Yrttiteet, inkivääri, siemenet yms

Kräuterblutsaft

Piirimestaruustason postaaja
Tammikuun äidit 2019
Onko täällä muita, joita hämmentää raskausajan yrttiteekielto?
Käsittääkseni se johtuu siitä, että eri yrteistä ei ole tarkkaa tutkimustietoa, joten varmuuden vuoksi on kielletty kaikki. Mistä löytyisi luotettavaa tietoa eri yrttien vaikutuksista, ja siitä, mitkä yrtit olisivat turvallisia?

Ainakin itse joisin mielelläni iltaisin yrttiteetä rentoutuakseni (esim rooibos, kamomilla, minttu) ja onhan niillä hyviä terveysvaikutuksiakin. Yrteistä raskauden aikana tuntuu löytyvän netin kautta vähän ristiriitaista tietoa (esim kamomillaa ja minttua jotkut suosittelevat, toiset ei), ja ainoa, mikä näyttäisi olevan täysin ok, olisi tuo rooibos. Vaikuttaisi kuitenkin, että monessa muussa maassa ei tuollaista totaalikieltoa ole.

Samoin inkiväärikielto mietityttää. Eviran sivuilta löytyvän tiedon perusteella inkiväärikin on vältettävien listalla varmuuden vuoksi, ja olisi kiva saada tietoa, millaiset määrät inkivääriä ovat oikeasti haitallisia, tai onko esim yksi teekuppi päivässä/silloin tällöin ok. Esimerkiksi amerikkalaisilla sivuilla inkivääriä taas suorastaan suositellaan monien hyvien terveysvaikutusten vuoksi.
Eviran sivulta: "Osa inkiväärin kemiallisista aineosista saattaa olla haitallisia sikiön kehitykselle; joidenkin kemiallisten ainesosien on todettu aiheuttavan mm. solukuolemaa. Arviointi antaa viitteitä siitä, että inkiväärivalmisteiden käyttöä samoin kuin inkivääriteen runsasta tai pitkäaikaista käyttöä olisi raskauden aikana syytä välttää. Evira pitää varovaisuusperiaatteen mukaisesti tarkoituksenmukaisena, että odottavia äitejä varoitetaan inkiväärivalmisteiden käytöstä erillisellä pakkausmerkinnällä."

Tänään asiaa tutkiessani löysin vielä uuden, terveelliseksi luulemani asian, joita ei suositella: siemenet. Edellisessä raskaudessa pellavansiemenet oli kielletty, mutta nyt ovat jo kaikki öljykasvien siemenet pannassa: pellavan-, pinjan-, chian-, hampun-, seesamin-, kurpitsan-, unikon ja auringonkukansiemenet, koska "Öljykasveilla on luontainen ominaisuus kerätä siemeniinsä maaperän raskasmetalleja, erityisesti nikkeliä ja kadmiumia."
Omassa kasvisruokavaliossani siemenet ja pähkinät ovat olleet tärkeä osa, ja jotenkin vaikea uskoa, että nämä kannattaisi kokonaan jättää pois. Eli missä kohtaa haitat ylittävät hyödyt?

Mitenkähän tässä kieltoviidakossa selviäisi järkevällä otteella ja ilman stressiä? Kahvi ja alkoholi kielletty, mutta kohta kaikki terveellinenkin kielletään...

Mahtavaa, jos jollakin olisi parempaa tietoa! En usko olevani ainoa, joka näitä ihmettelee.
 
Kyllä on!!! Vaikka itse en enää raskaanakaan ole mutta aikaisemmissa raskauksissa ihmettelin miten joka ikinen kerta rajoitukset muuttuu:eek:
Hirveä määrä on näitä ihan vaan varuiks rajoitteita, kuten nää yrttiteet...
Mä muutaman kerran "sorruin" juomaan rooibos teetä koska se on mun lemppari tee ja koska oli PAKKO saada. Camomilla ja piparminttu teetä join myös iltaisin 1kupin just rauhoittukseni iltaan, neuvolan mielestä se oli ok. Muuten join valkeaa/vihreää teetä...
Kahvia join myöskin 2 kupillista, pieni rajoituksen ylitys tuli siinäkin mutta muuten en kofeiinia käyttänyt!
Tuoretta inkivääriä käytin ruuassa ja teessä (varsinkin flunssan aikaan), neuvolassa siitä sanottiin että rajoitukset koskee lähinnä luontaistuotekaupoissa myytäviä inkivääri (pilleri) valmisteita koska niiden inkivääri määrät saattaa olla moninkertaiset siihen jos inkivääriä käyttää esim ruuan valmistuksessa tai teen maustamiseen joten käytin huoletta:)
Siemenistä aikanaan oli kielto koskien pellavansiemeniä ja varuiks chian siemeniä, mutta leivässä kuitenkin ok :p
Auringonkukan,seesamin ja pinjan siemeniä käytin siis niitäkin esim salaatin päällä jotain 1rkl muutaman kerran viikossa...
Oikeastaan ainut mistä olin super tarkka oli toi alkoholi, sitä ei tod saa käyttää yhtään! Valion tuorejuustoja söin silloin tällöin, graavilohta söin kerran jouluna, kananmunat ja pihvit kypsensin täysin ja elin muutenkin terveellisesti! Liikuin ja söin paljon kasviksia ja hedelmiä. Namuja,limuja en juurikaan eikä oikein maistanutkaan :D
Kyllä noi raskausajan ruoka rajoitteet tunnustaa menevän välillä hiukan yli, maalaisjärjellä vaan eteen päin! Kohtuudella ja nautiskellen :)
Ja ennekun joku alkaa haukkumaan huonoksi äidiksi tms
Niin kyllä rakastan lapsiani enemmän kun mitään muuta tässä maailmassa enkä usko että sikiö menee siemenestä, tee kupposesta tai lakupussista piloille tai että ne vois keskenmenon aiheuttaa KOHTUUDELLA käytettynä :wink
Ennemminkin tupakkaa/alkoo hilpomalla saa pahaa aikaseksi, valitettavasti näitäkin on:sad001
Valitettavasti mulla ei oo mitään tutkimusta tms väittämien tueksi, enkä kyllä usko semmosia olevankaan... sen verta nää rajoitteet tuntuu vaihtelevan maa kohtaisesti että ota näistä nyt sit selkoa o.O
T. 5 ihanan tytön äiti:Heartred
 
