Äidin palautuminen ja vointi

Synnytyksestä 4päivää nyt takana ja palautuminen alkanut. En vaan ihan jaksa kunnolla kävellä kun alaselkä on edelleen tosi kipeä ja sain kaikki supistukset selkään niin että joka kerta kun tuli ei jalat kantaneet luulen että senkin takia selkää koskee ja kävely on aika hankalaa. Sain alapäähän 2tikkiä kun lapsukainen tuli nyrkki edellä niin tuli pienet nirhaumat mutta nekin toivottavasti alkaa pian paranemaan kun ei uskalla ihan kunnolla istua ettei tikit repeä. Entä teillä muilla alatie synnyttäjillä tuntuuko painetta vielä alapäässä? Kun musta tuntuu että jos on pitkään pystyssä niin tulee kova paine mutta häviää kumminkin maatessa. Jälkisupistuksia en oo huomannu muuten kun jos ne tulee reisiin? Ja alavatsaa sattaa sillon tällön nipistää... Vuoto on aika vähäistä ja pissalla oon voinu käydä alusta asti ilman suihkua paitsi just synnytyksen jälkeen. Hoitelen alapäätä ilmakylvyillä ja huutelemalla joka kerta vessasta tullessa mut argh miks mä en jaksa kävellä? :sad001
 
Mulla kans tuntu seläs supistukset pahtien mut ei mua selkää särje välil tuntuu sellasta ihme kipuu kyl ja must tuntuu et se johtuusiit epiduraali tsydeemistä. Mulla nyt viikko synnytyksestä ja hrivee paine alkaa tuntuu seistes edelleenki alapääs.. kakkosel käyminen on jotai ihan kamalaa!! mulla repes pahasti, tehtiin eppari ja sain silti sinnekki toisen asteen repeämän! 2 muuta repeämää sit muualle. 1,4litraa menetin verta ja olo olis ne mukanen mut nyt oon vetäny rautaa naamaa nii se kamala väsymys on poissa onneks:Heartred Eile must tuntu et onkoha mun tikit revennyt, en uskaltanut viel katsoa.. toivottavasti ei kuitenkaa ole.. kävelin eilen ekan ekrra kauppaa, meil o siihe kilsa matka nii olin aivan poikki jo 500m jälkeen :S et kyllä synnytys tuntuu kehossa vahvasti edelleen :sad001
 
ja viel raskauden vikoin päivinä kävelin 6-10km niin oon oikeesti tottuntu kävelee ja mul on aika hyvä kunto, mut ei nyt ei jaksa :sad001 ja hiki vaa valuu
 
Anteeksi, mutta nyt en kyllä jaksa oikeen kommentoida ketään tai mitään aihetta, vauva on kiltti ja ihana, mutta tän äipän istuminen on hurjan tuskasta :sad001

Miten teillä muilla epparihaavat ja repeämät parantuneet? Mulla vessassa käyminen on ihan suht helppoa, mutta istuminen muuten ja kävely ja seisominen tuntuu tosi pahalle, varsinkin pitemmän päälle.. Inhottavaa kun vauva-arki muuten oli niin odotettua ja nyt tuntuukin ihanalta kaikki paitsi tää oma vointi..

Lisäks vessassa käymisestä, mä en meinaa millään tuntea vessahätää ja kun huomaan että pissattaa, on jo pöntöllä suunnilleen oltava tai kaikki vaan lirisee housuun eikä mahda mitään! Ihan kamalaa en uskalla mennä kovin kauas vessasta kun oltava koko aika käsillä! Onkohan toi ihan normaalia edes.. Miten teillä muilla, onko tuollasia tuntoja ollu ja onko pidätyskyky joskus palautumassa?
 
pikkulintu: Toi pidätyskyky on tuttu juttu. Itellä taisi mennä melkein kaks viikkoa ennenkuin tuli pissahädän tunne ekaa kertaa. Siihen asti katoin kellosta, milloin suurinpiirtein olis sopiva aika käydä. Ja tohon kellosta katsomiseen kätilötkin neuvoi, ettei rakko veny liikaa. Eli ihan rauhassa odottelet vaan, kyllä se normaali hätä vielä palautuu.
 
