Ultra- ja neuvolakuulumiset

On kyllä ihan mielenkiintoista, miten monet täällä on olleet neuvolassa useampaan kertaan jo. Itsellä takana heinäkuussa eka kerta + eka ultra, ja nyt elokuu ja syyskuu mennään täysin ilman käyntejä missään. Lokakuussa vasta seuraava ultra, jonka jälkeen toinen neuvolakäynti, ja lääkärineuvolasta ei ole vielä tietoakaan... 16+0 tänään siis.
 
Mmm, mulla kans sama homma neuvolan kans, kerran oon siellä käyny tarkistaa että raskaus on oikeassa paikassa.. ultrassa oon käyny jo useemmin mut ne on iha sen löydöksen takia, 8pv olis vika ultra näillänäkymin sen takia..
 
Tänää 15+6 ja toinen neuvola takana. Molemmilla kaikki hyvin. :) Oli aika huikeeta kuulla ekaa kertaa Voiton sydänääniä! Syke oli 160.
Sitte joutuki lähtee kotii sairastaa, flunssa ottanu vallan. :sad001 Viime vkl oli vatsatauti. Toivottavasti loppuu sairastelu tähän.

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app
 
Toinen neuvolakäynti check rv 16. Sydän sykki 155 ja pissatesti ok.
Hemoglobiinia ei otettu ku viimeksi niin hyvä.
Painoa yht plus 3kg ja lähete sokerirasitukseen on tulossa mutta iän takia. Vantaalla kuulemma kaikki yli 25 "pääsee" testiin.
Antoivat seuraavaa kertaa varten voimavara-testin joka pitää täyttää yhdessä. Terkkari ei ihan vielä saanut kiinni miehen huumorintajusta kun se kysy et voiks tän reputtaa.
En mä nyt tiedä oliks tosta käynnistä juur mitään hyötyä. Yhtä epätodelliselta tää kaikki silti tuntuu.
Lääkäri syyskuun alussa ja seuraava ultra 23.9. Sitä odotan kun pitäis saada sukupuoli selville. Ehkä tää sit alkaa tuntuun todelliselta?
 
Minun piti käydä jo viikolla 7 ultrassa varmistamassa, että kaikki Ok, koska oli pientä tiputteluvuotoa. Ikinä ennen ei ole tarvinnut pelätä keskenmenoa ja kylläpä kylmäsi, että miten tässä käy. Sitten oli kymppiviikolla neuvola ja siellä se pieni sydän pumputti 165...On se aina niin hätkähdyttävää kuulla! NP-ultrassa ei kätilö meinannut saada mittoja kaverista kun se viuhtoi mennä vaikka miten päin. Sitten kun olisi pitänyt saada se niskaturvotus mitattua, kaveri nukkui semmosessa asennossa ettei kätilö päässyt niskaa mittaamaan. Minun piti nousta pöydältä ja hyppiä/keinuttaa lanteita, että saatiin kaveri hereille. Oli aika absurdia varsinkin kun olin just tullut yövuorosta, nauruksihan se meni. Ja sitten se 4D-kuvao_O Ei sitä vielä 10 vuotta sitten ollut! Minulla oli ihan semmonen olo niinku jollain alkuasukkaalla kuka näkee tulen tai pyörän ekaa kertaa! Mieskään ei ollut kuullut tuosta, kahtoi ihmeissään kuvaa minkä sain mukaan. Jospa sitten rakenneultraan ehtii mukaan, no ehtii se kun päivämäärä on jo tiedossa. Ollaan sitten molemmat huuli pyöreenä. Niin, sillä on kulunut jo yli 12 vuotta siitä kun viimeksi isäksi tuli.

Ai niin, se sukupuoliasia... Ei oo mietittykään sitä, että halutaanko selvittää etukäteen:grin
 
Onko teillä kenelläkään se S-PAPPA & S-HCG-B-V arvot ollu matalat? Mulla ne nimittäin oli.. Nt oli ultrassa tosiaan 1,1mm ja Keskiviikkoisessa lääkärineuvolassa sain riskitulokset ja TR18 oli 1:100 000 ja TR21 oli 1:9229. Verenpaineet oli 142/90 pulssi 72 ( Kiitos 3 lääkärin joista 1 oli mies kollegaharjoittelija). Lääkäri tutki samalla kohdunsuun tilanteen ku mulla oli viime viikonloppuna selkäkipuja, oli kiinteä, kiinni ja pituus 3cm. (Eli nou hätä). Painoa oli tullu +311g, hb oli 140, pissa puhdas ja vauvan syke oli 160. Varasin 26.9 ylimääräisen ultran ja viikkoja mulla tuolloin on 18+5 ja maksaa 60€, haluan nähä vauvan taas ja en jaksanu odotella 15.10 olevaan rakenneultraan asti :)
 
Meillä ei saa tietää edes riskilukua neuvolassa, kysyin sitä ni joko terkka ei tajunnut mitä hain tai sit ei oikeesti näe, kun sanoi ettei heille tule tietoa, ovat täysin neuvolakortin merkintöjen varassa, oikeesti voiko näin olla?
 
