Synnyttäneet --40+++

Kuukassius :) Kerrohan tuosta Luolamies dietistä...hurja nimi ainakin:laughing002
Jospa se tehois:p

Luolamiehessä on paljon proteiinia, mikä mulle kuulostaa hurjalle. Pointti on, että syötäis samoja asioita kuin luolamiehet aikanaan. Tässä lisätietoa: http://www.terveysguru.fi/ruokavalio/dieetit/luolamiesdieetti

Oon ymmärtänyt, että nykyaikana ihmiset syö liikaa proteiinia anyways. Kannattaa kattoa (joskin myös vastakritiikit lukea) Forks over Knives.

Mehustaminen on myös yks keino, jos osaa sen tehdä monipuolisesti just niillä kasviksilla jne. Kuiduthan siinä lähtee, mut joillekin ne kuidutkin on vähemmän tärkeitä. Tästä "leffaopetusta" saa ohjelmasta Fat, Sick and nearly Dead. Ja tästäkin tietty kannattaa lukea kritiikkiä netistä ja päättää sit mihin uskoo itse/mikä itelle sopii.

Ja sitte lukea aiheesta kirja tai kaks, niin saa laajan kuvan.
 
Muokattu viimeksi:
Ja sitte jos kasvikset ei mee alas helpolla, niin viherjauheilla saa korvausta, jos niihin uskoo. Ite oon kokeillu, mutta kun kasviksia syö muutenkin, niin en eroa huomannut juurikaan olossa. Mutta uskon siihen, että jos on koko ajan nälkä, niin se kroppa kertoo, että ei ole saanut tarpeeksi hyödynnettäviä hyviä ravintoaineita itseensä. Sellaisiin nää jauheet varmaan auttaa, mutta niitä sais seurattua paremmin vaan jollain labrakokeilla enkä sellasta oo tehny. Se vois olla kyl mielenkiintoista.

Ystävä oli myös käynyt ravitsemusterapeutilla (ei ravintoterapeutti). Se oli haastatellut ruokatottumukset, liikunnan, muut mahdolliset terveydentilat/aineenvaihduntaongelmat, edelliset toimimattomat laihdutuskeinot jne. Ja se oli luetellut miten toimia. Sellaisesta vois olla apua myös?
 
Ja vielä sen verran, että kroppahan kaipailee hiilaria enemmän, jos liikkuu (paljon). Tää näiden yhdistelmä on oma taiteenlajinsa, jota en itse osaa. Ennen oli "helpompi", kun en juuri liikkunut ollenkaan ja ne taidot on olemassa. Nyt touhuaa tytön kanssa ja lenkittää koiraa, niin sekin jo tuo uusia näkökulmia omaan ruokavalioon, joissa pitäis ottaa selvää.
 
Se on just näin, proteiini on rakennusaine ja hiilari on polttoaine. Aktiivisesti lenkkeilevänä minulla ainakin oli ihan mahdoton nälkä, ja selkeästi molempia tarvittiin se nälkä poistamaan. Luulisin, että kroppa kertoo kuitenkin tarpeensa. Ehkäpä sitä ei sitten imetyksen jälkeen ole koko ajan nälkä. Energiankulutus reippaassa liikunnassa mun kokoisella menee 500 kcal / tunti ja imetykseen sama määrä vuorokaudessa. Että ei se ihan "tonnin dieetillä" toimisi :wink
 
Se on just näin, proteiini on rakennusaine ja hiilari on polttoaine. Aktiivisesti lenkkeilevänä minulla ainakin oli ihan mahdoton nälkä, ja selkeästi molempia tarvittiin se nälkä poistamaan. Luulisin, että kroppa kertoo kuitenkin tarpeensa. Ehkäpä sitä ei sitten imetyksen jälkeen ole koko ajan nälkä. Energiankulutus reippaassa liikunnassa mun kokoisella menee 500 kcal / tunti ja imetykseen sama määrä vuorokaudessa. Että ei se ihan "tonnin dieetillä" toimisi :wink

Kehohan muuttuu hiilaripolttoisesta rasvapolttoiseksi näissä karppimuodoissa toki, eli toimii myös polttoaineena tavallaan, mutta kovaa liikuntamäärää tuskin jaksaa rasvapolttoisena. Meillä mies on kova urheilemaan, ja voisi elää hiilareilla noin karrikoidusti. Mua ne väsyttää ja tuun lähes masentuneeksi, jos niitä syön normaalisuositusten mukaan. Hurjan erilaisia on ihmiset!
 
