Ylipaino

Namskis

Oman äänensä löytänyt
Moikka!

Haluaisin udella onko täällä muita joilla löytyy ylipainoa ja mitä tuntemuksia se herättää. Itsellä tuota painoa löytyy ja olen siitä vähän huolissani miten se vaikuttaa raskauteen.. Neuvolassa varmasti tulee haukut painosta, mutta niihin olenkin jo varautunut :D ja te joilla on jo ennestään lapsia niin onko paino vaikuttanut asioihin millään tavalla?ainahan niitä kauhutarinoita kuulee miten ylipaino/ alipaino on kaiken pahan alku ja juuri ja että turha haaveillakkaan mistään lapsista jos pötsiä löytyy.. :s
 
Mä olin ekassa raskaudessa lievästi ylipainoinen ja niin olen nytkin. Mulla se itsessään ei aiheuttanut ongelmia, vaikka ylipainoa onkin niin oon aina ollut aktiivinen liikkuja. Ekassa raskaudessa liikkuminen vaan jäi jo aikaisessa vaiheessa kun alkoi supistella jo aikaisessa vaiheessa. Mulla ei ollut edes radia ja arvot oli ihanteelliset kun testissä kävin. Neuvolassa ne ei sanoneet muuta kuin että ylimääräistä painonnousua ei saisi tulla, vaan se mikä on normaalia. Tässä toisessa raskaudessa oon päässy tähän asti todella helpolla, kun ekassa oli jo oireiden laaja kirjo, niin nyt ei mitään. Ekassa raskaudessa katsoin mitä suuhuni laitoin ja en todellakaan syönyt kahden edestä ja oikeastaan herkuttelua vasta vialla kolmanneksella. "raskauskilot" eli nesteturvotus hävisi kk. Eikä yhtään ylimääräisiä kiloja jäänyt.
Terveellistä pihasta ruokaa ja liikuntaa niin paljon kun pystyy niin se on hyvä :)
 
Mulla on painoa ja reilusti. Ensimmäisessä raskaudessa lisää kiloja tuli 16, mutta synnytys oli keskikesällä ja mulla oli tosi paljon turvotusta. Eli aika iso osa oli ihan nesteitä.

Ylipainon sanotaan lisäävän monia riskejä, mm. raskauden yliaikaisuus, suuret vauvat, vissiin kohonnut raskausmyrkytyksen riski jne jne. Mun mies oli ihanan rohkaiseva heti alkuun ja kertoi myöskin reippaasti ylipainoisesta tädistään joka on synnyttänyt neljä tervettä lasta. Toki se mietitytti itseä ekalla kerralaa ja nytkin.

Oikeastaan vaikein asia mulle oli kun synnytyksen yhteydessä, täysin ylipainoon liittymättömästä asiasta, mut luokiteltiin riskisynnyttäjäksi ja silloin ylipaino ja vauvan mahdollinen iso koko nousi isoksi asiaksi. Se säikäytti kovasti. Onneksi synnytyslääkäri oli tosi mahtava. Hän otti ja ultrasi minut, kun olin siis jo 4 senttiä auki, ja totesi, että vauva ei ole liian iso ja hyvin mahtuu syntymään. Jotenkin se asenne tarttui itseenkin ja yritän sen pitää tässäkin raskaudessa "tilanne on se, että olen ylipainoinen ja raskaana. Nyt eletään sen mukaan ja tehdään toimenpiteitä, jos niin tarvii".

En tiedä oliko tässä ajatusvirrassa mitään järkeä :D
 
Mä olin ekan kohdalla ylipainoinen ja olen sitä edelleen. Liikun silti paljon ja liikuin ekankin aikana reippaasti ihan synnärille asti. Herkuttelut olen jättänyt tässäkin raskaudessa pois (oikeastaan pudotin painoa ennen raskautta) ja keskityn syömään monipuolisesti tavallista kotiruokaa. En kokenut painoa ongelmaksi ekassa raskaudessa juurikaan. Neuvolla oltiin tosi suopeita kun avoimesti itse siitä puhuin. Toki oma verenpaine pampasi aina ennen punnitusta, koska sitä stressasin. Ainuttakaan raskauskiloa en sairaalasta kotiin tuonut vaikka paino raskauden aikana nousikin 10kg. Vain yksi kommentti jossakin ultrakäynnillä jäi harmittamaan. Kun ultraaja totesi, ettei painoni saisi nousta lainkaan vaan päinvastoin, raskauden aikana. Ja neuvolassa nimenomaa paasasi että laihduttaa ei saa. Kasvatapa siinä sisälläsi sitten reilu kolmikiloinen vauva painon lisääntymättä ja kävin vauvan koko arviossa olisko ollut rv 37 kun terkka epäili suureksi vauvaksi. No nauroivat ultrassa, että no ei todella ole, normaali 3400g sain arvioksi. Tässä raskaudessa päätin vähät välittää muiden kommenteista, koska itse tiedän miltä tuntuu ja luotan siihen, että ekallakin kerralla kaikki sujui. Vauva oli normaalipainoinen, synnytys sujui nopeasti ja mutkitta ja jaksoin loppuun asti paremmin kuin moni normi mitoissa oleva odottaja. Leuka ylös ja kohti puntaria, vaikka herkkua se ei olekkaan.
 
