Ystävämme KELA

Sofi

Näppärä viestien naputtelija
Kävin tuolla huhtikuisten puolella lukemassa kela-asioista, ja olen hieman ymmälläni. Kysymyksiä:

1) Olen opintovapaalla ja saan aikuisopintorahaa nyt alkuvuoden, josta menee automaattinen 20% veroa. Millä perusteella tämän vuoden veroprosentti määräytyy? Kannattaako mun hakea muutosverokortti nyt heti - ja millä summilla, kun siihenhän tarvitsisi äitiysrahapäätöksen, johon taas tarvitaan verokortti. Vai haenko muutosverokortin vasta kun olen saanut kelan päätöksen? WTF?

2) Mites kauan me nyt sitten ollaan "äitiyslomalla" eli jos käytän sen ekan vain äidille tarkoitetun osion ja vanhenpainvapaan. Tuleeko siitä se 9kk (eli johonkin alkuvuoteen 2012)? Mites sitten suuri osa äideistä on pois vuoden, millä vapaalla se täytetään, joko on sitten hoitovapaata? Vai onko siinä sitten jotain kesälomia tms...

3) Onko jollain tietoa saako äitiysrahakaudella opiskella? Olen ajatellut olla läsnäolevana kevään 2012 koulussa, mutta jos saan vielä äitiysrahaa, saanko tehdä opintosuorituksia sillä aikaa? Opintovapaa jatkuu 2012 toukokuuhun saakka, joten periaatteessa mun kannattaisi palata heti vuoden alusta kun se aikuisopintoraha on korkeampi kuin äitiysraha...

Kaikki vastauksethan saanen soittamalla eri instansseihin, mutta nyt on lauantai ja haluan tietää NYT. :) Ei maar, "joskus" kokemus on parempi kuin paperinkuiva ohjeistus.

t. nimim. Ulalla
 
Hei! Vero asioissa soita suoraan verotoimistoon (niin minä tein ja asiat hoidossa). Saa opiskella jos haluaa, mutta jos saa opintorahaa/tukea äitiyspäiväraha menee minimiin eli se 22.04e/pv.
 
Mä en saa kelan opintorahaa vaan koulutusrahaston aikuisopintorahaa. Täytyy varmaan soittaa sinne koulutusrahastoonkin että mitä ne äitiysasioista sanoo... Tuskin kahta tukea nyt päällekkäinkään voi saada. Vai voiko?! :D No ei kai.
Jep, täytyy soitella virastoon jos toiseenkin. Vihaan vaan noitten puljujen byrokratiaa. Ja sitä että ne sanoo että "tämän voi tehdä netissä". No niin vois jos tajuais jotain asioista, tai jos olis joku perus ansioverotusjuttu.
 
Kohtaan 2) Netistä löytyy =), eli kelan laskuri on tässä näppärä:
http://asiointi.kela.fi/vrlaskenta_app/VRLaskentaApplication
Eli sun kohdalla oli laskettu aika 19.5. Näin ollen:
Äitiysrahakausi 12.04.2011 - 16.08.2011
Vanhempainrahakausi 17.08.2011 - 21.02.2012

Ja monilla tosiaan on lomia, jotka pitää. Siksi on töistä poissa vuoden. Jos äitiysloma alkaa keväällä/alkukesällä, niin pitämättä jää tämän vuoden kesälomat (4vk), ensi talven talviloma (1vk) sekä seuraavan kesän kesälomat (4vk), eli yhteensä 9 vk.

Itse olen suunnitellut että äitiysloman + vanhempainvapaan jälkeen pitäisin pitämättömät lomat (n. 8 vk) ja sen jälkeen jäisin hoitovapaalle. Eli palaisin töihin elo-syyskuussa 2012.
 
Just katselin Kelan sivuilta, että oli tullut päätös äitiys-&vanhempainrahasta. Kuten ajattelinkin, oli tulot määräytyneet edellisen äitiys-&vanhempainrahan määräytymisperusteena olleen palkan mukaan. Mutta se mikä hämmensi, oli että saan vähemmän kuin viimeksi, n. 9 e/kk vähemmän, mutta silti. Tuohan muuttuu jotenkin palkkaindeksin mukaan tms. Eli onko yleinen palkkataso huonontunut parissa vuodessa? Aika omituista.

