Synnyttäneet --40+++

Kuukassius :) OK. Mikro vain tilapäinen, yleensä käytän suoraan, mutta koska en tiedä mikä olisi järkevin tapa tehdä siitä salaatinkastiketta, niin toimin näin.

Käytätkö kastikkeessa? Tyyliin oliiviöljyn sijaan. Jos, niin mitä siihen kastikkeeseen laitat ja miten sen valmistat?:rolleyes:

En tee kastikkeita siitä, jos salaatinkastikkeita meinasit. Mä paistan siinä yleensä kanat ja makeat letut ja laitan kahvin sekaan päivittäin ja sitte ulkoisesti muuten. Se on musta niin makea, etten välitä kastikkeissa. Mct-öljyä laitan joskus smoothieihin, kun pysyy nestemäisenä kylmässäkin.
 
Satru :) Jännä persoona sun tyttö :) Hänellä taitaa olla tavallista laajempi elämänkatsomus :) Omantiensä kulkija?:joyful:

Hän on ollut pienestä asti sellainen pikkuvanha, ajattelija. Tosiaankin omantien kulkija, todella ujo ollut, mutta silti tosi vahva persoona. Nyt pärjää hienosti omillaan, fiksu likka on :)

Sitten näihin vähemmän fiksuihin lapsiin :D No ei, tuo meidän kohta 10kk poika ei vieläkään ryömi eikä konttaao_O Saa kauheita raivareita lattialla kun ei pääse eteenpäin, kierien ja peruuttaen kyllä menee näppärästi joka paikkaan. Nousee itse istumaan kyllä sitten ja näyttää välillä siltä, että nousee samantien seisomaan ja sitä hän haluiskin, katsoo ihailleen juoksentelevaa isosiskoa joka jo tässä vaiheessa käveli tukea vasten :)
 
Mun piti tuohon paino hommaan sanoa, että mulla on nyt -
14 kg lähtenyt painoa raskauden alusta. Silloin BMI oli 35 ja painoin 82 kg. Nyt painan 68 kg. Enkä ole edes laihduttanut. Maha on kyllä löllykkä. Kaiken kokoisille morsiamille löytyy hääpuku, joten ei ole pakko mahtua johonkin tiettyyn kokoon. Mä olin 30 viikolla raskaana, kun mentiin naimisiin. Mulla oli merenneito-mallinen hääpuku. Edestä päin ei nähnyt, että olin raskaana.
 
Mun piti tuohon paino hommaan sanoa, että mulla on nyt -
14 kg lähtenyt painoa raskauden alusta. Silloin BMI oli 35 ja painoin 82 kg. Nyt painan 68 kg. Enkä ole edes laihduttanut. Maha on kyllä löllykkä. Kaiken kokoisille morsiamille löytyy hääpuku, joten ei ole pakko mahtua johonkin tiettyyn kokoon. Mä olin 30 viikolla raskaana, kun mentiin naimisiin. Mulla oli merenneito-mallinen hääpuku. Edestä päin ei nähnyt, että olin raskaana.

Maria75 :)

Tosi hienoa, että olet saanut noin hyvin painoa pois!! :) Onko se vaikuttanut positiivisesti sinun diabetekseen?

Me mennään vieraaksi häihin ja haluan mahtua tiettyyn asuun. Mehän mentiin naimisiin vuosi sitten ja olin silloin rv36., ihan jätti mahan kanssa:joyful:
 
:grin Kookosrasva saattaa todella olla se ratkaiseva juttu, että paino lähti vihdoin liikkumaan, koska taas tänä aamuna tullut alaspäin :) Kookosrasvaa käyttänyt nyt siis vajaan kaksi viikkoa ja kuluvalla viikolla alkoi tapahtua, jo -0,8kg:grin

