Ylipaino

Mä oon nyt parissa kuukaudessa laiduttanut n.7kg ja nyt painoindeksi on 29. Ja painan kilon enemmän kuin viime raskauden alussa.

Viimeksi paino nousi raskauden aikana maltillisesti ja siis valtaosa oli loppuraskauden nestettä, ei läskiä. Äitiysloman aikana lihoin, kun liikuin liian vähän ja herkuttelin melkein joka päivä. Eli tuli läskiä.

Nyt pyrin elämään normaalisti läpi raskauden ja äitiysloman jotta terveyskin pysyy normaalina. Viimeksikin siis normi vauva (3055g 48cm rv37+5) eikä raskausajan diabetesta tms. rasittavuustekijöitä.

Ja kun laihdutan, niin maltillisesti hyväkarppaan. Saa syödä paljon, eikä kituuttaa nälässä. Toimii imetyksen aikanakin siis. Imetän nytkin taaperoa vielä iltaisin.
 
Reippaasti ylipainoinen tässä hei.
Viime raskaus meni ok. Painoa ei tullut kiloakaan lisää koko aikana vaan "laihduin". Radi oli (tosin ruokavalio hoito, ja yksikään arvo ei heittänyt rasituksen jälkeen) ja nytkin noudatan jo ruokavaliota,ihan vaan varoiksi. :)
Poika oli 4050g ja käynnistettiin ison koon vuoksi viikolla 39. Kaikki meni hyvin. Ja lapsen sokerit eivät heitelleet syntymän jälkeen.
Koin kyllä todella ahdistavia käyntejä sairaalassa kun painoani arvosteltiin ja töykeästi kohdeltiin. Niitä sanoja nytkin pelkään eniten koko raskaudessa!! Ihmiset osaavat olla todella loukkaavia ja ilkeitä! :'(
 
Meiän oma neuvolan täti on kova sanoon kaikesta niin pelkään et tulee painosta sanomista vaikka hiinä ja hiinä ollaan et normaalipainon puolella mennään...
 
Mulla neuvola täti ei sanonut mitään, yks kaveri tokas että et sitten saanut pudotettua edellisiä raskauskilojakaan välissä :-D
 
Täällä kans yks ylipainoinen. Ekaa odottaessa lopetin tupakoinnin ja ajattelin että raskaana tässä ollaan ja muutenkin lihon niin ihan sama.... Lähtöpaino oli sillon siis normaalipainon puolella reippaasti. No, synnyttämään lähtiessä painoin melkein satakiloa, tai varmaan se meni rikki, en suostunut viimeiseen kolmeen viikkoon vaakalle. Nyt olin saanut melkein tiristettyä kaikki pois (2,5 vuotta siihen menikin :D) mutta jojoillen on tullut 10 kiloa lisää tässä talven ja kevään aikana.. Ihan melkein itkettää! Nyt en suostu vaakalle ollenkaan koska tiedän sen masentavan ':D vähän neukkutäti koitti kääntää mun päätä mutta tiedän että saan siitä stressin niin parempi näin :)
 
Mullakin on ylipainoa ja BMI on vähän yli 35. Mä tosin jaksan liikkua ja puuhastella kaikenlaista. Tupakoinnin lopettaminen noin 1,5 vuotta sitten nosti painoa yli 10kg. Sain neuvolasta kehuja, kun olen onnistuneesti ollut polttamatta, että tupakointi on vaarallisempaa, kuin ylipaino. Tässä alkuraskaudessa on tullut 6kg nesteturvotusta, mitä ei täti meinannut uskoa, mutta saattoi lopulta uskoa. Lähtöpainoon saa kuulema tulla 10kg lisää, mutta ei enempää...
 
Mä olen ollut suurimman osan elämästäni hieman pyöreä, välillä oon saanut tiputettua jonkun verran ja sit kohta syönyt ne takaisin. Mä tykkään ruoasta, enkä häpeä myöntää sitä. :D En kuitenkaan syö vaan sokerimössöjä tai pikaruokaa, vaan ihan normiruokaa, mutta himpun verran isoilla annoksilla. :p Lisäksi suolaiset jutut on mun heikkous.
Tässä raskaudessa alkupaino oli noin 68, eli aika lailla sama mitä ekassakin. Oon noin 158cm pitkä. Ekassa painoa tuli noin 23 kiloa, mutta lopussa kärsin turvotuksesta sekä korkeasta verenpaineesta ja seurattiin raskausmyrkytyksen mahdollisuutta.
Neuvolassa mulle annettiin se painonseurantalappu, mutta terkkari painotti, ettei sitä ole pakko täyttää. Puhui terveellisestä ruokavaliosta ja kertoi mikä olisi ihanteellinen painonnousumäärä. Viimeksi sokeriarvot oli tosi hyvät, joten en joudu uudestaan rasitukseen.
Synnytyksen jälkeen en ottanut mitään stressiä painosta ja lähinnä imetin kilot pois. En ole mikään himourheilija, vaan harrastan hyötyliikuntaa. :) Mulla on tavoitteena pitää painonnousu maltillisena, mutta en suostu tarkkailemaan jokaista suupalaa.. Enemmän stressiä sellaisesta tulee ja ei sekään hyväksi vauvalle ole. :)
 