Kehohan muuttuu hiilaripolttoisesta rasvapolttoiseksi näissä karppimuodoissa toki, eli toimii myös polttoaineena tavallaan, mutta kovaa liikuntamäärää tuskin jaksaa rasvapolttoisena. Meillä mies on kova urheilemaan, ja voisi elää hiilareilla noin karrikoidusti. Mua ne väsyttää ja tuun lähes masentuneeksi, jos niitä syön normaalisuositusten mukaan. Hurjan erilaisia on ihmiset!

Kuukassius :) Sain painon BMI 29 --> 24:ään just noin! :) Lisäämällä ruokavalioon reilusti rasvaa, ihan kaikkea rasvaa ja nyt otin mukaan kookosrasvan. Vähensin siis leivät/ viljaa/ tärkkelystä sisältävät ruoka-aineet minimiin /pois, kuten myös sokerin.

Tein muutokset aika omimpäin, mutta joku karppityyli tää sitten on. Mies vetää just noita hiilareita ihan mielettömät määrät, vaikka liikkuu vaan kohtuullisesti, mutta ei kylläkään silti vaan liho...lihaksia enemmän jne...kai se vaikuttaa.

Munkin olo ja mieli muuttunut paljon positiivisempaan suuntaan, kun muutin ruokavalion :) Silti joskus tekisi hitosti mieli esim. risottoa, spaghettia ja vaikka sämpylää aamulla.

Tässä dietissä muuten kauppakassi on reilusti kalliimpi, noi hiilareita sisältävät ruoat kunnei maksa oikein mitään...
 
Luolamiehessä on paljon proteiinia, mikä mulle kuulostaa hurjalle. Pointti on, että syötäis samoja asioita kuin luolamiehet aikanaan. Tässä lisätietoa: http://www.terveysguru.fi/ruokavalio/dieetit/luolamiesdieetti

Oon ymmärtänyt, että nykyaikana ihmiset syö liikaa proteiinia anyways. Kannattaa kattoa (joskin myös vastakritiikit lukea) Forks over Knives.

Mehustaminen on myös yks keino, jos osaa sen tehdä monipuolisesti just niillä kasviksilla jne. Kuiduthan siinä lähtee, mut joillekin ne kuidutkin on vähemmän tärkeitä. Tästä "leffaopetusta" saa ohjelmasta Fat, Sick and nearly Dead. Ja tästäkin tietty kannattaa lukea kritiikkiä netistä ja päättää sit mihin uskoo itse/mikä itelle sopii.

Ja sitte lukea aiheesta kirja tai kaks, niin saa laajan kuvan.

Kuukassius :) Netflixistä katsottiin miehen kanssa tuo Fat, Sick and nearly Dead, oli hiton kiinnostavasti tehty. Oliko jatko-osakin, en varmaksi muista. Mies innostui niin siitä ja hankki mehustimen. Tosin kertaakaan ei ole sitä käyttänyt, kun poika syntyi... Mutta voisin ottaa sen kokeiluun :)

Luultavasti tuo Luolamies ei sovi, kun proteiineja ei ole hyvä syödä liikaa. Miten se laskentakaava meneekään, 1g per oma kg paino, esim. 50kiloisen päivän tarve on 50g proteiinejä ?

Kiitti tuhannesti, että jaksoit kaivaa esille sen :)
 
Mä ajattelen niin, että painonhallinnassa on muutama perusperiaate ja sitten viilaillaan yksilöllisesti tyypin mukaan. :) Käytännössä nämä kaikki seuraavat seikat ovat tulleet jo esiin tai niitä on ainakin sivuttu tässä keskustelussa.

