Synnyttäneet --40+++

Hello:greet025

Saavuttiin yöllä onnellisesti takaisin kotiin :) Paluulennolla poika kitisi jonkin verran ( hampaat, nälkä ja väsy) ja matka tuntui pitkältä....ja olihan se pitkä, kun aamulla lähdettiin hotellilta. Lennolla oli kuitenkin tosi kivoja ihmisiä ja käytävällä niin monet oli heti juttelemassa ja kutittelemassa poikaa :) Eläkeläisiä oli paljon ja vain yksi toinen "vauva", ihan pojan ikäinen ja istuttiin samalla penkkirivillä, niin pääsivät lapset naureskelemaan toisilleen :)

Poika oli kuin taivaassa, kun pääsi kotiin! :love7
Voi sitä krikatuksen määrää ja omat lelut piti vielä yöllä leikkiä läpi, vaikka nukkui jo pystyyn, kun lentokoneessa ei malttanut nukkua.

Heti aamusta hypättiin miehen kanssa vaakaan ja mies oli laihtunut kilon ja mä "lihonnut" VAIN YHDEN KILON!!:happy093
Siis niin ylläri, miten on mahdollista. Varauduin ihan muihon lukemiin, kun housut saa enää nippa nappa enää kiinni, voiko olla turvotusta vaan sitten. Ihan loppupäivinä sorruin syömään jäätelöä ja muutamat leivoksetkin jälkkärinä.

Matka meni kyllä tosi loistavasti ja nyt poikakin on ihan maailman kansalainen, hihh :grin Kyllä voi suositella matkustelua vauvan kanssa, etukäteen ei kannata liikaa suunnitella, kunhan vaan hyvin valmistelee.
 
Mä en tiedä koska pääsee taas reissuun. Lapsen kanssa vois kokeilla yhdistettyä Dublinin/Kilkennyn reissua seuraavaksi. Mä kun en tykkää rannalla makaamisesta. En sit tiiä mitä muita lapsen kanssa sopivia kaupunkimatkoja ees on. On aika turha mennä minnekään jos lapsi vaan kiukuttelee koko matkan kaikissa nähtävyyksissä ja museoissa kun sitä ei ne kiinnosta. Mut luultavasti reissu saa oottaa siihen asti et joudun takas töihin ja rahat taas riittää paremmin. Kotihoidontuesta kun ei oikein pysty reissuihin omaa osuuttaan säästämään.

Eclipse :) Kotihoidontuki on niin naurettava, ( n. €300;-) ei tuosta mitään säästä. Sillä ei kyllä reissaa, kuin kävellen....Vaikea ymmärtää tämän yhteiskunnan ajattelua siitä, että kotona lastahoitava on niin arvoton:sad001 Jopa jotain pummia kurjemmassa asemassa:sad001

Nyt täällä on arkeen palattu, miehen isyysloma jo ohi, niin ihan tosissaan saa kaupassakin tuumata mitä ostaa. Ruokaan tuo raha nippa-nappa riittää, mutta ei tasan vaatteisiin:sad001 Silläpä kirpparit on varmaan aika suosittuja ja kuitenkin lasten vaatteet käy päälle vain hetken.

Mun ei tarvitsisi säästää, mutta haluan, koska ajatteluni perustuu aina tuloihin. Ihan nuorena ei ollut mitään, ei lantin lanttia ja opiskeluvuodet elettiin tyylillä "makaronia-tonnikalaa". Sekin on tässä yhteiskunnassa kummallista, että mitä pidempään opiskelet, sitä pidempään olet rahaton. Kaiken lisäksi korkeakoulutetut ovat suurin ryhmä, jotka jäävät vaille työtä:sad001:singing: Janna75, tuossa sinulle lisää sinne eduskuntaan:arghh:

No, mieshän sanoo, ettei tarvitse säästää, kun kohta menee töihin (=oon erimieltä, ja säästän! ). Hän jo tuumaili, että tehdään toinen vastaavanlainen ulkomaanreissu syksyllä, koska oli tähän matkaan todella tyytyväinen:cool01....en ihan vielä lähtisi ajattelemaan uutta matkaa näin äkkiä... Nyt alan harjoittelemaan vauvanruoanlaittoa kotona, sillä säästää kuitenkin edes jotain:)
 
Hahaa, pudotin veroprosenttia alemmas, kun saan loppuvuodelle kotihoidontukea ja pari lomapalkkaa. Nyt se on 8%. Oli 25%. Jää vähä enemmän käteen myös Kelalta. Pitää vaa muistaa ens vuonna nostaa takasin, ku palaa töihin. Ne kun menee sähköisenä nykyään automaattisesti.

