Yli kolmekymppiset ensimmäistä kuumeilevat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Satsa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heippa taas! Rohkaisen mieleni ja kerron uutiset nyt täälläkin! Tämä viikko on ollut aivan huikea ja huikeammaksi menee... Tein nimittäin pari päivää sitten tukun positiivisia raskaustestejä, ja raskaus varmistettiin verikokeellakin. Eli mä olen raskaana! Ensimmäistä kertaa elämässäni, ja ikionnellinen siitä! Toki myös peloissani ja huolissani, toivottavasti kaikki menee hyvin ja saamme syksyllä terveen, kauan odotetun ja toivotun lapsen.

Huh, aikamoista tunnemyrskyä ollut koko viikko. Ensin hoidonsuunnittelukäynti, eikä todellakaan mitään raskausodotuksia tähän kiertoon, mutta sitten päivää ennen kuin menkkojen piti alkaa, testasin ihan huvikseni. Ja sinnehän se elämäni eka plussa ilmestyi! Nyt rv 4 + 2 eli ihan alussa ollaan.

Epäuskoinen fiilis, vaikka olojakin on. Aamupuurot tulivat eilen oksuna lautaselle pikavauhtia, ja varsinkin iltaisin on jo pari päivää yököttänyt... Olen silti kiitollinen kaikesta, raskaudesta oireineen päivineen. Kestän ihan mitä vain saadaksemme tämän lapsen terveenä maailmaan! <3

Tämän sanon teille muillekin lasta toivoville: ihmeitä voi tapahtua! Tällä kertaa ihme tapahtui meille, mutta se voi tapahtua myös teille ja kenelle tahansa! <3
ImageUploadedByVau Foorumi1455378398.474713.jpg

Suvetar, kiitos :) Varovasti onnellinen olo, mutta myös huolestuttaa, kun näin varhaisessa vaiheessa ei ole takeita mistään. Tulispa äkkiä se varhaisultra, ja näkis, että kaikki on kunnossa! <3 Voin nimittäin sanoa, että nyt on alkanut ihan uudenlainen hermoilu siitä, meneekö kaikki hyvin.

Nessu, no sillä lailla! Onnea hurjasti! :wav
Käy joskus kropan kanssa niinkuin tietokoneen, joka alkaa toimia kun sen vie korjaajalle. :grin Näyttää siltä että niistä letroista oli kuitenkin hyötyä teille.

MrsBee, lugeista voi tosiaan tulla raskausoireita, koska ne ovat keltarauhashormonia ja keltarauhanen ylläpitää raskautta kunnes istukka alkaa toimia. Aika varhain sulla testi jos ohjeen mukaan menee niin. Useimmat raskaustestit kuitenkin lupaavat tuloksen vasta siinä päivänä kun kuukautiset jäävät pois, mikä on ehkä dpo 15 tai 16.
Mulla on itse asiassa tosi rauhallinen olo nyt. Melko varmasti teen testin aikaisintaan lauantaina 20. päivä. Muuten odottaisin sunnuntaille, mutta ehkä testaan jo la koska silloin tulee kavereita blineille, ja jos onkin tärppi käynyt pitää jättää mädit väliin.

Mollukka, toivottavasti uusi kierto ei anna odottaa itseään, jos ei siis ole tärppi käynyt. Onhan sekin mahdollista. :)
Mulla oli punktio kp13. Luomuna ovis on ollut kp13-17, mutta letrojen kanssa enemmän siellä alkupäässä haitaria. Alkioiden kasvattamisesta, klinikkamme sivuilla lukee, että pidempi kasvatus helpottaa alkioiden valintaa. Toisin sanoen osa alkioista jää aina matkasta, ja voi hyvin olla, että jokin kolmen päivän ikäisenä hyvältä näyttänyt ei jaksakaan blastokystiksi. Olimme itse ottaneet tästä selvää etukäteen, joten kun lääkäri suositteli viisipäiväiseksi viljelyä, olimme heti samaa mieltä hänen kanssaan. Pakastealkion siirto kun on melkein 1000€, mieluummin maksan sellaisen siirrosta, joka todennäköisemmin selviää. Toisaalta jos teillä painaa pääsiäinen päälle, en tiedä olisiko mahdollista siirtää silloin kolmen päivän ikäinen, ja kasvattaa mahdollisesti pakkaseen meneviä blastokystiksi? Luulen, että toimintatapa on tosiaan klinikkakohtainen ja siihen voi varmasti itsekin vaikuttaa. Onhan kolmen päivän kasvatus halvempi.
Letroista, meille lääkäri suositteli yhtä tai kahta seurantaultraa. Letrot kun eivät kerry elimistöön ja toimivat yleensä samalla ihmisellä samalla lailla, on yksikin ultra melko turvallinen. Me tosin otimme kolme ultraa, koska lääkärin mielestä irrotuspiikkiä ei kannata pistää sokkona, ja kolmannen letrokierron ovulaation aikaan luovuttajamme oli lähdössä reissuun. Olikin hyvä, koska siinä kierrossa follit olivat vähän hitaampia (kahdessa ekassa oli vain yksi folli) ja sokkona olisin pistänyt Pregnylin liian aikaisin.