Be: Itselläni oli jälkivuoto loppunut jo ainakin yli viikko sitten (en muista tarkkaa päivää), nyt synnytyksestä vähän yli kuukausi. Ja eilen alkoi menkat (tai ainakin oletan, että niiden on pakko olla menkat :D), koska vuoto oli tosi veristä ja ehkä aavistus oli vatsakipua ja mielialaheilahtelua. Kysyin myös anopilta, ja sekin sanoi, että sillä oli alkanut kuukautiset myös heti kuukauden päästä. Olen kuullut vain juttuja, että jos täysimettää, niin käytännössä kaikilla monta kuukautta menkat poissa, mutta ilmeisesti en kuulu näihin "onnekkaisiin". :)
 
Pikkulintu: Mulla on edellee vähä ongelmia ton pidätyskyvynkaa, ei oikee tunnu hätä ja sitku tuntuu pikkasen ni alkaa jo vähän lirisee :S ei aina mut välillä edelleen kerkee tulla vähän. Kakkosella kyänti sattuu taas aivan jumalattomasti. aluks mul oli törkeet 5 pienen PERUNAN kokoista pukamaa ja voi herrajumala ne sattu! en voinu istuu en kväellä en mtn! sit ku ne helpotti ni tuli aivan saatananmoinen paineen tunne ja se kiristi mun repeämiä,eppari haavaa ym.. Edellee pientä paineen tunnetta, se alko helpottuu sillä ku aloin treenaa lantionpohjalihaksia ku neuvola neuvo mua eilen et niitä treenaa nii helpottuu se paineentunne, olin jo eilsit pv ennen tiistaina alotellut ne ja on oikeesti auttanut. Maanantainatuliv iel iha hirvee paineentunne et en voinu kävellä enkä seistä juurikaa,tänään mä päsin liikkeelle! :) arpia/haavoja/repeämiä mitä lie :D niin niitä kiristänyt todella paljon edelleen, mut se tunne ei ole niin kauhee ku se paineentunne. Oma vointi ollut siis aivan kamala.. mutta nyt vihdoin parempaan päin, ootan vaa et tää tuska on kokonaan ohi vaikka nytki jo voitonpuolella! :) Mä haluun taas kävellä!
 
Okei hyvä tietää että tuo vessassa käyminen kuitenkin saattaa normalisoitua! Olin jo ihan hädässä kun en tienny että siinä noin käy!
Täytyypä alkaa kokeilee harjottaa lantionpohjan lihaksia jos se helpottas tuohon paineen tunteeseen, mullakin se on pahempi kun tikkien kiristävä tunne! Tosi ikävä kun ois ihanat säät vähän harjotella vaunuttelua vauvan kanssa ja alapää niin hellä ettei seisomaan pysty..
 
Mä kans luulin et toi ei oo normaalii toi pidätyskyky tsydemi, mut kiva kuulla että en olekkaan ainoa :D
Joo se paineentunne on aivan sietämätöntä, kannataa tehdä niit harjotuksii jos jeesais niinku mulla autto ainaki :)
 
Mulla ei pidätysongelmia ollu, mutta vielä viime viikollakin (eli 3vko synnytyksestä) mulla sattui esim aivastaminen ja yskiminen alapäähän. Nyt onneks vihdoin helpottanut. Jälkivuoto taasen ei oo vieläkään helpottanut, ja välillä tulee sellasia pulssimaisia vihlaisuja alavatsassa, mutta ei kyl oo mitään muita oireita että mikään olis tulehtunut.. Jälkitarkastus on vasta juhannuksen jälkeen.

Mites teidän selkä/hartialihakset? Mä oon tänään ollu toooosi kipeenä niiden suhteen. Aina ei poika suostu oleen kantorepussa/-liinassa, ja sitten kun sitä pitää sohvalla sylissä/kanniskelee ympäri kämppää, niin aina on huono asento, nojaan vinossa jne. En meinannu päiväl ees päästä ylös sohvalta ku olin imettänyt, sattui niin kovasti koko selkään :/ Pakko kyllä varata pian joku hieroja. Hartiatkin tosiaan ihan jumissa. Venyttelyjä en meinaa pystyy ees tekeen ku nekin sattuu jo niin vietävästi että tuntuu että taju lähtee :S Yritin myös mennä lattialle selinmakuulle niin ihan kamalaa jo sekin. Siis suorana makaaminen lattialla!

Vanha ja raihnanen olo tosiaankin.

