Yli kolmekymppiset ensimmäistä kuumeilevat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Satsa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
MrsBee: On varmasti ikävää tuo kysely tai jo se tunne, kun on tilanteissa jossa epäilee uteluita tulevan.

Mulla iskee taas tää loppukierron alavireisyys. Tälle päivälle kaksi raskausuutista. Kyllähän se kirpaisee, että muilla onnistuu mutta itsellä ei.

Beisla, sulla on jännät hetket kohta luvassa. Alkioiden tilannehan kuulostaa hyvältä, eikö? Saako kysyä, minkä verran teillä on tähän mennessä suunnilleen mennyt rahaa hoitoihin ja tutkimuksiin, jos suuntasitte puolisosi kanssa suoraan julkisen sijaan yksityiselle?

Puoli vuotta sitten, kun mulle määrättiin letrot, tehtiin seuranta ekassa kierrossa. Lääkäri ei olisi millään halunnut edes loppukierron verikoetta ottaa, mutta vaatimalla vaadin sen, koska halusin nähdä, tuleeko mulle lääkkeillä ovulaatio vai ei. Polilla olis mieluummin silloinkin menty sokkona ja syötetty vain lääkkeitä, joiden tehosta ei tiedetä. Saman seurannan mukaan mulla oli myös pari just ja just ok-kokoista follia ja niukahko, mut lähes ok limis (oli silti ennen ovista alle 10 mm).

Oon viimeks käynyt polilla elo-syyskuun vaihteessa juurikin siinä verikokeessa. Sen mukaan ovulaatio oli tapahtunut, mutta ei mulla letrojenkaan myötä oo kunnon menkkoja tullut. Päinvastoin, vuoto on vähentynyt koko ajan.

Huomenna on sitten viimein, puolen vuoden kärvistelyn ja venailun jälkeen aika samaiselle ihanalle lääkärille. Saapa nähdä, osaanko olla tarpeeks tiukka ja saada meille kinuttua jotain IHAN OIKEETA hoitoa viimein. Onhan tää, että lapsettomuuspolin asiakkaana ollu jo vuoden, yritystä 2 vuotta, ei yhtään raskaudenalkuakaan, ei mitään, menkat päin prinkkalaa, miehen simpat liikkumattomia - ja edelleenkin mä vain letroja nappailen. Ja ihan just tärähtää mittariin 31 vuotta.

Tän kun olisin tiennyt silloin kakskasina, kun aloitettiin yrittäminen... Onneks en tiennyt. Mutta oisko teillä jotain hyviä perusteluita, joilla voisin vaatia meille inssiä tai ivf:ää huomisella käynnillä?
Oon vähän liian kiltti ja alistun yleensä, jos joku auktoriteetti määrää jotain, vaikka olisin eri mieltä. Pelkään, että se lääkäri ehdottaa vain hormonipistoksia, mutta ei mitään muuta. Niistä se puhu jo puoli vuotta sitten, jos letrot ei tepsi.

Tää vitkuttele kyllä pilaa elämän - ja siis lapsettomuus ennen kaikkea. Kun ei meille tunnuta antavan edes mahdollisuutta. On se kumma piru vie käydä koko ikänsä töissä, maksaa veroja, ei ikinä sairastella jne. Ja sitten kun kerrankin tarttisit niille veroeuroilles vastinetta, hoitoa, sitä ei anneta. :/

Mollukka: Voi että, alan ymmärtään noita tunteita itsekin koko ajan enemmän :( Alkuun oli vain "ihanaa, sitten joku päivä mullakin", sitten vähän vähemmän ihanaa ja pikkasen oma hymy hyyty, ei enää tuntunut että "sitten" vaan "kumpa joku päivä mullakin".

