Ylipainoiset odottajat

SillySusie

Oman äänensä löytänyt
Hei, olen 25v ensimmäistä vauvaa odottava muhkea mamma. Ylipainoa löytyy noin 15 kg ja vaikka kaikki sokeri-ja rasva-arvot ovat pysyneet kurissa tähän saakka(harrastan paljon liikuntaa), pelkään nyt kovasti raskauden aikaisen diabeteksen puhkeamista ja siihen liittyviä riskejä koskien vauvaa ja itseäni. Onko täällä muita muhkeita mammoja? :) Miten suhtaudutte painonnousuun raskauden aikana? Itselläni eka neuvola vasta parin viikon päästä ja pelottaa, että terkkari pistää minut tilille ylikiloistani. Toivon, että painoa tulisi maltillisesti 5-8kg, mutta jos se terveellisellä syömisellä nousee enemmän en aio soimata itseäni :)
 
Hei! täällä myös yksi ylipainoinen.. Olen 163 cm, ja neuvolan punnituksessa tällä viikolla painoin 81 kg...:S Vähän hirvitti, sillä kesällä paino oli sentään 76 kg. Missä välissä mulla on noin paljon kiloja tullut?? Ja kun luulin vielä laihtuneeni, kun kaikki ovat kehuneet että olen laihtunut ja vaakakin näytti -4 kiloa? Tulin siihen tulokseen että neuvolan vaaka oli väärässä, hih:D

Minä yritän kyllä saada painon pysymään kurissa keinolla millä hyvänsä. Jos jättäisi kaiken makean ja tuollaisen pois, sekä hiilihappojuomat ja söisi terveellisesti. Pelkään myös diabetesta, toivon todella ettei minulle sitä puhkea!:/ Mun terkkari ei oikein sanonut mitään mun painostani. Tietysti vihjaili että terveellisesti täytyy nyt syödä ym.

Harmittaa kyllä pirusti että olen päästänyt itseni tähän kuntoon, kaikki alkoi siitä kun aloin tän nykyisen avokkini kanssa seurustelemaan 5 vuotta sitten. Painoin 57 kiloa kun aloimme seurustelemaan, ja pikkuhiljaa alkoi kilot kertyä koska juhlimme rankasti ja mässäilimme ties millä pitsoilla ja kebabeilla:D eli 24 kiloa tullut lisää 5 vuodessa. Hyi kamala!

Saisikohan tästä pienen tukiverkoston? Tsempataan toisiamme pysymään erossa herkuista ja liikkumaan vielä enemmän:)
 
Täällä kanssa yks ylipainoinen odottaja liittyy tähän rinkiin... Painoa on noin 20kg liikaa eikä auta kun on ihan pakko syödä parin tunnin välein jotain tai kiukku tulee ja paha olo.. No pieniähän ne ateriat on, mutta silti.
Lenkkeilen kyllä koirien kanssa päivittäin, mutta kuulun myös sokeriaddikteihin. Karkki on hyvää ja sitä on saatava joka päivä vähän...
Mutta nyt on ajateltava muutakin kuin itseänsä, joten hienoa olisi jos tuettaisi toisiamme syömään terveellisesti ja jättämään karkit ja limut pois =)
 
Mulla kans tänään eka neuvola ja punnitus, mitä kauhulla odotan :) En ole saanut vielä kaikkia raskauskiloja pudotettua ja nyt painan 72kg. Plussan tienoilla 70kg eli tässä on tullut jo ihan hyvää tahtia syöpöteltyä. Ylipainoa mulla on nyt parisen kiloa. Ylipainoa oli huomattavasti enemmän vielä tuossa muutama vuosi sitten..

Viimeksi lihoin raskausaikana 16kg ja sain neuvolalääkäriltä jossain vaiheessa ihan kamalan pelottelusaarnan raskausdiabeteksesta. Vikassa neuvolassa painoin 82kg. Olin kuitenkin loppuun asti hyvässä kunnossa ja kävin synnärille lähtöpäivänä vielä tekemässä pari reipasta kävelylenkkiä.

Joten mun neuvo on et kannattaa liikkua joka päivä edes vähän, jos jää vaan kotiin makoilemaan niin kunto rapistuu...

Mitään light-tuotteita en suostu syömään :) Mun pahin kompastuskivi on tuoremehu ja nyt sovittiin miehen kanssa ettei enää osteta sitä kotiin ollenkaan.
 
Täälläkin on ylipainoinen oottaja n.30kg yli sen mitä saa olla ja tällä hetkellä on menossa rv 28+3 ja 6kg on vaan tullut kun ei ole ollut mitään himoja mikä on ihme? Neuvolatäti oli huolissaan miten paljon saa ja ei saa tulla niin oli tyytyväinen miten vähän on tullut. Peukkuja pystyyn ettei enenpää tulis tai muuten mies saa kuskata äitiä nokkakärryillä.Kesällä pääs laihdutus hyvin alkuun mutta luonnolla oli näköjään muita suunnitelmia kun pikkanen alkoi ilmoittaa tulostaan ja olihan se mukava ylläri kun oli luopunut jo toivosta.

