Monikko odottajat

Minua taas pelottaa molemmat sekä ennenaikaisuus että synnytys.:sad001 Käyn neuvolapsykologilla tämän takia.

Minulla tosiaan käynnistyi synnytys esikoisesta rv 41+ jotain ja kärvistelin kivuliaissa supistuksissa sairaalassa ikuisuuden...vauva voi kyllä koko tuon ajan hyvin mutta itse menin aika huonoon jamaan. Ja mikä pahinta, edes 50 tunnin kivuliaat supistukset ja oksitosiini eivät avanneet paikkoja juuri paskaakaan---> jouduin sektioon.

Olen aika varma etten uskalla enää edes yrittää alatiesynnytystä jos ei siitä taaskaan tule yhtikäs mitään... Mutta valitettavasti sektiotoiveeni on saanut joka puolella tylyn vastaanoton, neuvolassa sentään ovat olleet ymmärtäväisiä.
 
Onko teillä muilla ollut paljon harjoitussupistuksia? Huomannut että varsinkin ummetus/ilmavaivat saa niitä aikaan.

Huomenna ultra ja selviää onko paikat vielä entisellään, silti nämä ovat pelottavia:/ Neuvolassa kyllä painotettiin että harjoitussuppareista ei tarvitse olla huolissaan, ne kuuluvat asiaan ja varsinkin tuplaraskaudessa niitä voi tulla enemmän.
 
Supistelee kyllä, mutta vähemmän kuin mun yksikköraskauksissa.. reilut 1.5vk sitten supisteli 3 päivää, enkä tiedä oliko ne nyt kivuliaita vai ei. Onneksi levossa rauhoittui. Etenkin iltaisin ja öisin tulee niitä harkkasupistuksia. Mulla on ultra vasta 9.5., toivottavasti tilanne alakerrassa on entisellään, vaikka välillä kohdunsuulla on viiltävää kipua. Samoja kipuja oli esikoisen aikaan rv 30 jälkeen -> lepoa 5vk. Kuopuksessa kivut eivät aiheuttaneet mitään häikkää.
 
Supistelee kyllä, mutta vähemmän kuin mun yksikköraskauksissa.. reilut 1.5vk sitten supisteli 3 päivää, enkä tiedä oliko ne nyt kivuliaita vai ei. Onneksi levossa rauhoittui. Etenkin iltaisin ja öisin tulee niitä harkkasupistuksia. Mulla on ultra vasta 9.5., toivottavasti tilanne alakerrassa on entisellään, vaikka välillä kohdunsuulla on viiltävää kipua. Samoja kipuja oli esikoisen aikaan rv 30 jälkeen -> lepoa 5vk. Kuopuksessa kivut eivät aiheuttaneet mitään häikkää.

Minulle tulee pitkin päivää harjotussuppareita ja paineen tunnetta/viiltävää kipua alapäässä on ollut sekä yksösraskaudessa että nyt kaksosraskaudessa....neuvolalääkäri laittoi labraan lähetteen hiiva, streptokokki ja bakteerivagioosinäytteenottoon ja kaikki ok.Minullakin muuten seuraava ultra 9.5:D

Tänään muuten ultrassa selvisi, että meille tulossa kaksi tyttöä... (esikoinen on tosiaan poika)
 
Harmittaa, kun en löydä mistään kunnollista tietoa kaksoisraskaudesta. Olen ymmärtänyt että raskausviikolla 28 ollaan jo aika hyvillä vesillä ja oliko se niin, että tolla viikolla sikiöiden painonnousu hidastuu mutta tietenkin muuta kehitystä vielä tapahtuu? Olisi kiinnostavaa tietää mitä masussa tapahtuu, koska ymmärtänyt että loppua kohden menee eri tavalla kuin yksösraskaus.