Välillä varsinkin km jälkeen tuntu, et vauvoja ja vauvamahoja tulee vastaan joka puolella. Yritän kovasti olla katkeroitumatta, koska eihän se ole multa pois ja en voi tietää mitä kukin on käynyt läpi. En ole ainoa keskenmenon saanut tai jolla ei heti tärppää. Silti vähitellen tulee vaikeammaksi olla aidosti iloinen. Sukulaiseni (paljon nuorempi) saa esikoisen tässä kuussa, hyvä ystäväni 2 kk päästä. Tätä pelkään, että en osaa olla iloinen hänen puolestaan, enkä voi välttyä tapaamisilta (enkä kyllä toisaalta haluaisikaan).

Vähän ohi aiheen, muttei paljoa: Eilen puhuttiin kesän reissuista yms. sunnitteluista ja mies sanoi, että "oispa meilläkin oma lapsi jo, jolle näyttää paikkoja ja viedä lomalle", samalla tuli hänelle kyynel silmään. Vähän hämmennyin, koska tämä oli ensimmäinen kerta, kun näytti omat tunteet asian suhteen, vaikka puhuttu onkin. Tuntui itsestä pahalta, osittain siksikin, kun tuli tunne, että se vahva muuri ja mun tuki kaikessa on myös nyt murenemassa, että hänkään ei jaksa olla koko ajan niin positiivinen ja toiveikas asian suhteen :(

Meillä jo perheessä kaksi erilaista taustaa, minä ja mieheni hoitojen kautta vanhemmiksi ja 4v nuoremmalla siskolla muksuja taasen viisi. Välistä tuntui todella toivottomalta ja epäuskoiselta, että miten voi toinen raskautua liki siitä, että mies kulkee ohi ja omalla kohdalla ei mitenkään onnistu. Vaikeuksien kautta voittoon, toivottavasti jokainen meistä :)
Ovistesti hymyili tänään, 7.30 soitto inssinajasta, joka saatiin klo 11. Sitten hirveällä tohinalla muksu pakettiin ja ukko ylös, jottaa saatiin arvotavara klinikalle ns määräajassa. Sieltä töihin hetkeksi ja taas takaisin lekurin pakeille. Olivat oikein 10min etuajassa :).
Toimenpiteessä 10min, kaikki kuosissa, pitäisi olla hyvin optimaalinen tilanne raskautua. Folli 22 mm, limakalvo paksu (en tajunnut kysyä kuinka paksu). Viikon päästä verikokeeseen, jotta saadaan varmuus oviksesta ja 1.3 on lekurin "kuinka kävi?"- soittoaika. Piinaviikot alkakoon!

Muokattu viimeksi:
Moikka TK, saakos kysäistä, millainen hoitotausta teillä on? Mitä teille on kokeiltu, ootteko julkisella vai yksityisellä? Ja mikä teillä on ns. vikana?

Meillä oli tänään se täälläkin mainitsemani lääkärikäynti. Yllätyin positiivisesti! Tuun myöhemmin huikkaamaan tarkemmin, kun ehdin :)

• Tykkään
Reaktiot: TK
Saa toki kysäistä :) Ollaan käyty julkisella koko ajan ja tosiaan meidän kohdalla kaikki toiminut moitteettomasti. "Hintaa esikoiselle tuli hieman reilu tonni" jos näin saa ääneen sanoa. Yksi km takana, hoitoihin tammikuussa '13. Ensin perustutkimukset sekä mulle että miehelle. Aukiolotutkimus epäonnistui syystä tai toisesta, joten venasin puoli vuotta päiväkirurgiselle tähystykseen. Siellä todettiin johtiemien olevan auki, mutta pco-tyyliset munasarjat. Siinä siis ainoa todettu syy lapsettomuudelle. Raskaaksi oisin saattanut luomuna tulla, ehkä, joskus.
Tammikuussa '14 aloitettiin sitten varsinainen hoito. Clomi+inssiyhdistelmä, josta tein positiivisen rtestin toukokuussa, neljännestä kierrosta ja clomeja popsin sen maksimimäärän 3tbl/pv.
Poika syntyi tammikuussa '15 ja päätettiin heti silloin, että toinen kierros alkakoon kun muksu noin vuoden ikäinen, jos ei raskauduta luomuna ennen sitä. No mullahan ei kierrostakaan saanut mitään tolkkua koko syksynä, menkat alko elokuussa, saatoin vuotaa kolmatta viikkoa pukeen tai sitten tiputella pitkin matkaa aina seuraaviin menkkoihin. Tämä korjaantui heti kun aloitettiin terolutit ja sitä myöten clomit. Nyt siis toinen clomikierros takana, 3tbl/pv annostuksella ja vaste saatu.
Palstalla olen ollut sieltä esikoisen haaveiluajoilta ja on ehkä ainoa ns aikuismaisempi paikka purkaa näitä juttuja, joten täällä roikun edelleen :)

