äippä pakkaus,äippärahat

Jolianna

Vauhtiin päässyt keskustelija
Oletteko katsoneet tämän vuoden äitiyspakkauksen kelan sivuilta,minä en ainakaan tykkää kovin tuosta "retro väritykistä" saati väreistä ja kuoseista ja kuvioista...
Meinaako moni ottaa pakkauksen vai tehdä löytöjä sillä rahalla esim kirppiksellä?

kusymys äippä rahoista..vaikuttaako sairaspäiväraha kelalta minun äitiyspäivärahaan vai katsotaanko se vain palkkatuloista..tai saako sitä pyytää katsottavaksi vain palkkatuloista niin että unohtaisivat tämän sairaspäiväraha ajan siitä välistä...tietääkö joku?
 
Mä kyllä tykkäsin uudesta äitiyspakkauksesta lukuunottamatta oransseja vaatteita. Ruskeet on kans siinä rajalla tykkäänkö vai en, mutta kai nekin menee jos osaa yhdistää johonkin muuhun väriin nätisti :p

Noihin äippäraha-kysymyksiin en osaa vastata mitään.. Oon ihan pihalla kaikesta äippärahoihin ja -lomiin liittyvästä :grin
 
Ei vaikuta sairauspäiväraha. Vaan sairausaikaa edeltävä palkkatulo, mikäli haet viimeisen 6kk tulojen mukaan.

Normisti 2014 äippäraha lasketaan vuoden 2012 palkkatulojen mukaan, tai viimeiseltä 6kk ajalta, jos tulot nousseet väh. 20% verrattuna 2012 vuoden tuloihin.

En ota äippäpakkausta. Ekalle otettiin, ja meillä ei ole tarvittu, kuin makuupussia, täkkiä, lakanoita, kynsisaksia ja vesilämpömittaria. Ne on tallessa ja menevät tälle neljännelle hyvin. Vaatteet oli liian leveitä ja hurjan isoja. Siis meidän minivauvoille. Toppahaalari ekana talvena aivan liian iso ja tokana talvena pieni.
Niille kirjoille ja oppaille on laskettu ihan hirveästi hintaa siinä pakkauksessa, kun kirjastosta voi halutessaan lainata ilmaiseksi.
Henk. koht. saan sillä rahalla enemmän, ja kun on jo lapsia ennestään ja aika paljon säästössä, niin ei tarvitse oikeastaan hankkia mitään :)
Itseasiassa ostan sillä rahalla pinnasängyn ja turvakaukalon :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Me ajateltiin ottaa äitiyspakkaus, kun tämä on ensimmäinen lapsi.
Mä ainakin tykkäsin kaikista vaatteista ja väreistä etenkin :) Tulen varmasti myös kiertämään kirppareita, mutta ostan sieltä varmaan vähän isompia vaatteita..
 
Samaa mieltä, otan äitiyspakkauksen kun ensimmäinen lapsi on :) Saa paljon kaikkea, varsinkin kun tuossa iässä kasvetaan kaikesta nopeasti ulos. Eikä lähipiirissä ole tietääkseni kenelläkään ylimääräisiä vauvanvaatteita :D
 
Onko pakkauksessa nykyään ihan pieniä vaatteita?
Mä muistelin että ne vaatteet on 62-74 cm. Mein vauvat on syntyessään ollet 47-49cm.
0-2kk ikäisen vaatteita olisin itse aikanaan pakkaukseen kaivannut.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
En aio ottaa äippäpakkausta. Meillä onneksi on vielä tavarat tallella. Joitakin vaatteita olen myynyt, mut en onneksi niitä ihan pieniä. Poika kun oli 48 cm, niin ostin kyllä minivaatteita kun se olis hukkunut niihin 60 senttisiin.

Samaa mieltä kuin Rosita, käyttöä oli makuupussille, saksille, lämpömittarille ja me myös käytettiin sitä vanutoppista. Joitakin vaatteita tuli käytettyä, mut kertaakaan en varmaan käyttänyt perinteisiä potkupukuja. Ehkä niitä on vähennettykin nykyään pakkauksesta. Bodyt ja puolipotkarit on käytännöllisimpiä ja bodeista pienelle vauvalle nimenomaan kietaisubodyt.

Ensisynnyttäjänä ottaisin kuitenkin edelleen sen pakkauksen.
 
Samaa mieltä Rosita noista pakkauksessa olevien vaatteiden koista,otin pakkauksen esikoista odottaessa ja aika yllätyksenä tuli kun koitin niitä vaatteita laittaa vasta syntyneen päälle että todella ois tarvetta ollu pienemmille vaatteille..ja omalla tavalla vähän hölmöä että pakkauksessa on niinkin isoja vaatteita kun muuten pakkaus sisältää tarvikkeita että pääsee alkuun ja tutustumaan asioihin.

Me kun päätimme kolme vuotta sitten kuopuksen syntyessä että tämä on sitten viimeinen vauva,kolme riittää,
niin jaoin tarvitseville lähes kaiken vauvva tarvikkeen,joitain vaatteita jäi muistoksi mutta muuten on kaikki taas hankittava alusta ja äpakkauksesta ei ole siihen kyllä mitään apua.

Esikoisen kanssa tietysti on ihan hyvä ottaa pakkaus saa ainakin hyödyllisen makuupusin:rolleyes:

juup ja kiitos vielä Rosita infosta tuohon äippä rahaan..tosiaan palasin kotihoidon tuelta töihin niin tulot on nousseet mutta kerkesin olemaan reilu 5 kk töissä ennen tätä sairasloma aikaa jota on nyt ollut jo 30vrk mutta palaan kyllä vielä töihin heti kun pystyn niin miyenhän ne äippärahat sitten katsotaan..hyppääköhän se vain tämän sairasajan yli ja jatkuu siitä kun palaan töihin..että tulis tuo 6kk täyteen..vai pitääkö tuo 6kk tulla täyteen?
 
