Ystävät, joilla ei ole lapsia

Sitä minäkin toivon [:)] Ja toisaalta kun tunnen tuon ystäväni kuitenkin jo 15vuoden takaa niin osaa jo tietyt jutut suodattaa [:D] Eniten mua vaan häiritsee se että mulle sanotaan millainen tulen olemaan ja mitä tekemään kun en itsekään sitä vielä voi tietää [>:] let´s hope for the best 
 
Mulle tää vaan on maailman luonnillisin asia kun aina on ollut nuita pieniä ympärillä <3
 
Se on kyllä todellakin yllättänyt, miten eri lailla ystävät ja tuttavat ottavat tiedon vastaan! Jotkut sellaiset ei kovin läheiset kaverit, enemmänkin tutut, on saaneet käsittämättömät hepulit onnesta (jopa yksi miestuttava purskahti itkemään?!) ja sitten taas osa läheisemmistä ystävistä on reagoinu odottamattoman viileesti tai muuten vaan kummallisesti...

yhen minun parhaan ystävän kanssa ensimmäinen keskustelu joka käytiin tämän uutisen jälkeen koski sitä, että minun piti lohdutella sitä että se on ihan ok että hän ei osaa iloita meidän vauvasta vaan pelkää että mitä meidän ystävyydelle sitten tapahtuu ja voinko minä enää olla hänen ystävänsä kun oonkin äiti ja puhunko minä vaan loppuelämäni kakkavaipoista eikä mikään palaa enää entiselleen. Ja mikä parasta, suurin huoli koski sitä, että olettaako kaikki nyt että heidänkin pitäisi tehdä nyt lapsi koska mekin tehdään ja he eivät kyllä vielä ole valmiita siihen. Tyynnyttelin ystävää silloin että etköhän nyt murehdi vähän liikoja ja ajattele asiaa vähän liian monimutkaisesti ja että ei tässä nyt olla miksikään omituisiksi ihmisiksi muuttumassa, vanhemmiksi vaan. Että eiköhän se yhteinen aika enemmän riipu teistä lapsettomista, että minkä verran jaksatte sitä vauvaelämää katsella ja sen ehdoilla mennä. Jälkeenpäin minua alkoi hieman kyllä myös ärsyttää ystäväni käytös (vaikka ei kai hän ajatuksilleen mitään voi) siinä mielessä, että hän oli ajatellut koko asian vaan omalta kannaltaan, miten tämä vauva hänen elämäänsä muuttaa, eikä osannut ajatella että miten hieno asia se on mulle ja mun miehelle.

Me ollaan kans ensimmäisiä kaveripiirissä, ketkä saa vauvan, joten ei ole hirveästi ollut sellaista tukiverkostoa kummallakaan tässä lähellä. Onneksi yks miespuoleinen pitkän ajan ystävä odottaa nyt vauvaa vaimonsa kanssa ja asuu suht lähellä meitä. Lisäksi mulla on toinen ihana naispuoleinen ystävä, joka asuu aivan toisella puolella Suomea mutta on ihan täysillä mukana tässä odotuksessa, pitää paljon yhteyttä, kyselee vointia jatkuvasti ja on muutenkin ollut aivan korvaamaton. Hänellä itselläänkin on kova vauvakuume ja hän tunnusti heti, että on kyllä rehellisesti myös kateellinen meille mutta osaa siitä huolimatta olla onnellinen meidän puolesta.
 
Tiiaa, tuli tuosta mieleen kun sillon ala-asteella luokan kerma järkkäili keskenään luokkabileitä. Eipä kutsuja esitelty minun suuntaan, tosin aina joku edellisenä päivänä tuli multa kysyyn oonko tulossa. Ja olin olevinaan hämmästyny, vaiks olinkin bileistä kuullu. Mut ne bileet loppu mun osalta sit siihen, kun selän takana puhuivat kuinka mää en tuu sinne kuin syömään. Tiijä sit mitä sielä ois pitäny tehä (9-11 v), kun pöydät notku limuu ja sipsei.

Yläasteella kuulin, että yks "paha" tyttö (tunnettiin ensimmäiseltä luokalta lähtien ja moikkailtiin aina) oli tullu raskaaksi ja siitähän lähti kaikenlaiset huhut liikkeelle. Että se oli vahinko / tarkoitus saada rahaa yms. Mä en sitä tyttöö sit enää nähny, muuta kuin kävelemäs vaunujen ja äitinsä kans. Teki toisen lapsen heti perään. Mut oon miettiny sitä paljon. Kun mä en ymmärtäny sitä raskautta, halua tulla äidiksi 16-vuotiaana ja yleensäkään seksiä/poikia sen ikäisenä. Olisinko sit enää osannu jutella sen kanssa...Lapsen teko kun kuului mun mielestä aikuisuuteen, enkä itse ollut ku keskenkasvunen, hukas oman elämäni, toiveitteni, kehoni kanssa. Mä en itse siitä tytöstä halunnu päästä eroon, mut hän erkaantui itse. Ehkä syy oli just se, että mä olin vielä jossain muussa elämänvaiheessa. Että kyl mä oikeestaan ymmärrän sen, et (hyvätkin) ystävyydet katkee raskauden myötä. Ei sitä kummankaan tarvi silleen haluta, mut ne vaan katkee kun elämänkuviot ja kiinnostukset muuttuu.
 
Itse puhun vauvajuttuja vasta sitte, jos joku kysyy tai alkaa puhumaan asiasta. Enpä muutenkaan ole koskaan ollut kovin avoin tyyppi ja tiedän kokemuksesta, ettei aina välttämättä jaksa kuunnella juttuja samaan asiaan liittyen. Varsinkin, jos itsellä ei ole ollenkaan intressejä asiaan.. Koulukaverit ovat enemmistöltään lapsettomia ja minusta on mukava jutella heidän kanssaan muista asioista. Vauvajuttuja voin jutella muiden kanssa..

Kyllähän sitä jonkun verran on erkaantunut bileseurasta, mutta sekin on osittain minun itseaiheutettua koska haluan enemmän olla nyt kotona mieheni seurassa.. Ennen olin aina valmis istumaan iltaa jossain, mutta jotenkin siitä on nyt kasvanut ohi. Baarijuttuja on kyllä edelleen hauska kuunnella:D ja oikeastaan huvittaa, kun jotkut varoo kertomasta niitä... Harmittaa kyllä, etten ole päässyt tanssimaan pitkiin aikoihin...jammailen kyllä kotona mutta niin helposti alkaa supistelemaan että on pakko ottaa rauhallisesti..pahus..

Eihän se elämä lopu siihen kun muksu tulee, mutta vaikea sitä on ehkä joidenkin ymmärtää. Luulen, että heillä ehkä onkin oma napa päällimmäisenä mielessä eivätkä ymmärrä mitä kaikkea hyvää muksu tuo tullessaan. Mutta luulen, että ikä vaikuttaa paljon siihen miten asioista ajattelee..muksu mahassa antaa paljo ajateltavaa ja pohdittavaa, kun tietää olevansa vastuussa toisesta ihmisestä ja hänen tulevasta elämästä..
 
Takaisin
Top