Mulle sanoi yksi neuvolan lääkäri, että hän on nähnyt anorektikkojakin jotka eivät liho raskauden aikana. Että mä voisin tavoitella omaa laihtumista raskauden aikana. Olin kohtalaisen järkyttynyt.
 
Kyllä ylipainoa löytyy, mutta en osaa ressata siitä. En oo koskaan oikein välittäny koostani. Mies on ollu mun kanssa, ku oon ollu langanlaiha ja edelleen tuossa vaikka mä pullukkana röhnötän vieressä. Joten ainoa kenellä saattaa olla mun painon kanssa ongelma, on neuvolantäti. Jos neuvolassa sanotaan mun painosta, niin aion tehdä asialle jotain...muuten se asia saa olla niin kuin on.
 
Mulla on "hiipiny" viimesen 2 vuoden aikana 20kg lisää ja painoindeksin mukaan olen jo ylipainoinen.
Oon varautunu että raskausaikana menee se 100 rikki, mutta sitten se kyllä saa lähteä kaikki!!:D
 
Täällä ylipainoinen raskaana. Nyt oon huimat 2kg laihempi ku ensimmäistä odottaessa. Neuvolassa ei onneksi sanottu ensimmäisillä käynneillä mitään ja itseasiassa silloin laihduin ensimmäisellä kolmanneksella noin 4kg ja sitten paino lähti tooosi hitaasti nousemaan ite olin kamalan huolissani tästä. Vasta ku olin lähtöpainosa nii mun painoa alettiin vähä tarkemmin huomioida, mutta ei syynätä. Näytettiin tilastoja että 0-7 kiloa sais tulla lisää, loppujen lopuksi tuli lähtöpainoon 2,5kg. Loppuraskauden sokerirasituksesa oli arvot vähä yli ja sen ruokavaliolla ei sitten tullu tuon enempää kiloja.
 
Täällä myös iso odottaja! Raskaus sujui hyvin, ei ollut ennakoivia supistuksia, yhtäkään päivää en ollut raskauden takia sairaslomalla, sokerirasituksessa kävin 2 kertaa ja molemmilla kerroilla kuulemma täydelliset arvot.
Kukaan ei koskaan maininnut painosta, muuten kuin että mahdollisimman vähän saa sitä kerryttää.. Noh, tuli +20kiloo joista 13 jäi laitokselle..
Verenpaine oli aina neuvolassa vähän koholla, mutta kun pystyin seuraaman ja kirjaamaan sitä kotona, niin se ei aiheuttanut mitään jatkotoimenpiteitä.
Olin sairaalassa käynnisteltävänä 3 päivää ja synnytys kesti lopulta 23h ja päättyi sektioon. Sektiosta toivuin myös nopeasti, vaikka mulle tehtiin ns. "ankkuriavaus" eli poikittain menee normaali sektiohaava ja myös pystysuunnassa napaan asti. Niin ja poika syntyi siis rv 42+2.
 
Mä oon ylipainoinen reippaasti.. Varmaa radi valio pitää ottaa käyttöön
 
Täälläkin ilmoittautuu yksi ylipainoinen odottaja. Muutaman kilon olen nyt kevyempi kun edellisessa raskaudessa, 6 vuotta sitten :D esikoista odottaessa laihduin melkein koko raskauden ajan. Ihan viimeisillä viikoilla alkoi paino nousta muutamia satoja grammoja. Sairaalasta kotiin lähtiessä olin 16 kg hoikempi :D ylipainoon ei muistaakseni sen kummemmin kiinnitetty huomiota. Toki varmaan juurikin tuon laihtumisen takia. Terve poika sieltä synty jolla painoa oli 4040 g. Eli oli kyllä ottanut omansa :)
 
Täällä rutkasti ylipainoa, esikoisesta paino nousi 20kg ja siitä puolet jäljellä :-D ja sen lisäksi varmaan 30 kiloa ylimääräistä. oon aina ollut paksu. Viimeksi insuliinihoitoinen radi, insuliinistä huolimatta sokerit heitteli ja esikoinen painoi sen 4300 g, hänellä ei sokerit heitelleet eli onneksi ei sokerivauva ollut :-)
 