Mun mielestä nuo oli kivoja, paitti siniset :D Eka kun on niin otan pakkauksen, ottan varmaan mahdollisten tulevienkin kohdalla koska tykkään kaikesta konkreettisesta kamasta. Jos mulle tulis rahana niin se menis todennäköisemmin irtokarkkeihin ku mihinkään järkevään..
 
Erityisesti se makuupussi on mun mieleen tänä vuonna!

Mulla saattais myös käydä niin, että se raha kuluiskin kaikkeen turhaan. Toiselle lapselle en kuitenkaan varmaan ottaisi pakkausta, jos edellisestäkin olis vielä tavarat tallella.

On se kyllä hienoa, että Suomessa on mahdollisuus saada näin hyvä pakkaus ja vaikeahan se olisi saada miellyttämään jokaisen silmää. Pakkauksen sisältöä kuitenkin uusitaan jatkuvasti trendienkin mukaan. Voisihan se olla niinkin, että kaikki vaatteet olisi vaan yksinkertaisesti valkoisia.
 
Meillä on kans esikoisen äippäpkt tallella ja sen lisäksi tuhannen pinkkiä ym tyttövauvan vaatetta.. jos me kysytään sukupuolta, tai hän sitä suostuu näyttään ja poika tulisi, otetaan kyllä pakkaus ihan vaan käytännöllistä syistä. En esikoiselta kerkiä/halua kirppareita loppuraskaudessa juosta, etenkin kun tän vuoden pakkaus on mielestäni huomattavasti kivempi kuin viimevuonna! Jos tämä kaveri ei suostu vilautteleen, sitten en kyllä ole ihan varma kun tota tavaraa ja vaatetta kuitenkin on niin paljon... hmm.. noh, toivottavasti saamme viitteitä kuka on tulossa, ja toivottavasti se vielä pitäisi paikkaansa :) :)
 
Ensimmäistä täälläkin odotellaan ja aiotaan ottaa äitiyspakkaus, siinä on muutamia hyödyllisiä asioita, joita tullaan varmasti tarvitsemaan. Lisäksi ajattelin tehdä laatikosta vauvalle ensisängyn, kun tuntuu, että pinnasänky olis vauvalle alkuun hurjan suuri. Kävin ystävän luona tutustumassa laatikon sisältöön - onneksi, sillä en olisi muuten tajunnut kuinka suuria vaatteet ovat.:D


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Jolianna, siitä kun sä haet, niin 6kk taaksepäin, ja käsittääkseni sairasaika hypätään yli.
Mutta hakea pitää viim 2kk ennen äitiysloman alkua.
En tiedä inko muutamassa vuodessa muuttunut, mutta kelan sivuilta löytyy ja sähköisesti voi kysyäkin neuvoja :)



Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Pakkauksen aion ottaa, mutta koska kuulemma ovat niin reilun kokoisia, ajattelin etukäteen lisäksi varata sitten vain 50-62 kokoja. Ehtiihän noita hankkia sitten kun tietää kumpi ja minkä mallinen sieltä tulee :)
 
Meki otettiin viime vuonna pakkaus esikoiselle. Oli se ihana päästä hipelöimään niitä tavaroita. Nyt en aio ottaa, kun en tykkää suurimmasta osasta niistä vaatteista. Puolipotkarit ja potkuhaalarit on musta tosi epäkäytännöllisiä. Makuupussi ja kestovaippa on ainoita, jotka pakkauksesta haluaisin ja niille tulis vähä liikaa hintaa:wink aattelin sillä rahalla ostaa pienemmän toppapuvun ja kankaita et voin ommella pieniä bodeja yms.


Sent from my GT-S7275R using Vau Foorumi mobile app
 
En ota pakkausta. Oon niin ronkeli kuosien kanssa ettei suurin osa sisällöstä olisi hyötykäytössä. Paljon olen jo kirppareilta ja ystäviltä haalinut käyttötavaraa. Rahan käytän mieleisiin lastenvaatteisiin. Ajattelin yrittää ostaa unisex-kuoseja mahdollisimman paljon kävisi seuraavillekin ipanoille "merkistä" riippumatta.
 
Mä en osaa päättää.. Meillä on se viime vuoden pakkaus, mutta silti mietin mitä tekisin?
 
Mäkin kerkisin viimevuoden pakkauksen saamaan,tuli tosi kivasti just samana päivänä kun Jasmine nukkui pois:Heartred avasin pakkauksen ja kattelin et mitä siel oli,laitoin varastoon säilöön seuraavalle ja aijon ottaa tämän uudenkin pakkauksen,mä tykkäsin melkein kaikista mitä siel oli ja onhan se kiva kun pääsee niitä hypistelee jo vähän raskauden puolenvälin jälkeen :) voi sit ostaa vaan muutamalla eurolla "täytettä",pienempiä vaatteita tms mitä siellä ei tuu mukana.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä voisin ottaa muuten äippäpakkauksen, paitsi sitä makuupussia, en tykkää kuosista yhtään.
Ihania ne retrovaatteet :D
Ollaan pähkäilty, että otetaanko vai ei. Meillä on viime vuoden pakkaus, joten periaatteessa ei tarvittais, mutta.....
 
Takaisin
Top