Ystävä sai lapsen – miten auttaa?

Hanna

Näppärä viestien naputtelija
Millainen on parasta mahdollista apua hiljakkoin lapsen saaneelle ystävälle?

Mistä olette/olisitte itse ilahtuneet tai mitä olette tehneet auttaaksenne vauvan vanhempia?

Itse muistan lämmöllä niitä ystäviä, jotka tulivat käymään ja tarttuivat toimeen: pyyhkivät pöydän, viikkasivat pyykit tai tyhjensivät tiskikoneen. Lähtivät vaunulenkeille seuraksi ja ihan pokkana työnsivät rattaita koko lenkin, että itse sai viuhtoa kävelysauvoilla ja avata jumiutuneita hartioita.

Jos jotain olisin toivonut vielä lisää, niin olisipa ollut ihanaa, jos joku ystävä olisi ilmoittanut että "tulen kylään ja tuon tullessani noutoruokaa meille sieltä-ja-sieltä". Ainakin mulla oli aina nälkä, mutta ruuan laittaminen väsytti :D
 
Kysyisin tuonko ruokaa/mitä ruokaa tuon, syötäiskö yhdessä.

Jos multa joku ois lenkillä yrittänyt ottaa vaunut työntääkseen, kun esikoinen oli syntynyt, olisin purrut käteen! :eek: anna mun nyt ite lykkiä, tätähän mä oon oottanut!!!!!

Kunhan ei tuputa apua ja neuvoja. Aloittelijan pitää antaa kokeilla omia siipiään ja kasvaa äitinä haluamallaan tavalla.
Kysyä voi voiko auttaa ja sanoa, että jos tulee kysyttävää niin soita ja vaikka keskellä yötä. :)
Ja tarjota vauvanhoitoapua, jos äiti kokee olevansa väsynyt ja haluaa nukkua päiväunet, muttei osaa nukkua vauva kainalossa.
 
Itse ilahtuisin kovasti jos joku ottaisi ja tulisi esim. ulkoilemaan isompien lasten kanssa, että minä voisin levätä vauvan kanssa. Valmis ruoka ilahduttaisi myös suuresti. Ja ihan vaan aikuisseura.

Meidän kummityttö syntyi muutama kuukausi sitten. Kun vauva oli ihan pieni, niin kävin paristi kaupassa perheelle ja autoin äitiä kotitöissä ja tein ruokaa, olin ihan vaan henkisenä tukena ja kuuntelin.
 
En ole kenenkään kanssa niin läheisissä väleissä että olisin rohjennut auttaa missään (tai edes viitsinyt apuani tarjota). Enkä usko näiden samojen hyvänpäiväntuttujen myöskään auttavan kun oma kersani syntyy.
 
Olisin ilahtunut juurikin tuosta soitosta "tulen käymään ja tuon ruokaa tullessani". Muutamat kaverit tulivatkin tuomisineen mutta eivät ilmoittaneet tuomisista etukäteen joten jouduin kokkaamaan (turhaan) :)
 
Toisen läsnäolo ja juttuseura oli tervetullutta. Ja käytännön apu vaikka juuri niiden tiskien kanssa. Ruoka, herkut. :Heartred Monesti kyläilijät tarjoutuivat pitelemään vauvaa, mutta kun minä kyllä itse mielelläni pitelin häntä - olisin toivonut apua kaikessa muussa. :grin

Kävin maanantaina katsomassa ystävän pariviikkoista vauvaa. Ostin matkalta meille lounassalaatit ja ilmoitin asiasta ystävälleni, jottei hän vain alkaisi miettiä mitään lounasasioita. Siivosin pöydän syötyämme, täytin tiskikoneen, olin ekstratarkkana että kaikki kuopukseni levittelemät lelut tuli siivottua paikoilleen ennen lähtöämme jne. Ja olin kuuntelevana korvana imetyshuolissa ja muissa murheissa. Tiedän, että ne ensimmäiset viikot eivät välttämättä ole pelkästään ihania, vaan voivat olla myös tosi rankkoja ja huolentäyteisiä, ahdistaviakin, joten halusin tehdä selväksi, että negatiivisistakin tunteista saa puhua.
 
