Yrittäjän/freelancerin äitiysloma

Pystyykö yrittäjä/friikku pitämään normaalisti äitiysloman?

  • Kyllä

    Äänet: 0 0.0%
  • Ei

    Äänet: 8 100.0%

  • Kaikki äänestäjät
    8

kyfi

Vauhtiin päässyt keskustelija
Niin, onko sellaista? Miten olette (yrittäjät/friikut) järkänneet tai järkkäämässä äitiysloman?

Olen jäämässä muutaman päivän päästä äitiyslomalle, ja vaikka KELAn kanssa asiat on periaatteessa selvät, eikä nälkäkuolemankaan pitäisi päästä yllättämään perhettä, mietityttää yrityksen asioiden järjestyminen. En mm. oo yhtään varma tällä hetkellä, että pystyn olemaan "pois markkinoilta" edes puolta vuotta, saati 9kk...

Itse olen siis yksin, eli enemmänkin ammatinharjoittaja, mikä varmasti vaikuttaa tilanteeseen, mutta kiinnostaisi kuulla, miten muut on saaneet asian järjestymään. Siis jos on... :) Vaikuttiko/vaikuttaako se esim. päätökseen lapsenhankinnasta tms? (mietin nimittäin myös sitä, miten ihmeessä tällasessa tilanteessa voisi olla edes kahta kertaa peräkkäin raskaana, ja toisaalta olisiko se mahdollista, mutten vaan ole tajunnut miten yms)

Välillä asia valvottaa öisin (eli esim tänään näin klo 04:24...), välillä uskon vakaasti, että tää kaikki on mahdollista ilman yritystoiminnan, ja sitä myöten ainoan elinkeinoni, rampautumista. Melkonen vuoristorata siis.
 
Me ollaan miehen kanssa molemmat yrittäjiä ja eipä se "normaali"äippäloma oikein onnistu.Töitä teen niin pitkään kun mahdollista,kunnon mukaan ja synnytyksen jälkeen olis tarkotus olla max.kaks kuukautta lomalla.Olen perhepäivähoitaja joten sinällään helpompaa kun kuitenkin teen töitä kotona ja voin valita ryhmän koon ja iät :)
 
Meillä on niin ikään molemmat yrittäjiä, eli sitä palkkatyön suomaa "turvaa" ja jatkumoa - jos nyt sellaisesta voi nykypäivänä enää puhua - ei ole kummallakaan. Mies toki pystyy paremmin jatkamaan yritystoimintaansa raskauden ja äitiysloma-ajan ylikin, mutta itsellä siihen tulee väkisinkin tauko.

Tosin eihän se ole monessakaan maailmankolkassa mitenkään selvää, että vastasynnyttäneellä on mahdollisuutta pitkään poissaoloon. Eli periaatteessa olisi mahdollista jatkaa hommia heti, kun oksitosiinitokkurastaan selviää. Käytännössä mm. lapsen hoitopaikan puuttuessa se lienee kuitenkin tässä yhteiskunnassa ja kulttuurissa aika vaikeaa. Tai niin oletan - siksi toivon kokeneempien mahdollisesti eriäviä mielipiteitä ja tietoa :) (Itselläni ei ole esim. isovanhempia tai muuta perhettä, jotka voisi pyytää apuun.)

Olen sitäkin miettinyt paljon, miten ihmiset tavallisesti hoitavat sen yhtälön, että äitiys-/vanhempainloma on alle vuoden, mutta alle vuoden ikäistä ei (kai) oteta kovin helposti tarhaan.

Toivon, että yrittäjyydestä, ja omassa tapauksessa kotitoimistolta käsin tehdyistä hommista, on aikanaan se etu, että lasta ehkä näkee vähän keskivertoa enemmän ja hoidon järjestämisessä pystytään miehen kanssa molemmat joustamaan. Mutta sitä ennen pitäisi saada tuo äitiysloma-asia/yrityksen uudelleen käynnistäminen toimimaan.

Eli jännittää pystynkö enää pitkähkön poissaolon (esim. se 6kk, jos se nyt on mahdollista) jälkeen käynnistämään vielä tuoreen yritystoimintani uudestaan niin, että samaan aikaan saamme vuokran maksettua. Ensimmäisellä kierroksella se otti puolisen vuotta säästöillä & lainalla, joita ei toki kumpiakaan enää ä-loman jälkeen ole käytettävissä.
 
Heh, vastauksien vähyyden perusteella voisi päätellä, että foorumilla ei joko satu olemaan kauheasti yrittäjiä/friikkuja, tai sitten äitiysloman pitäminen ei oikeastikaan ole heillä ajankohtaista (eli mahdollista) :)

Mietin paraikaa, että tässä voisi olla hyvä aihe lopputyölle, jos vaan onnistun löytämään sopivan katselukulman, joka istuu myös koulun suunnitelmiin. Eli ehkä kyselen asiasta vielä uudestaankin, katsotaan miten käy.