J tervetuloa kotiin Tähti. Kuulosti mukavalle reissulle!

Onko niitä kaupunkilisiä kotihoidontukeen muualla kuin pk-seudulla? Turku? Tampere? Muu?
 
Hahaa, pudotin veroprosenttia alemmas, kun saan loppuvuodelle kotihoidontukea ja pari lomapalkkaa. Nyt se on 8%. Oli 25%. Jää vähä enemmän käteen myös Kelalta. Pitää vaa muistaa ens vuonna nostaa takasin, ku palaa töihin. Ne kun menee sähköisenä nykyään automaattisesti.

J tervetuloa kotiin Tähti. Kuulosti mukavalle reissulle!

Onko niitä kaupunkilisiä kotihoidontukeen muualla kuin pk-seudulla? Turku? Tampere? Muu?

Kuukassius :)
Koska menet töihin? Me ollaan laskettu sitä, että veroprosentti on pienempi, kun jatkan töissä :wink...syyskuussa.
 
Meillä alkaa matkahankintojen teko, eli pikkuselle jotain kesätaminetta ja uimapuku... :)

Katjusha :) Meinaatteko uskaltaa uittaa pientä matkalla? Me ei uskallettu, koska vauvakerhossa sitä vähän epäiltiin, kun on kuulemma bakteereita uima-altaissa. Siten ei uitettu ja ihan hyvä niin. Ei tullut ainakaan otettua riskiä siitä...
 
Meidän 8kk ei syö lainkaan lihaa. Lohi kelpaa kyllä. Nyt uutena piirteenä häntä puistattaa kun syö ja erityisesti jos jotain uutta tarjolla.

MS74 :) Meidän 10kk syö vain eniten lihaa, myös kana menee, mutta lohi tökkii pahasti. En ole pahemmin yrittänyt sitä, koska kävi selväksi aikoja sitten, ettei pidä siitä.

Uudet ruoat ottaa aikansa...esimerkiksi puuro otti täällä ikää 9kk, kunnes hyväksyi sen ruokavalioon. Tosin se pitää maustaa hedelmäsoseella, niin sitten kelpaa oikein reippaasti :)
 
Ei oikein kerkeä tänne kirjoittelemaan ja mitä nyt taaksepäin luin, niin huomasin, ettei Sirpakaan ole kirjoitellut pitkään aikaan, kaikki kunnossa hällä?

Meidän päivät on aikamoista huliviliä kun tää leikki-ikäinen uhmailee ja tekee kaikkea sellaista tietenkin mitä ei sais tehdä, poika peruuttaa ja joutuu aina jumiin joka paikkaan :grin ja hermostuu sitten kun ei pääse enää taaksepäin ja kierimällä menee sitten sivuttain :D Konttausasentoa harjoittelee, mutta aika vähän vielä. Sen sijaan oppi taputtamaan tässä pari päivää sitten ja tämä äiti melkein itkua väänsi kun poika taputti kun äiti pyynsi :D Mulla on muutenkin ollut tosi kakka-fiilis jo pidemmän aikaa ja ens viikolla meen ehkäisyneuvolaan keskustelemaan, josko nämä pillerit on väärät mulle kun tällaisia fiiliksia tulee. :spitoutdummy:

Tähden reissu mennyt hienosti, ja tuo teidän poika kuulostaa ihan meidän tytöltä. Hänen kanssa oli helppo lähteä joka paikkaan, oli aina iloinen ja yhteistyökykyinen..vauvana. Nyt 2v3kk, mihinkään ei pääse ilman tappelua, kaikki mikä aikaisemmin oli helppoa, ei ole enää. Pettymykset on ihan kauheita, ja vaikka selvästi pikkuveljen syntymä tän uhman laukaisi, niin pikkuveli on ainoa tässä perheessä johon ei kohdistu tota uhmaa ja kiukkua, onneksi...no, tämä menee ohi joskus, sitten tuleekin jo murkkuikä..ja teini-ikä ja.. :D
 
Satru, eilen myös mietin, mitä Sirpalle kuuluu.

