Vauvojen neuvolakuulumiset

Mun 2-vuotiaalla oli silloin aikoinaan vielä myös 10 kk neuvola. Nyt mulle ei puhuttu mitään koko 10 kk neuvolasta, annettiin vain aika 1v neuvolaan.

En oo Sadetuuli pumpannut pitkään aikaan. Ei se varmastikaan oikeasti "kermaa" ole, kai vitsailivat. :)
 
Meidän trinsessa kuuluu höyhensarjalaisiin, kuten arvelinkin:
8 kk mitat 70,7 cm (68,5) ja 7.830 g (7.260). Kulkee omalla käyrällä hyvin, pituuden suhteen keskikäyrän tyttöjä ja pituus-paino% edelleen se noin -9%.
Joulukuun alussa eli vuoden ikäisenä käydään allergiatesteissä. Tuli se voimakas reaktio kananmunasta 6 kk kohdalla, sitä siis vältellään toistaiseksi. Muuten kaikki mitä parhaiten. En tiedä, mitähän se lääkäri ajatteli, kun annettiin tytön konttailla lattialla vapaasti esim. Th:n huoneesta lääkärin pikkuruiseen vastaanottohuoneeseen :)
Musta tuntuu, että sen mitä olen pumppaillut ei ole ainakaan sellaista "kurria", jota näyttäisi pakastimessa olevan joissain pikkupusseissa :wink
 
Voisko jossain päin vielä olla kaikilla 10kk neuvola? Meillä ei sitä ollu enää esikoisellakaan 2 vuotta sitten, en tiiä miten monta vuotta sitten on lopetettu. Meillä on 8kk neuvola vasta tulossa parin viikon päästä (tyttö 8kk 1vk nyt), vähän myöhässä neuvolan kesälomien takia, 10kk neuvolaan "joutuu" vaan jos on tarvetta.
 
Meillä on 10kk neuvola. Juuri viimeksi neuvolatäti sanoi että se on poistunut mutta meidän neuvola haluaa silti tarjota vielä tuon 10kk käynnin kaikille.

8kk mitat: 8300g ja 72,5cm

Syö ehkä noin pari purkkia pilttiä päivässä (ja iltapuuro, mikä ei kyllä tällä hetkellä juurikaan maistu?) ei liiku vielä, möyrien menee eteenpäin minkä haluaa. Vilkuttaa osaa ja omia tätätä mamamammama papappaa puheitaan pitää.
 
Tytön 8kk mitat 72cm ja 8200g. Aika keskikäyrillä mennään vaikkakin hoikemman puoleinen vauveli. Päänympärystä epäilen keskivertoa suuremmaksi, kun kaikki vaatteiden pääaukot tuntuu pieniltä :joyful: py on 45,2cm.

Ei mitään ihmeellistä ollut lääkärikäynnillä. Hyvin istuu itse ja seisoo tuettuna. Pinsettiotetta vielä harjoitellaan. Syömisistä ei ollut huolissaan, kun hyvin on kasvanut. Seuraava käynti 1v.
 
Meil tytön 8kk lääkärineuvolassa mitat 71,2cm(68cm) ja 8520g(7720g) suluissa 6kk mitat. Istuu, pinsettiote löytyy ja seisoo tukee vasten. Lääkäri kokeili seisomisesta sen verran et ku piti kainaloista tuota pystyssä et meneekö kantapää maahan,menee. Korvat,keuhkot ja sydän kunnossa. Samaten silmät. Kuulo testattiin ja meiän neiti laitto sen leikiks :D oikeelta ku kuulu piipitys ni kahto heti sinne ja sit mun olan yli mun taakse ku lääkäri oli siellä.. ja vasemmalla oleva piipitys ei sit enää kiinnostanu :D lopulta kahto turhautuneen näkösenä et "onko sitä pakko piipittää,kyllä mä vähemmälläki kuulen!"