Joko on sattumaa tai sitten tämä aine todellakin toimii :) :Heartred
 
Olin tippunut vahingossa tästä ketjusta muutama sivu sitten. Kauhean mielenkiintoista keskustelua teillä on ollut! Olen kovin kiinnostunut terveellisestä ruuasta, mutta monesta erityisominaisuudesta johtuen mikään kokemukseni ei ole yleistettävissä muihin ihmisiin. Olen joskus karpannut useamman vuoden. Se sopi minulle hyvin. Paino pysyi normaalina ja olo oli hyvä. Olen ollut myös sokerittomalla +gluteenittomalla ruokavaliolla. Sekin sopi hyvin. Mutta kun lisäksi on refluksivaivoja ja ärtynyt paksusuoli, niin aika vähiin käy sopivat ruuat. Pystyisin kyllä syömään miten rajoitetusti tahansa, mutta sosiaaliset haitat ovat suuria. Niinpä nykyisin syön kaikkia, mistä en tule kipeäksi. Tai ainakin yritän. Nyt on refluksi taas aika pahana ja tuntuu, ettei mikään sovi.

Liikunnasta oli myös keskustelua. Tykkään monenlaista yksilöliikunnasta ja erityisesti ulkona, mutta lääkäri on kieltänyt mm juoksemisen ja muutaman muun lajin. Ryhmäliikuntaa ei suositella minulle laisinkaan. Niinpä tässä elämänvaiheessa pääosin vain lenkkeilen.

Painoa on vielä 7kg raskautta edeltäneeseen aikaan ja siitä vielä 2kg siihen, mitä toivon, mutta imettäessä en tee mitään radikaalia muutosta. Eikä näillä vaivoilla kyllä pysty mitään muuttamaankaan.
 
Työkaverisi tilannetta tuntematta yhtään, niin laihtumisen pakottamisesta ei koskaan tule hyvä. Tuskin vika nyt on terapeutista yksinään. Tiedän ihmisen, joka on läpikäynyt ns. lihavuusleikkauksen, eli vatsalaukkuna pienennetty ja tuloksenahan pitäis olla lähes automaattinen laihtuminen, mutta ei. Lihonut edelleen. Se on omasta päästä kiinni se laihtuuko, muut ei siihen voi pakottaa. Tai ainakaan se ei ole kestävää silloin.

Kuukassius :) Joo, tämä (ex-työkaveri) sanoi olleensa reilusti ylipainoinen koko ikänsä. Ja kun katsoi hänen ruokailutapojaan, hän söi todella kahden, ellei kolmen edestä. Lounaallakin maksoi ruokailunsa kahdella Lounassetelillä, kun osti kaksi annosta vain itselleen, (kunnes se kiellettiin, sai käyttää vain yhden setelin).

No hän ei meinannut mahtua autoon ja autosta ulostulo oli haasteellisin. Ei näitä asioita millään muuteta kerran ravitsemusterapeutilla käydessä. Hänellä oli ongelma syömisen kanssa, koska sanoi, että piilottaa itseltään ruokia kotona, koska syö heti kaiken, mitä näkee.

Myös töissä hän söi yksin lähes kaikki koko henkilökunnalle tarkoitetut kahvikeksit/pullat, haki kaapista silloin, kun muut eivät nähneet. Kahvitunnilla hän ei ottanut yhtäkään...
 
Olin tippunut vahingossa tästä ketjusta muutama sivu sitten. Kauhean mielenkiintoista keskustelua teillä on ollut! Olen kovin kiinnostunut terveellisestä ruuasta, mutta monesta erityisominaisuudesta johtuen mikään kokemukseni ei ole yleistettävissä muihin ihmisiin. Olen joskus karpannut useamman vuoden. Se sopi minulle hyvin. Paino pysyi normaalina ja olo oli hyvä. Olen ollut myös sokerittomalla +gluteenittomalla ruokavaliolla. Sekin sopi hyvin. Mutta kun lisäksi on refluksivaivoja ja ärtynyt paksusuoli, niin aika vähiin käy sopivat ruuat. Pystyisin kyllä syömään miten rajoitetusti tahansa, mutta sosiaaliset haitat ovat suuria. Niinpä nykyisin syön kaikkia, mistä en tule kipeäksi. Tai ainakin yritän. Nyt on refluksi taas aika pahana ja tuntuu, ettei mikään sovi.

