Anoppi lataa lasten kuvia facebookkiin! :(

  • Ketjun aloittaja ottaapäähän
  • Aloituspäivämäärä
O

ottaapäähän

Vieras
Ottaa niin päähän että en pysty edes kuvailemaan tätä vitutusta! Siis anoppi latailee meidän lasten kuvia (samoin minusta) faceen ilman lupaa, vaikka mies on pyytänyt, etteivät AINAKAAN ilman lupaa laita. Ekan kerran kun näin kävi, ihan rauhallisesti pyysin että kysyisivät luvan, jos haluavat jotain kuvia laittaa. Luulin että ymmärsi kun niin sanoi, mutta sitten seuraavalla kerralla kun lapset oli hoidossa, niin ilmestyi taas kuvia facebookiin. Oonko mä nyt tyhmä ja ylireagoin vai mitä? Hänellä on kuulemma oikeus, kun on mummo. Tietty haluaisi pitää hyvät välit...mutta. Jumaliste vaadin pian valvottuja tapaamisia enkä anna ottaa kuvia ollenkaan, jos ne pitää kaikelle maailmalle esitellä. :smiley-angry019

Onko kellään muulla tällaista ongelmaa ollut? Mitä ihmettä pitäisi tehdä...
 
Jos ei anoppi tajua itse, voit alkaa ''ilmiantamaan'' kuvia Facebookissa. Laitat syyksi, että haluat kuvan poistettavan, sillä kyseessä on sinun lapsesi, eikä lupaa kuvan julkaisuun ole.

Voisit myös muistuttaa anoppiasi siitä, että kaikki Facebookkiin ladattava materiaali on sääntöjen mukaan FB:n omaisuutta ja siten FB saa näitä kuvia myös käyttää, joten olisi erittäin tärkeää miettiä mitä sivustoille lataa.
 
Höh, tollanen on todella ikävä tilanne. Aivan taatusti tahdotte pitää hyvät välit, koska yleensä se on kaikkien kannalta parasta niin. Mummo todennäkösesti on vaan niin onnellinen lapsenlapsistaan, että haluaa esitellä kaikille ystäville (jos ei tiedä/tajua, ett kun kuvat julkaisee FB:ssä, ne on koko maailman saatavilla). Silti mummon toiminta on väärin, koska olette sanonut asiasta.
Itse ehkä sanoisin vielä toistamiseen ja selittäisin miksi näin. Toivottavasti mummo ei ota itseensä ja saatte jatkossakin pitää hyvät välit :sad001
Tsemppiä ja toivottavasti pääsette helpoin konstein yhteisymmärrykseen!
 
Meilläkin isovanhemmat ovat lipsuneet kiellostamme muutaman kerran, ja tästä on heille huomautettu.
Onneksi kuvat ovat olleet sentään sellaisia, jossa tyttö on kameraan selin, eli ei voida tunnistaa.
 
No voihan. Ehkä isovanhemmille voisi selittää, kuinka FB toimii, ja miksi niitä kuvia ei kannata internettiin laittaa. Musta tuntuu, että monet (varsinkin joille netti on uusi juttu) pitävät Facebookia perhealbumina. He eivät välttämättä ymmärrä, että nettiin lataaminen on kuvien julkaisemista. :sad001

Ps. Yksityishenkilöiden kuvien julkaisu ilman kuvassa olevan (ja tietenkin kuvaajan) lupaa on lisäksi laitonta.
 
Minä oon meiän kaikille sukulaisille ja ystäville sanonut et meiä neitistä kuvia ei laitella sit mihinkään someen. En ole myöskään itse laittanut kuvia lapsesta nettiin, tämä asia sovittiin miehen kanssa. Kyllä kuulostaa tosi ärsyttävälle tuo sinun anoppis, ei sillä oo oikeutta laittaa lastesi kuvia nettiin ilman et kysyy lupaa. Ole vain mummolle tiukkana tuossa asiassa. Toivon mukaan lopettas tuommosen touhun.
 
Mielestäni pettymyksesi anoppisi toimintaa kohtaan on täysin oikeutettua! Mielestäni voit hyvin pyytää häntä poistamaan kuvat Facebookista. Olet mielestäni vastuullinen äiti, kun haluat varjella perheesi yksityisyyttä, turvallisuutta ja välttää digitaalisen jalanjäljen jäämisen lapsestasi vastoin hänen tahtoaan. Olen päättänyt, etten laita tulevasta lapsestani mitään tietoja Facebookiin. Minusta hänen täytyy saada itse päättää haluaako hän esiintyä sosiaalisessa mediassa sitten, kun hän on siihen riittävän vanha ymmärtämään asian.
 