Juuri nyt oma äitiysloma on juuri käynnistynyt, ja toivon, että saan pidettyä sitä edes kesän yli. Katsotaan sitten syksyllä, miten jatko onnistuu, vai jääkö se osaltani tyngäksi.
 
Olen free ja pystyn luultavasti ihan hyvin pitämään äitiysloman. Marraskuun lopulle olen jo jotain töitä sopinut, tarkoitus on mennä silloin osa-aikaisesti töihin samalla kun mies jää ensin osa-aikaisesti ja sitten kokonaan vanhempainvapaalle. Tässä auttaa kyllä mielettömästi se, että miehellä on mahdollisuus ja halua jäädä kotiin siinä vaiheessa kun vauva ei enää ole kiinni tississä... Ja oma työni on sellaista, että 6-10 kk:n poissaolo ei hirveästi haittaa, vaikka välillä vähän stressaankin, että muistaako kukaan mua ensi talvena.

Päiväraha on aika hyvä, kun tuli tässä paiskittua töitä ja maksettua kunnolla YELiä. Sen puolesta melkein kannattaisi vaan puskea lapsia maailmaan sarjassa...
 
Meillä myös minä ja mieheni ollaan yrittäjiä. Olen suunnitellut pitäväni ihan normaalin äitiysloman ja mahdollisuuksien mukaan teen töitä silloin tällöin ammattitaidon säilyttämisen vuoksi, mikäli oma jaksaminen siihen riittää. Raskauteni on vielä alussa – vk 12 meneillään, ja olen palkkaamassa itselleni sijaista äitiysloman ajaksi, kunhan vauvan tulo muuttuu varmemmaksi. YEL-asioita en vielä ole selvittänyt, joten en tiedä yhtään miten kauan rahallisesti pystyn lomailemaan.
 
Dodo, kannattaa tutkia yel-asiat pian. Jos nostat yel-maksun perusteena olevaa tuloarviota nyt, voit pyytää että päivärahat lasketaan äitiyslomaa edeltävien 6 kk:n perusteella. Se yleensä kannattaa. Oman ilmoituksen mukaanhan nuo maksut (ja sen myötä päivärahat) määräytyvät.
 
Kiitos, tarkistankin heti maanantaina miltä summilta minulle määräytyy tuo YEL tällä hetkellä. Aluksi maksoin vain minimiä, mutta olen nostanut summaa tässä vähitellen ja en nyt tarkkaan tiedä mitä se olisi viimeiseltä 12 kuukaudelta verrattuna siihen että nyt nostaisin summaa 20 %.
 
Olen ollut äitiyslomalla nyt 3,5 kk. Töitä on pakko välillä tehdä, mutta on tässä oppinut uuttakin. Töiden organisointi ja asioiden priorisointi on tuonut tehokkuutta, sijaisen opettaminen päivittäisiin rutiineihin on opettanut minulle esimiestaitoja. Nyt oman työn kuvaus on kirjoitettu auki ja niitä voi alkaa tehdä muutkin, eikä työni ole enää niin paljon henkilösidonnainen.
toisaalta, olisi kiva kokeilla äippälomaa työntekijän näkövinkkelistä, jolloin ei työhuolet paina eikä rasitu polla...
Mutta toisaalta, olen ihminen joka tykkää että on koko ajan tekemistä tai joku projekti meneillään eli takoa kun rauta on kuuma, vaikka sitten vähän iisimmällä tahdilla :)
 
Mammaloma kesti lauantai-illasta keskiviikko aamuun. Onneksi mies pystyi olemaan kotona ensimmäisen 6kk, muuten olis tullut kyllä katastrofi töitten suhteen. Tuli juuri pojan syntymän aikoihin isot projektit ja kasa uusia työntekijöitä, niin ei ollut saumaa olla pois. Jos sitä nyt kesällä ehtis olla vaikka edes viikon :) Toki myös kelan päätös maksaa leikattua minimiä vaikka olisin ollutkin kotona vaikutti asiaan. Maksoivat siis vain neljältä päivältä sen minimin koska joudun kuitenkin vastaamaan puhelimeen ja sähköpostiin. Menin sitten kokonaan töihin niin sain edes minimin. Maksoin siis ihan reilua YELliä, mutta ei auttanut minun tapauksessa... Plus että normaalisti mammalomalla voi olla maksamatta YELliä kertymän kärsimättä. Koska mitään lomaa ei ollut, niin piti vakuutustakin maksaa täydeltä ajalta. Logiikkaan ei siis voi luottaa kelan kanssa asioidessa. Myös yritystoiminnan suunnittelu on kelan mielestä työaikaa. Oma toimialani on sellainen, että yrittäjän äitiyslomiin ei ole totuttu ja ehkä siitäkin syystä kelalla meni konseptit vähän sekaisin...


