Yli 35 kuumeilevat

  • Ketjun aloittaja Kirbycat
  • Aloituspäivämäärä
Sandra,mä nappasin tosta sun ajatuksesta kiinni-tarvitsen hengittely päivän,vapaata hetken tästä maailmasta...
Testasin ja mega ja pyyhkiessä paperille vaaleita tippoja....ei tärpännyt😭 nyt suunnataan ennen sijaiselle pääsiäis vapaille pettymystä nieleskellen ja menkkojen kera...😭😭
Näihin pettymyksiin ei vaan totu...
Hyvä, että otit kans vapaata… Mä sain loppuviikoksi saikkua. On tää kyl rankkaa… Tsemppiä!❤️
 
Kaikki varmaan tässä ryhmässä tietää et ikä painaa päälle niin ootteko karsineet kaikki "huonot tavat" pois ja elätte ilman alkoholia/tupakka/nikotiinia ja syötte/juotte terveysjuttuja vai elättekö ihan normaalisti ja luotatte että tärppää jos tärppää? Jos siis ei ole jotain todettua mikä estää raskautumisen? Mä nyt pohdin omaa nikotiinipussien käyttöä et kuinka paljon se vaikeuttaa radkautumista. Ne tietenkin jää pois heti kun viivat tulee testiin.
Mä en juo kun kerran kahdessa kuussa, jos sattuu oleen sellainen hetki, että uskaltaa juoda. Ei oo tarvetta silleen. Tupakan lopetin jo 1.1.2020 ja oon siitä onnellinen! Sekin vaikuttaa munasoluihin! Lääkäri kertoi. Yritän syödä suht terveellisesti.
 
Kaikki varmaan tässä ryhmässä tietää et ikä painaa päälle niin ootteko karsineet kaikki "huonot tavat" pois ja elätte ilman alkoholia/tupakka/nikotiinia ja syötte/juotte terveysjuttuja vai elättekö ihan normaalisti ja luotatte että tärppää jos tärppää? Jos siis ei ole jotain todettua mikä estää raskautumisen? Mä nyt pohdin omaa nikotiinipussien käyttöä et kuinka paljon se vaikeuttaa radkautumista. Ne tietenkin jää pois heti kun viivat tulee testiin.

Meillä pikkusisaren yritystä 01/2022 lähtien, ja kaksi km raskautta ennen nykyistä raskautta, joka nyt rv28. Mä oli tämän raskauden alkaessa muutamaa kuukautta vajaa 40v. Esikoinen saatiin suht nopeasti alkuun 6kk yrittämisellä 37v iässä.

Tuon toisen km:n jälkeen luin kirjan ”It starts with the egg”, jossa on tutkimustietoon pohjautuvaa tietoa siitä, miten munasolujen laatuun voi yrittää vaikuttaa elintavoilla ja lisäravinteilla. Tämän pohjalta kiinnitin erityistä huomiota kemikaalikuormaan; välttelen kaikkia muoviastioita, teflon pannuja jne ja käytän sen sijaan lasisia, teräksisiä ja silikonisia astioita ja ruoanlaittovälineitä, vaihdoin kaikki puhdistusaineet ja pesuaineet turvallisiin, lopetin hajuveden, hiuskiinteen yms käytön jne. Lisäksi lopetin kahvin ja alkoholin käytön kokonaan, ja otin käyttöön aikamoisen määrän vitamiineja ja lisäravinteita. Mulla selkeesti oli ongelma munasolujen laadussa (toinen km todettiin trsiomia 21 raskaudeksi km:n jälkeen), joten koin tärkeäksi yrittää kaikkeni, että munasolujen laatu olisi paras mahdollinen.
 