Meille sanottiin et seuraava neuvola on 1v mutta halutessa saa 10kk ikään neuvola-ajan jossa katotaan kasvua. Totta kai halusin tuon ajan!
 
Mä varasin meille sen 10kk nvlan tänään. Ei mulla mitään varsinaista tarvetta sille ole, mutta mielenkiintoista saada tietää kasvutilanne ja samalla voi keskustella maitotuotteiden aloittamisesta ja kaikesta muustakin. Meille kans sanottiin että sen saa halutessaan varata.

Aika on sitten kuukauden päästä. Elokuun lopussa kun poju muutaman päivän yli 10kk.
 
Tuli tuosta Arabian kirjoituksesta mieleen, mikä on muuten iso päänympärys? Meillä ei oo tehny tiukkaa tytön paidan kaula-aukkojen kanssa mut ehkä meillä on iso aukkosia paitoja :hilarious: Tytön pää oli 6kk neuvolassa 46cm, pituus ei kuitenkaa ollu yläkäyrällä.
 
Tuli tuosta Arabian kirjoituksesta mieleen, mikä on muuten iso päänympärys? Meillä ei oo tehny tiukkaa tytön paidan kaula-aukkojen kanssa mut ehkä meillä on iso aukkosia paitoja :hilarious: Tytön pää oli 6kk neuvolassa 46cm, pituus ei kuitenkaa ollu yläkäyrällä.

En isosta tiedä mutta meillä paino ja pituus alle -1 käyrän ja päänympärys oli 6kk neuvolassa n.41cm. Aikamoinen ero :-D
 
Meidän likalla oli 8kk neuvolassa py 46cm. En nyt tiedä onko mikään ihan jättipää mutta isohko ainakin :D tai aika isoja hattuja saa ostaa ja joistain bodyistä on jouduttu luopumaan ihan sen takia että pää ei mahdu enää läpi vaikka muuten olis sopiva vaate. Syntyessä oli py 36cm ja sairaalan vastasyntyneiden pipot ei mahtunu päähän.
 
No ehkä meiän tytöllä sit on iso pää :hilarious: Saa nähä mitä se on tässä tulevassa 8kk neuvolassa.
 
Tuo pään ympärys mahtaa olla mittaajasta kiinni. Kun vauvoilla on nii eri mallisia päitä nii o hankalaa löytää se sama kohta seuraavallaki kerralla. Näin mun mielestä kyl nlasta sanottiin. Meillä esim syntymämitta py oli 38 cm ja 10pv neuvolakäynnillä se oli yhtäkkiä jotai 36 vaikka yritti miten päin mittailla se neuvolatätimme. Ja meillä siis sama nlatäti mitannut sen 10 pv, 1-5 kk neuvolakäyntien mitat. Ja meidän neitillä ei ollu turvonnu pää ku ei tullu synnytyskanavaa pitkin vaan hätäsektiolla synty. Mutta tiiäppä noita.

Pieniähän näiden päät on ku pyöräilykypärääkään ei löytyny kun 46cm eteenpäin. Ja likalla 44.8 oli viimeks ku mitattiin. Vähä piti lisätäytteitä kypärää laittaa et pysy päällä eikä tippunu silmille :hilarious:
 
Tänään oli 8 kk nlalääkäri, jossa mitat (suluissa 7 kk neuvolan mitat, joka oli n 4 vkoa sitten): 7590 g (7090 g), 70,5 cm (68,1 cm) ja py 45 cm (44,2 cm).

Ihan hyvin kasvaa, pituus -1 -käyrällä ja paino -2:lla. Lääkärin mielestä oikein terve ja iloinen, ei moitittavaa missään. Yllättävän hyvin ja jämäkästi seisoi tuettuna. 10 kk neuvola marraskuussa.
 
Kaisu, meijän mukelot on pitkälti saman kokoiset :) Onko teillä siis syyskuussa ja marraskuussa neuvola?
 
