Dopplereista

Korhis

Vauhtiin päässyt keskustelija
Mikäs on teidän ajatus dopplereista? Aiotteko hankkia? Missä vaiheessa?

Meillä oli suunnitelmana laittaa tilaukseen ensi viikolla, jos varhaisultrassa olisi kaikki hyvin. Ajattelin, että se antaisi mielenrauhaa sitten vk 10 eteenpäin tai millon ikinä äänet saisikaan kuuluviin.

Tänään varhaisultrassa lääkäri kertoi meille, että he eivät käytä ollenkaan doppleria sen takia, että dopplerin lämpöaallot voivat aiheuttaa haittaa sikiön muodostumiselle, eivätkä he suosittele dopplerin käyttöä ensimmäisellä kolmanneksella :eek:

Hieman tutkin asioita, ja löysin muutaman tätä tukevan ajatuksen, mm. Hyvinkään sairaalan kätillö kommentoinut "Sikiön verisuonten doppler- eli virtaustutkimuksissa teho on voimakkaampi ja myös haittavaikutuksia tulee herkemmin." Myöskään FDA ei suosittele käyttöä. Itse päätin tämän seurauksena jättää dopplerin hankkimatta ainakaan ennen viikkoa 12.

Mitä ajatuksia dopplerit teissä herättää? Aiotteko hankkia? Aiotteko kokeilla ensimmäisellä kolmanneksella jo?
 
Oliko täällä muita ketkä ovat ostaneet oman doppler laitteen kotia? Itse juuri tänään kävin ostamssa kyseisen laitteen ja mietin pitäisikö jo kokeilla vaikka rv 8:lla olen. Toiset ovat odottaneet raskausviikolle 12 ennen käyttöönottoa.
 
Mulla on doppleri ja käytin sitä edellisessäkin raskaudessa satunnaisesti. Tässäkin raskaudessa oon jo pari kertaa kokeillut ja sain äänet kuuluviin ekaa kertaa 9+0 :Heartred Tietysti varovaisuutta on hyvä noudattaa niinkuin kaikessa, mutta itse uskon että kotidopplerit on niin tehottomia että jos niitä käyttää harvakseltaan ja ei pitkiä aikoja kerralla niin ovat ihan turvallisia. Jokainen tietysti tekee omat valintansa :)
 
Tiiikeri kiitos paljon vastauksestasi! Kiva kuulla muiden kokemuksia kyseisestä laitteesta. Itselläni on laitteesta versio A. Mutta tuskin on väliä kumpi versio löytyy.
 
Mies halus lainata veljensä perheeltä doppleria ja koittaa kuunnella ääniä. 9+1 saatiin lainaan ja sillon kuulu jo. Se yks kerta vaan on kuunneltu, enkä kovin tiheästi meinannu kuunnellakaan. Tosin mies jo puhu, että huomenna kun pääsee aikasemmin töistä (pääsee aamuvuorosta niin myöhään yleensä, että esikoinen on jo nukkumassa) ni voitas koko perhe kuunnella vauvan sydänääniä. Hömppä. :Heartred
 
Korhis, kauheeta jos tuo tosissaan on ihan fakta :eek: En oo ennen kuullukkaan. Taas nähdään ettei ammattilaisiin kannata luottaa, niin ristiriitaista tietoa ja oletuksia ("ei tietenkään doppler ole vaarallinen") joita esitetään totena :angry5

No, me ollaan tässä raskaudessa kerran kuunneltu sydänäänet neuvolassa ja sille ei voi enää mitään, ja kotidoppler jonka hankin lupailee että äänet kuuluisi rv 14-15 alkaen. Hyvä niin, kai? o_O

Muoks. Googlailin vähän, en löytäny "kovin" luotettavia lähteitä (:woot:) mutta keskusteluissa oli lainauksia (nyt vanhentuneista linkeistä) joissa puollettiin sitä että harvoin ja lyhyen aikaa käytettynä EI pitäisi olla haittaa. Mutta tuskin haittaa jos tyyliin kerran kuussa käyttää..? Ois kiva itekki lukea jotain tutkimuksia tuohon liittyen :/
 