radioboca, toivottavasti sulla tärppäisi ennen kuin valmistut.

TK, tottahan toki julkisellakin voi saada hyvää kohtelua. Harmittaa vaan eri alueiden eriarvoisuus, ja jos saa huonoa kohtelua, voi se olla todella huonoa.
Mutta teillä oli ainakin mainio ajoitus inssille, ja folli ja limakalvo hyvällä mallilla. Tärppionnea! :)

MrsBee, johan sullakin on kyselyt, ja vain puolen vuoden naimisissa olen jälkeen! Jotain rajaa... Jos jotain hyvää tässä naisparina lisääntymisessä, ei kukaan ole kysynyt meiltä että koskas me tehdään lapsia. Ei vaikka useimmat kaverit tietää että "jossain vaiheessa" halutaan niitä. Höppänän mummon vielä ymmärrän, mutta kavereiden utelu ja etenkin kyttäys tuntuisi inhottavalta. (Vaikka mistä minä tiedän kyttäävätkö minua, ehkä olen vain puusilmä.) Vähän niin kuin jos pitkään sinkkuna olleelta kysyisi joka välissä että joko oot löytänyt jonkun? Tai työttömältä työpaikasta. Ei niihin kysymyksiin koko ajan halua vastata että ei vieläkään. Monet ihmiset ei vaan hahmota, että lapsen saanti voi olla yhtä vaikeaa kuin työpaikan tai puolison haku.

Mollukka, raskaita nuo muiden vauvauutiset. :sad001 Vaikka haluaisi olla enemmän iloinen toisen puolesta, takaraivossa kuuluu vain että koska on minun vuoro?

Nessu, tosi hienoa että viimein oli onnistunut lääkärikäynti! Ja hyvä sentään että sait silloin yhden ultran letrojen kanssa. Niistä sanotaan, että vaste on yleensä sama samalla ihmisellä, siksi niitä ei tarvitse seurata niin montaa kiertoa. Meillekin sanoi yksityisen lääkäri että voidaan tulla seuraavallakin kierrolla ultraan, mutta yksi on pakollinen.
Me ei olla pidetty kirjaa, paljonko rahaa on klinikalle mennyt. Ja tätä viimeisintä isoa pottia nyt ei ole ollenkaan vielä maksettu. Eli ilman ICSI:tä lääkkeineen, laskin karkeasti klinikan hinnastoa käyttäen, varmasti tosin unohtui jotain. Sain 1870€, plus muutamat halvat lääkkeet, ICSI:n kalliit lääkkeet (siis samat kuin IVF:ssä, vain hedelmöitys tehdään eri lailla) ja viime maaliskuussa käyty yksityinen gyne 170€.
Tuossa vajaassa kahdessa tonnissa on siis mukana klinikkakäynnit, kolme ultraa, aukiolotutkimus, psykologin käynti (pakollinen lahjasoluneuvonta) sekä meille että luovuttajalle, luovuttajan tautitestit ja (ai niin, hänen lääkärillä käyntinsä ainakin unohtui) siemennesteen pakastus.