Täällä ei ole sitten mitään oireita. Paitsi rinnat on tosi arat, mutta siitä nyt voin syyttää vaikka mitä lääkettä. Aikaisin en testaa jos ei oksu lennä, se on mun periaate. :p

Mollukka, pahoittelut negasta, joko sulla menkat alkoi?

Mitkä Beislan tuntemukset?

Dolcetista ei oo kuulunut aikoihin, toivottavasti kaikki on hyvin!

Saatiin hetken helpotusta ultrasta, jossa näkyi syke tänään :)

Onnea vielä Nessu! En ollutkaan näköjään onnitellut :p

On. Musta tuntuu, että lugesteronin ohjeistus jäi vähän puolitiehen mun kohdalla. Tosiaan 10 pv lukee ohjeissa, eikä ollut puhetta edes, miten jatkan/jatkanko, jos plussa..En siis tajunnut tuolloin itsekään kysyä.

Joka tapauksessa taidan jatkaa pidempään, tänään on dpo 10/kp 22 ja viikonloppuna parit menot, jolloin ois kiva olla vielä ilman menkkoja tuolloin..

Eilen ostin kirjan "Reipas, rakas raskaus" ja purskahdin itkuun alkusanojen jälkeen :rolleyes: Sitten näin unta positiivisesta testistä..En uskalla testata, mietin perjantaita jos maltan tai ke ehkä aikaisintaan..Viikonloppuna ois miehen synttärit, joko saa parhaan synttärilahjan tai sit (todennäköisesti) lähtään juhliin "kunnolla" ;)

Onnea Nessu! Onpa hienoa. Noita legendoja on että plussaa juuri kun on hoidot alkamassa. Aika mieletöntä. :)

Onnea myös Suvetar, toisaalla sua kyselinkin, hienoa että syke löytyi. :)

Siis mulle ei taas oo tullut moneen päivään mitään ilmoituksia tästä ketjusta. Onkohan se niin että jos ignoraa pari kertaa jonkun ilmoituksen niin niitä lakkaa tulemasta...

Oon vähän huono tänne kommentoimaan kun ei olla vielä niin kovin tuttuja. :/

Beislalla jännät paikat jo!

Mollukkako kysyi ultrista. En oo letroja syönyt mutta clomeja ja anastrotsolia ja mun gynellä on ollut käytäntö ultrata aina kun on ollut muutos lääkkeessä tai annostuksessa. Mutta monia tarinoita oon lukenut että hyvä jos kerrankaan ultrataan. Kyllä se kerta varmaan letroilla riittää, clomeilla kai useammin on riski kehittyä liikaa folleja.

MrsBee, mäkin lainasin Kaisa Jaakkolan kirjan tänään. Ei oo IKINÄ kirjastossa sitä raskauskirjaa paikalla, mutta niissä muissakin on tosi paljon tärkeää asiaa hormoneista. :)

Mulla keskiviikkona testipäivä (dpo 15) ja gynen soittoaika progesteroniarvosta nyt anastrotsolikierrossa. Ei oo kyllä yhtään tärppiolo, ajatukset seuraavassa kierrossa jo.

Uusi kierto alkanut ja letrot starttaavat tänään taas. Seurantaultra ei kuulemma ole välttämätön, joten taidan säästää sen summan. Vaste voi ilmeisesti olla eri kierroissa erilainen, mutta eipä tässä mun kohdalla nyt mitään monikkoriskiä ole. Ihan pistää naurattamaan moinen ajatus. ;)

Jaakkolan kirjasta olen kuullut myös, mutta eikös se keskity raskausaikaan? Näin olen ainakin luullut ja siksi jättänyt välistä.