Hormonit todella vaikuttavat mielialaan. Minulle sopivia pillereitä ei ole olemassa.
 
Katjusha :) Meinaatteko uskaltaa uittaa pientä matkalla? Me ei uskallettu, koska vauvakerhossa sitä vähän epäiltiin, kun on kuulemma bakteereita uima-altaissa. Siten ei uitettu ja ihan hyvä niin. Ei tullut ainakaan otettua riskiä siitä...

Jaa-a, en tiedä vielä. Me ehditään käydä vauvauinnissa muutama kerta ennen matkaa, joten uikkarille on käyttöä kyllä. Ehkä jalkoja uitetaan tmv. riippuen miten ylipäätään suhtautuu tilanteeseen, räiskitäänkö siellä altaassa muiden toimesta ...
Nyt mä ootan tilaamiani rattaita saapuvaksi, niin päästään liikkeelle ja tekemään hankintoja. Meidän vaunut ei mahdu mun autoon enkä koe yhä painavamman vauvan kantamista itselle luontevaksi (plus selkä kipeytyy, kun noi vatsalihakset on totaali kuralla).
 
Satru, eilen myös mietin, mitä Sirpalle kuuluu.

Hormonit todella vaikuttavat mielialaan. Minulle sopivia pillereitä ei ole olemassa.

Täällä myös mietitty Sirpaa, että mitä hänelle ja vauvalle kuuluu:Heartpink

On se jännä, että kaikki täällä tuntuvat tosi läheisiltä :) Olisi mukava, että kukaan ei vaan karkaa täältä...ollaan kuitenkin koettu tosi paljon yhdessä, raskaus, synnytys ja nyt elämää vauvan kanssa:love7

Toivottavasti kukaan vaan ei loukkaannu siitä, kun toitotan omia asioita...en tarkoita sillä mitään, oon vaan tällanen.

Toivottavasti Sirpalla ja vauvalla on kaikki hyvin ja palaa pian tänne kirjoittelemaan :)
 
Hormonit todella vaikuttavat mielialaan. Minulle sopivia pillereitä ei ole olemassa.

Yölento :) Mulla sama, mikään pilleri ei ole koskaan sopinut. Nuorena kokeilin jotain Yasmin-nimisiä pillereitä ja kyllähän ne toimi, mutta sivuvaikutuksena oli turvotus ja päässä humisi.

Hormonit vaikuttaa kyllä mielialaan, mulla loppukierrosta alkaa olla vähän känkkä fiilis... Sitten palataan takas optimistisuuteen, kun kierto alkaa alusta. Raskaana ollessa se oli mukavaa, kun ei tarvinnut kokea näitä, silloin oli joka päivä tasainen ja iloinen fiilis :)
 
Ei oikein kerkeä tänne kirjoittelemaan ja mitä nyt taaksepäin luin, niin huomasin, ettei Sirpakaan ole kirjoitellut pitkään aikaan, kaikki kunnossa hällä?

Meidän päivät on aikamoista huliviliä kun tää leikki-ikäinen uhmailee ja tekee kaikkea sellaista tietenkin mitä ei sais tehdä, poika peruuttaa ja joutuu aina jumiin joka paikkaan :grin ja hermostuu sitten kun ei pääse enää taaksepäin ja kierimällä menee sitten sivuttain :D Konttausasentoa harjoittelee, mutta aika vähän vielä. Sen sijaan oppi taputtamaan tässä pari päivää sitten ja tämä äiti melkein itkua väänsi kun poika taputti kun äiti pyynsi :D Mulla on muutenkin ollut tosi kakka-fiilis jo pidemmän aikaa ja ens viikolla meen ehkäisyneuvolaan keskustelemaan, josko nämä pillerit on väärät mulle kun tällaisia fiiliksia tulee. :spitoutdummy:

