Äitiysloma

Vain jos tulot noussu sen 20% aiemmasta. Muutoin menee 2v takaisten verotietojen/tulojen mukaan. Kelan sivuilla näistä tarkemmin ja korjatkaa joku jos oon väärässä..
 
Ja hakemus on varmasti helpoin tehdä Kelan verkkopalvelussa eikä ole mitään välttämätöntä tarvetta lähteä jonottamaan paikan päälle.
 
Täytynee ottaa kunnolla vielä selvää Minä kun aattelin, että palkkatodistus viimeiseltä kuudelta kuukaudelta riittäisi (jossa tulot noussut sen 20%), eikä tarvisi todistella enään mitään sitä aikaisempia tuloja ja oonko ottanut silloin lomia rahana yms.
 
Meidän maaliskuisten äityis-ja vanhempainraha menee vuoden 2013 verotietojen mukaan, mikäli niistä ajoista on tulot nousseet 20% niin sitten riittää puolen vuoden tilnauhat (oikeastaan palkkalaskenta toimittaa ne kelalle, kun pyytää).
 
Mulla alkoi erityisäitiysvapaa viikko sitten, kun selvisi että multa puuttuu toksoplasman ja listerian vasta-aineet verestä... Tässä sitä nyt on vähän odottelua ennenkuin saa pikkusen syliin...
 
Kyllä se palkkatodistus riittää Kelalle tulojen perusteeksi ja itselle ainakin sanottiin että jos on pientäkään epäilyä, että ne viimeisen puolen vuoden tulot ois sen 20 prosenttia suuremmat niin kannattaa laittaa sillä hakemus menemään. Toki on kurja jos lomia joutuu hukkaan sen takia ja meneekin niiden tiedossa olevien verotustietojen mukaan. Jos ne lomarahat näkyy palkkatodistuksessa ihan normisti lomarahoina niin kyllä pitäisi päästä mukaan tulolaskuihin mun käsityksen mukaan, mutta kyllähän ne kannattaa selvittää etukäteen. :) Mä oon aina soittanut sinne palvelunumeroon (ei oo tarvinu jonottaa kelan toimistossa tietämättömien tätien luokse), mikä koskee näitä tukia ja aina oon saanut apua ongelmiini. :)

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Jos ottaa lomat rahana ei se ole sama kuin lomaraha eikä se myöskään palkkatodistuksella näy lomarahana.
 
Pikkupilke, nythän sinulla on hyvää aikaa valmistautua jouluun! :D Olis ihanaa kun olis vaan itekseen kotona, ehtis askarrella kortit ja leipoa ja koristella kaikessa rauhassa.. ja shoppailla vaatteita ja tarvikkeita vauvoille! Minä olen esikoisen kanssa kotona, mutta omaa aikaa on vain päikkäriaika, jonka normaalisti nukun itsekin. Askarrella ei voi kun tää pikkuapuri on turhan innokas (1v 8kk) joten kortit tilattiin suosiolla netistä. Ja leipoa ei viitti kun ite ei voi syyä mitään herkkuja tänä jouluna. :-( (radi) -eikä hoitovapaalla oo rahaa shoppailla!
Vitsi et voi olla ihmeellistä, kun varsinainen äitiysloma alkaa, ja saa nelinkertasen summan tilille nykyiseen verrattuna.. ! :-o
Yrittäjänä mietityttää miten nuo rahapoliittiset jutut tulee menemään, kun jouluna pitää jäädä töistä pois, silloin just sopivasti rv28. Kivaa kun ei tarvii mennä töihin sit enää, mut paljon on selvitettävää vielä ennen sitä. Onneks perjantaina on neuvola niin voi kysellä sieltä.
 
Mammasmurffi minäkin osa aikainen työssäkäyvä/yrittäjä, pohdin myös äippäloman aikaistamista tammikuulle. Tosin hieman vielä epäilyttää että kannattaako kun tulot nousseet ja YEL:in mukaan katsotaan tulot 6kk ajalta ja en nyt ihan ole suoraa vastausta saanut tukien määrään kun tuon tulevan ja olevan 6kk sisään myös tuloissa eroa kuukausitasolla..hankalaa!
 
AadaEveliina, ymmärrän! Sillon kun alotin yrittäjänä niin tuntu et eihän tässä mitään ihmeellistä ole. Mut nyt huomaa et lomille jäänti kyllä on hankalaa!! Kannattaa vaan kysellä kirjanpitäjältä kaikesta, minun osasi kertoa muutakin kuin mitä olisi hänen tarvinnut minulle kertoa, itsekin kun on yrittäjä.
 
Mulla onkin enää 0 työpäivää jäljellä kun jouduin suoraan äitiysloma alkuun asti saikulle supistelun takia.
 
Jään 30 päivää ennen äippälomalle, eli 11viikkoa vielä siihen, jos nyt pystyy olla nii pitkälle. Hieman kyllä ankeeta mennä nyt töihin ku 2 viikkoa lomaa takanao_O
 
Mulla vielä 43 työpäivää, kun välistä on poistettu vähän plussatuntivapaita joulunpyhien tienoilla. Jään siis (toki voinnin mukaan) vasta pois kun on pakko. Vähiin käy.
 
8 työpäivää joululomaan (:
Sit ois vielä 12 työpäivää ens vuoden puolella, mut saa nähdä onko sillon enää työkykyinen.. Mutta kuitenkin, vähiin käy!
 
IIK! Mulla on enää 32 työpäivää mammaloman alkamiseen. En ees tajunnut että niitä on niin vähän jäljellä, joululomat pois laskien. Mulla siis tuo normaali 30 päivän loma ennen LA.

Pitäisköhän kaivaa kohta aamukampa esiin :grin
 
Takaisin
Top