Ihan asian vierestä: Hammaslääkärin odotushuoneessa tässä olen istuskellut puoli tuntia. Koskakohan lekuri tulee paikalle... Argh. Ärsyttävää kun ei olla ajoissa. Odottamista on ihmisen elämä. :)

Jaakkolan kirjasta (rrr): 3 ekaa kappaletta ainakin tähän mennessä on keskittynyt ihan raskautumiseen vielä, miehen ja naisen hedelmällisyyteen yms. Tulee kai raskausosiokin ja liikuntavinkit. En nyt muista sis. luetteloa kunnolla. Mutta on siis myös hyvinkin suunnitteluun. Ja Jaakkolalla oli itse keskenmeno ja kilpirauhasen vajaatoimintaa yms. Muutoin olen vähän skeptinen "hormonidieeteille" yms, vaikka uskon kyllä jossain määrin niissä olevan perää. Mutta ei tätä tartte liian tosissaan ottaa ja tässä asiassa nyt alkaa olla valmis mitä erilaisimpiin kikka kolmosiin. Lisäravinteiden määrää lukuunottamatta tähän mennessä lukemani on kyllä kuulostanut järkevältä ruokavalion suhteen, ei mitään ylilyöntejä/suuria rajoituksia.

Suvetar, onnea hyvistä ultrakuulumisista! Milloin teillä on eka neuvola?

MrsBee, onpa outoa että vain kymmenen päivää käsketty käyttää. Usein käytetään siihen asti että menkkojen pitäisi alkaa. Vai missä vaiheessa ovluaation jälkeen aloitit ne? Toisinaan myös plussan jälkeen, mutta se ei ole itsestäänselvää. Esim. meidän lääkäri sanoi että luget loppuu raskaustestiin, oli tulos mikä hyvänsä. Ihan kätevää kyllä jos sulla on niitä vielä käyttää enemmänkin, jos menkat muuten alkaisi huonoon aikaan. Mulla loppuu paketti siihen päivään kun lääkäri käskikin lopettaa.
Pitääpä miettiä, josko lukisin tuota kirjaa. Minäkään en tosin paljon perusta "poppaskonsteista" vaikka olenkin niitä muutamaa ehtinyt kokeilla. Ovulaatioon on tosin mun turha enää vaikuttaa, kun munasolut on jo pakkasessa, mutta ehkä siinä on jotain kiinnittymiseen...

radioboca, tässähän sitä tutustuu kun kirjoittelee. :) Toivotaan että verikoetulos on hyvä ja osoittaa ovulaation tapahtuneen. Ja eipä ne tärpit onneksi aina riipu oloista, joskus voi yllättääkin. Vieläkö jatkatte samalla lääkkeellä, jos nyt ei tärppi käynyt?

Mollukka, pahoittelut uuteen kiertoon joutumisesta. Toivottavasti lääkärillä olisi jokin järkevä suunnitelma ivf:n ajoituksesta, kun käytte suunnittelukäynnillä.

Mulla ei edelleenkään ole mitään oloja tai oireita. Paitsi se tissikipu mikä todennäköisesti johtuu jostakin lääkkeestä (parissa letrokierrossa oli samaa, vaikka ei mulla muuten ole tissikipua) ja eilen tuli ajoittain koviakin menkkakramppeja, mutta vähintään joka toisessa kierrossa yrityksen alettua on ollut "omituisia" kramppeja joten niistä en todellakaan innostu. Lauantaina menee viimeiset luget, testipäivä on sunnuntai - ellen testaa jo lauantaina.

Beisla: Jännä miten eroaa suositukset lugeista, tai kun osalle kai käsketään jatkaa vielä ensimmäisen kolmanneksenkin, jos tärppää. Mä oon ottanu nyt vaan sen yhden päivässä, joten tosta yhdestä pakkauksesta riittää sen 15 pv.

Aloitin dpo 3, tänään siis dpo 11. Pe ois dpo 14 ja sit vois olla vika luge (12pv), niin pysyis ehkä la asti menkat pois. Viikonloppuna on yhdet vauvakutsut, niin vitutus vois olla vähän liian kova kärsiä samalla itse menkkakivuista..Kerran siirsin menkkoja Primolut norilla ja tuolloin ne alkoi kyllä lopulta niiden läpikin, että katsotaan!

Mutta! So far ei siis tuhrua :-) paitsi kyllä tää lääkekin tuhraa aika lailla :rolleyes:

Oliko niin muuten, että "one stepin" testit ei ollu kauheen hyviä? Mä olin tilannu paketin netistä ja ne olikin niitä...ainakin noi on ärsyttävän pieniä ja kapeita tikkuja :p

Beisla, jatketaan varmaan paketti loppuun eli neljä kiertoa ainakin ja varmaan pitempäänkin. Ei mun mielestä Kaisa Jaakkolan jutut ole mitään poppaskonsteja vaan niissä on vaan paljon tietoa hormonien toiminnasta ja siitä miten ne vaikuttaa toisiinsa ja mikä (siis esim. ruoassa) niihin vaikuttaa mitenkin. Hirveät listat tosin on vitamiineja ja lisäravinteita aina kaikkiin ongelmiin, mutta mä oon vähän vitamiiniuskovainen ja ostan niitä aina mielelläni lisää. :D Oma arsenaali on taas jo siinä kunnossa että käytän viehelaatikkoa dosettina. Hormonidieetti-kirjassa oli myös muistaakseni luku lisääntymisestä.