Itse mietin kovasti sitä, pitäisikö kuvia laittaa tytöstä ollenkaan fb:hen vai ei. Ja jos itse välillä laitan hyvästä syystä ja valikoiden kuvan, kuinka selitän muille, etteivät he saa laittaa mielensä mukaan kuvia mun perheestä... Onko se ristiriitaista? :bored:
 
Itse mietin kovasti sitä, pitäisikö kuvia laittaa tytöstä ollenkaan fb:hen vai ei. Ja jos itse välillä laitan hyvästä syystä ja valikoiden kuvan, kuinka selitän muille, etteivät he saa laittaa mielensä mukaan kuvia mun perheestä... Onko se ristiriitaista? :bored:


Minun mielestä lapsen vanhemmilla on ihan yksinkertaisella huoltajanoikeudella päättää laittaa kuva nettiin (tai sitten ei) ja silti kieltää muita laittamasta.

Se on tietysti eri asia, onko sukulaisilla ymmärrystä asialle. Itse olen päättänyt, ettei lapsen nimeä tai kuvaa saa julkaista netissä, missään. En tee sitä myöskään itse.
 
Mielestäni lapsista ei kannattaisi laittaa kuvia Facebookiin. Monet ystäväni lataavat söpöjä vauvakuvia, mutta mielestäni se on lapsen kannalta epäreilua, koska lapsi ei voi itse vaikuttaa siihen haluaako omien kuviensa mahdollisesti jäävän nettiin ikuisiksi ajoiksi. Lähtökohtaisesti hyvällä maualla valikoidut kuvat voivat tuntua harmittomilta, mutta
eihän sitä koskaan tiedä mitä lapsista tulee isona. Ehkä he joskus valitsevat sellaisen ammatin, jossa he joutuvat varjelemaan hyvin paljon yksityisyyttään.

Olen myös valitettavasti huomannut Facebookissa sellaisen ikävän lieveilmiön, etteivät läheskään kaikki Facebook-ystävät ole vilpittömästi onnellisia toisten menestyksestä tai onnellisista asioista toisten ihmisten elämässä. Esimerkiksi ulkomailla asuva tätini, joka potee jotain viidenkympinkriisiä ja on ihan pakkomielteinen plastiikkakirurgiaan (hän on tehnyt useita eri operaatioita ja aina leuhkii niillä) ja monenlaiseen materialismiin kommentoi tosi ilkeästi yhtä valokuvaani. Olin juuri vaihtanut hiustyyliäni ja esiinnyin kevyesti ehostettuna kuvassa. Hän kirjoitti: 'Oletko jo mennyt laittamaan botoxia?' Poistin asiattoman kommentin ja hän suuttui siitä. Sitten hän kirjoitti: 'Miksi olet mennyt pilaamaan kauniit kasvosi plastiikkakirurgialla?' Poistin hänet Facebook-ystävistäni. Hän oli tämän jälkeen suuttunut ja haukkunut minut serkulleni vieraillessaan hänen luonaan. Kuulemma hän oli käyttänyt kaksi päivää yksinomaan minun elämäntyylini arvosteluun väittäen, että rahankäyttöni on ihan holtitonta, koska käytän aivan liikaa rahaa matkusteluun ja luksusbrändien shoppailuun... Eihän hänellä edes ollut mitään käsitystä siitä miksi matkustelen, kuinka paljon ja mitä shoppailen ja, mitä olen tehnyt hyvinvointini tai ulkonäköni eteen. Ihan typerää tuollainen kadehtiminen!

Yhtälailla elämän tärkeimmät asiat, kuten perheonni ja ihanat, rakkaat lapset voivat olla sellaisia asioita, jotka valitettavasti saattavat olla omiaan aiheuttamaan kateutta. Jotenkin haluan varjella sitä hyvää mitä mulla on, enkä ole sen vuoksi Facebookissa hehkutellut mitään niin yksityistä, kuten sitä, että mies, jota rakastan yli kaiken kosi minua! Ihanan lapsen saaminen oman rakkaan kanssa on mitä kaunein ja ihanin asia, mutta koen parhaaksi kätkeä tämän salaisen onnen sydämeeni. Lapsi on suuri lahja, eikä mikään itsestäänselvyys. Tuntuisi surullisesta laittaa kuvia Facebookiin lapsestani tietäen, niiden potentiaalisesti joutuvan jonkun kateellisen arvostelun kohteeksi. Kel' onni on, sen kätkeköön.' :)
 
Monella on myös tapana ilmoittaa lapsestaan aika paljonkin informaatiota esim Facebookissa. Saatetaan kertoa esim. kuvan kanssa ''Tässä meidän Mirva-Petteri, uusi ekaluokkalainen! Aloittaa tänään Kotikaupungin Lähikoulun ala-asteen! Äitiä jännittää päästää yksin kulkemaan koulumatkaa, mutta on sitä jo harjoiteltu.'' Kerrotaan siis kuvanja nimen kanssa, missä koulussa lapsi käy ja vielä, että yksin kulkee kotiinsa.

