Synnyttäneet --40+++

Napu75 :) Miksi vasta 5kk ? Me aloitettiin tasan 4kk synttäripäivänä harjoitteleen. Nälkä oli kuitenkin niin iso, että maito ei vaan riittänyt :) Nytkin on hoikka, kuin mikä, vaikka syödään tuhdisti 4kertaa ruokaa/pv. + ilta ja aamupuurot, eli yht. 6-7krt/pv. Välillä yölläkin syödään puuroa, kun aika usein nälkä yllättää. Nyt mennään kasvukäyrällä ihan nippasen plussan puolella, joten suunta hyvä, mutta vähän liian hoikka silti on yhä.... :)
Koska isosiskotkin aloitti tasan 5 kk kiinteiden maistelun. :wink Tää jätkänpätkä on kilon painavampi kuin likat oli 4-kuisena. Aika äijä siis. :grin Hyvin on kasvanut rintaruokinnassa, taitaa olla kermaa tarjolla. :wacky:
 
MS74 :) Tosi hyvä kuulla :) Sitten saat enemmän, kuin vaan sen n. 300€... Mutta saatko sen myös silloin kun palaat töihin?:eek:

En saa. 300€ saan kun oon hoitovapaalla ja kun meen töihin niin yksityisen hoidon tuet maksaa Kela hoitajalle suoraa.
 
En saa. 300€ saan kun oon hoitovapaalla ja kun meen töihin niin yksityisen hoidon tuet maksaa Kela hoitajalle suoraa.

MS74 :) Samassa veneessä mennään, kyllä tässä yhteiskunnassa on paljon korjattavaa..
 
Koska isosiskotkin aloitti tasan 5 kk kiinteiden maistelun. :wink Tää jätkänpätkä on kilon painavampi kuin likat oli 4-kuisena. Aika äijä siis. :grin Hyvin on kasvanut rintaruokinnassa, taitaa olla kermaa tarjolla. :wacky:

Tarjoilet kermaa :joyful::joyful: Supermama:grin
 
Myy75 :) Kiitti tiedosta. Miten voi varmistua siitä, että lapsi saa kaikki tarvittavat ravintoaineet? Jos itse valmistaa ruokaa, niin onko se riittävän ravitsevaa?:rolleyes:
Itse valmistaen juuri tietääkin, mitä lapsi syö. Soseissa on sitä mitä sinne itse laittaa eikä mitään muuta. Aivan niin kuin omakin ruoka, monipuolista ruokaa, jonka isovanhemmatkin olisivat tunnistaneet ruuaksi. Ei siis mitään prosessoituja mössöjä.

Meillä myös odotellaan 5-6kk:n ikään ennen soseiden aloitusta. Painoa kertyy hyvin pelkällä imetykselläkin.
 
Itse valmistaen juuri tietääkin, mitä lapsi syö. Soseissa on sitä mitä sinne itse laittaa eikä mitään muuta. Aivan niin kuin omakin ruoka, monipuolista ruokaa, jonka isovanhemmatkin olisivat tunnistaneet ruuaksi. Ei siis mitään prosessoituja mössöjä.

Meillä myös odotellaan 5-6kk:n ikään ennen soseiden aloitusta. Painoa kertyy hyvin pelkällä imetykselläkin.

Yölento :) Tuossa on järkeä, kun ei sitä itsekään syö valmisruokia :) Sitä vaan ajattelee, että onko ne omat riittävän ravintoarvoisia... ja koska muuten vauva saa alkaa syödä salaattia? Siis vihreitä, muutakin, kuin parsakaalia, joka on kyllä tosi terveellistä. Voiko esim. 10kk ikäiselle valmistaa ihan mitä vaan?:eek: Kaupan purkkiruoissa lukee esim. 1-3v., niin ylittyykö kotitekoisena näiden ravintoarvot? Mistä ylipäänsä nuo ikälukemat purkkeihin tulevat?:wideyed:

Hirveesti oli kysymyksiä....
Kovasti kun yritetään alkaa harjoitella vauvanruoan laittoa :)
 
Meillä myös odotellaan 5-6kk:n ikään ennen soseiden aloitusta. Painoa kertyy hyvin pelkällä imetykselläkin.

