Ylipaino ja raskaus

Nennaa

Oman äänensä löytänyt
Miten muilla odottajilla ylipaino, merkittävä ylipainoa tai sairaalloinen lihavuus on vaikuttanut raskauteen. Riskejä tuntuu olevan paljon ja mietinkin onko tässä edes mahdollista odottaa tervettä lasta tai että raskaus edes menisi loppuun asti. Ennen raskautta sain pudotettua painoa 10kg ja vuosien lapsettomuuden jälkeen plussasin ja nyt stressaan tapanko painollani niin paljon toivotun vauvan
 
Miten muilla odottajilla ylipaino, merkittävä ylipainoa tai sairaalloinen lihavuus on vaikuttanut raskauteen. Riskejä tuntuu olevan paljon ja mietinkin onko tässä edes mahdollista odottaa tervettä lasta tai että raskaus edes menisi loppuun asti. Ennen raskautta sain pudotettua painoa 10kg ja vuosien lapsettomuuden jälkeen plussasin ja nyt stressaan tapanko painollani niin paljon toivotun vauvan

Täällä yksi sairaalloisen lihava, joka ilmeisesti on nyt toista kertaa raskaana.
Ei ainakaan mulla lihavuus vaikuttanut raskauteen ja jaksamiseen muuten, kuin että radi tuli.
Insuliineja ei tarvittu ja 38 viikolla syntyi käynnistettynä terve vauva. :happy:

Ihan loppuun asti täällä käveltiin pitkiä lenkkejä.
Tsemppiä!:Heartred

10 kiloa tuli raskaana ja kaikki lähti kun synnäriltä pääsin ja kotona punnistsin. Yksi lääkäri mulle sanoikin, että sen verran saa sulle tulla ja niin tulikin. Osa sanoo, ettei mitään saisi tulla mutta voin kokemuksesta sano että ei ollut mulle helppoa pitää painoa samassa, kun turvotusta oli sen verran...
 
Täällä yksi sairaalloisen lihava, joka ilmeisesti on nyt toista kertaa raskaana.
Ei ainakaan mulla lihavuus vaikuttanut raskauteen ja jaksamiseen muuten, kuin että radi tuli.
Insuliineja ei tarvittu ja 38 viikolla syntyi käynnistettynä terve vauva. :happy:

Ihan loppuun asti täällä käveltiin pitkiä lenkkejä.
Tsemppiä!:Heartred

10 kiloa tuli raskaana ja kaikki lähti kun synnäriltä pääsin ja kotona punnistsin. Yksi lääkäri mulle sanoikin, että sen verran saa sulle tulla ja niin tulikin. Osa sanoo, ettei mitään saisi tulla mutta voin kokemuksesta sano että ei ollut mulle helppoa pitää painoa samassa, kun turvotusta oli sen verran...


Kiva kuulla että on ollut onnistunut raskaus ❤️ Kaikkilla lukee vain ne pahat asiat.. jospa uskallan luottaa siihen, että vauva pysyy kyydissä ja syntyy terveenä
 
Kiva kuulla että on ollut onnistunut raskaus ❤️ Kaikkilla lukee vain ne pahat asiat.. jospa uskallan luottaa siihen, että vauva pysyy kyydissä ja syntyy terveenä

Juu niistä toitotetaan kokoajan, mutta ne kannattaa unohtaa...
Pääasia, että raskauden aikana syö suht hyvin ja liikkuu sen verran kun tuntuu hyvältä.
Painonousua ei kannata pelätä sillä kuten sanoin, kun tulee kohtuudella painoa, niin kaikki kyllä tippuu pois. :Heartred

Mä en ois välillä halunnut mennä neuvolaan, kun paino nousi vaikka sanoivat ettei saa nousta. Onneksi se yksi lääkäri lohdutti ja sanoi, että hienostihan sulla on mennyt. :happy:
 
Mie painoin helmikuussa 2020 108kg ja päätin etten ikinä halua olla enää niin painava. Sain tuon 8kg pois nyt heinäkuuhun mennessä ja samantien tein plussatestin. Nyt paino on ollut 98, 99 luokkaa (rv 6) ja en haluais enää nousta yli 100kg mutta ymmärrän että vauvan kanssa se todennäköisesti sinne vielä nousee.