Ja ny tähän "vaihdevuosifiilikseen" ihanana lisänä tuli tää ukkonen! Meidän kämppä on tosi kuumankostee nyt ja mä oon ihan tuskissani. Haisen pahalle ja mikään vesimäärä ei tunnu riittävän, saan varmaan pian jo jonku vesimyrkytyksen ;D
 
Mulla tänään ollut ihan tuskaisen kipeä päivä! Tuonne alapäähän tullut ihan kauheat kivut, en tiedä miten on mahdollista että yksi tikki on alkanut nyt painaa ja kiristää aivan kamalasti, voisko se olla jotenkin tuehtunut tai ärtynyt.. Oon koko aika ihan itku kurkussa sen takia.. En tiedä miten päin olisin :sad001

Kopioin tän nyt tänne kun vahingossa kirjotin sen tonne vauvahöpinöihin..
 
pikkulintu: Mulla oli esikoisesta kans jossain vaiheessa tosi kipee eppari ja tuntu et ne kiristää ja täytyy olla tulehtunut kun oli niin tuskasta, itkin miehelle monena yönä.. :sad001 Kannattaa neuvolasta kysyä ja ehdottomasti mennä näyttää et ei tuu mitään ihmeellistä, ei siitä tartte turhaan ylimäärästä kärsiä! Tsemppiä, muistan kyllä miten kauheen kipee se voi olla.. :sad001
 
tosta paineentunteesta alapäässä; mulla oli kans sitä aluksi ja välillä oli poissa ja tuli taas. sitten se loppui kun seinään kun tuli ihan järkyttävä hyytymä pois, ihan jotainistukkaa tms :sad001 mut mulla teki toi ylimääräinen hyytymä sitä paineentunnetta ihan selvästi, helpotti aina vähäksi aikaa kun tuli jotain pois. ja joo vähän paineentunnetta varmaan epparistakin, sitä vaan en kokenut oikeen kipeeksi.. ja vuotokin itseasiassa loppui kun toi iso hyytymä tuli pois! tosta pidätyskyvystä sen verran et moni tuttu on kertonut että on ollut sitä ja mulla oli esikoisesta sitä että kun nauroin oikein kovaa niin saattoi vähän lirahtaa, mut se parani...eikä ollut kyllä paha mutta kannattaa varmaan jumppailla lantionpohjalihaksia. mietin et koskahan saa vatsalihaksia tehdä??
 
vitsukka: Mä sanoisin, että kannattaa odotella niiden vatsalihasten kanssa. Syviä vatsalihaksia voi alkaa harjoittamaan jo aiemmin mutta pinnallisissa kannattaa odotella että se rako niiden lihasten välissä palautuu. Jos liian aikaisin alkaa tehdä niin se rako ei palaudu ja litteämmän vatsan sijaan saat pömppiksen joka ei sit enää lähdekään kun lihakset eivät ole ehtineet palautua oikeille paikoilleen..

Ja juu, jumppailkaa niitä lantionpohjanlihaksia. Se on sellanen vaiva joka tulee siin kunnolla vasta vanhempana mutta silloin varmasti harmittaa. Kuitenkin aika helppoa tehdä kun vaan muistaa. :)
 
Mulla meni 4kk synnytys sektiolla loppujen lopuksi hyvin vaikka oli rankka, mulle vielä kävi lottovoitto hoitajien suhteen,kun olivat niin ihania ja omahoitaja näytti miten pientä keskosta kannattaa käsitellä,kun itte olin aika pelossani,etten vaan satuta mutta kaikki men loppujen lopuksi hyvin.Työkaverit kun kävivät katsomassa,niin kysymys oli miten noin pientä pystyy pitämään ettei vaan tiputa,sanoin että hyvin mahtui meinaan niin hyvin tunikan sisään,kenguruhoitoon.

Mutta ennenkuin pääsin äippä huoneeseen pikkasen kanssa niin oli ikävä katsoa huonetoveria kun ei saanut kipuihinsa lääkkeitä,vaikka oli sektiolla synnyttänyt.Sanoin kun erkanimme että anna palautetta kun sai poloinen vielä leikkaus kohtaan ärhäkkään tulehduksenkin.
Kotiuduimme mun vanhemmille kun meidän omassa kämpässä alkoi putkiremppa,mutta sitä parempi kun oli nivuset ja jalat olivat yllättävän kipeät pitkään.ja sain paljon hyviä niksejä vauvan hoitoon.Olin onnekas kun en saanut haavatulehdusta,vaan paranin tosi hyvin.Harmi vaat,etten sitten saanutkaan rintaruokkia kun sain toiset verenpaine lääkkeet niin se esti,mutta muistoissa on sairaalassa olon ajan imetykset ja niitä vaalien mennään korvikkeella.