Äitiysvaatteita en hankkinut kun niitä on niin vaikea löytää niin helpommalla pääsin kun menin kaupassa suoraan miesten osastolle niin löyty heti oikeankokoiset housut etenkin näin talvella.Mies saa sit käyttää niitä seuraavaksi,jos haluaa.


 
Täällä myös muhkean muodokas ja uhkean upea odottaja. =)
Ylipainoa on neuvolankäyrien mukaan noin 30kg, mutta aikanaan, kun olin koossa 34-36 oli painoindeksi jo tuolloin lievän lihavuuden puolella. Moni ei edes usko kun painoni kerron, sillä kroppani ei ole kovinkaan löysä, vaikka pehmeyttäkin löytyy. Vaatekoko on tällä hetkellä 44/XL.
Neuvola on huolissaan, äitipoli on huolissaan, kaikki on huolissaan, kun olen niiin paksu ja huonokuntoinen....  No kun avaan suuni ja kerron käyväni uimassa 1-2x vkossa, kävelevän joka päivä vähintään 5km, tanssivan 1-7x vkossa niin leuat tipahtavat alas ja kun siihen vielä päälle kerron työni, niin ovat hyvin hämillään. 
Neuvolassa kerrottiin, että painoa ei sit sais tulla kun max 5-8kg, joka on toisaaltaan ihan realistista, mutta jos on enemmän tullaakseen niin tulkoon, en aio alkaa kattelemaan mitä suuhuni pistän enkä kärsimään myös yhtään pahanolon tunteesta, joka tulee, jollei muista syödä 2h välein!
 
En kuulu tälle osastolle (ainakaan vielä), mutta siis NIIN ihanalta kuullostaa teidän asenne, mikä on aivan oikea, lapsi ensin <3 :) Itselle tullut pysyvät reilu 10kg  10:ssä vuodessa, mikä itseäni on välillä hirvittänyt, mutta olen ajatellut, että vanhuus ei tule yksin :D Olen siis pieni, ennen sen 53kg ja 158cm, nyt samat sentit ja 63kg. Viime raskaudessa tuli n. 12kg ja se lähti, ei enempää, ja nyt katsotaan mitä tämän odotuksen kanssa.:)
Onnea odotukseen kaikin puolin :)
 
Älkää mammat huoliko siitä diabeteksesta liikoja :)

Itse olen sairastanut diabetesta yli kymmenen vuotta (tyypin 1 eli nuoruusiän) ja odotan nyt esikoistani. Neuvola on sitä varten että ne seuraa kyllä noita sokereitakin ja se ei vaan pääse hiipimään todennäköisesti ihan huomaamatta. Mulla ainakin huomaa korkeet sokerit niiiiiiiin helposti: janottaa vaikka joisin samaan aikaan, pissittää koko ajan, väsyttää ja päähän koskee.. Jos epäilee että voisi sokerit nousta liikaa niin apteekistahan mm saa ostettua sokerimittarin! Ellei sitten saisi terveyskeskuksesta lainaan?

Mulla ei tosiaan ole ylipainoa mutta päädyin lukemaan tätä sillä äidilläni oli aikoinaan ja myös nuorinta sisartani odottaessa, vajaa nelikymppisenä, pelkäsi sokereitten nousevan.. Meillä onneksi oli minun mittarini ja vuosien kokemus erityypin sokeritaudista.. :) päästiin katkomaan epäilyksiltä siivet pienellä omaseurannalla..

Tsemppiä vaan mammat odotukseen, hyvin se menee kun pitää huolen itsestään ja toukasta ;) <3

 
Mites teillä muilla muhkeilla mammoilla menee painon kehityksen suhteen? Onko lähtenyt vielä nousemaan?
  Olen onnistunut aika kivasti pitämään syömiset ruodussa, mitä nyt välillä on repsahtanut, mutta ei ollenkaan samalla tavalla kuin ennen raskautta. Olen luopunut kaikista light-tuotteista ja kokonaan limusta ja se tuntuu tepsivän. Paino on vielä 2-3kg miinuksella. Tulevat raskauskilot pelottavat ja ahdistavat välillä yllättävänkin kovasti ja ummetuksen sekä muiden vatsavaivojen takia olo on kuin elefantilla, vaikka raskausvatsasta ei ole tietoakaan. Kuulostaako tutulta?
 