En halua lietsoa mitään pedofiilipaniikkia, mutta kuitenkin. Lasten kanssa mielestäni mieluummin liian varovainen, kuin varomaton.

Myös ehdottomasti pitää muistaa kunnioittaa lapsen kavereiden yksityisyyttä! Ei tarhan/koulun ryhmä- tai kaverikuvia nettiin ilman kaikkien kuvassa olevien (vanhempien) lupaa! Ei myöskään oman lapsen kavereiden nimiä saa julkaista ilman lapsen (vanhempien) lupaa. (Olisi muuten kiva jos samaa ajateltaisiin myös meistä aikuisista...)
 
Meillä ei myöskään ole lapsesta kuvia facessa tai missään sosiaalisessa mediassa ja ilmoitimme tämän myös isovanhemmille aikoinaan. Silti isäni latasi tyttärestämme kasvokuvan nettiin. Äiti kun näki tämän, käski välittömästi kuvan poistamaan ja selitti että hänestä ei saa kuvia laittaa koska emme halua. Siskon tytöistä taas kuvia saa laittaa. Siskokin toisinaan kuvia jakaa mutta me emme. Suuttuisin kyllä todella jos anoppini tekisi jotain tuommoista!
 
Itselläni on huonoja kokemuksia omien kuvien levittämisestä ilman lupaa, joten tytön kuvien kanssa olen vielä varovaisempi. Joskus kuvia tulee jaettua lapsestakin, mutta silloin mietin tarkkaan mitä kuvia laitan ja yksityisasetukset ovat kunnossa. Isäni laittoi nettisivuilleen joskus kuvan tyttärestä ja julkaisi vielä nimenkin, mistä sain kyllä hepulin... :shifty:
 
Onpa inhottava tilanne, varmaan hiertää välejä ja lisää epäluottamusta, puolin ja toisin, jos ei voi luottaa sovittuihin kuvaus- ja julkaisusääntöihin.

Olen itse sitä mieltä, että anoppi tekee väärin, mutta syytä on huomioida myös se, että anopilla on lain mukaan tekijänoikeus kuviinsa, huolimatta siitä, keitä kuvissa esiintyy, niin kauan, kun hän EI saa taloudellista voittoa kuvistaan (esim. mediataloilta tai blogisivustoilta). Erityisesti tämä koskee julkisissa tiloissa (leikkipuistot, pihat, metsät, kauppakeskukset, koulut jne.) otettuja kuvia (eli periaatteessa kuka tahansa voi Suomessa napsia kuvia vaikka puistossa leikkivistä lapsista ja julkaista niitä). Kotona (siis lapsen kotona) otetut kuvat, jotka julkaistaan, voivat rikkoa kotirauhaa ja niiden julkaisemisen voi sillä perusteella kieltää, mutta anopin kotona anoppi voi itse päättää mitä kuvia omasta kodistaan julkaisee. Suomessa ei liene vielä ennakkotapausta, jossa henkilötietolaki (joka siis antaa huoltajalle oikeuden päättää, mitä tietoja hänen lapsestaan julkaistaan) ja tämä tekijänoikeuslaki (oikeus kuviin kuvaajille, ei kuvattaville) olisivat olleet vastakkain.

Toki anopille voi koittaa yrittää selvittää, mitä riskejä lapselle tällaisesta kuvien julkaisusta voi aiheutua tai näyttää ne fb:n julkaisuehdot (eli palvelu saa oikeudet kuviin Suomen lain yli, koska on jenkkipalvelu) ja koittaa selittää, miksei kuvien julkaisu ole järkevää.

Itse olen sitämieltä, että jos lapsi ei ole kuvasta tunnistettavissa (eli kuva otettu selän takaa tai kasvot eivät näy) on ok julkaista kuvia, muuten pitää aina kysyä lupa sekä vanhemmalta, että lapselta itseltään. Mutta en toisaalta ole ollut hirveän varovainen muutenkaan kuvaamisen kanssa, kun ajattelen, kuinka monelle huonosti suojatulle valvontakameralle omat kasvot päivittäin tallentuvat.

Lisätietoja asiasta esim. Mediakasvatusseuran sivuilla:
http://www.mediakasvatus.fi/materiaali/kuvauslupa/
 
Minä kyllä käsitän tuon kuvausluvan noiden sivujen perusteella niin, että henkilötietolaki kyllä nimenomaan kieltää lapsen kuvan julkaisemisen ilman huoltajan lupaa?
 
Kyllä kuvan julkaisu ilman kuvattavan (tai alaikäisen vanhempien) lupaa on kiellettyä, jos kuvasta henkilön tunnistaa...
 
Kuten ReginaVeritas kommentoi, henkilötietolain mukaan julkaiseminen on laitonta, tekijänoikeuslain mukaan ei.

Mihin lähteeseen, Rimpsukka, oma tietosi perustuu?
 
Takaisin
Top