Ylipainoinen myöskin. Neuvolantäti mainitsi kyllä ylipainostani, mutta oli mukava ja järkevä ihminen muuten ja kehotti vain syömään terveellisesti, liikkumaan ja välttelemään roskaruokaa. Itse en tässä vaiheessa elämää enää jaksa stressata sitä mitä muut ovat mieltä ylipainostani, mutta tietenkin sitä miettii että mites siellä vatsassa voidaan... Olin toivonut että olisin saanut hieman enemmän pudotettua painoa ennen raskautta, mutta näillä mennään :) Neuvolassa sanoivat että näin alussa ei haittaa vaikka paino putoaa, kunhan syö terveellisesti jne. Aika paljon tulee kuitenkin liikuttua ja nyt on tullut syötyä terveellisemmin. Mutta en minäkään aio olla liian tiukka, vaan välillä pitää hieman herkutella. Näin ylipainoisena kyllä joudun etsimään sitä oikeaa ruokamäärää ja sitä että mitä on kohtuus. Tarkoitan siis että kun kaikki sanovat aina että herkuttelevat kohtuudella, mutta jokaisella ihmisellä se tarkoittaa eri asiaa... :)
 
Täällä se +10kg ylimäärästä. Esikoisen raskausaikana nous paino sinne 101kg, synnytyksen jälkeen 94kg ja sain painon 68kiloon esikoisen ollessa 2.5v. En ottanu mitään ressiä laihutuksesta, mutta se meni yli, koska kaikki sano että olin liian pieni pituuteeni (172cm) nähen. No kolmas raskaus alko painosta 83kg ja nyt tämä 82kilosta. Miullekki sanonu joka raskauvessa neuvolassa että oon ylipainonen ja koko ikäni oon ollu pyöreä, mikä on jättäny jälet(koulukiusauksesta kärsineenä), ni vois ne terkat olla hiljaa miun puolesta. Jospa sitä nyt yrittäs taas syyvä pienempiä annoksia ni ei pääsis ainakaan kovasti paino plussalle.
 
Täällä kans yks ylipainoinen. Raskauden alussa BMI 29 ja nyt painoa tainnut kertyä jo melkein 4-5kg. Itse stressaan, on aina stressannu oma paino. Ja nyt sit ulkonäkö, kun maha kasvanut jo huimasti. Jotenkin tuntuu syylliseltä et valmiiksi läski kerää kauhean määrän kiloja.. Viime raskaudessa siis +23kg, tosin nuo kaikki lähtivät sen suurempaa työtä vaatimatta.
 
Kyllä vain neuvolassa tuli kuin tulikin sanomista mun painosta. Vaaka näytti 93kg (pituus 164cm) ja asetti tavoitteen, että seuraavalla kerralla ei sitten olisi ainakaan noussut yhtään. Mulla oli paino ennen raskautta 86kg ja meinas terkka tipahtaa tuolilta ku hoksas, että lähtöpainosta nyt jo noussut 7kg....sanoin vaan, että ei yllätä mua...viimesen vuoden aikana se on noussu 25kg. Katsoi suu auki hetken ja käski nyt skarpata! No seuraavalla neuvolakäynnillä mä sen yllätin, kun oliki muutaman kilon paino tippunu! Olenhan mä siihen jo varautunu, että 100kg paukkuu rikki jossain vaiheessa, mutta yritän kuitenki kaikkeni, että mentäis mahdollisimman vähän yli sadan... Ihme kyllä, terkan mielestä en vielä joudu sokerirasitukseen kuitenkaan! Pitkän sokerin tulos oli kuulemma hyvä, niin vielä mennään vaan terveellisellä ruokavaliolla eteenpäin! Minäki kuitenki 28 ja ensiodottaja...ylipainoa ainaki se 25kiloa...:grin:eek:
 
Takaisin
Top