Mä tiedän että kuulun "type A" himo suorittajiin, mutta mun näkökulma on lähes kaikkeen, että miks tehdä mitään puolittain, vaan yritän aina optimoida, erityisesti terveyteen liittyvät asiat. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Toki optimoimisella tarkoitan sitä, ettei asioiden kanssa tarvitse olla täydellinen, yltääkseen erinomaisiin tuloksiin, mutta erityisesti raskautuminen on niin iso haave ja näin vanhempana koen että se on meidän (pariskuntana/vanhempina) velvoite tehdä parhaamme luodaksemme mahdollisimman terveen raskauden ja alkion. Oon lukenut ja kuunnellut riittävästi aiheesta, että tiedän miten paljon meidän elintavat vaikuttaa jo 3-4kk ennen raskautta tulevan lapsen epigenetiikkaan ja koko loppuelämän terveyteen.

Me myös vältetään hajusteita, muoveja yms kemikaaleja. Siirryttiin hajustamattomiin tuotteisiin jo esikoisen raskausaikana, sitä ennenkään ei kauheasti hajusteita käytetty. Ruokavalio molemmilla terveellinen. Itse syön 500-800g kasviksia, hedelmiä ja marjoja päivässä, paljon proteiinia, hyviä rasvoja, kuituja ja mahdollisimman värikkäästi ja ravinteikasta ruokaa. Mukaan mahtuu välillä suklaata tai muita herkkuja, mutta itse pyrin pääasiassa välttämään isoissa määrin "tyhjiä" hiilareita. Syön silti tarjottavia, jos on juhlat.

Kävelen päivittäin vähän päälle tunnin lenkin ja treenaan 3-4 kertaa viikossa. Nyt vihdoin on mieskin saatu taas aktivoitua ja sovittiin että pääsiäisen jälkeen hän aloittaa taas juoksemaan ja treenaamaan.

Alkoholia käytetään hyvin satunnaisesti, ehkä muutaman kerran vuodessa, mies on vaihtanut viikonloppuoluet alkoholittomiin. Mies lopetti nuuskan käytön aikanaan mun pyynnöstä, en voi sietää kumppanilta nuuskaamista tai tupakoimista. Kahvia juodaan kupillinen aamulla, mutta nyt itseasiassa ostin kofeiinitonta, johon ajattelin vaihtaa.

Toi "It starts with the egg" on hyvä kirja, suositus myös sille!

Ai niin, lisäravinteet... En tiedä kehtaanko edes kertoa! :Grinning Face With Smiling Eyes: Ubikinoni, D-vitamiini, vahva B-vitamiini, kreatiini, folaatti, koliini, lesitiini, rauta, E-vitamiini, sinkki, NAC, magnesium, omega-3. Oon myös käynyt säännöllisesti (pari kertaa vuodessa) ferritiini ja D-vitamiini labroissa, jotta varmistan arvojen olevan kunnossa.
 
Muokattu viimeksi:
Välikysymys: Asuuko kukaan lapseton Pirkanmaalla (tai on vaikka lähellä) ja haluais pitää tollasen vertaistuellisen piknikille lapsettomille esim. Tampereella? 6.-15.5. on Simpukka-viikko. ”Juhlitaan” 30-vuotiasta ”lapsettomien lauantaita” 9.5. Tai 11.5.? Luin vaan tällaisesta Simpukan lehdestä… 🩷
 
Mä tiedän että kuulun "type A" himo suorittajiin, mutta mun näkökulma on lähes kaikkeen, että miks tehdä mitään puolittain, vaan yritän aina optimoida, erityisesti terveyteen liittyvät asiat. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Toki optimoimisella tarkoitan sitä, ettei asioiden kanssa tarvitse olla täydellinen, yltääkseen erinomaisiin tuloksiin, mutta erityisesti raskautuminen on niin iso haave ja näin vanhempana koen että se on meidän (pariskuntana/vanhempina) velvoite tehdä parhaamme luodaksemme mahdollisimman terveen raskauden ja alkion. Oon lukenut ja kuunnellut riittävästi aiheesta, että tiedän miten paljon meidän elintavat vaikuttaa jo 3-4kk ennen raskautta tulevan lapsen epigenetiikkaan ja koko loppuelämän terveyteen.