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Ihan todella mielenkiintoinen ketju! Tällä hetkellä oon normisti palkansaajana yrityksessä jonka osakas oon, ja jos luoja suo, jään sitten loppuvuodesta suoraan osa-aikaiselta hoitovapaalta mammalomalle. Nyt teen siis kaks pvää vkossa töitä, ja kelasta saan joustavaa hoitorahaa. Eli tällä hetkellä ei omalla osalla ole ongelmaa.

Tää ketju laittoi kyllä miettimään että mitä olis tullu tehtyä jos olisin tullu raskaaks silloin, kun olin vielä täysiaikainen yrittäjä. Yritystoiminnan kannalta olis ollu pakko palkata sijainen (pyöritettii kahteen pekkaan pientä kahvilaa), mutta oman taloudellisen tilanteen takia olis pitäny pitää ihan minimiaikainen loma. Sitten olis mahdollisesti voinut tarjota tälle sijaiselle jatkoa osa-aikaisena ja ite olis tehny sen verran että saa arjen taloudellisesti pyörimään.

Tosi kimurantti juttu! Kiinnostais hirveesti myös että minkä alan hommia teette, se varmaan helpottais vähän hahmottamaan teidän perusteluita siitä miks joku suunnittelee sijaisen palkkaamista ja toinen ei. Siis tyyliin että taiteilija ei tietenkään voi palkata ketään tekemään omia töitään, mutta just esim kahvilaan on helpoo ottaa ulkopuolinen...

Vielä hirveesti tsemppiä kaikille asian kanssa painijoille! Toivottavasti löydätte kivan keinon teidän perheelle, eikä tunnu ettö jäätte paitsi vauvasta tai työstänne!
 
Heippa,

Olen yrittäjä ja en voi pitää lainkaan äitiyslomaa, koska olen yksin. En voi palkata ketään avuksi, koska ei ole varaa eli en voi olla päivääkään pois. ainoa aika johon on pakko palkata joku on aika minkä vietän sairaalassa eli aika ahdistavia ovat mietteet tämän asian suhteen, mutta minkäs teet :sad001
 
Heips! Vihdoin ketju aiheesta :) itse olen sopimusyrittäjä ja äitiysloman pitäminen kyllä onnistuu, mutta toki sen jälkeen täytyy taas raivata tiensä takaisin asiakkaiden kuuluvuuteen, mikä huolettaa....

Mutta siis näistä kela asioista olen aivan pyörällä päästäni. Sen tiedän että yeliä kannataa nostaa ja nostinkin sen heti reilusti kun sain tietää raskaudesta. Jotain hyötyäkin tästä yrittäjyydestä, että saa kunnon rahaa sitten mammalomalla! Tosin tavallaan itse kustantamana xD

Kysymys kuuluu että mitä kaikkia lippulappusia tässä nyt vielä pitää lähetellä ja minne soittaa ja mitä muistaa????? Kukaan ei kerro missään. Esim semmoisenkin kuulin, että toinen sopimusyrittäjä ei ollut tiennyt että joku uusi veroprosentti pitää itse ilmoittaa kelalle ennekuin jää pois. Hän ei ollut ilmoittanut tätä ja sitten lähtikin mammarahasta huikea siivu veroa vaikka juuri on kauheasti saanut kamppailla, että saa sitäkään korotettua yeliä maksettua puoli vuotta..eikä saanut menetettyä rahaa takaisin. mitä hittoa???!

Miksei missään voi olla selvää infoa: "Nämä asiat täytyy yrittäjänä tehdä raskauden aikana. - ja sen jälkeen"
Muutenkin yrittäjänä täytyisi aina kaikki osata jotenkin maagisesti itse tietää kaikki kiemurat. Olipahan kyse sairaudesta, raskaudesta, vakuutuksista, veroasioista... mistä vaan.


Kokoajan pelkään että tulee jotain yllättävää ja kelan täti sanoo että "et saa kuules mitään kun et ole tätä ja tätä lomaketta toimittanut" :D

Muutenkin todella paljon asioita mihin pitää kiinnittää huomiota. Ja jooo itselläkin vie raskaus ja sen tuomat huolet yöunia.... :sad001 eikun vaan töihin!!!!! Kiinnostaa kuin kilo sitä itseään.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top