseniä [:)][:)][:)]
Tietenkään noi isommat eläimet eivät nyt ihan perheenjäseniä ole [:D][:D]
Kuka nyt perheenjäsenestään luopuisi [:-][&:].
Jeps,mutta se siitä [;)]..


CHRISTINA: Jaksamisia sinulle ikävään ja vaikeeseen tilanteeseen [:)][:)][:)]
Toivottavasti löydätte hyvän ratkaisun tuohon teidän rahatilanteeseen!!!
Ja älä nyt vaan herran jestas koirista luovukaan!!!Sehän vasta hullua olisi!!
Kyllä niitä turhia menoja on ihan muut kuin koirat.Meillä on n.70 kiloinen rotikka ja Englannin sprinkku täällä ja ei niiden elämiseen kyllä mielettömyyksiä mene.
Jos ei koiria olisi,niin varmasti niihin koiriinkin menevä raha menisi sitten johonkin muuhun kuin KATTOON ja RUOKAAN [;)]
Eiköhän nuo koirien menot ole niitä pienempiä menoja tässä elämässä!!
Ja sitä pitää miettiä,että kuinka paljon ne rakkaat eläimet tuovat ILOA meille ihmisille!!
Siis meille ihmisille,jotka rakastamme eläimiä [:)][:)]
Minä en ainakaan voisi elää ilman eläimiä!!


(.) Tänään on ollut vähän parempi olo...siis hemmetin julmetonta on,kun ei tee niin pahaa kuin tässä on tehnyt jo 12 viikkoa [:)][:)][:)][:)]..Muuten hirvee aika tuo 12 viikkoa numeroina [;)]

Kävin aamulla kampaajalla.Olipas ihanaa käydä pitkästä aikaa vähän uudistamassa tätäkin pöheikköö.Jopa minun rakas mieheni huomasi uudistuksen ja sanoi minulle,kun tulin kotiin,että oletpas sinä hyvännäköinen [:)].Nooh,ehkä miehellä oli rikka silmässä tai oli saanut iskun päähänsä ja oli näinollen vähän sekaisin [;)]

VOIKAATTEN PAKSUSTI KAIKKI [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 16+0
 
Christina_: Tosi ihanaa, että näyttäis aurinko paistavan taas teille [:)] Mä yleensä sanon, että kaikella on tapana järjestyä ja usein se pitääkin paikkansa[:)]
 
Meilläkin miehellä on harrastusauto... vm.93 auto ja se jos mikä onkin kallis kulutukseltaan. Miehet ja harrastukset[8|] [;)]
 
(.): En syönyt kiireessä aamupalaa ja ei tullut oksettavaa fiililstä... jiihaa!! Ja olin tuntevinani vauvan liikkeet myös tänään[:)]
 
Dreamer88 En oo vielä käyny hammaslääkärissä.. Meillä neuvolassa sanottiin että vasta rv20 jälkeen pitää varata aika sinne.. [8|] Mut sekin toki vaihtelee niin kunnittain..

ja kahveen juonnista: Aamusella juon kupin, muuten tökkii pahasti [:D] (onneks..) sit juon iltapäivästä yleensä teetä..

Omaa napaa: Kävin kysäseen KELAlta siitä loman maksamisesta ja sen vaikutuksesta äippärahaan.. Ei siis vaikuta siihen millään lailla, vaikka maksasivat koko loman rahana mulle [:D] Oikeassa siis olitte toverit [:)]
Eilen sit anopin kissa hyökkäs leikkiessään mun keskisormeen kii.. Toisella oli vielä kynnet esillä kun leikki leluhiirellä ja se kooooko pitkä kyns uppos mun sormeen.. Kyllä sattu ihan keleesti kun piti varovasti yrittää irrottaa sitä kynttä sieltä sormesta ettei se repäse kovasti.. Sormi turpos kaksinkertaseks ja tänään se on ollu ihan kuuma, turvoksissa ja punanen.. Tietty toksoplasmaa pelkään ja soitinkin neuvolaan heti aamulla.. Onneks sain verikokeisiin lähetteen ja kävin niissä jo tänään.. Tutkivat oonko sairastanut ko taudin jo aiemmin jolloin se nyt on vaaraton.. uudestaan käyn sit siinä kokeessa kuukauden kuluttua, jolloin kahtovat onko mulla tuore toksoplasma tartunta..
Lisäksi sit antibioottikuuri tohon sormen infektioon.. Se kissa kun saalistaa myyriä, oravia ja lintuja, joten ei voi olla varma mitä kaikkia pöpöjä se kynsissään kantaa.. iyh..

Olipas hankalasti selitetty.. toivottavasti tajusitte pointin [:D]
 
Dreamer88: Mun tekisi mieli juoda kahvia ihan hirveesti..Ihan hullulta tuntuu. Olen yrittänyt hillitä niin, että aamulla juon ison n. 3-4dl maitokahvin (espresso+kuuma maito, siis) ja jos on ihan hillitön himo, niin saatan iltapäivällä juoda joko tavallista kahvia kupin tai maitokahvia mutta vähemmän kuin aamulla. Mutta menee kyllä kupeissa laskettuna 2-3...HUOH. No, se on mun ainoa pahe, alkoholin suhteen olen plussatestistä asti ollut nollalinjalla ja tupakkia ei kulu, makeeta ja suolaista herkkua vähän.

