Anoppi lataa lasten kuvia facebookkiin! :(

  • Ketjun aloittaja ottaapäähän
  • Aloituspäivämäärä
- - anopilla on lain mukaan tekijänoikeus kuviinsa, huolimatta siitä, keitä kuvissa esiintyy, niin kauan, kun hän EI saa taloudellista voittoa kuvistaan (esim. miataloilta tai blogisivustoilta). http:/www.mediakasvatus.fi/materiaali/kuvauslupa/

Tämä tekijänoikeushan kuvan ottaneella on, mikä tarkoittaa sitä, että minä en esimerkiksi saa julkaista anopin ottamaa kuvaa ilman hänen lupaansa - vaikka kuvassa olisin itse tai lapsi.

Tuonkin linkin takana ensimmäisessä virkkeessä todetaan:

"Valokuvat rinnastetaan henkilötietolaissa henkilötietoihin ja kun alaikäisestä otettuja kuvia julkaistaan netissä, sanomalehdissä tai muissa julkaisuissa, jotka kuka tahansa voi nähdä, tarvitaan vanhempien lupa."

Tämä tarkoittaa, että anoppi EI saa julkaista lapsesta kuvia netissä ilman vanhempien lupaa - oli kyseessä kaupallinen käyttö tai ei. :cool14
 
Juuri tuota ajoin takaa, mitä Miramaria sanoi, että koska valokuva rinnastetaan henkilötietoihin, ei sitä saa lapsesta julkaista ilman vanhemman lupaa. :happy119



Olisi muuten mielestäni erittäin erikoista, jos joku tuomioistuin todella olisi sitä mieltä, että tekijänoikeus ajaa henkilötietolain ohitse, varsinkin alaikäisen kohdalla!
 
Minulla on nyt sama ongelma, mutta astetta pahempana. Anoppi on estänyt koko perheemme facebookissa, koska sanoin suoraan mielipiteeni siitä, kuinka hän ei kunnioita meitä vanhempina. Mitäs nyt voin tehdä?
 
Minkä ikäisistä lapsista on kyse? Jos oma äitini tai anoppini estäisi perheemme Facebookista, minä varmaan estäisit fyysiset tapaamiset... Tosin pystyyhän siellä facessa estämään ihan vain tiettyjen kuvien tai päivitystenkin näkymisen.

Itse en ole kovin tiukka vauvakuvien suhteen. Sen sijaan kun lapsi/lapset kasvavat, en halua julkaista kuvia koska ovat jo helpommin tunnistettavissa vanhempanakin.

Itse menin Faceen hyvin "myöhään". Mietin pitkään, haluanko sellaista sähköistä sormenjälkeä itsestäni. Toisaalta omistan kanta-asiakaskortteja, käytän Googlea ja luen sivuja, joissa on evästeitä. Ja olen kirjautunut mm. tänne. Näiden perusteella voidaan luoda aikamoinen profiili...

En usko, että lapseni jäävät sosiaalisen mediaan ulkopuolelle kun kasvavat. Pikemminkin joudun itse pitämään heitä siitä erossa mahdollisimman pitkään. Suurempi pelko kuin satunnaiset kuvat, on se että lapset tekevät typeryyksiä (mikä on ihan normaalia nuorille ihmisille, aiemmin ne vaan jäivät yleensä päiväkirjan syövereihin tai kavereille tietoon), ja jos se tapahtuu netissä, siitä jää ikuiset jäljet.
 
Myökin laitettiin faboon, kun vielä oltiin siellä niin ristiäisten jälkeen yleisesti viesti, jossa toivoimme, että ei kuvia nettiin julkaistaisi. Kyllä se onneks meillä toimi, mutta inhottavaa tuollainen, kun ei kuunnella toiveita.
 
Ottaa niin päähän että en pysty edes kuvailemaan tätä vitutusta! Siis anoppi latailee meidän lasten kuvia (samoin minusta) faceen ilman lupaa, vaikka mies on pyytänyt, etteivät AINAKAAN ilman lupaa laita. Ekan kerran kun näin kävi, ihan rauhallisesti pyysin että kysyisivät luvan, jos haluavat jotain kuvia laittaa. Luulin että ymmärsi kun niin sanoi, mutta sitten seuraavalla kerralla kun lapset oli hoidossa, niin ilmestyi taas kuvia facebookiin. Oonko mä nyt tyhmä ja ylireagoin vai mitä? Hänellä on kuulemma oikeus, kun on mummo. Tietty haluaisi pitää hyvät välit...mutta. Jumaliste vaadin pian valvottuja tapaamisia enkä anna ottaa kuvia ollenkaan, jos ne pitää kaikelle maailmalle esitellä. :smiley-angry019

Onko kellään muulla tällaista ongelmaa ollut? Mitä ihmettä pitäisi tehdä...
 

Lähti liian ajoissa tämä edeltävä teksti :D
Mulla ei ole kokemus anopista vaan omasta äidistä. Suuttui todella paljon kun käskin muutaman kerran poistaa ja sanoin että kysyy luvan mutta ei. Viimesen kerran tein sitten juuri tämän pyynnön facen kautta, että ei ollut lupaa kuvan julkaisuun. Suuttui ja vetosi että "kaikki muutkin julkaisevat ilman lupaa". Eipä osannut nimetä yhtäkään kun pyysin nimeämään,että toimin samoin heidän kohdallansa.
 
Takaisin
Top