Täällä lievästi ylipainonen. Nous paino viime vuojen aikana 10kg masennuksen ja stressin takia ja liikkuminen jäi sillon myös niin mitättömiin määriin et kuntoki rappeutu totaalisesti. Onnistuin vähän laihuttaa just ennen ko tulin raskaaks (olin viime kuukautisten jälkeen ennen ovulaatiota viikon dieetillä jonka aikana sain 2-3kg/5cm poissa) ja olin maalis-/huhtikuussa saanu liikuntaaki lisättyä vaikka hirveen kankeeta pakkopullaahan se huonokuntosena on. Lisäks niveletki alko reistaa että se ainut liikunta (lenkkeily) josta oon tykänny on ollu jo polvien ja nilkkojen takia hankalaa. Noh, toukokuun alussa alko pahoinvoinnit ja ihan järkyttävä väsy eli se liikunta jäi siltä osin siihen ja vielä nyttenki tuntuu että pelkät kävelylenkit on tosi raskaita.. Kävelyllä oon tosiaan pyrkiny joka päivä käymään, mut siinäpä se sitte. Eikä yhtää helpota et herkkuhimot kans iski voimakkaana :S en ees oo uskaltanu käyä puntarilla raskaaks tulon jälkee :D sen verran mitä oon vatsaa mittaillu nii tää turvotus tuonu 3-5cm lisää ympärysmittaa, mut seki oli tosiaa aikapitkälti tosiaa vaa sitä raskausturvotusta (ottaen huomioon et ne ilmesty ko tyhjästä, yllättäen yhessä yössä). Nyt alkanu viimeviikon aikana vasta helpottaa ja olo muuttunu normaalimpaan suuntaan pahoinvointien ja väsyn suhteen eikä enää nii kauheat herkkuhimotkaa oo nii saanu sitäki vähennettyä. Siirtyny enemmä terveellisempiin välipaloihin. Parasta ko nyt pystyy vettäki juomaa enemmä ko alussa tuntu et ei paljoa voinu ko seki jo pahensi oloa :S pitää vaa toivoo et saa nuo ruoka- ja liikuntarytmit kohilleen ja et ennen kaikkee hävii toi tunne et oisin pahemmassa rapakunnossa ko koskaan vaikka tiiän et ei mun kunto oo mitenkää voinu NÄIN huonoks tossa ajassa mennä :/
 
Yksi leppoisasti lihava täällä, moi!

Ekaa odottaessa lähtöpaino oli 88, kiloja tuli ja meni, satasen yli ei odotusaikana päästy. Ehkäpä puolessa vuodessa raskauskilot karisi ja siihen vielä reilu 10 ylimääräistäkin kiloa. Vaan kuinka kävikään, kun palasin töihin esikoisen ollessa 8,5kk? Nooh, ei mennyt varmaan sitä puoltakaan vuotta, kun laiska toimistotyöntekijä tajusi, että nyt paisuu, paisuu liikaa ja liian nopeasti. 1,5v ja reilu 15kg.

Tämän raskauden alkupainoksi merkkasin 93,5kg. Neuvolatäti ei kyennyt suoraan sanomaan, että lihavahan sinä olet vaan kierteli, että tää painoindeksi nyt on sitten tän verran että tiedät varmaan mitä se tarkoittaa. Joo, tiedän, lihava on lihava.

Esikon odotuksessa eka neuvolatäti marmatti painosta heti ekalla käynnillä. Kun muutettiin niin uus täti ei korvaansa lotkauttanut oikeastaan. Totesi, että jos pullan ja Hesen pystyy jättämään vähemmälle niin tosi hyvä, mutta saa raskaanakin herkutella ja joskus (!) antaa mieliteoille vallan.

Mä en ole ajatellut ressata asiaa. En aio elää sokerilla ja rasvalla, mutta en niitä myöskään itseltäni kiellä. En kieltänyt ekassa raskaudessakaan enkä kiellä tässäkään. Reilu ylipaino ei vaikuttanut viime raskaudessa mitenkään. Tässä se voi vaikuttaa, ennakolta on paha mennä sanomaan kuinka käy.
 
Hyvin sanottu tuo ettet aio stressata, kuin mun suusta. Aion välillä herkutella jäätelöä tms ihan varmasti. Itse tiedän että radi varmasti taas napsahtaa ja insuliinin piikitys. En ressaa silti. Aion nauttia raskaudesta niinkuin esikoisen aikanakin (jos tämä raskaus vain jatkuu :-)) toki katson syömisiäni enkä vedä överiks herkkuja mutta välillä pakko lihavankin saada jotain :p
 
Täällä myös ylipainoinen odottaja, pelkään yli kaiken mennä puntarille. Tiedän ettei kohdallani puntari kaikkea sano, koska oon treenannut salilla todella kovaa ja lihaksiakin löytyy.. pt tietää raskaudesta ja on tsempannut. Sovittiin että aloitetaan uudelleen treenaus kun ei väsytä niin paljon. Tietysti kevennetysti.
Herkkujakin oon syönyt,muutenkin raskauden aikana syön mitä mieli tekee, mutta kaikkea kohtuudella.
 
Täällä kans ylipainoa löytyy. Ekan kanssa olin lievästi ylipainoinen ja kiloja tuli raskauden aikana noin 15kg. Synnärille jäi melkeinpä kaikki mutta taisi tulla paluu postilla takaisin osa :shy: nyt en edes tiedä paljonko painan enkä haluaisikaan mutta pakkohan sinne puntarille on kiivettävä neuvolassa :nailbiting: Viimeksi Jouduin Sokeri rasitukseen Mutta Kaikki Oli Ok ja tuli myös pieni vauva 3000g ja 48cm:dummy:
 
Takaisin
Top