Eli painoa voi siis kertyä myös vain korvikkeella... Meillä, kun poika syntyi alta 2.5kg, niin painoa seurattiin alussa tarkkaan. No, vieläkin se on vähän rajoilla, joten on lähes kiire saada sitä nousemaan enemmän ennen 12kk Neuvolaa. ( Poika on tullut isäänsä, joka on kaikkien mittareiden mukaan yhä lähes liian laiha ( pian 50v.). Kropan rakenne on vaan hoikka :) )

Meillä soseet 4kk iästä lähtien alkoi nostaa painoa ihan kivasti ja nälkä siinä vaiheessa oli jo niin kova, ettei pelkkä maito riittänyt. Puuro on tosiaan kuvioissa ja poika todella tykkää siitä. En tiedä minkä verran sillä saa painoa nostettua, mutta ainakin nälkä lähtee ja on tyytyväinen :)
 
Eclipse :) Aloin valmistaa ruokia vauvalle kotona. Bataatti on hyvä ja siitä tykkää. Mutta miten naudanliha, pitääkö sekin höyrystää kypsäksi? Iso pala ottaa luultavasti aikaa paljon...
Käytä jauhelihaa. Mä ostan aina vähärasvaista naudanjauhelihaa. Sen voi joko keittää, paistaa matalalla lämmöllä tai tehdä uunissa. Mä yleensä keitän kaikki samassa kattilassa, ylimääräiset vedet pois ja muussaan.
Vitamiinit ym saa varmistettua syöttämällä mahdollisimman monipuolisia kasviksia ja hedelmiä. Jos et syötä kalaa niin varmista riittävien omegojen saanti muulla tavalla. Ne on nyt tärkeitä aivojen kannalta.

Mun vakiopöperöitä on:

Kalkkuna - bataatti - porkkana - parsakaali - valkosipuli - yrtit
Jauheliha - munakoiso - kesäkurpitsa - bataatti - tomaattipyre - valkosipuli - yrtit
Lohi - bataatti - peruna - porkkana - tilli

Lisäksi tietty marjoja ja hedelmiä välipalaksi ja iltapalaksi. Lähinnä valmiita pusseja (Hipp, Ella's), Bonneista/Tuutista tehtyjä smoothieita ja sitrushedelmiä tuoreena. Aamuisin annan vähän puuroa+D että tottuu viljoihin kun tarhassa ei muuta saa. Kananmunaviipaleita tykkää myös mutustaa. Ja tietty Tuutia vähintään 0,5 litran purkki päivässä.

Mä ootan sitä että kohta saa alkaa lisäämään maitotuotteita vähitellen ruokaan. Ja sitä kun 1v jälkeen voi alkaa syömään mitä vaan vähitellen. esim papuja, pinaattia ja muita salaattivihanneksia. Nyt ei vielä voi laittaa yhteistä ruokaa, mutta kaikki vähitellen. Pilttipurkkeihin on hyvä pakastaa omia ruokia sopiviin annoksiin ja aina lämmittää mikrossa.
 
Yölento :) Tuossa on järkeä, kun ei sitä itsekään syö valmisruokia :) Sitä vaan ajattelee, että onko ne omat riittävän ravintoarvoisia... ja koska muuten vauva saa alkaa syödä salaattia? Siis vihreitä, muutakin, kuin parsakaalia, joka on kyllä tosi terveellistä. Voiko esim. 10kk ikäiselle valmistaa ihan mitä vaan?:eek: Kaupan purkkiruoissa lukee esim. 1-3v., niin ylittyykö kotitekoisena näiden ravintoarvot? Mistä ylipäänsä nuo ikälukemat purkkeihin tulevat?:wideyed:

Hirveesti oli kysymyksiä....
Kovasti kun yritetään alkaa harjoitella vauvanruoan laittoa :)
ruoka.jpg

Kuva kaapattu Syödään yhdessä esitteestä http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129744/KIDE26_FINAL_WEB.pdf?sequence=1
 
Itse valmistaen juuri tietääkin, mitä lapsi syö. Soseissa on sitä mitä sinne itse laittaa eikä mitään muuta. Aivan niin kuin omakin ruoka, monipuolista ruokaa, jonka isovanhemmatkin olisivat tunnistaneet ruuaksi. Ei siis mitään prosessoituja mössöjä.

Meillä myös odotellaan 5-6kk:n ikään ennen soseiden aloitusta. Painoa kertyy hyvin pelkällä imetykselläkin.
Niinpä, just näin, terveellistä, monipuolista perusruokaa, samaa mieltä. Ja tuleehan sitä välillä mietittyä, että tuleeko tarpeeksi kaikkia ravintoaineita ym.