(.) Raha-asiat on niin p:stä kuin vaan voi täälläkin...Yritetään tehdä itse ruokaa, leipä ja sen päällysteet ostetaan valmiina. Ja tietysti mehut ja maidot jne. Leivän teen itse sitten kun jaksan ja pakastimesta loppuu appivanhempieni tuomat (ilmaiset). Ollaan vaan niin superherkkusuita molemmat, rakastetaan ruokaa, ulkona syömistä ja ajoittain myös eineksiäkin (hihii).. On tosi hankalaa kun muutenkin stressaa ja ärsyttää, pihistää sitten vielä ruoastakin. Mutta pakkohan se on. Seurataan tarjouksia jne. Ainoana juttuna meidän pitäisi opetella käymään harvemmin kaupassa, nyt on huono tapa miettiä vaan yhden päivä tarpeet, ja se on kallista!! (Hyi meitä*)

Oon ollut niin persiisseen ammuttuna viime päivinä, että huhheijaa on ollut miehellä kestämistä. Mua niin nappaa kaikki maailman asiat ja ihmiset ja tuntuu, etten pysty hillitsemään hermojani ollenkaan. Oon nukkunut tosi huonosti, joku muukin taisi täällä valitella? Herään aamuyöstä, enkä saa enää unta. Asiat pyörii mielessä, enkä saa rauhoituttua.

Ihme kipuja koko ajan jo nyt, mitäköhän loppuvaihe tuo?! Lonkkia särkee, selkää särkee, päätä särkee...Ja yritän venytellä ja kävellä ja muuta rauhallista liikuntaa. Äitiysjooga on käynyt mielessä.
Pikkuinen potkii aina välillä, muutaman päivän välein tuntee ihan kunnolla liikkeet. On supistellutkin, mä en oikein tiedä, mitä siitä pitäis ajatella? Tulee ihme tunne kohdun kohdalle, että se kiristyy ihan hirveen tiukaksi ja sitten menee ohi. Ei satu, mutta tuntuu vähän ilkeältä. Kivut on siis käyneet jo tutuksi, ne on eri kohdassa ja uskon et ne on niitä liitoskipuja vaan.

Kyllä on taas kertynyt asiaa....[;)]

Mahtavaa Elokuun vikaa päivää kauniit odottajat, otetaan Syyskuu reippaana vastaan. [8D]
 
Christina ja Yönsäde, haluan vielä tarkentaa että olen suurensuuri eläin- ja varsinkin koiraystävä! Ja Yönsäde, olet oikeassa siinä että ihmisellä pitää ollakin jotain joka tuo sitä henkistä hyvinvointia. Halusin vaan pläjäyttää aika rankalla kädellä totuuden.

Ja se totuus on se, että jos minun pitäisi valita koiran ja lapseni turvallisuuden/hyvinvoinnin ja/tai minun ja mieheni hyvinvoinnin/onnellisuuden välillä - niin se koira jää kyllä kakkoseksi. Eli hakisin koiralle uuden hyvän kodin. Raha on suurin syy riitoihin, ja suurin syy eroihin, ja rahasta on niin typerää riidellä. Jälleen kerran: kirjoittakaa menoeränne toiselle puolelle, ja tulonne toiselle!

Muistakaa vielä se että myös vero% laskee kun siirytte äitiysrahan ja vanhempainrahan piiriin. Kannattaa muuten heti tehdä verokorttimuutos, koska äippärahat maksetaan teille nettona, ja jos Kelalla on vanha vero% tieto, he poistavat liikaa siitä summasta.
 
Heippa!

[:)] Vaikeuksien läpi voittoon! Itse kituuttelin 4 vuotta opintotuella ja asumislisällä. Vuokran jälkeen käteen jäi n. 100 €/kk, eli 25 €/vk rahaa ruokaan. Söin koulussa hyvin ja aamulla ja illalla jotain pientä kotona.. Pyysin äitiltä rahaa vaatteisiin ym. silloin kun niitä oli pakko ostaa. Silti olin onnellinen siihen vähään mitä minulla oli. Kaneista en luopunut, vaikka usein tuntui että söivät parempi laatuista ruokaa kuin itse [;)]. Minulle eläimet ovat kans aina olleet perheenjäseniä. Nyt minulla on hevonen, kani ja kissa <3. En ole onnellinen työssäni, mutta pakko ansaita. Olen suunnitellut monesti paikan vaihtoa, mutta aina kuitenkin jään tänne.

Tsemppiä kaikille ja selvittäkää myös mikä on elämässänne tärkeintä! Ja luopukaa vain turhista asioista! Eli harrastuksista se tärkein kannattaa pitää vaikka siihen menisikin rahaa.
 
Takaisin
Top