Saa linkittää, jos joku teistä löytänyt jonkun hyvän sivuston:D
 
Harmittaa, kun en löydä mistään kunnollista tietoa kaksoisraskaudesta. Olen ymmärtänyt että raskausviikolla 28 ollaan jo aika hyvillä vesillä ja oliko se niin, että tolla viikolla sikiöiden painonnousu hidastuu mutta tietenkin muuta kehitystä vielä tapahtuu? Olisi kiinnostavaa tietää mitä masussa tapahtuu, koska ymmärtänyt että loppua kohden menee eri tavalla kuin yksösraskaus.

Saa linkittää, jos joku teistä löytänyt jonkun hyvän sivuston:D

Mulla vähän sama. Yrittänyt etsiä enemmän tietoa mutta aika vähän on esim viikkokohtaisesta tietoa missään :) Oon ymmärtänyt myös että viikkoon 28 mennään samaa tahtia kuin yksösraskaudessa, mutta sen jälkeen kasvu on erilaista. Toki voin tästä olla väärässäkin. :D

Itsellä kun esikoisia odottaa, niin ei ole edes mitään vertailupohjaa esim masun koossa. Tää alkaa nyt jo olla aikas iso :)
 
Mun käsittääkseni rv 28 asti kasvaa samaa tahtia kuin yksöisraskaudessa ja sit muuttuu. Tänään ru:n kontrolliultrassa sanottiin että alkaa nopean kasvun vaihe vauvoilla. Ja nyt lähinnä seuraillaan tästä lähtien ultrassa sikiöiden virkeyttä, lapsveden määrää, napavirtauksia ja istukoita sekä kasvua tietty. Ihan erilainen tämä raskaus kyllä on kuin yksöisraskaus.
Niin ja viikkoja nyt 21+4 ja tämän päivän painoarvio oli n. 500g/vauveli
 
Mamsu, onks toi kolmosissa normaalia, et on kontrolliultra jo näin pian? Parin viikon välein vissii käyt koko keskiraskauden?
 
Mamsu, onks toi kolmosissa normaalia, et on kontrolliultra jo näin pian? Parin viikon välein vissii käyt koko keskiraskauden?

On joo, nyt katsottiin vaan ne mitä jäi viikko sitten näkemättä [emoji4] seuraava ultra vasta kolmen viikon päästä.
 
On joo, nyt katsottiin vaan ne mitä jäi viikko sitten näkemättä [emoji4] seuraava ultra vasta kolmen viikon päästä.
Aaah, okei. Mulla on nyt ollu kyl hirveen pitkällä välillä ultrat, vaikka sanottiin et 4vk välein on. Rv 12+3 ja seuraava oli vasta 19+6. Seuraava sitten rv 24+1. Tää on ok väli jo. :grin
 
Me käydään kahden viikon välein, mutta se syy on varmaan identtisyys kun jakavat asioita. Jos olis erilliset niin varmaan käytäisiin vähän harvemmin.
 
Eilen kävin polilla, kun alakertaa särki. Syy tais löytyä A vauvan päästä. Se painoi kohdunsuulla. Paikat ei ollu pehmenneet eikä provosoitaessa auenneet. Eli hyvällä mallilla siis. Lääkäri sanoi, ettei hyvin ennenaikaisen synnytyksen merkkejä ole.

B oli poikittain ja molempien jalat ovat oikealla kylkiluiden tykönä. Virkeitä kavereita. Tällä hetkellä a vastasi ihan viikkoja (21+) ja b vähän pienempää (20+). Ru:ssa 19+6 toinen vastasi kuulemma 19- ja toinen 18-viikkoista. Kasvavat kuitenkin hyvin.

Pääasia oli, et kumpikin on ja voi hyvin, eikä oo muuta ongelmaa.

6 työvuoroa, viikko kokonaisuudessaan, sit mä olen niiiiiin lomalla seuraavan vuoden ainakin.
 
Minä myös kävin tänään illalla äitiyspolilla, alapäätä vihloo/järkyttävä paineentunne alhaalla ja harjotussuppareita ollut välillä jopa vartin välein. Viimeinen niitti oli kun nousin sängystä ja ryöpsähti varmaan desi nestettä housuihin.