Kiitos!! Juuri näin minunkin mielestäni, kohtuudella ja omaa vaistoa/järkeä kuunnellen. Ainoa vaan, että kun raskaaksi tulee (ja varsinkin kun keskenmenoja takana), niin sitä alkaakin olla yllättävästi vaikeampi arvioida, että mikä on järkevää, kun nuo kiellot rupeavat stressaamaan.

Hyvä kuulla, että sulle oli neuvottu noin inkivääristä. Neuvoloiden ohjeet varmaan vaihtelee laidasta laitaan. Muistelen jostakin myös lukeneeni, että kyseessä just isommat määrät kuin yksi teekupillinen. Itsekin just viime viikolla inkivääriteetä flunssaan nautin.
 
Suomessa nämä rajoitukset tuntuu olevan tosi tarkkoja moneen muuhun maahan verrattuna ja paljon kielletään varmuuden vuoksi. Esimerkiksi lakritsistakin neuvotaan ilmeisesti nykyisin että ei saa yhtään syödä, koska suuret määrät voi aiheuttaa jotain. (Huomattavissa jonkinlainen ristiriita...) Mielestäni siis esim lakua ja inkivääriä voi käyttää kohtuudella. Yksi kuppi inkivääritettä tuskin on liikaa. :) Joskus inkivääriä suositeltiin raskauspahoinvointiin. :p Mutta kukin tietenkin omantunnon mukaan. Itsellä raaka liha ja kala oli ehdoton ei, mutta ei se paljoa vaikuttanut kun en muutenkaan tykkää graavista tms.

Joko ne on melkeen kaikki siemenet kieltään. :eek: Kun omaani odotin oli vaan pellava kiellettyä. Eihän sitä voisi syödä enää ollenkaan leipää jos niitä siemenkieltoja orjallisesti noudattaisi.
 
Olen lukenut paljon yrttiteestä saksalaisilta nettisivuilta, koska juon itsekin paljon erilaisia yrttiteelaatuja. Näin tiivistettynä suurin osa yrttiteistä on täkäläisen tiedon mukaan kohtuullisesti käytettynä vaarattomia (esim. minttu, inkivääri, hibiskus), joitakin suorastaan suositellaan raskaana oleville naisille (esim. kamomilla, rooibos) ja vain joitakin kehotetaan välttämään kokonaan (esim. lakritsinjuuri, ginseng). Suurin osa yrteistä on pieninä määrinä harmittomia, ja varoitukset kohdistuvat ennemminkin niistä tehtyihin öljyihin tai luontaistuotteisiin, joissa yrtti on paljon tiivistetymmässä muodossa. Esimerkiksi minttutee on ok, mutta minttuöljyn käyttö ei ole suositeltavaa. Lisäksi suositellaan, että juo vaihdellen eri teelaatuja eli ei vain aina litrakaupalla samaa teetä. Itse juon 1-3 kuppia yrttiteetä päivässä ja vaihtelen laatuja, joten tämä on ihan täkäläisten suositusten mukaista.

Siemeniä en itse lisää ruokaan nyt raskaana ollessa, mutta en kyllä välttele esim. leipää, jossa on siemeniä, koska se rajoittaisi aika paljon. Siemenet ovat kuitenkin noita raskasmetalleja lukuunottamatta terveellistä ravintoa ja niitä on usein nimenomaan täysjyväleivässä. En syö leipää muutenkaan kovin paljon, joten en usko, että sillä on kauheasti vaikutusta.
 
Kiitos tiedosta! Tuo kuulostaa järkevältä.
Ajattelinkin, että Saksassa varmasti paljon tietoa yrteistä, harmi vaan itse en osaa saksaa. Amerikkalaisilta sivuilta löytyy myös paljonkin erilaisia suosituksia yrttien käytöstä raskaana, mutta ne ovat osin ristiriitaisia ja en tiedä muutenkaan sivujen luotettavuudesta.
 
Takaisin
Top