Eclipsellä olikin tuossa jo hyviä konkreettisia esimerkkejä ja ideoita. Mä käytän soseissa kans just noita suht perusjuureksia ja -kasviksia ja kanaa, jauhelihaa ja lohta. Maustan yrteillä ja pienellä määrällä mustapippuria, valkosipulia olen myös kokeillut. Hedelmät ja marjat tulee sekä sosepusseista että vähitellen enemmän ja enemmän "sormiruokailemalla". Suosikkeja ehkä banaani, vesimeloni, viinirypäleet, sitrushedelmät. Kokeiltu myös mustikkaa, vadelmaa, mansikkaa, muita meloneja. Lisäksi kurkkua, tomaattia, puuroa, välillä leipää, kananmunaa ja ajanvietteenä niitä tylsiä naksuja. Tänään 10 kk:n kunniaksi tirppunen herkutteli mangososeella maustetulla rahkalla ja vaikutti siltä, että saatiin uusi laji suosikkien joukkoon :) Maustamatonta jogurttia myös tarkoitus testailla nyt.

Vihanneksista ihan perus salaatti on mun kokemuksen mukaan ehkä hankala koostumukseltaan, koska mun 2-vuotiaskaan ei sitä tykkää syödä, mutta varmaan on vaihtelua siinäkin.
 
Satru, eilen myös mietin, mitä Sirpalle kuuluu.

Hormonit todella vaikuttavat mielialaan. Minulle sopivia pillereitä ei ole olemassa.

Mä pahaa pelkään, että mulla on sama juttu. Ihan tavallisia pillereitä en voi syödä ollenkaan, kun niistä tulee migreeni ja nää minipillerit on muuten ihan hyvät olleet (ei menkkoja ollenkaan), mutta tuntuu välillä että ois pahempikin depis päällä enkä ollenkaan ole oma itseni. Kierukkaa mä nyt mietin, mutta mulla sekin tullut 2x pois aikoinaan, niin en tiedä onko sekin vaan rahan hukkaa. Pitäis vissiin vaan antaa kaikki lapset tulla mitä tulla ilman ehkäisyä, kyllä niiden tulo sitten loppuu kun vaihdevuodet alkaa :D Mulla on terveydenhoitajalle ensiviikolla aika, niin pääsee vähän keskustelemaan vaihtoehdoista. Sterilisaatio ois paras, jos se tehtäis jossain paikallispuudutuksessa, mutta olen ymmärtänyt, että pitää nukuttaa, enkä mä halua ihan sitä ellei ole pakko.
 
Tähti älä ota paineita soseiden tekemisestä. Lähdet jostain liikkeelle. Meillä kun tyttö ei saa syödä vielä montaakaan laatua niin tarjoilen yhtä tai max kahta sekaisin. Lihat ei uppoo tosiaan lainkaan mutta lohi menee. Öljylisää voi laittaa kans. Mä laitan iltapuuroon jotta pitää nälkää yöllä pidempään. Ja meillä siis paino noussut näilläkin todella hyvin. 8kk neuvolassa ei vielä kymppi menny tytöllä rikki...9810g ja 73,5cm. Meillä ongelmana ummetus ja nyt pitää päivittäin antaa Pegorionia eikä ummetusta sais tulla. Mahdotonta kun ei väkisinkää saa neitiä juomaan.

Muuten meillä voidaan aika hyvin. Refluksilääkitys puolitettu ja mun ruokavaliota oon hyvin saanu laajennettua. Herkkuja menee mulla kun mieli tekee joten apua sit kun lopetan imetyksen ni vaaka taitaa heittää häränpyllyy [emoji3] Tiätteks eilen söin Stockalla pari kaalikäärylettä kun oli glut, maidoton ja munaton. Voi että kun oli hyviä. Ja Turussa on ihana vegekauppa mistä löyty vege-"Bountya". Niiiin hyvää.
 