Noh, äitiyspolilla otettiin pissa- ja lapsivesitestit. Ei ollut lapsivettä tihkunut eikä ollut virtsatietulehdusta. Eli minulla taisi mennä vaan kuset housuihin,jes! :D

Vauva A:n pää ei paina kohdunsuuta tai ole lähellä sitä ni en tiedä sitten mistä tämä järkky paineentunne johtuu. Onkohan se sitten sitä kun veri pakkautuu alakertaan kävellessä? Tätä minulla oli esikoisestakin viikot 30-40.

Pienokaiset oli yli 500 g, lapsivettä oli molemmilla hyvin ja ovat todella vilkkaita tapauksia. Hyvähän se on, että sitä tuntee liikkeet, mutta välillä tuntuu että neidit discoilee 24/7....alkanut jo nyt vaikuttamaan yöuniinkin.

Iskee kyllä välillä toivottomuus että reilu 3 kk vielä matkaa...niinku miten ja millä voimin??!
 
Mitäs monikko-odottajille kuuluu?

Minä se vain kärvistelen edelleen harjotussuppareiden kanssa, liikuin ehkä vähän liikaa tällä viikolla ja nyt se kostautuu.

Kävely on ollut tällä viikolla ollut yhtä tuskaa vihlonnan ja liitoskipujen vuoksi, mutta ei sitä oikein malta olla paikoillaankaan ellei ole ihan pakko. Olen saikulla näillä näkymin synnytykseen asti.
 
Makoilua selkäkivuissa lähinnä ja jos kävelylle menee edes kauppaan (matkaa n. 100m) saa kärsiä loppupäivän supistuksista... Onneks tää on väliaikaista :)
 
Makoilua selkäkivuissa lähinnä ja jos kävelylle menee edes kauppaan (matkaa n. 100m) saa kärsiä loppupäivän supistuksista... Onneks tää on väliaikaista :)


Onneks on väliaikaista mutta silti pirun raskasta:sad001 Minulla ei selkä kestä makoilua ja sitten toisaalta liikunta aiheuttaa epämiellyttäviä supistuksia.Olen pannut merkille että kävelyäkin pahempaa on istuminen, koittanut nyt välttää sitä mahdollisimman paljon.

Miten Mamsu81 olet saanut ajan kulumaan lepo-asennossa?:) En tiedä johtuuko hormoneista vai mistä, mutta itsellä ei riitä kärsivällisyys esim lukea kirjaa tai katsoa televisiota, lähinnä pyörin netissä ja shoppailen kaikkea todella tarpeellista taas:D...haluis niin kovin vielä mennä sinne sun tänne ennen kun on liimattu kiinni vauva-arkeen mutta voimat ei vaan riitä...
 
Meillä eilen käytiin päivystyksessä ja oireiden perusteella epäillään raskausmyrkytystä. Arvot oli kuitenkin ok, joten nyt vaan lepoa.
Pikkuisilla kaikki hyvin :)
 
Musta tuntuu myös että istuminen on pahempaa kuin käveleminen/makaaminen. Tuntuu että painopiste on niin edessä ja välillä kyllä pakko suoristaa itsensä. Suppareita on kanssa tänne ilmestynyt, mutta onneks aika pienissä rajoissa :) selkäkipu on onneks pysynyt poissa. Ootko saanut selkäkipuun mitään auttavia liikkeitä mitä pystyisi tekemään?
 
Mulla alko lomat.. 7.6. pitäs muka töihin palata, mut en usko et se on mahdollista. Eilen oli taas supistuksia, kun istuin autossa monta tuntia. Nyt koitan lepäillä.

Pirpanat liikkuu kovasti pitkin päivää, enkä osaa sanoa, kumpi on kumpi.
 
Elea, tuleeko Sulla oikein kivuliaita supistuksia jo ? Vai meneekö maha vaan kovaksi ? Onko kohdunsuun tilannetta seurattu jotenkin?
 
Takaisin
Top