Mitä verotukseen tulee, niin teen varmaan kuten aiemminkin: Annan mennä palkkatuloista nyt alkuvuodesta normiverot (menee todennäköisesti vähän liikaa) ja sitten loppuvuodesta lasken verolaskurilla paljonko on ollut tuloja&mennyt veroja ja muutan loppuvuodeksi veroprosentin 'oikeaksi'. Saapahan loppuvuodesta sitten vähän enemmän käteen.
 
Mä kävin eilen jättämässä paperit kelaan, kun saan siitä päätöksen haen sen muutoskortin verotstosta. Se tieto menee kai kelaan sitten automaattisesti, että osaavat ottaa oikean prosentin sitten keväämmällä.
Yritin kysyä koska äitiyspakkauksen tulemisesta jotain käryä, mitkä on äitiyspäivärahahakemuksen käsittelyajat koska ilmeisesti pakkaus lähtee vasta kun päätös on tullut - vastaus oli että "se tulee sitten lähempänä laskettua aikaa, en osaa sanoa kun se tulee suoraan sieltä toimittajalta". En oikein ymmärtänyt. Ei kai sitä nyt pantata jossain varastossa? On se nyt kumma ettei etuuden myöntävässä paikassa osata sanoa koska etuuden saa! Ehkä kysyin huonosti... No se tulee kun tulee. KaiKo etkö säkin ollut täältä Turkun suunnalta, miten kauan sulla oli käsittelyaika? Muillahan on tuolla pakkauskeskustelussa näkynyt olevan parista viikosta kuukauteen tuo odotusaika papereiden jättämisestä laatikon saamiseen. 
Varsinaiset palkat ei sentään ole huonontuneet kai, mutta indeksit nyt ei ihan seuraa mikä se oikea termi nyt on todelliselle käytettävissä olevalle rahalle... On mulla kaupallinen koulutus. :D Indeksit tulee aina vähän jäljessä. Mut lasku silti outo. Siis bruttona saat vähemmän? Otapa noista selvää...
 

Mulla tuli jopa viikossa päätös! Huvikseen kävin sivuilla kurkkimassa, en edes osannut odottaa noin nopeaa käsittelyaikaa. Ja kerrankin voin sanoa olevani tyytyväinen ko. laitoksen päätöksiin:). Tosin tietty Turussa tosiaan saattaa olla jotain ihan muuta nuo käsittelyajat, joten tästä tiedosta ei varmaan varsinaisesti hyötyä ole...

Äitiysavustuksen kohdalla lukee vaan että "pakkaus tilataan", joten saa nähdä milloin se sitten tulee. 

 
Sofi: Juu, Turun seudulta oon, mutten ihan Turusta. Mä laitoin hakemuksen meidän palkkahallintoon pari viikkoa sitten, en tiedä koska ovat laittaneet sieltä edelleen Kelaan. Tarkoitus oli Kelan sivuilta katsoa, että ovatko saaneet paperia, mut siellä olikin jo päätös. Eli aika nopeeta toimintaa. Mä otin äitiysavustuksen rahana, päätös tehty 01.02. ja näköjään maksetaan tilille 10.02.

Ja juu, sain Kela-Kertulta (Kela -> lapsiperheet -> kysy Kela-Kertulta) vastauksen, että ihan oikein mun päiväraha on laskettu. Että mun kuuluukin saada vähemmän kuin viimeksi. Tosin ensin "Kerttukin" vastasi päin honkia ja jouduin itse korjaamaan hänen vastaustaan. Tosi typerää kyllä. Niin, ja tosiaan bruttotuloista koko ajan kysymys.
 
Sofi,
täällä ainakin toimivat siiten, että vaikka (sovitusti, omasta tahdostani) äitiyspäivärahapäätös tulee vasta myöhemmin, niin päätöksen äitiyspakkauksesta pystyivät silti tekemään jo nyt. Noh, tietenkin tuo vaati taas yhden puhelun Kelaan ;), että voisitteko laittaa pakettia eteenpäin, mutta että onnistui. Sivuilla näkyy, että minä päivänä paketti sitten laitettu tilaukseen (Kelan toimesta), ja siitä max 2 viikkoa, niin loota on postissa.
Summa summarum, pakkauksen saapuminen ei pitäisi olla kytköksissä äitiyspäivärahapäätökseen. Näin siis meillä. :) 
 
Takaisin
Top