Huomista odotellessa, iltapäivällä siirto. Pitääkin muistaa olla käymättä vessassa muutamaan tuntiin ennen sitä, sinne pitää mennä rakko täynnä niin ilmeisesti kohtu näkyy helpommin.

Beislalla superjännät paikat tulossa siis! Valtavasti onnea ja onnistumista siirtoon. Toivottavasti kaikki sujuu parhaalla mahdollisella tavalla ja lopputulos yllättää onnellisesti :)

TK, kiitos, että kerroit teidän kuvioista. Näitä on aina kiinnostava kuulla. Tosi yksilöllisiä tuntuvat olevan monen lapsettoman tarinat ja ongelmat, aina vähän omanlaisiaan.

Mun lääkärikäynnistä. Jännitti aivan hulluna, kun ääni väpättäen selostin meidän kuulumisia lääkärille. Pientä vääntöäkin oli, kun hän ei ollut perehtynyt kaikkiin meidän papereihin ja jo tehtyihin tutkimuksiin. Näitä avasin enemmän blogissa (http://www.lily.fi/blogit/pienet-villasukat).

Lopputulos oli se, että aloitan ens kierrossa Gonal-F- ja Ovitrelle-pistokset. Kierron aikana ultraillaan JA otetaan verikokeita. Wohoo! Nyt on hyvää palvelua :) Oikein seurantaa ;)

Sitten taukokierto, ja sen jälkeen päästään inssiin Naistenklinikalle! Jes! Lääkäri ei ollut huomannut papereistaan miehen siittiöiden liikkumattomuutta, mutta kun huomautin siitä ja että eikö pitäisi vähintään kokeilla inssiä, hän myönsi, että olen oikeassa.

Jos inssi ei tärppää, pääsemme sen jälkeen ivf-jonoon, lupasi lääkäri. Eli ihan oikeaa edistystä! Nyt sitten vain jännittää ja tärisyttää tuo pistäminen, osaanko mä, sattuuko se, mitä jos pistän vahingossa itseäni mahamakkaran sijaan sormeen... :D

No niin, alkaa tapahtua sielläkin :) ja tervetuloa Naistenklinikalle ;) tai toivotaan ettei sinne asti tarvitse tulla.

Beislalle kaikki sormet ja varpaat ristissä!

Muokattu viimeksi:
Kysymys Lugesteronista, täällä tais olla käyttäjiä?
Otatteko alakautta vai suun kautta? Onko suurta eroa kummin tekee? Onko teille tullut jotain selkeästi oireita lugeista, mitä?

Mä aloitin kokeeks nyt lääkärin ehdotuksesta luget, jota ehdotti siis tiputteluun ja osittain myös mahd. kiinnittymisen tueksi. Ei tullut kysyttyä kumpaa kautta pitäs ottaa..Aloitin alakautta, mutta tuntuu vähän hankalalta ja vaik laitan yöksi, jotain valuu päivällä vielä pois...onko normaalia? Aloitin puolikkaalla annoksella (lääkäri sano ok) nyt alkuun, eli illalla 200 mg.

Muuten ei mitään ihme oireita, mut eilen oli pakko laittaa ennen kymmentä nukkuun (1-2 h normaalia aiemmi) ja nyt voisin pistää päikkäreille jo! Oon siis vaan 2 kapselia vasta käyttänyt, eikai vielä pitäs hirveesti oireita olla/laitoin 9 maissa eilen illalla..? Tällä viikolla ei vielä mitään liikuntaakaan harrastettu, mikä vois väsyttää.

MrsBee dpo5 kp 17

MrsBee:Mulla luget nyt neljättä kiertoa ja tutulta kuulostaa väsymys sivutuotteena. Huomaan itsessäni alavireisyyttä myös. Väsymyksen lisäksi välillä vaikea keskittyä ja olo on kuin olisi pikkasen pihalla. ;) Ei oikein ajatus juokse ja kaikki vaatii enemmän.

