Ylipaino

Mulla on n. 25kg ylipainoa, nyt oon taas melkein samassa painossa ku ennen ekaa raskautta. mulle kävi niin, että raskausaikana vaan laihduin (pahoinvointi, närästys ja radi-ruokavalio) ja viimeisellä äitipolikäynnillä painoin 1,4kg vähemmän kun ekalla nlakäynnillä.
Synnytyksen jälkeen lähti taas lapasesta ja nyt painan n. 78kg (oon vaan 155cm pitkä). täytyy taas alkaa toteuttaa sitä radi-ruokavalioo, jos alkais taas paino pudota. :)
 
Mä oon n 170cm ja painoa tällä hetkellä n 84kg. Ahdistaa jotenki ihan hulluna. En mä itteeni pidä superisona, paitsi nyt se ahdistus on ottanu vallan. Turvottaa ja pelottaa miten se paino lähtee kehittyy. Oon kesästä turvonnu nelisen kiloa.

Millanen tuo radi ruokavalio on? onko siihen ihan ohjeita olemassa? Mulla on noi sokerit ym ollu aina paremmat ku hyvät mut sitä justii mietin, että tuskin on pahitteeks noudattaa sitä. Neuvolasta varmaan saa myös neuvoa.
 
Radi-ruokavalioon on ohjeet joo, en nyt nopealla googlailulla löytänyt yhtä hyvää ohjetta, mut tärkeintä on säännölliset ruokailut ja se, että ei syö isoja annoksia kerralla.
 
Mä oon 174cm. Ekaa ku aloin oottaa, painoin 85kg(ylipainoo 10kg). Kaikki kilot mitä raskaana ollessa tuli jäi synnärille ja imetys veti vähän alle alkupainon, mut sit kilot ponnahti 90:een kun en pitäny huolta. Nyt tän raskauden alussa painan 76kg, bmi:n mukaan normipaino ois viel kilo vähemmän, mutta I feel good. Enkä mä niin kiloista huoli, mut nyt kun osaan syödä hyvin jatkan terveellistä eloa ni jännä nähä miten menee. Viime raskaudessa mulla oli myös rd, joka tosin pysy kurissa pienin ruokavaliomuutoksin.
 
  • Tykkään
Reaktiot: NKV
Muistakaa että BMI ei ole ainut mittari siihen onko ylipainoinen. Olen esim itse 175cm ja painoin 3kk sitten 78kg (nyt en ole käynyt puntarilla kun se hajosi :smiley-bounce022) koen itseni tasapainoiseksi, enkä missään nimessä lievästi ylipainoiseksi niin kuin BMI sanoo. Harrastan monipuolisesti liikuntaa, mutta sali on ollut lähinnä sydäntä 10v. Eli ne kenellä on lihasmassaa lihaskuntoharjoittelun pohjalta niin en hirveästi tuijottaisi BMI:tä. Oma hyvinvointi ja hyvä olo on kuitenkin pääasia :wink

Jos syö oikeasti terveellisesti, liikkuu, voi hyvin ja välillä nauttii elämästä niin se on tärkeintä. Terveellistä odotusta niillekin joilla on hiukan ylimääräistä. Panostakaa naiset omaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin :Heartbigred
 
Kyllä mä sen ainakin tiedän että bmi on käytännössä turha. Mutta kyllä ne mun ylimääräset kilot on ihan ehtaa läskiä :D Omalla mittapuullani en missään nimessä haluiskaan painaa esim 20kg vähemmän. Se peilikuva kertoo enemmän :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: NKV
Just näin vesimelonivauva. Ite sen parhaiten tietää mikä on itselle hyvä :happy:
 
Mulla bmi on yli 30 ja pääasiassa kyllä ihan läskiä. ois kiva jos ees alle 65kg joskus pääsis ja siinäkin on vielä 10kg varaa pudottaa.
 
Mie oon reippaasti ylipainonen. BMI huitelee 47:ssä. Painan nyt saman verran mitä esikoisen loppu odotuksen aikana. Vähän hirvittää tuo paino, mutta nyt oon saanu liikunnan alotettua ja paino on lasku suunassa. :) Nyt raskauden takia alaselekä on kippee niin hankaloittaa kävelyy. :sad001
 
Ökkis sama homma... kiinnostais kuulla miten sulla meni esikoisen odotus huomattavasta ylipainosta huolimatta? miten jaksoit, miten neuvolassa suhtauduttiin ja synnärillä?
 