Lugeista pikapostaus: Eka lääkäri määräsi käyttämään 14 pv, toinen 10 pv ja pienemmällä annoksella. Idea kuitenkin, että testi tehdään ennen lopetusta. Plussan tullessa jatkettaisiin käyttöä.
Luget on mulla poistaneet tiputtelun kokonaan. Menkat alkaa kuin napista painaen. Vuoto tulee runsaampana. Letrot puolestaan vauhdittaa vuotoa aika lailla. Viime kierrossa vähän säikähdin, että mitä oikein lorahti... ;)

Muokattu viimeksi:
MrsBee, piti vielä lisätä että useimmilla niistä jotka täällä ovat kertoneet käyttäneensä tai saaneensa ohjeen käyttää keltarauhashormonia plussan jälkeen on ollut toistuvia keskenmenoja tai selvää häikkää keltarauhasen toiminnassa. Varmaan joku on saanut myös "muuten vaan" mutta en nyt varmasti muista, enemmän on ainakin heitä joilla on selvä syy. Määristä en tiedä varmasti, mutta ainakin tietyllä määrällä menkat pysyvät poissa, eikö minipilleritkin ole keltarauhashormonia? Mutta pienellä määrällä kuulemma menkat voi puskea läpi.
Mulla ei ole kokemusta kuin OneStepin puikko-ovistesteistä. Ihan ok toimivat. Sofin liuska-r-testejä ollaan käytetty, nekin on ihan tosi pieniä. Liuskat kai yleensä on. Puikot on isompia eikä kuitenkaan digin hintaisia, ne on ollut kiva välimuoto.

radioboca, kuulostaa hyvältä, neljässä kierrossa luulisi jo voivan tapahtua jotain. Hyvä kuulla että Jaakkolan kirja on ihan asiallinen. Hitsi kun kävin kirjastossa tänään, mutta en tietenkään muistanut sitä silloin. Mä en tosin tykkää syödä vitamiineja purkista, ainoastaan d-vitamiinia on ollut ennen tuota nykyistä (toista) purkkia raskausvitamiineja. Ja rautaa mutta se nyt ei ole vitamiini, ja mulla on taipumusta alhaiseen hemoglobiiniin. Mieluummin syön monipuolisesti. Mietin että kun tuo nykyinen purkki tyhjenee, ostan vain foolihappoa enkä monivitamiinia.

Mollukka, mä odotan innolla että tuhru jäisi pois tässä kierrossa, hyvä että sulla on tehonnut luget siihen. Tuhrun alku on aina niin masentavaa. Vaikka tekeehän menkkojen alku varmasti saman...

Nessu, toivottavasti pari viikkoa hujahtaa nopeasti ja pääsette kuuntelemaan pientä sydäntä. :)
Ei ole mulla mitään fiiliksiä! Voin sanoa että noin puolessa yrityskerroista (tämä on 14.) on ollut "varma olo" tai "tunne" siitä että olen raskaana. Koskaan ei ole ollut menkat edes päivää myöhässä. Parissa-kolmessa kierrossa taas on ollut ihan varma olo, että ei ole tärpännyt. Nyt on enemmän neutraali fiilis, vaikka vähän enemmän sen "ei tärppiä" puolella. Mutta eipä ne plussat ihmisten oloja seuraa. :) Samaa sanoi hoitajakin nyt klinikalla kun valitin etten usko tärppiin ollenkaan, että ei se raskaus onneksi omasta uskosta riipu. Mulla on nyt todella rento olo, tällä hetkellä ei tunnu kamalalta ajatukselta jos ei nyt tärppää. Onhan niitä alkioita vielä neljä pakkasessa. (Mutta ei tämä rento olo mikään oire ole, sitäkin on kokeiltu jo muutaman kerran tuloksetta. :p)

Beisla: Aivan. Muistaakseni lääkäri mulle sanoi, että nää vois auttaa mahd. kiinnittymisessä, mutta ei silti ohjeistanut mitä jos plussaan. Silloin en ollut asiaa vielä itse niin tutkinut, etten tajunnut kysyä ja kun ei vielä missään vars. hoidoissa olla, niin jäi vähän puolitiehen. Jos näiden reseptin aikaan tärppäis, niin käyttäisin varmaan ainakin ar-ultraan asti ja kysyisin sit. Voihan sen km takana olla aivan joku muu syy, mutta sen raskauden aikaisen vuodon ja toistuvan tiputtelun vuoksi en ehkä itse uskaltais heti lopettaa.