Onko kukaan laihtunut raskauden aikana?
Jonku 105kg kanssa olis mentaalisesti varmaan vielä iha ok olo mut onkohan se ihan mahdotonta?
 
Minua on mietityttänyt se, että miten neuvolassa reagoidaan äidin painoon?

En jaksais/haluais mitään merkitystä, että liikaa painoa koska se valittaminen ei auta mitään. :meh:
 
Minua on mietityttänyt se, että miten neuvolassa reagoidaan äidin painoon?

En jaksais/haluais mitään merkitystä, että liikaa painoa koska se valittaminen ei auta mitään. :meh:

Tää riippuu täysin siitä kuka on neuvolassa vastassa.
Mun oma hoitaja valitti kokoajan. Silloin tällöin oli sijaisia, jotka ei yhtään puuttuneet asiaan vaan olivat tosi kannustavia.
Toivotaan, että sulla on sitten joku kiva vastassa. :happy:

Ja olen samaa mieltä siinä, että se painon voivottelu ei auta yhtään mitään.
 
Esikoisen raskauden aikana lähti noin 10 kg ja toisen lapsen raskauden aikana toiset 10 kg. Vieläkin on 15 kg matkaa normaalipainoon. Missään vaiheessa neuvolassa ei painosta valitettu tai huomautettu, taisi yksi th sanoa kerran ihan esikoisen raskauden alussa, ettei painoa saisi raskauden aikana tulla lisää. Minulla paino putosi raskauden aikana itsekseen, en mitenkään yrittänyt laihtua tai syödä vähemmän.

Esikoisen raskaudessa sain väärän diagnoosin raskausdiabeteksesta (koska en saanut ohjeita, miten ennen sokerirasitusta pitää syödä), ja tuon diagnoosin takia neuvolassa peloteltiin ja varoiteltiin oikein olan takaa. Radi-ruokavaliosta tuli kuitenkin niin huono olo, etten sitä noudattanut, ja kaikkien yllätykseksi havaitsin, että voin syödä mitä tahansa eikä verensokeri silti noussut rajojen yli. Toisen lapsen raskaudessa neuvolassa eivät millään meinanneet uskoa, että molemmista sokerirasituksista tuli terveen paperit (olin jo saanut ohjeet miten sokerirasitukseen valmistaudutaan). Tuossa valmistautumisessa siis tarkkana, jos syö edellisenä päivänä liian vähän, voi saada väärän diagnoosin ja siitä ei pääse kirveelläkään eroon
 
Esikoisen raskauden aikana lähti noin 10 kg ja toisen lapsen raskauden aikana toiset 10 kg. Vieläkin on 15 kg matkaa normaalipainoon. Missään vaiheessa neuvolassa ei painosta valitettu tai huomautettu, taisi yksi th sanoa kerran ihan esikoisen raskauden alussa, ettei painoa saisi raskauden aikana tulla lisää. Minulla paino putosi raskauden aikana itsekseen, en mitenkään yrittänyt laihtua tai syödä vähemmän.

Esikoisen raskaudessa sain väärän diagnoosin raskausdiabeteksesta (koska en saanut ohjeita, miten ennen sokerirasitusta pitää syödä), ja tuon diagnoosin takia neuvolassa peloteltiin ja varoiteltiin oikein olan takaa. Radi-ruokavaliosta tuli kuitenkin niin huono olo, etten sitä noudattanut, ja kaikkien yllätykseksi havaitsin, että voin syödä mitä tahansa eikä verensokeri silti noussut rajojen yli. Toisen lapsen raskaudessa neuvolassa eivät millään meinanneet uskoa, että molemmista sokerirasituksista tuli terveen paperit (olin jo saanut ohjeet miten sokerirasitukseen valmistaudutaan). Tuossa valmistautumisessa siis tarkkana, jos syö edellisenä päivänä liian vähän, voi saada väärän diagnoosin ja siitä ei pääse kirveelläkään eroon

Hyvä tietää

Tippuispa itelläki muutama kilo, tai pysyisi ees tässä samassa Aikamoinen herkkusuu olen, joten siihen täytyy nyt panostaa
 
Mie painoin helmikuussa 2020 108kg ja päätin etten ikinä halua olla enää niin painava. Sain tuon 8kg pois nyt heinäkuuhun mennessä ja samantien tein plussatestin. Nyt paino on ollut 98, 99 luokkaa (rv 6) ja en haluais enää nousta yli 100kg mutta ymmärrän että vauvan kanssa se todennäköisesti sinne vielä nousee.