Muokattu viimeksi:
En myöskään minä ole löytänyt oikein mitään lähteitä dopplereiden käyttöä vastaan ja neuvolakin oli sitä mieltä, että suurin riski sen käytössä on se stressi, jos mitään ei saakkaan kuulumaan. En oo ite paineita ottanu, vaikka en oo saanu sydän ääniä kuuluviin vielä, 8+ jotain kokeilin viimeks. Nyt aattelin antaa beben rauhassa vähän kasvaa :)
 
No sitä minäkin ihmettelin kun ensin yhden paikan (yksityisen) lääkäri sanoi, ettei missään nimessä suosittele ennen rv 13 ja sitten neuvolassa toisessa paikassa (julkisella) sanoi, ettei suosittele. Meni ihan pasmat sekaisin, ja nyt en uskalla, vaikka olis ihana kuunnella sydänääniä ja tietää, että kaikki on hyvin.

Mutta no, nähdään tasan kahden viikon päästä NT-ultrassa jos kaikki on hyvin. Jos on, niin siitä nyt ei montaa viikkoa ole liikkeisiinkään, mutta saatan sitten NT-ultran jälkeen tilata tuon ja ekan kolmanneksen jälkeen kuunnella omaksi ilokseni.
 
Voi hyvin olla, että hankitaan sellainen. Saa nyt nähdä ensimmäisen ultran jälkeen miltä näyttää :)
 
Minkä merkkisiä laitteita teillä on ketkä ootte hankkineet? Mulla on tuo Unborn heart minkä voi kytkeä puhelimeen kiinni ja tallentaa kuunteluita. Muuten ihan hyvä mutta kun se on sellainen "lätkän mallinen" niin sitä on vähän hankala suunnata kun sykettä etsii, sellanen "puikkomallinen" olis varmaan siihen parempi. Sitten tietysti kun kohtu kasvaa niin äänet on helpompi löytää ilman sen kummempaa kikkailua.
 
Korhis, liikkeet ei välttämättä tunnu vielä kovin pian. Itselläni on ollu kaikissa kolmessa raskaudessa istukka edessä, niin vasta ehkä viikoilla 20+ on alkanu tuntua liikkeet. Ois kyllä kiva jos tällä kertaa vähän aiemmin tuntuisi liikkeet :). Doppleria meillä ei oo ollu eikä taida tulla.. jos meillä ois niin mä varmaan olisin vähän väliä kuuntelemassa ni parempi et meillä ei sitä oo :hilarious:.
 
Tilasin angeldopplerin. Siinä luki ettei suositella käyttämään ennen viikkoa 12. Luki vielä että kannattaa keskustella asiasta ensin kätilön tai lääkärin kanssa.
 
Mä meinasin tänään hakea dopplerin. Löysin käytettynä suht läheltä. :)
 
auneppi, joo, näin oon ymmärtänyt. Mulla on eteenpäin kallistunut kohtu ja varmaan riippuen istukasta alkaa jossain vaiheessa tuntumaan. Ei mulla kyllä mikään kiire sille olekaan, tärkeintä, että siellä on ja kasvaa :)
 
Oli pakko heti kokeilla kun sain laitteen käsiini... :D Enhän mä illalla mitään saanut kuulumaan. Kokeilin aamulla uudestaan tyhjällä vatsalla. Löysin ehkä istukan... :D
 
Mulla taaksepäin kallistunut kohtu, koskakohan voisi kotidopplerilla jotain kuulua..? Eipä mulla silti koko laitetta olekaan, mutta jos ehkä hankkis kuitenkin..
 
Onkohan siitä hirveesti haittaa jos pari kertaa käyttää doppleria ennen rv12? Kun monessa paikassa lukee ettei sais käyttää, mutta jos vaan hetken kuuntelee? Kovasti haluaisin dopplerin ostaa ja välillä kuunnella että sielä ollaan elossa, mutta arvelluttaa tuo kun sitä ei suositella tässä vaiheessa...
 
No tuskin siitä kauheasti haittaa on jos ei jatkuvasti käytä. Mä en ainakaan oo saanut mitään vielä kuulumaan vaikka rv 11+4 jo... Taitaa olla niin pienestä kiinni että osuuko oikeaan paikkaan Dopplerin kanssa että saa sydänäänet kuulumaan. Kun on pieni vielä pääsee piiloutumaan vaikka mihin :shy:
 
Takaisin
Top