Eli näinpä, perusperiaate, pitää kuluttaa enemmän kuin syö. Säännöllinen ruokailurytmi on tärkeä eli mieluummin kerralla vähän vähemmän, laadukkaampaa ja useammin kuin vaikkapa kaksi epäsäännöllistä ateriaa päivässä. Ruokavaliolla on iso merkitys ja tässä varmasti yksilölliset seikat korostuvat, mikä sopii kenellekin. Ja sitten liikunta: aerobinen eli pitkäkestoinen peruskuntoliikunta kuten kävely polttaa liikuntamuotona rasvaa, kun pysytään aerobisella tasolla eli lihakset ei mene hapoille, ei hengästy liikaa jne. Ja kuten Katjusha totesi, mitä enemmän lihasta kropassa, niin sitä tehokkaampi on jo lepoaineenvaihduntakin. Se siis puoltaa myös kuntosaliharjoittelua tai vaikkapa kotona tehtävää puhdasta lihaskuntoharjoittelua pitkäaikaisena rasvanpolton tehostajana. Ja tähden mainitsema intervalliharjoittelu on myös hyvä lisä treenaamisessa, koska keho saa siinä erilaisia ärsykkeitä, kun syke vaihtelee, mutta pysyy kuitenkin koholla koko treenin ajan, jolloin harjoittelusta ei tule "junnaavaa". HIIT-harjoittelussa on juuri samaa ideaa mielestäni. Herättelevät kehoa tehokkaasti.

Tsemppiä kaikille! Mun pitäisi enää saada itseni ruotuun! :) :)
 
Nyt täytyy kiittää kaikkia ihanasta vertaistuesta ja kertoa, että tänä aamuna vihdoin tapahtui muutos -0.6kg !!:grin

2kk junnattu tasan samassa luvussa.

Onko kookosrasvan ansiota:p
 
Tsemppiä kaikille! Mun pitäisi enää saada itseni ruotuun! :) :)

Myy75 :) Minkälaiset haasteet olet asettanut itsellesi? Käytkö vielä kahvakuulassa? Onko sulla jokin tietty dietti ja mikä on sun BMI ?:rolleyes:

Tsemppii!! :) Mulla otti melkein 8kk ajan, että sain itseni ruotuun. Se oli vaan sitä yrittämistä ja aina tuli sorruttua miehen herkutellessa pizzaa ja sipsejä vieressä. Itsensä niskasta kiinniottaminen oli ihan suurin haaste. Sen kun pystyy ohittamaan, niin suunta on enää vain eteenpäin :)
 
Sitten mun vanhin tytär kun rupes vegeksi, niin sillä paino putosi, vaikka on tosi hoikka jo entisestään, niin nyt se vasta on hoikka. Ei siis syö mitään eläinkunnan tuotteita ja käyttää kookosrasvaa ruuissa

Satru :) Kuullostaa siltä, että sun tyttö on fiksu ja valveutunut.

Jos paino nyt todella alkaa laskea, niin hurahdan tuohon kookosrasvaan niin, että pistän sitä kans hiuksiin, kuten sun tyttö :)
 
Ystävä oli myös käynyt ravitsemusterapeutilla (ei ravintoterapeutti). Se oli haastatellut ruokatottumukset, liikunnan, muut mahdolliset terveydentilat/aineenvaihduntaongelmat, edelliset toimimattomat laihdutuskeinot jne. Ja se oli luetellut miten toimia. Sellaisesta vois olla apua myös?

Kuukassius :) Minkälaiset tulokset ystäväsi tästä sai?

En koe tarpeelliseksi, koska paino on tullut niin paljon alas, ilman konsultteja. Toiseksi en oikein luota näihin, koska menevät THL:n suositusten mukaan ( = kevytmargariinia, perunoita, riisiä ja leipää jne..tyylillä)...ellei sitten kyseessä olisi joku yksityinen, jolla on ihan oikeeta tutkittua tietoa ja jotain kerrottavaa..

Niin, mun yksi entinen työkaveri oli merkittävästi lihava, ja työnantaja ( =pomo) pakotti hänet ravitsemusterapeutille. Eipä mitään tehonnut, taisi jopa lihoa kymmenen kiloa.
 
Kuukassius :) Minkälaiset tulokset ystäväsi tästä sai?