Mites Beislalla meni siirto?

Entä Dolcetin tilanne?

Muokattu viimeksi:
Nessu, tosi hienoa kuulla että viimein tapahtuu! Ihme homma kyllä jos ensin ei ollut edes tajunnut simppatuloksia. Mutta pääasia että hommat nyt etenee. Onko siis niin että kokeilette vain kerran inssiä ennen IVF:ää? Vai vaan kerran ennen kuin teidät laitetaan jonoon, ja jonossa ollessa mahdollisesti uudestaan?
Pistämisestä, ei sillä neulan pituudella loppupeleissä ole niin väliä. Se tuntuu vain kun menee ihon läpi. Ja se Gonalin neula on ilmeisesti ihan tosi pieni! Kaikkeen tottuu vaikka se alussa vähän luonnottomalta tuntuukin.

MrsBee, mulla on nyt ekaa kertaa lugesteron käytössä, IVF:n tukilääkkeenä. En ole huomennut oikein sivuoireita, mutta enpä myöskään muista lääkkeistä, joten ilmeisesti en niitä helposti saa. Tai huomaa. Otan ne alakautta. Lääkärin arvio oli (ja samaa olen lukenut muiltakin täällä) että alakautta sivuoireita tulee vähemmän ja teho on parempi. Mullakin valuu tavaraa pois, joskus runsaastikin. Samaa sanovat useimmat muutkin käyttäjät. Mun piti kysyä siitä lääkäriltä alkionsiirrossa, että onko siitä haittaa, mutta unohdin. Eli vaikutuksesta en tiedä, mutta yleistä se ainakin on, joten luultavasti ei kovin haitallista.

Dolcetin tilannetta minäkin mietin, toivottavasti kaikki on hyvin.

Alkionsiirto oli eilen, se meni oikein hyvin. Nopeaa ja lähes kivutonta, pieni tuikkaisu vaan tuntui kun mentiin kohdunkaulasta. Sain ohjeen olla enää ajattelematta asiaa ja elää ihan normaalisti. :p Alkioista kaksi oli ehtinyt blastokystivaiheeseen eilen, toinen siirrettiin ja toinen oli mennyt pakkaseen. Vielä oli viisi hitaampaa matkassa, joita seurataan tähän päivään asti. Odottelenkin soittoa nyt aamupäivällä, että onko vielä hitaammista jokin saatu pakkaseen.
Pessimismi kyllä iski klinikalla ja puhuin siitä kuinka en jaksa pitää toivoa korkealla kun ei tähänkään asti ole tärpännyt. Lääkäri sitten sanoi että nyt kuitenkin tehtiin hedelmöitys mikroinjektiolla joten tulos oli todella hyvä, mitenköhän hän sen ilmaisi, jotain että kun siittiöiden laatu on mitä on. Että kun eivät kestä pakastusta niin voi viitata muihin ongelmiin. Lääkärillä oli aika kiire joten emme päässeet häntä kunnolla tenttaamaan, mutta jälkeenpäin tämä herätti suurta ihmetystä. Kun luovuttajamme testipakastustulos tuli yli puoli vuotta sitten, lääkäri oli sanonut hänelle että vaikka sperma ei kestä pakkasta, hänen pitäisi hyvin voida luomuna saada nainen raskaaksi. Samankaltaista lääkäri sanoi meille, että vaikka tavara nyt ei priimaa ollut niin ihan hyvä liikkuvuus oli kuitenkin ennen pakastusta. Hän ei puhunut mitään että huono pakkaskestävyys voisi viitata ongelmiin. (Toisella klinikalla käyvän kaverin lääkäri on sanonut hänelle että huono pakkaskestävyys on yleistä eikä syytä oikein tiedetä.) Tuli olo, että miksi ihmeessä sitten kokeilin lääkärin ohjeella letroja niinkin pitkään kuin puoli vuotta jos lääkäri onkin yhtäkkiä tuota mieltä spermanlaadusta? Kävi kyllä ärsyttämään. Pääosin pidän lääkäristämme, mutta välillä esiintyy tuollaisia, hmm, epäloogisuuksia.