Onko kukaan laihtunut raskauden aikana?
Jonku 105kg kanssa olis mentaalisesti varmaan vielä iha ok olo mut onkohan se ihan mahdotonta?

Mun miehen veljen vaimo söi koko raskauden radi-ruokavalion mukaan oikeaoppisesti ja paino ei hänellä noussut, kuin vasta vikoina viikkoina muutaman kilon. Lopputulos oli se, että synnärille jäi 10kiloa, eli tuli sieltä 10 kiloa kevyempänä kuin raskauden alussa. :happy:
 
Minua on mietityttänyt se, että miten neuvolassa reagoidaan äidin painoon?

En jaksais/haluais mitään merkitystä, että liikaa painoa koska se valittaminen ei auta mitään. :meh:

mulle on kaikki ollut aivan ihania vaikka ylipainoa on tooodella paljon! Olen käynyt neuvola lääkärillä ja yksityisellä 2 eri lääkärillä raskauden takia, ja kaikki ollut kannustavia ja ei ole valittanut painosta. Tosin olen itse ottanut asian puheeksi ja kertonut suoraan asiat ja esim huolen painosta raskauden aikana. :)
 
Lähinnä nyt huolettaa onnistuuko rakenne ja NT ultra läskien takia
Ei ollut ainakaan minulla ongelmia tuon suhteen. Painoindeksi esikoisen NT-ultrassa oli noin 35 kieppeillä. Ultrasivat sekä alakautta että vatsan päältä. Kuva oli ehkä vähän rakeisempi kuin muilla odottajaryhmässä, mutta kyllä siitä selvää sai.
 
mulle on kaikki ollut aivan ihania vaikka ylipainoa on tooodella paljon! Olen käynyt neuvola lääkärillä ja yksityisellä 2 eri lääkärillä raskauden takia, ja kaikki ollut kannustavia ja ei ole valittanut painosta. Tosin olen itse ottanut asian puheeksi ja kertonut suoraan asiat ja esim huolen painosta raskauden aikana. :)

No onpa kiva kuulla. Itekki kyllä aika rohkeasti nostan painon esille jo sen takia, että ymmärtävät että tiedostan kokoni :happy8
 
Mie painoin helmikuussa 2020 108kg ja päätin etten ikinä halua olla enää niin painava. Sain tuon 8kg pois nyt heinäkuuhun mennessä ja samantien tein plussatestin. Nyt paino on ollut 98, 99 luokkaa (rv 6) ja en haluais enää nousta yli 100kg mutta ymmärrän että vauvan kanssa se todennäköisesti sinne vielä nousee.

Onko kukaan laihtunut raskauden aikana?
Jonku 105kg kanssa olis mentaalisesti varmaan vielä iha ok olo mut onkohan se ihan mahdotonta?

Edellisessä raskauden alussa painoin 100kg ja tuli raskausdiabetes, ei tarvinut lääkitystä pelkkä ruokavalio riitti. Ja laihduin n. 10kg.. Että on mahdollista laihtuakin..
Raskauden aikana oli kyllä paljon liitos kipuja ja todella outo kylki kipu ettei loppu vaiheessa pystynyt paljoa liikkumaan tai istumaan.. synnytys jouduttiin käynnistämään, joka kesti 4vrk ja tuli joku tulehdus molemmille. Jouduttiin tekemään kiireellinen sektio..
 