En koe tarpeelliseksi, koska paino on tullut niin paljon alas, ilman konsultteja. Toiseksi en oikein luota näihin, koska menevät THL:n suositusten mukaan ( = kevytmargariinia, perunoita, riisiä ja leipää jne..tyylillä)...ellei sitten kyseessä olisi joku yksityinen, jolla on ihan oikeeta tutkittua tietoa ja jotain kerrottavaa..

Niin, mun yksi entinen työkaveri oli merkittävästi lihava, ja työnantaja ( =pomo) pakotti hänet ravitsemusterapeutille. Eipä mitään tehonnut, taisi jopa lihoa kymmenen kiloa.

Heh, no ei tuo ainakaan ollu noin suositellut. Päinvastoin nuo pois, rasvoja lisää jne. On niitä erilaisiakin ja ne kannattaa etsiä tarkoin. Tuloksia jäädään odottamaan, vasta oli käynyt, mutta oli kokenut saaneensa vihdoin konkreettisia apukeinoja ongelmiinsa. Toisethan erikoistuu juuri diabetekseen, ärtyneen suolen ongelmiin tms, onhan niitä vaikka mitä.

Työkaverisi tilannetta tuntematta yhtään, niin laihtumisen pakottamisesta ei koskaan tule hyvä. Tuskin vika nyt on terapeutista yksinään. Tiedän ihmisen, joka on läpikäynyt ns. lihavuusleikkauksen, eli vatsalaukkuna pienennetty ja tuloksenahan pitäis olla lähes automaattinen laihtuminen, mutta ei. Lihonut edelleen. Se on omasta päästä kiinni se laihtuuko, muut ei siihen voi pakottaa. Tai ainakaan se ei ole kestävää silloin.
 
Asiasta kymmenenteen, ollaan löydetty vihdoin ruoka, jota tyttö syö itse kaksin käsin. Siis talk-murojen lisäksi. Banaaniletut tekevät kauppansa! Ihan ne peruskamalta, joissa 1 banaani, 1 kananmuna, ceyloninkanelia ja kardemummaa. Hyvällä halulla meni! :)
 
Heh, no ei tuo ainakaan ollu noin suositellut. Päinvastoin nuo pois, rasvoja lisää jne. On niitä erilaisiakin ja ne kannattaa etsiä tarkoin. Tuloksia jäädään odottamaan, vasta oli käynyt, mutta oli kokenut saaneensa vihdoin konkreettisia apukeinoja ongelmiinsa. Toisethan erikoistuu juuri diabetekseen, ärtyneen suolen ongelmiin tms, onhan niitä vaikka mitä.

Työkaverisi tilannetta tuntematta yhtään, niin laihtumisen pakottamisesta ei koskaan tule hyvä. Tuskin vika nyt on terapeutista yksinään. Tiedän ihmisen, joka on läpikäynyt ns. lihavuusleikkauksen, eli vatsalaukkuna pienennetty ja tuloksenahan pitäis olla lähes automaattinen laihtuminen, mutta ei. Lihonut edelleen. Se on omasta päästä kiinni se laihtuuko, muut ei siihen voi pakottaa. Tai ainakaan se ei ole kestävää silloin.

Kuukassius :) No sitten tuloksia odottelette :) Toivottavasti on hyvä ja osaava terapeutti.

Siis mun entinen työkaveri, entisessä firmassa ( = ei nykyinen työnantaja), hänet pakotettiin firman työlääkärin kautta ravitsemusterapeutille. Sanottiin, että eivät hyväksy poissaoloja lääkärikäynneistä painon vuoksi. Valitti jalkoja ja päänsärkyä. Työkaverilla olikin jalassa tukos ja joutui sairaalaan. Verisuonet leikattiin ja hän jäi henkiin... Painoa ei ole saanut pois vieläkään ja tästä on aikaa 5vuotta.
 
Asiasta kymmenenteen, ollaan löydetty vihdoin ruoka, jota tyttö syö itse kaksin käsin. Siis talk-murojen lisäksi. Banaaniletut tekevät kauppansa! Ihan ne peruskamalta, joissa 1 banaani, 1 kananmuna, ceyloninkanelia ja kardemummaa. Hyvällä halulla meni! :)

Kuukassius :) Miksi annat banaania? Banaani kai vähän liikahiilarinen, muttei se lapsille kai haittaa...

