ystävän lapset ja kalja!

mamatti

Vasta-alkaja
heippa 
haluaisin teidän mielipiteenne ongelmaani kun minulla on ystävä jolla on 3 lasta.. hän juo lasten aikana joka viikonloppu. hänelle on ihan normaalia että lapset on mukana kun äiti ryyppää. ei kyllä jätä lapsia yksin milloinkaan että lähtisi baariin.mutta yrittää laittaa hoitoon joka paikkaan ja jos ei saa lastenlikkaa niin juo kotona..ja nyt hän meni nuorimman lapsen isän kanssa naimisiin ja tämä mies juo joka päivä.. tai ainakin silloin kun olen siellä ollut niin aina on olut kädessä ...hän huutaa lapsille jatkuvasti ja on kuulema lasten velvollisuus( 6,9,10) pitää koti kunnossa eli siivota ja tiskata.olen miettinyt että pitäisikö ilmottaa lastensuojeluun vai ei?
 
Aika ikävältä kuulostaa tuo tilanne :( Lastensuojeluviranomaisilta voi kyllä mun käsittääkseni kysyä asiaa nimettömänä, jolloin he osaavat sanoa miten tuossa asiassa pitäisi menetellä. Itse ainakin olen joutunut muutaman kerran työssäni soittamaan tuohon neuvontapuhelimeen.
 
Mulla kans on parikin ystävää jotka juo kans lastensa nähden joka v.loppu ja sit ovat vinkumassa lapsenlikkaa jatkuvasti ja toinen pariskunta laittaa isommat muksut aina lapsenvahiksi vajaa vuoden ikäiselle vauvalle,että vanhemmat pääsee ryyppään kumpanakin päivänä jos ei satu mummu tms ottaan hoitoonsa poikaa.. Miettiny oon kans,et pitäiskö ilmoitella johki niistä.. Mun mielestä lasten ei tarvi olla todistamassa juopottelua! Muutama olut silloin tällöin saunan yhteydessä käy. Soita ja kysyhä nimettönänä. 
 
Itse alkoholisti perheessä kasvaneena näen tämän tilanteen erittäin tuttuna. Tosin meillä ei koskaan saatu lapsenvahtia, joten "lapsenvahtina" toimi vuotta vanhempi lapsi (olin tällöin 6). Todistimme siskoni kanssa ei pelkästään kännäämistä, mutta myös erittäin rajua perheväkivaltaa, jossa äitillä oli hengenlähtö monesti erittäin lähellä.

Ryyppäämistä todistin harvasen päivä, varsinkin silloin kun äitini erosi miehestään, ja jäi yksinhuoltajaksi. Silloin päivät meni äidilläni kuppiloissa, joista minä sitten tunnollisena 10-vuotiaana hain häntä kotiin suoraan koulusta, ja usein jouduin käsikynkästä raahaamaan, kun ei itse pysynyt tolpillaan kunnolla.

En silti olisi ikinä halunnut pois. En ikinä. Äiti jopa välillä "uhkaili" että ilmoittaa itse itsensä lastensuojeluun, että tulevat hakemaan minut ja siskon pois, se oli minulle kauhukuva. Lapset, jotka ovat tottuneet vanhempien juopotteluun, eivät aina itse koe kärsivänsä, he rakastavat vanhempiaan sellasina kuin he ovat ja tahtovat olla heidän luona.

Tahdoin vain tuoda tämän näkökulman tähän asiaan. Lasten ottaminen pois alkoholisti vanhemmilta ei aina ole lasten kannalta paras. Jos lapsiin kohdistuu väkivaltaa, tai laiminlyöntiä (esim. ei saa ruokaa), niin silloin ehkä kannattaa harkita.
Mutta tosiaan, jokainen tapaus on erillainen, itse tunnen monia jo nyt aikuisia alkkisten lapsia, joillain menee hyvin, joillain sitten vähän huonommin. Itse kuulun niihin, joita onnisti ja sai oman elämänsä raiteilleen :)
 