Odotus meni ihan jees. Mitä nyt jouduin kotilepoon kun paikat rupes aukee ennen aikojaan. En tiiä mistä johtu tai että voiko ylipaino vaikuttaa siihen. Kaikkialla suhtauduttii ihan hyvin ja asiallisesti. Mitä nyt äitipolilla yks mieslääkäri tokasi että sulla on isompi maha ku mulla (varsinki hormoonihuuruissa loukkaannuin) ja sit synnärillä anestesialääkäri tokasi "jaa sulle on kertyny maallista hyvvää". o_O Siitä yllätyin kun en kokenu ylipainosta olevan haittaa synnyttämisessä. Ainu mikä häirihti ylipainon osalta koko raskaus aikana oli se että mahan näkymiseen meni kauan. :D
 
Anteeks jos tää on tyhmä kysymys, mutta miten pukeuduit :D mistä löytyy esim takki kun on viimisillään, tai housut :D
 
Ei haittaa ku kysyt! :) Takki mahtu koko raskaus ajan. Mulla oli vanha takki säilössä joka oli käytössä sillon ku painoin 30kg enemmän kuin ennen raskautta. Housut oli ongelma. En löytäny sillon mitään mammahousuja. Sit marketista löysin vahingossa korkeella vyötäröllä olevat ja todella joustavat housut. Niin ja alushousujen kanssa olikin tuskaa. Apua! Mie olin jo unohtanukki nuo housu tuskailut. Aika kultaa muistot. :D
 
Kannattaa ottaa raskaus myös mahdollisuutena laihduttaa! :) Mulla tosiaan putos vaan paino esikoista odottaessa ja synnärille lähtiessä paino oli -1,4kg lähtöpainoon.
Mulla vaikutti toki myös alun pahoinvointi, jolloin en juuri mitään saanu syötyä ja nekin vähän oksensin ulos useimmiten ja raskaudiabetes. Mutta ihan perusterveellisellä ruokavaliollakin voi saavuttaa paljon kun kuitenkin myös vauva kuluttaa energiaa. :)
 
Mullakin on molempien raskauksissa paino tippunut. Mut sit tullu melkein takas. Ylipainoa lienee joku 55-60kg, mutta olisin tosi hyvä jonkun 35-40kg kevyempänä :-)
 
Täällä kans yks pläski ilmoittautuu o/
Mä oon myös keikkunut ylipainon rajoilla sit teini-iästä lähtien. Sit erinäisistä syistä paino on muutaman kerran noussut vielä 15kiloa ylöspäin. Jojoilija.

Nyt painoa on saman verran (10kg liikaa) kuin esikoista odottamaan lähtiessä. Sillon painoa tuli raskausaikana 25kiloa! Ja kieltämättä pelottaa mitä nyt käy.
Sillonkin ajattelin et joo, no mähän voin laihduttaa raskausaikana ainakin vähän, mut eipä se ihan niin mennytkään...

Tosin törkeästä painon lisäyksestä huolimatta olin aivan elämäni voimissa koko raskausajan! Liikuin paljon, voin hyvin, enkä ollut kertaakaan kipeänä! Myös synnytys meni aivan loistavasti, vaikka sain kyllä kuulla kuinka läskit on riskisynnyttäjiä ja ties mitä.
Neuvolassa tuntui että hoitaja joka kerta oikein varoi kommentoimasta painoa, yritti olla hienotunteinen, mutta silti tuli fiilis että olen kakkosluokan kansalainen läskeineni... Nyt on eri neuvolatäti tiedossa, jännittää millaiset kuittailut siltä tulee. Saatan toki ensimmäisen kokemuksen perusteella sanoa vastaankin jos jotain huomauttelee.
 
En oo ylipainoinen Vielä. Tällä tahdilla nousee kilot kyllä. Mutta toho vois neuvolan tätille sanoa, että kantaa huolen omista kiloistaan :D
 
Mulla nyt plussatessa ylipainoa n.7kg, mutta tuntuu pysyvän hyvin kurissa, ainakin näin ekoilla viikoilla. (atm -2kg rv 10+3) Esikoisesta painoa tuli +30kg ja pudottelin siitä 25kg kahdessa vuodessa.. Ekassa raskaudessa myös maistui vain rasvainen ruoka ja sokeri. Nyt on selkeästi omassa kropassakin järki tän syömisen kanssa..
 
Takaisin
Top