Nyt en muista oonko jo laittanu mut meillä ny ens vklla 9 kk välitarkistus ku ei liikuta. Siitä fyssalle jos tarve. Mut meille annettiin siis jo se syyskuun 10 kk aika ja sitte tietenki 12 kk aika marraskuussa (sitä ei siis viel saatu mut onhan se ku tulee rokotuksia).

Oliko täällä mukana muuten nyt sellaisia jokka ei oo ottanu rokotuksia tai vain etgä ei oo ottanu sitä rotaa? Noistahan oli sillo kauan sitte raskausaikana ( siltä se ainaki tuntuu :hilarious:) puhetta ja kaikki ei aikonu rota ottaa ja jokku muistakseni puhu et ei rokotuksiakaan (kaikkia, en muista tarkasti ja et muistanko ees oikein, siks kysyn)
 
Kaisu, meijän mukelot on pitkälti saman kokoiset :) Onko teillä siis syyskuussa ja marraskuussa neuvola?

Lohja-efekti, tulee kaposia lapsosia :D

Hyvä pointti tuo neuvola, senhän piti olla lokakuun alussa, ei marraskuun :D :D Pitääpä soittaa tädille... Kiitokset, että huomasit!
 
Nyt en muista oonko jo laittanu mut meillä ny ens vklla 9 kk välitarkistus ku ei liikuta. Siitä fyssalle jos tarve. Mut meille annettiin siis jo se syyskuun 10 kk aika ja sitte tietenki 12 kk aika marraskuussa (sitä ei siis viel saatu mut onhan se ku tulee rokotuksia).

Oliko täällä mukana muuten nyt sellaisia jokka ei oo ottanu rokotuksia tai vain etgä ei oo ottanu sitä rotaa? Noistahan oli sillo kauan sitte raskausaikana ( siltä se ainaki tuntuu :hilarious:) puhetta ja kaikki ei aikonu rota ottaa ja jokku muistakseni puhu et ei rokotuksiakaan (kaikkia, en muista tarkasti ja et muistanko ees oikein, siks kysyn)

Vesirokkorokotuksen näen vähän turhana joten voi olla että se ainakin jätetään välistä, mutta muuten on kaikki otettu. Vaikka ne rokotuksen jälkeiset päivät/yöt olleet sitten syvältä.
 
Niin Maatuska juu otitpa esiin tuon vesirokkorokotuksen. Joskus siitä luinki. En tiiä tosiaan itsekään vielå et otetaanko sitä vai sairastellaanko pois. Joskus tuntuu et miks siihenki on pitäny tutkilusrahoja käyttää ku tähänki asti pärjätty aillä et kaikki sen sairastaa :wideyed:
 
Minä ainakin mieluummin rokotan sen vesirokon kun annan sairastaa. Kyllä se ei itselläni ainakaan mitään juhlaa ollut, kun tuon rokon sairastin vaan oli todella kivulias ja ikävä (olin 8 kun rokon sairastin). Myös samaan aikaan sairastuneet pikkuveljeni kärsivät rokosta kovasti, kun olivat päästä varpaisiin rakkulaisia ja ne tietenkin kipeätä tekivät. Mieluummin todellakin rokotan, jos sillä voi vesirokkoon sairastumisen estää.
 
Mäkin otatan vesirokkorokotteen. Ite sairastin lapsena kyseisen taudin ja selvisin suht helpolla mutta joillekkin se tulee paljon pahempana. Ja yhdellä esikoisen neuvolalääkärikäynnillä lääkäri kertoili kaikista mahdollisista jälkitaudeista siihen liittyen ja oli joskus hoitanut lasta jolle oli tullut aivokalvontulehduskin vesirokon jälkitautina. Mun mielestä on siis vaan hyvä juttu että sekin tulee nyt rokotusohjelmaan.
 
Takaisin
Top