Muokattu viimeksi:
Onnea matkaan Beisla!

Ja kiitos vastauksistanne Beisla, Mollukka ja Larissa vielä. Täytyy toivoa, ettei tää johdu lääkkeestä eikä ainakaan pahene. Jos mulla tästä normaalista vielä keskittymiskyky ja "hitaus" vielä pahenee, niin mitähän tästä tulee :D

MrsBee: Niin ja se jäi sanomatta, että alakautta minäkin olen ottanut luget.

Tänään nega testattu ja meinaan lopettaa luget, vaikka ohjeistuksen mukaan pitäisi vielä yksi napata. Koetan tällä kenties nopeuttaa seuraavan kierron alkua. Laskujeni mukaan nimittäin ovulaation ajankohta ei seuraavassa mutta sitä seuraavassa kierrossa osuu just pääsiäisviikon loppupuolelle... Riskinä siis, että ivf pitääkin siirtää huhtikuulle. Plääh. Alunperin tarkoitus oli yksi kierto vielä letroilla ja sitten ivf. Saas nähdä, miten käy.

Beisla: Olipas epäloogisia teidän lääkärin lausunnot... Toivottavasti nyt kuitenkin tärppi käy. Tähän asti on ainakin teidän ivf-kierto vaikuttanut hyvältä. :) Yksi blastokysti teillä meni pakkaseen, mutta onko muista tietoa eli saatteko lisää "huuruneniä" pakkaseen?

MrsBee, toivotaan että hitaus olisi vain alkureaktio, ja olo paranee kun totut lääkkeeseen.

Mollukka, onpa hankalasti pääsiäinen, ja vielä niin pitkät pyhät. Toivottavasti sun kierto nyt alkaisi pian. Oletteko puhuneet lääkärin kanssa tästä ajoituksesta? Mietin vaan, että jos saat ovulaation ennen pääsiäistä, niin mitenköhän alkioita pitää seurailla tulevina päivinä? En yhtään tiedä, tai no sen tiedän että meidän klinikalla ei tietääkseni käy kukaan töissä sunnuntaisin ja alkiot pärjäävät itsekseen ainakin sen päivän. Mutta jos lääkäri olisi sitä mieltä, että ovulaatio vasta pääsiäisen jälkeen olisi parempi, luulisi että kiertoa voi hidastaa popsimalla lugeja pidempään. Jos taas lääkäri ei suostu kikkailuun ja ajoitus on siinä kuussa huono ivf:lle, ehkä kokeilette letroja vielä sen kierron? Varmaan parempi kuin ihan luomuna. Ymmärrän kyllä että turhauttaa jos ivf siirtyy kierrolla eteenpäin, toivon ettei niin käy.

Soittivat eilen aamupäivällä klinikalta, ja viidestä hitaasta vielä kolme oli jaksanut blastokystivaiheeseen eli pakkasessa on nyt neljä alkiota. Lopullinen laskelma oli siis: Päivä 1: 15 kerättyä solua; Päivä 2: 12 kypsää, 10 hedelmöittyi normaalisti; Päivä 4: 9 kasvaa joista 3 hitaampaa; Päivä 6: 7 alkiota joista 5 hitaampaa; Päivä 7: 2 tippunut matkasta eli lopullinen saldo 5 alkiota.
Siirrosta on kaksi päivää, olo on täysin normaali. Lääkärin mukaan kiinnittyminen tapahtuu parin päivän sisään siirrosta, jos on tapahtuakseen. Virallinen testipäivä on ensi viikon sunnuntai.