Neuvolaanhan se tieto nimenomaan tulee, tai ainakin meillä. Minne se muuten menis jos ei sinne?
 
Mullekin ultrasta sanottiin et neuvolassa voi kysyä, mutta kun kysyin niin ei sano vaan ettei sitä tarviikkaan tietää.
 
Minulta kysyttiin seulatutkimuksiin ilmoittautuessani, että haluanko tiedon sitten kotiin kirjallisena vai että soittavat sairaalasta, jos jotain poikkeavaa on. Neuvolaan se tieto ei kuulemma automaattisesti mene.
 
Meillä sanottiin että he ottaa yhteyttä jos on jotain. Neuvolassa mainittiin ne riskiluvut down oli 1:8100 ja se toinen oli 1:10 000 tjsp.
 
Meillä tuli kirje kotiin, jos ei noussutta riskiä, muutoin soitto. HUSin papereissa luki, ettei riskilukua imoiteta, jollei se ole suurempi kuin 1:250. Tämä syystä, ettei sillä oo minkä väliä onko riskiluku 1:1000 vai 1:100 000.
 
Jää vaan äitiyspolin tietoihin, jos oikein käsitin, siis täällä meillä päin..Kotiin ei tuu mitää jos heidän seula ei hälytä. Itse vain olisin halunnut tietää vaikka ei heidän riskiraja ylitykkään..
 
Meillä ei tullut kirjettä tai soittoakaan, ne luvut sai tietää samantien ultrassa jo ja ne merkattiin neuvolakorttiinkin.
 
Ihan samaa olin sanomassa mitä manna, oisin luullut että seulontahommissa olisi joku yhtenäinen linja. :D
 
Ei tosiaan täällä kymenlaaksossa tule tieto neuvolaan, ja jos kaikki ok ei tule tietoa kotiinkaan..
 
Toka neuvola oli viime viikolla rv 14+2. Hemppa oli laskenut muutama viikkoa sitten otetusta verikokeesta 112 ->107. Lisäraudan otin käyttöön jo silloin, mutta ei kaiketi imeytynyt kovin hyvin. Ainoa mitä teki, niin suoli meni tukkoon ja vattanpuruja aiheutti. Nyt vaihdoin tabletit rautamehuun, saas nähä imeytyykö paremmin. Muuten käytössä raskaus ja imetys monivitamiini, d-vitamiinia ja nyt otin viel magnesiumii kun tuntuu että kohta alkaa muuten kramppaamaan jalat.

Kävin myös sokerirasituksessa ja sen jälkeen lätkäistiin raskausdiabetes diagnoosi. Kaikki arvot oli hieman koholla. Mittari kotiin mukaan ja diabeteshoitajalla käynti edessä. Ja raskauden loppuun asti ja synnytyksen jälkeenkin seurataan. Nyt pitää vaan vähän rukata ruokavaliota lisää, että sokerit pysyis kurissa.

Dopplerilla ei saatu ääniä kuulumaan ja terkka näytti vähän huolestuneelta. Mut luulen et syynä oli mun runsaat vatsanpeitteet. Onneks kuitenkin lääkäri oli vapaana ja kurkattiin pikasesti ultran kautta, että molemmat kaiketi liikkui ja sykkeet näkyi :Heartred:Heartred
 
Mun kohdalla kun osallistuin seulaan niin ensin kävin labrassa antamassa näytteet ja niistä meni vastaus suoraan äitiyspolille jossa alkuraskauden ultran yhteydessä mulle ilmoitettiin, että on kohonnut riski. Kätilön kanssa juttelin ja sanottiin, että jos tulee kysyttävää niin kannattaa soittaa sinne polille eikä neuvolaan koska neuvolassa ei niitä asioita hoideta. Punktio mulle tehtiin sitten lähes kuukautta myöhemmin. Mitään tarkkoja riskilukuja mulle ei kukaan kertonut ennen punktiota, vasta toimenpiteen jälkeen sain tietää että huonoin arvo oli 1:35... Tulokset sain soittamalla vajaata viikkoa myöhemmin ja sain vastauksen vielä kirjallisena postitse pari päivää myöhemmin.
 
Takaisin
Top