Tähden reissu mennyt hienosti, ja tuo teidän poika kuulostaa ihan meidän tytöltä. Hänen kanssa oli helppo lähteä joka paikkaan, oli aina iloinen ja yhteistyökykyinen..vauvana. Nyt 2v3kk, mihinkään ei pääse ilman tappelua, kaikki mikä aikaisemmin oli helppoa, ei ole enää. Pettymykset on ihan kauheita, ja vaikka selvästi pikkuveljen syntymä tän uhman laukaisi, niin pikkuveli on ainoa tässä perheessä johon ei kohdistu tota uhmaa ja kiukkua, onneksi...no, tämä menee ohi joskus, sitten tuleekin jo murkkuikä..ja teini-ikä ja.. :D

Satru :) Ei ihme, ettet ehdi, kun on huliviliä :)

Kiitos, reissu meni hyvin :) Silti aluksi jännitin kaikkea, kun ei olla Ruotsin risteilyä pidemmällä aiemmin käyty. Mutta matkanteko oli helppoa, koska on tosiaan "helppo" lapsi :) Ei mitään turhaa kitinää, vaan hengessä mukana ja sai usein kevennettyä meidänkin fiilistä, kun rupesi esim. nauraa-krikattaan ruokapöydässä ja muut lähipöydissä huomasi sen, joten tulivat jutteleen ja kyseleen pojasta :)

No, muutama vinkki olisi jakaa matkalle lähtijöille :) Teneriffalla vaipat oli edullisia ja miehen mielestä jopa parempia, kuin kotoa saatavat... Oli imukykyisiä, eikä tosiaan vuotaneet yön aikana :) Ostettiin niitä, koska omat loppuivat. No, sitten vauvanruoka, sitä ei ollut. Vain muutama hassu purkki ja näytti päällepäin ei makoisalta. Ostettiin hedelmäsosetta, sitä poika kyllä söi, mutta irvistellen. Hedelmässosettakaan ei löytynyt yhtä hyvää, monipuolista valikoimaa, kuin Suomesta löytyy. Mistä sä Murrimur ostit vauvanruokia Teneriffalla? Tuntuu, että kaupoissa niitä ei ollut ja lähinnä apteekista vain löytyi, etenkin puurot. Maitoa sitten oli, siis ihan purkissa, ei vain jauheena.

Palatessa lentokentällä, eivät ole vauvanruoista siellä yhtä tarkkoja, kuin lähteissä oltiin Suomessa. Heitä ei kiinnostanut edes katsoa niitä turvatarkastuksessa, jos vertaa siihen, että lähteissä yksi avaamaton piltti-purkki ei heti päässyt läpi, vaan tutkivat sen sisällön tarkemmin.

Jos jotain jäi sanomatta, kerron sen myöhemmin :)
 
Eclipse :) Aloin valmistaa ruokia vauvalle kotona. Bataatti on hyvä ja siitä tykkää. Mutta miten naudanliha, pitääkö sekin höyrystää kypsäksi? Iso pala ottaa luultavasti aikaa paljon...
 
Eclipse :) Aloin valmistaa ruokia vauvalle kotona. Bataatti on hyvä ja siitä tykkää. Mutta miten naudanliha, pitääkö sekin höyrystää kypsäksi? Iso pala ottaa luultavasti aikaa paljon...
En ole Eclipse :) mutta mä olen tehnyt jauhelihaa nyt kahdella tavalla. Olen keittänyt vedessä, jolloin olen lisännyt kiehuvaan, kevyesti maustettuun veteen jauhelihan, jonka olen sitten lastalla/ kauhalla murskannut pieneksi ihan niin kuin normaalistikin jauhelihaa valmistuessa. Jos teet kokolihasta, niin tee siitä suikaleita ihan niin kuin kanankin kohdalla. Ja esim em. tavalla. Itse käytän kokolihassa filettä. Olen nyt myös valmistanut jauhelihaa bolognesekastike -tyyppisesti kattilassa kevyesti öljyssä "ruskistaen"eli en täysillä käristäen, mutta kypsentänyt sen siinä paistamistyyliin, lisännyt tomaatit/ tomaattimurskan ja mausteet ja antanut hautua.
 