Mä oon käyttäny usein Preg check -liuskoja ja ne on varmaan ainakin 3-4 kertaa leveemmät kuin nuo One Stepit:D

Toivoisin, ettei tässä ketjussa käsiteltäisi raskautumisen jälkeisiä asioita kuten raskausoireita, alkuraskauden ultria ym. Ainakin itse haen tästä ketjusta vertaistukea tilanteeseen, jossa toivon raskautta alkavaksi. Kun yrittämisen, toivomisen & pettymyksen vuoristoratavaihetta on kestänyt jo riittämiin, haluaa suojella itseään. Raskausjuttuja kun tuntuu olevan joka puolella jo muutenkin ja se on klassisesti ilmaistuna sitä suolaa haavoihin. Toisten onni ei ole omasta pois, mutta ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan. Ehkä yrittämisen tuska unohtuu kun raskautuu, en osaa sanoa, kun edelleen tässä samassa lapsettomuuden suossa rämmin.

Voi olla, että muut kokevat asian eri tavalla. Päätin kertoa kuitenkin oman mielipiteeni.

Okei, selvä pyy. Minäpä sitten poistun ryhmästä ja poistan aiemman viestini. Kerroin ilouutisemme ja sen jälkipuintia täällä sen takia, että meilläkin yritys kesti vuosia (viimeviikkoinen oli koko elämäni ensimmäinen plussa), ja kaikki mahdolliset tutkimukset ja hoitojakin oli jo käyty läpi.

Luulin omalla esimerkilläni ehkä vähän tuovani valoa ja toivoa teille muille, jotka odotatte samaa ihmettä. Että kun se tapahtui meille, se voi tapahtua teillekin. Itselleni pitkään yrittäneiden onnistumistarinat ovat olleet iso lohtu lapsettomuuden aikana.

Mutta ymmärrän, etteivät kaikki ajattele samalla tavalla ja kunnioitan sitä. Kaikkea hyvää ja tsemppiä ketjulaisille jatkoon.

Ei nyt tarvitse loukkaantua vain yhden ihmisen kommentista ennen kuin muut ovat kerenneet sanoa mitään. Mulla ei ehkä ole niin pitkä yritys kuin teillä mutta yli vuosi kuitenkin, joten sanonpa myös oman mielipiteeni.
Ymmärrän että oireilla hehkuttaminen voi saada pahan mielen aikaan, mutta paljon riippuu kyllä siitä miten asiansa ilmaisee. Kertooko asiallisesti miten menee (jos joku kysyy) vai valittaako jatkuvasti oireitaan tms. (mitä tässä ketjussa en ole nähnyt). Musta olisi outoa, että kun on kirjoiteltu yhdessä täällä, jos plussan jälkeen henkilö vain katoaisi eikä hänestä kuuluisi enää ollenkaan. Olen kyllä kiinnostunut tietämään miten raskaus sujuu, enkä tosiaan halua käydä lukemassa laskettujen aikojen ryhmiä koska siitä minulle kyllä tulee paha mieli. Siellä on ja pitääkin olla oikeus hehkuttaa oloaan tai valitella vaivojaan.
Lisäksi alkuraskauden keskenmenot ovat valitettavan yleisiä, ja kuulen kyllä mielelläni onko ultrassa ollut kaikki kunnossa (ja montako tyyppiä siellä on). Ultra- ja masukuvia mun on vähän vaikea katsella. Mutta tämä on vain mitä itse tunnen, muilla kipuraja voi mennä ihan muualla. Ymmärrän kyllä Mollukka kun aina ei vaan jaksa raskausjuttuja. Taas omakohtainen fiilis, mulle täällä foorumilla on helpompi jutella myös raskaana olevien kanssa, kun taas livenä on neljä kaveria raskaana ja heitä on välillä vaikea nähdä. Täällä kun on pitkään yrittäneitä, luo toivoa kuulla että muutkin pitkänmatkalaiset onnistuvat.
En tiedä auttaisiko viestiä ennen jokin varoitus tyyliin "seuraa raskausjuttuja, skipatkaa jos ette halua lukea"?

Takaisin