Eli painoa voi siis kertyä myös vain korvikkeella... Meillä, kun poika syntyi alta 2.5kg, niin painoa seurattiin alussa tarkkaan. No, vieläkin se on vähän rajoilla, joten on lähes kiire saada sitä nousemaan enemmän ennen 12kk Neuvolaa. ( Poika on tullut isäänsä, joka on kaikkien mittareiden mukaan yhä lähes liian laiha ( pian 50v.). Kropan rakenne on vaan hoikka :) )

Meillä soseet 4kk iästä lähtien alkoi nostaa painoa ihan kivasti ja nälkä siinä vaiheessa oli jo niin kova, ettei pelkkä maito riittänyt. Puuro on tosiaan kuvioissa ja poika todella tykkää siitä. En tiedä minkä verran sillä saa painoa nostettua, mutta ainakin nälkä lähtee ja on tyytyväinen :)
Korvikkeista en tiedä, mutta ainakin rintamaidolla kasvaa kovaa tahtia.
Ennemmin luottaisin itse tehtyjen ruokien ravintoarvojen riittävyyteen kuin valmissoseiden. Salaatti itsessään ei mikään välttämättömyys ole. Monipuoliset kasvikset, hedelmät, marjat, liha, kala, kananmuna, vähän esimerkiksi kauraa. Niillä pääsee jo pitkälle. Hapanmaitotuotteita 10kk lähtien ja jos haluaa, niin vuoden iästä lähtien maitoa.

Ei se vauvanruoka mitään rakettitiedettä ole.
 
Turussa ei oo kuntalisää kotihoidontuessa mutta kun meidän tyttö menee yksityiselle perhepäivähoitajalle niin yksityisen hoidon tukeen saa kuntalisän.

Hah joo siitä tulikin mieleen. Just joku Facebookissa raivoili sitä, et Vantaalla kuntalisä tuohon yksityiseen hoitoon on n 200€ kun Helsingissä ja Espoossa se on 500-600€ xD ja ilmeisesti Vantaalla loppuu, kun vauva 1,5v. En oo varma, en ite oo tarkistanu tätä.
 
Monipuoliset kasvikset, hedelmät, marjat, liha, kala, kananmuna, vähän esimerkiksi kauraa. Niillä pääsee jo pitkälle. Hapanmaitotuotteita 10kk lähtien ja jos haluaa, niin vuoden iästä lähtien maitoa.

Ei se vauvanruoka mitään rakettitiedettä ole.

Yölento :) Miten paljon esim. bataattia, kun luultavasti vatsa tuli vähän kipeäksi... keitin + muussasin ja söi innolla ison annoksen. Mutta sitten muutaman tunnin kuluttua ei halunnutkaan oikein syödä ja oli ilmavaivaa. Kaupasta ostetusta valmisruokapurkista, jossa on bataattia ja kesäkurpitsaa, niin ei ole koskaan saanut vatsavaivoja. Sitä vaan, että pitäisikö annoskoko olla paljon pienempi, kun on ihan sitä täyttä itseään?:smiley-ashamed004

Voihan olla, että vatsavaiva tuli jostain muusta, tai hampaat vaan vaivaa, kun ei oikein tahdo syödä, ( tai syö vähemmän). Mutta silti mietin, että johtuuko ihan bataatista, että oli liian voimakasta /liian tuhtia....:sad001
 
Tähti, voithan kokeilla seuraavalla kerralla laittaa bataatin joukkoon jotain minkä tiedät sopivan lapselle? Kaupan valmissoseessa ei ole mitään, mikä olisi parempaa kuin itse tehty sose.
 
Tähti, voithan kokeilla seuraavalla kerralla laittaa bataatin joukkoon jotain minkä tiedät sopivan lapselle? Kaupan valmissoseessa ei ole mitään, mikä olisi parempaa kuin itse tehty sose.

Yölento :) Hänelle on sopinut lähes ihan kaikki, ei allergioita, eikä ole ollut mitenkään nirso ruoan suhteen :) Sitten mieleen tulee, onko nyt vaan kausi, että syö vähemmän ja kevyemmin, nyt kun tosissaan harjoittelee liikkumistakin aiempaa enemmän... Roikkuu siis ihan kaikessa mistä vain saisi kiinni ja yrittää ponnistaa pystyyn :) Päivän aikana menee ympäri asuntoa, aivan kaikkea mihin ylettyy, pitää ominkäsin tutkia ja kokeilla.
Yötkin on vähän rauhattomampia, pyörii siis paljon pinniksessä, mutta nukkuu silti ihan hyvin :)

Kausia on ollut, jolloin syö vähemmän ja taas joskus tosi tuhdisti.
 
ajanvietteenä niitä tylsiä naksuja. Tänään 10 kk:n kunniaksi tirppunen herkutteli mangososeella maustetulla rahkalla ja vaikutti siltä, että saatiin uusi laji suosikkien joukkoon :) Maustamatonta jogurttia myös tarkoitus testailla nyt.