Voi apua! Tää poikanen olis ihan valmis kiinteiden maisteluun! Kaiken vie suuhun ja tosi tarkkaan katsoo muiden syömistä. Yrittää tarttua sylissä mun ruokailuvälineeseen/mukiin/leipään. Äsken kokeilin mitä tapahtuu, jos saa leivän käteensä... No suuhun se meni ja hanakasti kieli lipoi. Oon päättänyt aloittaa soseet 5kk-synttäripäivänä, mut maltankohan... Vielä pitäisi 12 päivää odotella... :p
 
Voi apua! Tää poikanen olis ihan valmis kiinteiden maisteluun! Kaiken vie suuhun ja tosi tarkkaan katsoo muiden syömistä. Yrittää tarttua sylissä mun ruokailuvälineeseen/mukiin/leipään. Äsken kokeilin mitä tapahtuu, jos saa leivän käteensä... No suuhun se meni ja hanakasti kieli lipoi. Oon päättänyt aloittaa soseet 5kk-synttäripäivänä, mut maltankohan... Vielä pitäisi 12 päivää odotella... :p

Napu75 :) Miksi vasta 5kk ? Me aloitettiin tasan 4kk synttäripäivänä harjoitteleen. Nälkä oli kuitenkin niin iso, että maito ei vaan riittänyt :) Nytkin on hoikka, kuin mikä, vaikka syödään tuhdisti 4kertaa ruokaa/pv. + ilta ja aamupuurot, eli yht. 6-7krt/pv. Välillä yölläkin syödään puuroa, kun aika usein nälkä yllättää. Nyt mennään kasvukäyrällä ihan nippasen plussan puolella, joten suunta hyvä, mutta vähän liian hoikka silti on yhä.... :)
 
En ole Eclipse :) mutta mä olen tehnyt jauhelihaa nyt kahdella tavalla. Olen keittänyt vedessä, jolloin olen lisännyt kiehuvaan, kevyesti maustettuun veteen jauhelihan, jonka olen sitten lastalla/ kauhalla murskannut pieneksi ihan niin kuin normaalistikin jauhelihaa valmistuessa. Jos teet kokolihasta, niin tee siitä suikaleita ihan niin kuin kanankin kohdalla. Ja esim em. tavalla. Itse käytän kokolihassa filettä. Olen nyt myös valmistanut jauhelihaa bolognesekastike -tyyppisesti kattilassa kevyesti öljyssä "ruskistaen"eli en täysillä käristäen, mutta kypsentänyt sen siinä paistamistyyliin, lisännyt tomaatit/ tomaattimurskan ja mausteet ja antanut hautua.

Myy75 :) Kiitti tiedosta. Miten voi varmistua siitä, että lapsi saa kaikki tarvittavat ravintoaineet? Jos itse valmistaa ruokaa, niin onko se riittävän ravitsevaa?:rolleyes:
 
Hahaa, pudotin veroprosenttia alemmas, kun saan loppuvuodelle kotihoidontukea ja pari lomapalkkaa. Nyt se on 8%. Oli 25%. Jää vähä enemmän käteen myös Kelalta. Pitää vaa muistaa ens vuonna nostaa takasin, ku palaa töihin. Ne kun menee sähköisenä nykyään automaattisesti.

J tervetuloa kotiin Tähti. Kuulosti mukavalle reissulle!

Onko niitä kaupunkilisiä kotihoidontukeen muualla kuin pk-seudulla? Turku? Tampere? Muu?

Turussa ei oo kuntalisää kotihoidontuessa mutta kun meidän tyttö menee yksityiselle perhepäivähoitajalle niin yksityisen hoidon tukeen saa kuntalisän.
 
Turussa ei oo kuntalisää kotihoidontuessa mutta kun meidän tyttö menee yksityiselle perhepäivähoitajalle niin yksityisen hoidon tukeen saa kuntalisän.

MS74 :) Tosi hyvä kuulla :) Sitten saat enemmän, kuin vaan sen n. 300€... Mutta saatko sen myös silloin kun palaat töihin?:eek:
 
Takaisin
Top