Ylipaino raskaana.

Mom_

Jostain jotain jo tietävä
Kiinnostaa kuulla millaisia kokemuksia muilla on olla ylipainoisena raskaana. Miten ootte jaksanut? Miten neuvolassa/terveydenhuollossa on suhtauduttu?

Meillä ihana neuvola ja alussa ollaan, mutta menetän nyt jo yöuniani sen takia kun mietin miten kohdellaan sitten esim seulonta ultrissa jotka tehdään muualla.

Suunnitelmissa olisi että painoa ei kertyisi juurikaan ja liikunta ja terveellinen ruokailu jatkuisi samalla tavalla kun ennen raskautumista.
Esikoisesta hoikkana painoa tuli jotain 26kg
 
Mulla oli BMI ennen raskautta noin 30. Nyt on rv 28 ja painoa on tullut ekasta neuvolasta vain 1.2kg. Vaikka oon syönyt oikeastaan mitä huvittaa.

Alussa tressasin asiaa kamalasti ja pari viikkoa sitten tuli Radi diagnoosikin, mutta sokerit on olleet koti mittauksilla viitearvoissa. Neuvolassa terkka sanoi ekoilla, että ei haittaa vaikka laskusillan. Oli siis n 20 viikoille samassa ja sen jälkeen toi reilu kilo tullut.
 
Mulla BMI 29 ennen raskautta. Ekassa neuvolassa terkka kirjotti neuvolakorttiin, et painoa sais tulla noin 8-13 kg. No ekan kolmanneksen aikana paino laski n. 4 kg, jonka jälkeen tähän mennessä (rv 34) painoa on tullut lähtöpainoon nelisen kiloa lisää. Mulla vaihtu neuvola puolenvälin tietämillä ja uus terkka ihmetteli tuota ekan antamaa painonnousuhaarukkaa. Radi-diagnoosi on myös, mutta pysyy aisoissa sokerimittauksilla ja ruokavaliolla. Radiin vaikuttavia tekijöitä lienee ylipainon lisäks ikä (37v) ja taipumus vyötärölihavuuteen.

Varsinaisesti ei siis oo ylipainoa kommentoitu, toki lääkäri on jo alkuvaiheessa laittanu mun tietoihin diagnoosiks ylipaino.
 
Täällä bmi 30 hujakoilla eikä kyllä mitenkään erityisemmin kommentoitu ylipainoa neuvolassa tai missään muuallakaan. Sen verran vaan että ensimmäisellä neuvolakäynnillä kirjattiin neuvolakorttiin, että suositeltu painonnousu on 5-9 kg. Tasan 9 kiloa nousi, viikko synnytyksen jälkeen oli kaikki pois ja enemmänkin. Ja joo, mullakin todettiin raskausdiabetes. Ruokavaliolla arvot pysyi aisoissa eikä vauvallakaan ollut mitään ongelmia sokereiden kanssa syntymän jälkeen.
 
Mua jännittää nyt kyllä melkoisesti, kun esikoista odottaessa jo painosta hieman huomautettiin ja raskauskiloja tuli 18kg, joista kaikki on mulla edelleen tallessa. Imetyksen vuoksi ei ilmeisesti lähde, olen siis imettänyt esikoistani tähän asti. Nyt plussasin täysin yllärinä. Olin ajatellut, että lopetan imetyksen ja pudotan edelliset raskauskilot ennen uutta raskautta, mutta tämä ylläri ei odotellut ja nyt olen tilanteessa, jossa olen raskaana aivan järkyttävän painavana. Tiedän, että neuvolassa siitä tullaan sanomaan ja paljon, koska sanottiin jo esikoisesta 18kg sitten. ☹️ Elintavat kunnossa, harrastan paljon liikuntaa ja toivottavasti pystyn harrastuksia jatkamaan mahdollisimman pitkään. Kuntotestissä kunto on erinomainen, mutta vaaka sanoo muuta.
 
Itse olen IVF-hoidon kautta nyt raskautunut. Neuvolaan en ole vielä edes kerinnyt, mutta kyllä lähes joka lääkärikäynnillä saanut kuulla ylipainosta. Alkaa kyrsiä se sama rikkinäinen levy. En kestä jos sama jatkuu neuvolassa. Toki siitä on aiheellista huomauttaa mutta saarnaaminen joka kerta... ahdistaa.
 
BMI 29, kun raskauduin kesällä uudestaan. Oli jäänyt painoa esikoisesta. Aika maltillisesti mainittu parin eri lääkärin toimesta, että painoa ei saisi oikein enää tulla. Silti sitä on tullut, eikä siitä sen enempää ole paasattu. Neuvolan terveydenhoitajan mukaan ok.
 
Minulla nousi paino parikymmentä kiloa kaksosten raskausaikana, eikä laskenut sitten millään. Jokusen kilon sain pois, mutta ainakin puolet jäi. Tulin uudestaan raskaaksi kaksosten ollessa 1,5v ja alkuun paino ei noussut juuri yhtään, lopussa tuli taas tuttuun tapaan 1kg/vko lisää aiheuttaen sen, että olen edelleen yli 2v synnytyksen jälkeen samoissa lukemissa kuin synnärille mennessä. Lopetin imetyksen jokunen kuukausi sitten, mutta ei sekään ole oikein vaikuttanut mitään. Viimeisessä raskaudessa olin itse enemmän huolissani painostani kuin mitä ammattilaiset. Kaikki vain tsemppasivat, ettei monen pienen lapsen kanssa ehdi pitää itsestään niin huolta. Se on kyllä totta, lisäksi elämän muut haasteet ovat vaikuttaneet paljon, unettomuus, erityislapsen haasteet, omat sairaudet jne. Ehkä vielä tulee siis sekin päivä, kun voi ja jaksaa pitää itsestäänkin huolta.
 
Takaisin
Top