Nyt on 4kk vanha tytöntyllerö hampaat kohta puhkeamassa ja iso ylläri oli kun vetäsin plussan,eli meidän tytöstä,jos kaikki menee hyvin on tylossa iso sisko.

:angel11
 
Synnytyksestä kulunut nyt 16vrk, ja alkaa pikkuhiljaa epparihaavat paranemaan, paineen tunnetta tulee oikeestaan vaan jos on tosi kauan ollu jaloillaan, ei enää muuten. Jälkivuoto on ollu jo viimesen viikon niukkaa ja nyt ollu pari päivää jo ilman pikkuhousun suojaakin, eli tainnut loppua! Painoa lähtenyt nyt iteltä 10kiloa, tuli siis 21kiloa, toisaalta oon tyytyväinen vaikka voishan se paremminkin olla tippunut, tosin en ookaan vielä päässy liikkumaan ja oon syöny kyllä ihan vapaasti mitä sattuu, eli ihan fine! Selluliitti, löysä vatsa ja kirkkaan punaiset raskausarvet vielä olla möllöttää, toivottavasti nekin joskus vielä häipyisi!

Parisuhde voi hyvin vaikka sitä jännäsin alkuun, tietenkin omat haavat vielä estää kaiken seksiin viittaavan, mutta läheisyyttä on riittänyt ja koen, että meillä tosi hyvä tilanne miehen kanssa, oon niin rakastunut ja onnellinen mun pienestä perheestä! :Heartred
Babybluesia ei oo myöskään näkynyt, oon itkunen ollut, mutta aina vaan onnesta kyynelehdin, joten se ei liene vakavaa.
Vauva on niin ihana, että kaipaan sitä usein vaikka se vaan nukkuu tuossa pienen matkan päässä, enpä voisi mitään toivoa enempää! :)
 
pikkulintu: Tää on ihan ihmeellstä aikaa, kerrassaan. Musta on kans ihana olla äiti! :) ja täällä kans johonkin osioon kirjottelinkin tuosta samanlaisesta ikävästä, kun vauva on vaan niin mielettömän ihana.

Mulla nyt 33 vrk synnytksestä. Jälkivuotoo edelleen tiputteluna, mut mitään paineita ei oo kyllä tuntunu ekan viikon jälkeen. Tänään otin ekoja hölkkäaskeleita lenkillä, olipa KIVAAa.
 
Oi, ihana ois jo päästä kunnolla urheilemaan, hyvässä alussa jo sulla siellä HugeMama kuntoilu synnytyksen jälkeen! :)
Täällä vähän rintatulehdus oireilee, tulehduskipulääke laski vielä kuumeen ja nyt oon koittanu syöttää vauvaa reilusti ja pumppaillu rintoja tyhjäksi, toivottavasti riittäisi! :sad001
 
pikkulintu: toivottavasti tyhjentely auttaa! Mulla oli yhessä vaiheessa vasen rinta vähän kipee, mutta se meni onneks ohi just kun imetin vähän enempi vasurista.

Mulla on joo nyt fyysinen vointi tosi hyvällä mallilla, tänään hölkötinkin jo 45 min,tosin ei vauhti ollu juuri kävelyvauhtia kovempi, mut kumminkin. :)
 
Rintatulehduksesta tosiaan selvisin pelkällä säikähdyksellä, onneksi :)

HugeMama oot kyllä ihan upeessa kunnossa! Onko sulla ihan juoksuvaunut vai hölkötteletkö ihan tavallisten vaunujen kanssa, vai saatko jätettyä vauvaa hoitoon?

Itellä alkaa jo sillei helpottaa että pystyn kävelemään, ilman että oon ihan tuskissani kivuista! Inhottavan huonokuntonen oon vaan, pienenkin mäennyppylän jälkeen puuskutan hiestä märkänä.. Ikävöin kyllä niin viime kesän juoksulenkkejä, mutta ehkä tässä vielä saan itteni kuntoon, vauva kumminkin vasta 3 viikkonen :)
 
Takaisin
Top