Liikunnasta oli myös keskustelua. Tykkään monenlaista yksilöliikunnasta ja erityisesti ulkona, mutta lääkäri on kieltänyt mm juoksemisen ja muutaman muun lajin. Ryhmäliikuntaa ei suositella minulle laisinkaan. Niinpä tässä elämänvaiheessa pääosin vain lenkkeilen.

Painoa on vielä 7kg raskautta edeltäneeseen aikaan ja siitä vielä 2kg siihen, mitä toivon, mutta imettäessä en tee mitään radikaalia muutosta. Eikä näillä vaivoilla kyllä pysty mitään muuttamaankaan.

Yölento :) Kiva, että löysit tiesi takaisin :) Käytätkö sinä kookosrasvaa? Sen väitetään auttavan elimistön tulehdustilaa vähentävästi. Eräs tuttuni kärsii ajoittain fibromyalgiasta ja aina oireiden pahentuessa, hän syö kortisonia. Se kortisoni turvottaa hänet ihan palloksi:wtf:

No, hän laihdutti parin vuoden sisään itsensä 45kg:n mittoihin, BMI 19. Kookosrasva on hänellä käytössä ja kertaakaan ei ole kärsinyt enää tästä taudista :) Silloin kun oli ylipainoinen BMI 35, niin hyvin usein oli sairas.

Sosiaaliset haitat on kyllä ne, jotka on useimmiten oman dieetin tiellä, sillä kanssaihmiset, eivät tahdo hyväksyä, ettei syö samaa ruokaa, kuin muut ja sitä pitää usein selitellä paljon ja joka suuntaan...

Väittäisin, että Suomalaiset on aivopesty ajatukselle, että kaikille sopii sama ruoka ja sen kuuluu olla tyyliin perunaa, riisiä, leipää + kevytmargariinia, papusoppaa, lihakastiketta tms, ja välipalana jotain pullaa.

Tuosta, kun poikkeat, olet suorastaan outo ja saat ihan pian vitamiinipuutoksen:laughing021 Mikäli vielä sattuu laihtumaan, niin on satavarmasti aliravittu:laughing001
 
Last edited by a moderator:
En tee kastikkeita siitä, jos salaatinkastikkeita meinasit. Mä paistan siinä yleensä kanat ja makeat letut ja laitan kahvin sekaan päivittäin ja sitte ulkoisesti muuten. Se on musta niin makea, etten välitä kastikkeissa. Mct-öljyä laitan joskus smoothieihin, kun pysyy nestemäisenä kylmässäkin.

Kuukassius :) Saa ihanan sopivaa, kun sekoittaa joukkoon tirauksen esim. omenaviinietikkaa tai etikkaa, vähän mustapippuria. Makeus häviää, mutta tehothan säilyy!:joyful:
 
Tähti, käytän ajoittain kookosrasvaa. En ole saanut aikaiseksi käyttää säännöllisesti, vaikka sitä aina kaapissa on. Tytär käyttää sitä paljon.
Minulle fibromyalgia on vaivoista vähäisin eikä painolla ole kokemukseni mukaan suurta merkitystä, mutta ruokavalio, liikunta ja stressi vaikuttavat kyllä. Liikkumatta ei voi olla! Kyllähän siinä väkisin pysyy kunnossa, kun ei lakkaa liikkumasta. Tosin toinen vaivani pahenee, jos rasittaa itseään paljon.
 
Tähti, käytän ajoittain kookosrasvaa. En ole saanut aikaiseksi käyttää säännöllisesti, vaikka sitä aina kaapissa on. Tytär käyttää sitä paljon.
Minulle fibromyalgia on vaivoista vähäisin eikä painolla ole kokemukseni mukaan suurta merkitystä, mutta ruokavalio, liikunta ja stressi vaikuttavat kyllä. Liikkumatta ei voi olla! Kyllähän siinä väkisin pysyy kunnossa, kun ei lakkaa liikkumasta. Tosin toinen vaivani pahenee, jos rasittaa itseään paljon.