Tällä muhkealla äidillä on alkupainoa hyvinkin reilusti ja raskauden aikana on tullut nyt sen 5kg. Kahdesti sokerirasituksessa käynyt ja kaikki arvot ovat olleet erittäin hyvät.
Ihan normaalisti ja normaalia ruokaa olen syönyt enkä ole stressannut asiaa.
Neuvolasta sain positiivista palautetta asenteestani, liikunnan himosta ja ravinnon monipuolisuudesta. Tuo liikunta ja monipuolinen ruoka helpottaa masuvaivoja.
Namiakin olen syönyt mutta kohtuudella!
Painon takia stressaaminen on turhaa ja nostattaa vaan verenpainetta joka ei myöskään ole pikkuiselle hyväksi.

Perusruokaa, kuitua, hyviä rasvoja, vähän suolaa ja kohtuudella sokeria...
.
 
Täälläki yks ylipainoinenj odottaja bmi 29, sain kyl tossa raskauden alussa 9.5 kg painoa alas, alla 80 kg sentään näyttää nyt vaaka, pituutta 166 cm ja tarkoitus ettei painoa tulis paljoa. Esikoisesta tuli 12 kg ja viimesillään painoin 89,4 kg ja lähtöpaino 77.8kg.
 
Mä liikuin enne raskautta paljo, mut nyt en ole pystynyt, onneksi tarhamatkoilla tulee joka arkipäivä kävelyä 2 km ja käyn spinnis ja salil aina ku olot antaa periksi.
 
Täältä löytyy massaa kans,mut se ei raskautta ja menoa haittaa =). 5 lapsi tulossa ja joka raskaudessa on ollu ylipainoo välil rutkastikkin,mut kuhan muistaa liikkua ja syyä suht terveellisesti,nii ei paino pääse välttämättä nouseen mitä nyt toki pakolliset nousut.. No kolmen ekan muksun aikana,ku tulin sairaalasta kotio olin 10kg laihempi mitä ennen odotusta,mutta neljännen aikana tuli 30kg lisää :(.. Siitä puolet ehti lähtä ennen tätä raskautta,mutta laskussa on nyt paino,ku ei voi syyä makeaa yms. Voin pahoin suklaasta ja muusta äklömakeasta. Terveellisiä salaatteja ja hedelmiä  kyllä tekee mieli ja ruisleipää =). En aijo stressata painosta tämänkään raskauden aikana vaan jatkan laihutuskuuria synnytyksen jälkeen sitten. Mutta lenkkeilyä ja jumppaa yms en aijo jättää pois.Liikun niin kauan,ku vaan mahollista. Liikkuminen on itelle ja vauvalle hyväksi vain =). Eipä tuolla neuvolassa olleet painosta huolissaan muutenku siitä,ku oli muutama kilo lähteny edellisestä punnituksesta. Laihuttaahan ei saa raskuaden aikana jos ei lääkäri toisin määrää,mut se on kuulema aika harvinaista. Sanovat vaan,et kuhan muistat välttää liikaa suolaa ja sokeria ja liikut, nii kaikki on ok,ku laihuttaa kerkee sitten raskauden jälkeenki =).
Joka kerta on mut passitettu sokerirasitustestiin ylipainoni vuoksi,mutta aina oon saanu sieltä vaan kehut,et ei ois parempia tuloksia voinu tulla. Ja jos tulee raskaudenajan diabeettes,niin siihen löytyy hyvät ohjeet ja hoidot kuulema.
 Ollaan porukalla ylpeitä muhekita odottavia mammoja jotka nauttii raskaudestaan täysin rinnoin =)!
 
Täällä kans yks "muhkea mamma" :) Pituutta 171cm ja paino oli ekalla neuvolakäynnillä n.97kg... :) Samat tarinat oon saanu kuulla, ettei painoo sais tulla ku max.10kg lisää. :) Onneks en oo kova namien perään ollu ikinä nii ei tarvii niiden kans taistella..pulla ym kahvileivät onkin sitten iha eri juttu! :) Tässä sattu aika hassu homma ku kävin puntarilla täs joku päivä sitten nii, olinki laihtunu melkein 5kg 10 päivään! :-O Neuvolassa oli mitattu 101,1kg ja kotona oli nyt sit vähä reilu 96kg...Eikä paljoo heitä noi vaa'at toisistaan.. :) Jei! Veden juonti saattaa vaikuttaa, laittaa kuona-aineet liikkeelle ja mahaki toimii paremmin. Jostain luin vinkin, "älä kulje vesihanan ohi juomatta." Ja oon sitä kyl noudattanuki, olo on pireempi eikä päänsärytkään vaivaa enää ku muistaa juoda vettä tarpeeks. :)
 
täällä vk 28 menossa ja paino edelleen -2,5kg lähtöpainosta. alku paino oli iso. mutta terkka ei siitä sanonut mutään. ja nyt myistuttelu vain että laihduttaa ei saa. jätin sokerin pois kokonaan ruokavaliosta, satunnaisia karkkeja lukuunottamatta.
 
Takaisin
Top