Kerran yritin, mutta ei edes kelvannut... koska poika ei pidä makeasta.
 
" rasvoja lisää jne. On niitä erilaisiakin ja ne kannattaa etsiä tarkoin."

Kuukassius :) Rasvat kannattaa valita tarkoin, kun tuntuu, että mitkään THL:n suositukset ei sisällä oikein rasvaa ollenkaan, vaan kevytmargariiineja..?
 
Kuukassius :) Rasvat kannattaa valita tarkoin, kun tuntuu, että mitkään THL:n suositukset ei sisällä oikein rasvaa ollenkaan, vaan kevytmargariiineja..?

Tarkoitin siis erilaisia terapeutteja. :)

Ja banaani on oikein hyvä ruoka/välipala. Toivottavasti tyttö on periny sietokykynsä ruokien suhteen isältään eikä ois taipuvainen ylipainoon niinku mä. Uskon, että tulee perheen liikuntatavoissa kyllä isäänsä, kun mäkin yritän sinnitellä mukana, niin ei tyttö ehkä nää koskaan tätä toista puolta.

AI niin ja tänään söi ekaa kertaa lusikalla ihan itse kiposta suuhun! Monta kertaa! Eikä ees sotkenu ku vähä suupieliä! Tähän asti ollu heittelyn taipuvainen xD Sit on oppinu osoittaa sormella, ennen näytti koko kädellä. Ja selvästi osoittelee asioita, jotta toistetaan mitä niiden nimet on. Suloista :Heartred
 
Kuukassius :) Miksi annat banaania? Banaani kai vähän liikahiilarinen, muttei se lapsille kai haittaa...

Kerran yritin, mutta ei edes kelvannut... koska poika ei pidä makeasta.
Tässä kopioituna kun en jaksa lkirjoittaa itse asiasta. Kohtuullisesti käytettynä kuten moni muukin ruoka-aine banaani on terveellistä

Banaanissa on runsaasti aivoille, hermostolle ja lihaksille tärkeää B6-vitamiinia, kaliumia ja foolihappoa ja vastustuskykyä lujittavaa C-vitamiinia. Hiilihydraatit muodostavat banaanista noin 85 prosenttia. Yhdessä keskikokoisessa banaanissa on noin 110 kaloria ja 17 grammaa sokeria. Hedelmien sisältämän sokerin imeytymistä tasaa kuitu, jota on yhdessä banaanissa reilut 2 grammaa.

Banaanin terveyshyödyt
Banaanin syöminen päivässä voi auttaa sinua hyödyntämään näitä luonnollisia terveyshyötyjä:
  • Alentaa koslesterolitasoa
  • Säätelee suolisto-ongelmia
  • Vähentää lihaskramppeja
  • Antaa nopean energiatehosteen, mikä tekee banaanista loistavan vaihtoehdon aktiivisille nuorukaisille tai auttamaan ehkäisemään ja hoitamaan uupumusta tai fibromyalgiaa
  • Säätelee hermostoa, ahdistuneisuutta ja ärtyneisyyttä
  • Hoitaa luonnollisesti anemiaa
  • Alentaa korkeaa verenpainetta
  • Vähentää aivoinfarktin riskiä
  • Toimii luonnollisena antasidina
  • Vähentää pahoinvointia ja oksentelua raskauden aikana
  • Auttaa hoitamaan vatsahaavoja
  • Lievittää kuukautiskramppeja ja kipua
  • Auttaa vähentämään tupakan himoa
  • Raskaana oleville se ei auta pelkästään pahoinvointiin vaan se myös auttaa säätelemään ruoansulatusjärjestelmää, antaa energiaa ilman painonnousua ja siinä on runsaasti foolihappoa
 
Mä käytän banaaneja ruokavaliossa. Ainoastaan raskaana koitin hillitä, vain puolikas kerrallaan. Banaani ja viinirypäleet voi nostattaa verensokeria voimakkaasti, jos raskausdiabetes tai muu diabetes. Sisältämänsä hivenaineet kyllä houkuttivat.
 
Takaisin
Top