yrityksen lykkääminen matkan takia

Cashew

Silmät suurina ihmettelijä
Hei te joilla on jo kokemusta raskausajasta!
Kertokaapa mielipiteenne tähän asiaan. Meillä on päätetty, että lapsi saa tulla kun on tullakseen, mutta nyt varattiin juuri loppu kesälle ulkomaanmatka, johon kuuluu paljon lentomatkustusta ja siirtymisiä paikasta toiseen. Kannattaisiko suosiolla ottaa ehkäisy vielä käyttöön ennnen matkaa? Vai jaksaako alkuraskaudesta matkustella ihan normaalisti, jos nyt sattuisi tärppäämään ennen matkaa?
 
Kaipa tuokin on yksilöllistä miten jaksaa.. Mullakin esikoisen kanssa pelkästään pahoinvoinnin takia (pää pöntössä 24/7) jo matka sohvalta vessaan oli yhtä tuskaa, mutta tokan kanssa olen sitten voinut suhteellisen hyvin.. Melko yleinen oirehan alkuraskaudessa on väsymys että en sitten tiedä kannattaako sitä reissuun lähteä vaan nukkumaan..? Ja siihen vielä se pahoinvointi niin voi olla että menee loma vähän hukkaan, mutta ite miettisin tossa kohtaa kumpi on tärkeempää: lomailu vai lapsen saanti. Varmaan ite tekisin kuitenkin niin että en ottaisi ehkäsyä enää käyttöön vaan lapsi tulisi jos olisi tullakseen. Onhan se pahoinvointi ja väsymys ja muut vaivat kuitenkin sen arvoista eikä koko elämäänsä voi etukäteen suunnitella niin että jos nyt sattuisikin tärppäämään :)
 
Mulla ei taas alkuraskaudessa ollut mitään oireita joten sen puolesta olisin voinutki lähteä, mut eipä  mulla sillon rahaa ollut matkustella. Mun mielestä sun ei tarvii ottaa ehkäisyä käyttöö, voihan se olla ettei lapsi tulekkaa, mut jos on tullakseen niin mikäs siinä? :)
 
Olen samaa mieltä, ettei kannata jättää yrittämistä väliin reissun takia.'

Kaikilla raskaus on niin erilainen.

Mulla oli ennen testiä hieman pahoinvointia, sitten kun tein testin ja muistin syödä aina 3 h välein, nii ei ollu ku väsymystä :)



 
Itselläni oli parin viikon kaukomatka varattuna ennen raskaaksi tulemista ja matka olisi osunut johonkin rv8:n tienoille. Minäkin ajattelin tuolloin, että eihän me nyt voida lapsen yrittämistä jättää yhden reissun takia... No sitten napsahtikin heti kerrasta ja "pulassa" oltiin. Olen diabeetikko, joten mulle lääkärit suosittelivat matkan peruuttamista. Listeriaa yms. sikiölle haitallisia bakteereita ja viruksia kun esiintyy etenkin kauempana huomattavasti kotimaata enemmän...

Eli varattu matka siis peruttiin ja muutettiin suunnitelmaa. Lähdettiin Euroopan sisällä matkalle reiluksi viikoksi. Oma kokemukseni oli, että reissu meni lähinnä miehen kanssa riidellessä (tai paremminkin hänelle kiukutellessa), hotellissa nukkuessa ja pelkkiä ranskalaisia syödessä. Siis en oikeastaan osannut juuri nauttia koko reissusta, kun henkisesti tuo alkuvaihe oli jotenkin kaikkein vaikein. Mulla ei myöskään ollut mitään varsinaista pahoinvointia, mutta ruokahaluttomuutta kylläkin. Sen vuoksi ei paljon matkalla huvittanut nauttia mistään hyvistä ruuista, joten sekin ilo oli pois. Lisäksi väsymys oli kyllä aika tainnuttavaa tuossa vaiheessa. Ihan kiva reissu meillä oli ja jäipähän hauskoja muistoja, joille voi nyt nauraa. Kokemuksesta viisastuneena kuitenkin jäisin seuraavassa raskaudessa alkuvaiheessa suosiolla kotiin.  