Tuo on kyllä totta ettei aina ole lapsen hyväksi..Mut joskus kyllä on paras kasvaa erillään ja kyllä lasten  vanhempien kuuluu elää ja olla niin,että lapsilla hyvä ja turvallinen koti jossa kasvaa. Ite olen kans elänyt sellaisessa perheessä jossa on alkoholisti isä ja jossa insestin vivahteita. Kyllä ite olin ainakin lähössä monta kertaa perhekotiin aikoinaan,mutta äitini vuoksi jäin,ku hän ei olis sitä kestäny,mutta kyllä se on vaikuttanut elämääni paljon..Ennen olin kiltti ja hiljanen ja alistuva naapurintyttö,mutta enää en ole mitään näistä. Mutta elämä on kasvattanu paljon ja antanu eri näkemyksiä elämään ja miten omia lapsiaan haluaa kasvattaa. Mitä ei lapsilleen halua tapahtuvat yms. Kyllä tuollaiset vanhemmat pitäis saaha mahollisuus muuttua...Saaha herätys elämään ettei voi lapsia kasvattaa iha mite haluaa yms.Mut jos muutosta ei tuu,nii sit ehkä pitää jo miettiä oisko parempi lasten kasvaa vaikka jonku muun sukulaisen luona tms. Ite en ota  lapsia edes syliin jos on juonu pariki olutta.Enkä ikinä ole hyväksynyt kenenkää ottavan lapsiani syliin jos on pariki juonu.
 
Ilmoitusta kehiin!
Suomalaisilla on paha tapa jäädä tuumimaan ja seurailemaan tilanteita..
Nimettömänä ilmoitus tai kysely asiasta, eipä tarvi sitten myöhemmin pähkäillä - mahdollisesti jopa katua, kun ei tullut toimittua ajoissa!

Ja minä olen sitä mieltä, että vaikka lapsi kuinka rakastaisi vanhempiaan, niin on parempi olla muualla kuin porukassa, jossa ollaan kännissä. Ja kun totuus on se, että vanhemmat rakastavat alkoholia enemmän kuin lastansa. Onko se reilua kenellekkään?
Alkoholismi on sairaus. Kenenkään ei tarvitse elää sellaisen kanssa. Jos hoitoa haetaan ja vanhempi paranee, niin mikäs siinä.. lapset voivat palata heidän luokseen.
Mutta itse olen oppinut, että jotkut ihmiset eivät muutu herätyksistä huolimatta.
He tykkäävät ryypätä. Ja heistä se on oikea tapa olla ja juhlia iloa tai surra surua jne.

Itse olen myös alkoholistiperheessä kasvanut.

Itse en käytä alkoholia juuri ollenkaan, ehkä 2 kk:n välein pienen määrän, jos silloinkaan...
Minä viihdyn parhaiten selvänä ja haluan opettaa lapsillenikin, että selvänäkin elämä on hyvää ilman "kerran kuukaudessa nollauksia", "viikonloppu nollauksia" tai "joka päivä nollauksia", ettei tarvi vetää siis mitään nollauksia, vaikkakin suomalaiset juhlat (esim. juhannus ja muut turhakkeet) kannustavat meitä ottamaan hyvin tekosyyn turvin! Ja aion myös opettaa lapsilleni, että jos ottaa, niin ei tarvitse juoda humalahakuisesti (tietenkään en voi tietää millaisia lapsistani tulee ja toimiiko neuvoni..). 
 
Eihän ilmoituksen teko tarkoita välitöntä huostaanottoa vaan sitä, että perhe saa apua :) 
 
Ilmoitus ei tarkoita heti huostaanottoa, vaan että perheeseen otetaan mahdollisesti yhteyttä ja tilannetta seurataan. Olen myös käsittänyt, että mikäli huostaanotto on välttämätön, katsotaan onko lasten lähipiirissä tuttua perhettä, jossa voisivat asua.

Olen useiden kanssa samaa mieltä siitä, että vaikka lapsi kuinka rakastaisi vanhempaansa, ei hänen tule olla vanhempansa huolehtija. Ei missään nimessä. On kaikkien aikuisten vastuulla pitää huolta lapsista, joiden kotiolot huolestuttavat. Ei lapselle voi jättää vastuuta siitä tahtooko olla juoppoperheessä vai muualla. Perhe tarvitsee apua ja kun ajoissa tilanteeseen puututaan, on todennäköisempää saada perhe taas onnellisesti elämään yhdessä :)
 
Takaisin
Top