Vihanneksista ihan perus salaatti on mun kokemuksen mukaan ehkä hankala koostumukseltaan, koska mun 2-vuotiaskaan ei sitä tykkää syödä, mutta varmaan on vaihtelua siinäkin.

Hihh, ostin ajanvietteeksi nyt näitä maissinaksuja...Käsissä vaan rutistelee ja murustaa lattialle, joten varsinaista ajanvietettä! Äiti saa juosta luudan kanssa perässä....jospa ajan kanssa :) Enemmänkin oli kiinnostunut itse pussista, kun se rapisee kiinnostavasti.

Rahkat ja jogurtti ei innosta, puoliväkinäistä nieleskelyä. Luumu ja omena suosikkeja edelleen, myös metsämarjat menee :) Eksoottiset hedelmät myös tökkii, niitä sai matkalla, mutta ei niin pitänyt, vaikka söi.

Makuja on niin monia, ehkä ne on hieman erit tytöillä, kuin pojilla? Täällä siis esim. syö lihaa, kuten raavas mies, lohi ei vaan maistu. Missä muualla on omega-3 rasvahappoja, kuin lohessa? ( Näin dokumentin, jonka mukaan kalanmaksaöljykapselit on vaan pelkkä iso bisnes ). Itse uskon kyllä niiden tehoon :) Voiko muuten vauvalle antaa kalanmaksaöljyä? Sekoittaa ruokaan?
 
Millä meiningillä yleensä liikkuu 10kk ikäinen?:eek: Täällä ollaan ns. puoliseisovassa asennossa lähes koko ajan, riippuen siitä mistä saa kiinni. On kai varsin tavallista?

Sohvat on meillä niin korkeet, että niitä vasten ei pysty ponnistaan, mutta sohvapöydät ja kirjahylly... Pienellä avustuksella seistään hienosti sohvaakin vasten :) Tasapainoa saa yhä kartuttaa, heilahtaa tosi helposti ja sitten ollaankin mukkelis -makkelis :sad001

Mutta paikallaan ei enää huvita ollenkaan olla ja kurkottaudutaan ylös jokapaikkaan, minne yletytään ja vähän enemmänkin. Kaikki kukkaset on vaarassa, joten ne on pitänyt siirtää korkeammalle:laughing005:arghh: Repimisinto on mahdoton:stop:

Poika myös tunkee sormensa joka rakoon, pelkään ikkunankarmeja, ovenrakoja ties mitä...pistorasiat on suljettu aikoja sitten, mutta osaa näppärästi aukoa esteitä. Sitten teipattiin ne umpeen. On lukkoseppäainesta pojassa, kun keskittyy helposti vaikka tunnin yhteen ovenkahvaan ja saa lukon auki:laughing002
 
Hihh, ostin ajanvietteeksi nyt näitä maissinaksuja...Käsissä vaan rutistelee ja murustaa lattialle, joten varsinaista ajanvietettä! Äiti saa juosta luudan kanssa perässä....jospa ajan kanssa :) Enemmänkin oli kiinnostunut itse pussista, kun se rapisee kiinnostavasti.

Rahkat ja jogurtti ei innosta, puoliväkinäistä nieleskelyä. Luumu ja omena suosikkeja edelleen, myös metsämarjat menee :) Eksoottiset hedelmät myös tökkii, niitä sai matkalla, mutta ei niin pitänyt, vaikka söi.

Makuja on niin monia, ehkä ne on hieman erit tytöillä, kuin pojilla? Täällä siis esim. syö lihaa, kuten raavas mies, lohi ei vaan maistu. Missä muualla on omega-3 rasvahappoja, kuin lohessa? ( Näin dokumentin, jonka mukaan kalanmaksaöljykapselit on vaan pelkkä iso bisnes ). Itse uskon kyllä niiden tehoon :) Voiko muuten vauvalle antaa kalanmaksaöljyä? Sekoittaa ruokaan?

Tässä linkki yhteen omega artikkeliin http://www.terve.fi/ravinto/naista-ruoista-saat-eniten-hyvia-omega-3-rasvahappoja
 
Takaisin
Top