Oma raskaus on vasta ihan alussa, mutta neuvolaan piti tänään varata aika ja hetihän se ahdistus iski. Tiedän, että saan kuunnella sitä valitusta ylipainosta. Suomalainen terveydenhoitojärjestelmä on osin melkoisen sairas. Ensinnäkin se normaalipaino ja sille asetettu haitari toimii toisten kohdalla ja on melkoisen ärsyttävää, että sanotaan suoraan " meille on ihan sama onko paino läskiä vai lihasta, kun se ei meitä kiinnosta". Ymmärtääkseni riskit muodostaa kehon liiallinen rasva, ei suurempi lihasmassa. En vaan ole koskaan kuullut, että äidin luonnon lahjoilla rakennettu lihasmassa aiheuttaisi riskiä sikiölle. Olen niin monta kertaa yrittänyt selittää, että mun kropan rasvaprosentti on mitattu pihtimittauksella sekä laitteilla ja kaikilla mittareilla se on normaalin rajoissa. Kehonkoostumuksen osalta asiantuntija arvioi, että tällä lihasmassalla mun painon alaraja on 81 kiloa, jolloin rasvat on 15%, eli naiselle alarajalla, tällä hetkellä painoa on 90 kiloa, enkä sitä kyllä yritä mitenkään laihduttaa vaan yritän selvitä maltillisella painonnousulla ja toivon että voin liikkua normaalisti mahdollisimman pitkään. Pituutta mulla on vain 170 senttiä. On niin mahtava kuunnella sitä painosta ulinaa, kun veriarvot on loistavat, lenkkeilen 200-450 kilometriä/kuukausi (pääsääntöisesti käyn 10 kilsan lenkin yksin ja siihen päälle koirien ulkoilutus), käyn kuntosalilla, jumpassa ja joogaan.

Minusta tuntuu, että sitä ylipainoa pidetään pahempana kuin tupakointia ja ties mitä muuta toimintaa. Kuitenkin tiedän pilvin pimein reilusti ylipainoisia naisia, jotka ovat synnyttäneet normaalimäärän terveitä täysiaikaisia lapsia. No, mullahan tässä on koko värisuora, kun ikää on 40 ja odotan esikoista ja sitten on vielä ylipainoa.

Jos on kohtuu kunnossa ja muuten terve, en siitä ylipainosta niin murehtisi. Olisi joskus mukava tietää millaista suitsusta saavat ne, jotka ovat oikeanikäisiä ja oikeankokoisia synnyttäjiä vai kiusataanko niitä jollain muilla asioilla :wink
 
Minulla raskauden alussa painoa 88 kg ja pituutta vain 153 cm, eli todella runsaasti ylipainoa. Nyt mennään raskausviikolla 25 ja paino on noussut yhteensä 1 kg tähän mennessä. Terveellisesti mutta aika runsaasti olen syönyt, enkä harrasta liikuntaa. Neuvolassa ekalla kerralla sanottiin, että painoa saisi raskauden aikana tulla n. 8 kg, muu on ylimääräistä, mutta ylipainostani ei ole sanallakaan mainittu. Sokerirasituksen mukaan ei ole myöskään raskausdiabetesta.
 
Mulle ei oo valitettu painosta missään vaiheessa neuvolassa, vaikka on painoindeksin mukaan vaikea ylipaino. Käyty vain läpi ruokavalio ohjeistus läpi raskausdiabeteksen takia. Nyt rv 18, eikä oo paino noussut vielä.

Minulla raskauden alussa painoa 88 kg ja pituutta vain 153 cm, eli todella runsaasti ylipainoa. Nyt mennään raskausviikolla 25 ja paino on noussut yhteensä 1 kg tähän mennessä. Terveellisesti mutta aika runsaasti olen syönyt, enkä harrasta liikuntaa. Neuvolassa ekalla kerralla sanottiin, että painoa saisi raskauden aikana tulla n. 8 kg, muu on ylimääräistä, mutta ylipainostani ei ole sanallakaan mainittu. Sokerirasituksen mukaan ei ole myöskään raskausdiabetesta.

Onpa kiva kuulla, että fokus on joissakin paikoissa muussa kuin läskeistä jankuttamisessa. Enkä voi kuin ihailla, että miten olette päässeet noin pitkälle noin vähällä painonnousulla. Mulla on noussut paino parissa viikossa 3 kiloa, vaikka olen syönyt terveellisesti ja lenkkeillyt pari tuntia joka päivä. Mulla pelkästään rinnat turvonneet niin, että pelkästään niissä on puolitoista kiloa nestettä. Ja mahaan on ilmestynyt kestopömpötys, sellainen pahimman menkkaturvotuspäivän veroinen. Ensin ajattelin, että tämä turvotus olisi ohimenevää, mutta nyt kun tätä on ollut jo yli kaksi viikkoa alkaa usko loppua.Toivottavasti ainakin painonnousu tasoittuu jossakin vaiheessa.
 
Takaisin
Top