Ainakin minua ilahdutti, jos joku sanoi tulevansa kylään ruuan kanssa. :) Tai kun kaverit kysyi että mennäänkö yhdessä kahville niin sai vähän tuulettua ja jutella aikuisten juttuja, parhaassa tapauksessa vauva nukkui osan ajasta rattaissa. Se oli myös kiva juttu, kun kyläilijä viihdytti vauvaa sillä välin, kun itse syön. Sai vaihteeksi syödä ilman että on enemmän tai vähemmän kiinni vauvassa.
 
Riippuu tilanteesta. Jos äiti on yksin lapsensa kanssa, niin varmasti kaikki käytännön apu on tervetullutta roskiksen viemisestä ruoanlaittoon. Jos mies on kotona viettämässä isyysvapaata, niin en kyllä rupea häntä passaamaan. :grin
Meillä mies teki kyllä ruokaa, mutta hänen ollessaan töissä oli ystävien seura enemmän kuin tervetullutta.
 
Meillä ei ystävien kesken ole ollut mahdollista käytännössä auttaa esim kotitöissä,mut jos on vauvaa menty katsomaan, mukana on kaikki tarjottavat ja yleensä sit perheen isä on hoitanut keittiöhommat. Samoin meillä kun on vauvankatsojia käynyt, olen laittanut miehen passaamaan vieraat. Tuomisina olen itse saanut aina suklaata yhdeltä jos toiseltakin ystävältä sekä vauva ym lehtiä mistä tietävät että tykkään. :D vauvat ovat saaneet vaatetta. itse vienyt samoja juttuja, mutta nyt oman kokemuksen kautta aion seuraavalle viedä vaippoja ja muuta mitä kuluu koko ajan vauvan kanssa. Itsekin sanoin yhdelle ystävälle kun kyseli mitä tarvii että vaippoja ei ole koskaan liikaa. Myös hoidamme toistemme vauvoja (ja isompia lapsia) jos vasta synnyttänyt äiti haluaa syödä/käydä suihkussa tms rauhassa. Kuunteleva korva on hyvä olla olemassa, synnytyksen kun jokainen haluaa jakaa, samoin muut vauvan alkutaipaleen asiat :)
 
Omasta kokemuksesta ei sitä apua tarvitse silloin kun se vauva on ihan pieni. Se kuitenkin (toivottavasti!) nukkuu suurimman osan ajasta, on sitterissä tai vaunuissa eikä kisko kattiloita kaapista alas tai kiipeile keittiön tuoleille.

Mutta sitten siinä 10kk - vuosi, niin alkaa olla sellainen fiilis että olis tosi kiva jos joku kaveri tulis ja sanois että mä vien muksun tunniksi leikkipuistoon tai ihan vaan pois kotoa että vois rauhassa tehdä juttuja tai olla tekemättä yhtään mitään / ottaa päikkärit. Taapero joka roikkuu puntussa, tyhjentää keittiön laatikot tai rääkkää kissaa on sellainen tekijä, että kotitöihin kulutettu aika triplaantuu keskeytysten ym. takia.
 
Omasta kokemuksesta ei sitä apua tarvitse silloin kun se vauva on ihan pieni. Se kuitenkin (toivottavasti!) nukkuu suurimman osan ajasta, on sitterissä tai vaunuissa eikä kisko kattiloita kaapista alas tai kiipeile keittiön tuoleille.

Mutta sitten siinä 10kk - vuosi, niin alkaa olla sellainen fiilis että olis tosi kiva jos joku kaveri tulis ja sanois että mä vien muksun tunniksi leikkipuistoon tai ihan vaan pois kotoa että vois rauhassa tehdä juttuja tai olla tekemättä yhtään mitään / ottaa päikkärit. Taapero joka roikkuu puntussa, tyhjentää keittiön laatikot tai rääkkää kissaa on sellainen tekijä, että kotitöihin kulutettu aika triplaantuu keskeytysten ym. takia.

Olisi IHANAA jos joku tulisi ja veisi taaperoa ulos! :smiley-ashamed004
 
Takaisin
Top