Yölento :) Tuskin sitä tarvitsee jatkuvasti käyttää :) -- oon vaan nyt hurahtanut siihen ja siksi "vouhotus":p:laughing002
 
Täällä mietitään jo kesälomia... No, mun 89-vuotias isoäiti kysyi, saako Äitiyslomalla pitää kesälomaa töistä...:laughing021

Radiossa puhuttiin, että monet pariskunnat säästyisivät riidoilta, mikäli pitäisivät osan kesälomasta erikseen. Monien on vaikea toteuttaa kummankin unelmia ja siksi kesällä suorastaan riidellään.

Meillä mies on oppinut kuuntelemaan myös minua. Anoppilassa ei olla kuin max pari yötä/ visiitti. Nyt lapsen tultua, ehkä vain yksi yö. Ruokailut siellä on mulle haasteellisia, koska en syö lihasoppaa yöllä klo 22. Muutoinkin syövät mitä sattuu ja ei sovi nykyään linjoille.

Usein kesällä ollaan käyty ulkomailla, vaikka kotimasssakin on lämmintä. Sillä on saatu vältettyä sukulaisiin liittyvät pidemmät kesälomailut :)
 
Meillä on tulossa kattoremontti tee-se-itse -hommina miehen kesälomalla. Tytön kanssa emme pysty paljon auttamaan, ollaan kannustusjoukoissa, soppatykkinä ja ehkä voin päikkäreiden aikaan jotain koittaa avittaa.
 
Meillä on tulossa kattoremontti tee-se-itse -hommina miehen kesälomalla. Tytön kanssa emme pysty paljon auttamaan, ollaan kannustusjoukoissa, soppatykkinä ja ehkä voin päikkäreiden aikaan jotain koittaa avittaa.

Katjasha :) Meilläkin oli kattoremontti, tosin ennen vauvaa, raskausaikana.

Kyllä siinäkin sai olla sormet ristissä, että se homma onnistuu, ihan kunnolla :) Meillä oli ulkopuolisia työntekijöitä ja jotkut hutiloivat, mutta saivat korjata / tehdä työnsä uudestaan. Katonreuna ei ollut asetusten mukainen, joten mies pisti tekemään katon uusiksi. Se meni takuuseen :)

Meillä mies kun on niin tinkimätön aina työn jäljestä :) Siinä yksi hyvä syy mennä naimisiin :) Tämä piirre viehättää minua :)
 
Minulla on niin paljon lomaa, että miehen lomalla minäkin olen lomalla ja lisäksi muulloinkin. Ei ole tullut riitoja. Enimmäkseen mökkeillään ja ollaan myös matkustettu.

Yölento :) Sulla hyvätuloinen mies :) Niin on mullakin, mutta oon myös itse, joten olisi sääli jäädä töistä pidempään pois.

Jos sais elää ilman töitä, sehän olisi vallan unelmaa:Heartblue
:smiley-bounce016:Heartbigred
 
Tähti, ehdin tehdä töitä vielä yli 20 vuotta, vaikka olen lapsen kanssa kotona pitkään. Olen myös tehnyt jo pitkän uran. Ei harmita yhtään olla kotona. Edellinen viestini koski siis sitä tilannetta kun olin töissä. Minulla on huomattavasti enemmän lomaa kuin miehellä.
 
Tähti, ehdin tehdä töitä vielä yli 20 vuotta, vaikka olen lapsen kanssa kotona pitkään. Olen myös tehnyt jo pitkän uran. Ei harmita yhtään olla kotona. Edellinen viestini koski siis sitä tilannetta kun olin töissä. Minulla on huomattavasti enemmän lomaa kuin miehellä.

Tämä on niin totta :) Se vaan millä sen toteuttaa..

Töihin on pakko palata, ja töissäkin jo kysellään..
 
Saahan ne kysellä :) Meillä on oikeus saada hoitovapaata kolme vuotta. Tosin meillä töissä kyllä suhtaudutaan myönteisesti eikä painostusta palaamiseen ole.

Yölento :) Toisaalta itsehän annoin arvion noin 1 vuosi, kunnes palaan. Tietysti itsehän sen päätän ja 3 vuotta on maximi.

Eikö muilta ole kysytty arviota poissaoloajasta ?:rolleyes: Multa kysyttiin, ennen kuin jäin äitiyslomalle.
 
Takaisin
Top