Beisla: Joo ei tää nyt pahalta vaikuta ja joka kuu kun on muutenkin vaihtelevia nää oireet, niin otappa selvää :D

Nyt on ehkä aavistuksen tulleet rinnat helläksi, alavatsassa välillä nippailee ja tuikkii. Eilen illalla olin ihan jäässä ja nyt aamulla oli vähän lämpöinen olo. Luin, että lugeista voi hyvinkin tulla oireita, jotka saa huijaan luulemaan olevansa raskaana. Sikspä en usko nyt mihinkään..muuhun kuin keltarauhashormonin vaikutuksiin. Ajattelin että oisin max ens viikon vknloppuna kans testannu, mut mun ohjeissa oli että luget 10 pv, jolloin se ois testin paikka kai dpo 12-13 jo..

Oot kyl Beisla viilipytty, jos maltat oottaa testin kans noin pitkälle ;)

MrsBee kp 19/25(-32), dpo 7, yk 6

MrsBee: Lugeista tulee ainakin mulle vatsanipistelyitä ja rintojen arkuutta. Niin ja sitä väsymystä ja alavireisyyttä, mistä aiemmin oli puhettakin.

Beisla: Meillä on suunnittelukäynti kahden viikon päästä. Täytyy kysellä aikatauluista siellä. Niin toivoisin, että maaliskuussa onnistuisi. Saattaa olla ihan päivästä parista kiinni. Harmittaa kun pari aiempaa lugekiertoa venynyt vähän turhan pitkäksi, mutta eipä auta menneitä jossitella.

Käytiin tänään aamulla kolmen tunnin metsäkävelyllä. Ei tullut kiertoon vauhtia tästä eli edelleen odotellaan uuden kierron alkua. Mielialaan tuli kuitenkin kohdennusta raittiista ilmasta.
Kp1 ehkä huomenna tai maanantaina. Toivottavasti ei ainakaan pidemmälle siirry, koska silloin voi ainakin sen maaliskuun unohtaa... Tuntuu, että olen valmis seuraavaan askeleeseen. Vaikka kyllä varmaan sitten hirvittää, kun piikitys alkaa. :wink Kovasti haluaisin kuitenkin edetä ja mielenkiintoista olisi saada lisätietoa soluista.

Koetin tänään lueskella, minä päivänä punktio yleensä on. Muistaakseni klinikalta sanoivat, että se on yleensä kp 13 tai 14. Yksilöllistähän tuo on, mutta mietin, voisiko punktion ajankohtaa mitenkään ennakoida oma normaali ovulaation ajankohta...

Beislalle kysymys: Teillä viljely taisi olla viisipäiväinen eli blastokystivaiheeseen. Mistä syystä näin? Tuolla menetelmällä ilmeisesti selkeimmin löydetään ne valioyksilöt, mutta mietin, että miksi joissain tapauksissa siirretään heti parin päivän päästä ja joskus viiden päivän päästä. Onko klinikkakohtainen asia ja voiko itse vaikuttaa asiaan?

Letroja käyttäneille kysymys: Oletteko olleet joka kierrossa seurantaultrassa vai vaan ekassa? Täytyypä kysyä uuden kierron alettua, mitä tuumaavat klinikalla. Jos ei ole välttämätöntä mennä seurantaultraan, jätän käymättä.

Mollukka, tänään on ollut ihan mahtavat ulkoiluilmat. Ainakin täällä meillä paistaa aurinko ja ulkona on ihanan valkoista. Silti keväistä lämpöä jo ilmassa :)

Mulla letroilua takana yhteensä viisi kiertoa, joista ainoastaan ekassa ultrattiin ja kierron lopussa verikokeesta katsottiin progesteroni. Jos kroppa reagoi lääkkeeseen oikein, sen jälkeen letrokiertoja voi huoletta jatkaa 4-6 kk. Esim. hyperstimulaatiota ei käsittääkseni pitäisi silloin tulla, kun annostus on kohdallaan ☺️

Takaisin