Sen sijaan teimme oikein mukavan reissun joskus rv 26 paikkeilla Kanarialle. Silloin maha oli vielä sopivan pieni ja tuntui, että raskaus oli kaikkein parhaassa vaiheessa. Nautin raskaana olemisesta ja ruokakin maistui jo oikein hyvin emoticon Väsymystähän nyt toki oli koko raskauden ajan, mutta tuossa vaiheessa se ei jotenkin ollut niin ylitsepääsemätöntä. 

Eli, oman kokemuksen perusteella suosittelen yrittämisen tai matkan lykkäämistä, etenkin jos matkakohde on itsellesi ehdottoman tärkeä tai kovin kaukana. Se voi todella tärpätä ihan ekastakin yrityksestä... emoticon Tämä siis vain mun oma kokemukseni ja mielipiteeni. 
 
Suuri kiitos teille vastauksistanne! :) Katsotaan nyt sitten miten meidän reissun käy, kun testi näytti jo positiivista, mutta ei olla matkaa vielä perumassa, vaan mennään raskauden ehdoilla.
 
Me oltiin just muutama viikko sitten Sveitsissä matkalla ja matka meni hyvin alkuraskaudesta huolimatta. Samaa lievää etovaa oloa oli kuin kotosallakin ja väsytti välillä ihan vietävästi, mutta silti matkalla oli mukavaa ja olen sitä mieltä, että kannatti käydä. Se olikin sitten viimeinen matka kahdestaan pitkään pitkään aikaan. Tuolloin matkan aikaan viikot oli 7 + päivät päälle. Olen vielä lähdössä toiselle matkalle äitini kanssa viikolla 12 +. Nyt kannattaa matkustaa, kun vielä jaksaa!

Veljeni vaimo oli muuten Japanissa n. 12 viikon tietämillä ja reissu meni reippaasti, eikä raskaus vaikuttanut muuhun kuin sushin syöntiin ja siihen, että oli hyvä syy laittaa mies kantamaan matkalaukkua!
 
Silveri, kiva kuulla, että reissu voi mennä ihan mukavasti pienestä pahoinvoinnista huolimatta! Mulla on ollut aika voimakastakin pahoinvointia ja etenkin työaamut menee oksennellessa, mutta edelleen ollaan reissuun lähdössä muutaman päivän kuluttua. Ainoa mikä oikeastaan huolestuttaa on pitkä lento, mutta otan oksennuspusseja ja naposteltavaa mukaan, niin eiköhän siitäkin selviä. Uskon, että lomailu voittaa pienestä pahoinvoinnista huolimatta töissä kärvistelyn, vaikka tokihan reissusta olisi saanut enemmän irti sitten kun pahoinvointi helpottaa.
 
Oltiin keski-euroopassa matkalla kun olin noin rv 10. Kummoistakaan pahoinvointia ei ole juuri ollut koko aikana ja tuohon mennessä sekin oli jo loppu. Lähinnä pitkät kävelyt väsyttivät ja tuntui, että helteestä kärsi tavallista enemmän. Jaksoin silti aika hyvin kaiken kaikkiaan. Lähinnä ongelmana oli se, että raskausaikana on ollut melkein koko ajan nälkä ja jos verensokeri pääsee laskemaan, niin väsyttää ja kiukuttaa. Syömään ei välttämättä pääse heti jos on keskellä jotain museota/turistikohdetta ja kohtuuhintaista ravintolaa kannattaa yleensä etsiä vähän syrjemmältä. Niinpä koko ajan mukana oli hedelmiä, myslipatukoita jne. ensiavuksi :) Lisäksi vähän tarkempana saa olla syömisten kanssa kuin kotimaassa mm. listerian vuoksi. Yritin vältellä salaatteja, mutta loppumatkasta tuntui, että oli jo niin kova "puutostauti", että oli pakko saada salaattia. Ota siis mukaan ainakin jotain monivitamiinipillereitä. Ainoastaan yhtenä päivänä oli turistiripuli (muista, ettei Immodiumiakaan saa ottaa), mutta siitäkin selvisin säikähdyksellä.
Mutta joillakin voi olla pahoinvointi paljon rankempaa, joten ei voi sanoa mitään yleispätevää ohjetta matkustamiseen.
 
Takaisin
Top