Me myös vältetään hajusteita, muoveja yms kemikaaleja. Siirryttiin hajustamattomiin tuotteisiin jo esikoisen raskausaikana, sitä ennenkään ei kauheasti hajusteita käytetty. Ruokavalio molemmilla terveellinen. Itse syön 500-800g kasviksia, hedelmiä ja marjoja päivässä, paljon proteiinia, hyviä rasvoja, kuituja ja mahdollisimman värikkäästi ja ravinteikasta ruokaa. Mukaan mahtuu välillä suklaata tai muita herkkuja, mutta itse pyrin pääasiassa välttämään isoissa määrin "tyhjiä" hiilareita. Syön silti tarjottavia, jos on juhlat.

Kävelen päivittäin vähän päälle tunnin lenkin ja treenaan 3-4 kertaa viikossa. Nyt vihdoin on mieskin saatu taas aktivoitua ja sovittiin että pääsiäisen jälkeen hän aloittaa taas juoksemaan ja treenaamaan.

Alkoholia käytetään hyvin satunnaisesti, ehkä muutaman kerran vuodessa, mies on vaihtanut viikonloppuoluet alkoholittomiin. Mies lopetti nuuskan käytön aikanaan mun pyynnöstä, en voi sietää kumppanilta nuuskaamista tai tupakoimista. Kahvia juodaan kupillinen aamulla, mutta nyt itseasiassa ostin kofeiinitonta, johon ajattelin vaihtaa.

Toi "It starts with the egg" on hyvä kirja, suositus myös sille!

Ai niin, lisäravinteet... En tiedä kehtaanko edes kertoa! :Grinning Face With Smiling Eyes: Ubikinoni, D-vitamiini, vahva B-vitamiini, kreatiini, folaatti, koliini, lesitiini, rauta, E-vitamiini, sinkki, NAC, magnesium, omega-3. Oon myös käynyt säännöllisesti (pari kertaa vuodessa) ferritiini ja D-vitamiini labroissa, jotta varmistan arvojen olevan kunnossa.
Mahtavaa luettavaa tuo sinun kokonaisvaltainen hyvistä elämäntavoista ruokavalioineen kiinni otto raskautumisen näkökulmasta. Mitäs lisäravinteita olet saanut miehesi syömään.
Minkä verran nukut ja heräätkö levänneenö?
 
Mahtavaa luettavaa tuo sinun kokonaisvaltainen hyvistä elämäntavoista ruokavalioineen kiinni otto raskautumisen näkökulmasta. Mitäs lisäravinteita olet saanut miehesi syömään.
Minkä verran nukut ja heräätkö levänneenö?
Nukkuminen menee tällä hetkellä pitkälti esikoisen mukaan, eli harvoin on täysin levännyt olo. Unta tulee kuitenkin yleensä siinä 7-8h, mutta tiedän että itse tarvitsisin 8,5h, jotta olisin oikeasti levännyt. Yleensä pyrin siihen, että aikaa sängyssä olisi sellaiset 8-9h. Vielä on tsempattavaa, että olis aina sen 9h.

Mies on jo pidempään syönyt monivitamiinia, omega-3 ja magnesiumia ihan omasta toimesta. Toistaiseksi en ole siihen lisäksi pyytänyt syömään kuin NAC, ubikinonia ja just aloitti fenugreekin. Mut nyt oon tehnyt listaa, että mitä kirjallisuus ja tutkimukset sanoo lisäravinteista parantamaan siittiöitä.

Tässä teillekin listaa jos kiinnostaa, ei tärkeysjärjestyksessä:
  • A-vitamiini (oon itse lisännyt jo jonkin aikaa maksaa liharuokien joukkoon, joten tämä käyttöön myös miehelle)
  • Ubikinoni 300mg 2x/vrk
  • L-karnitiini 2-3g
  • C-vitamiini 2g
  • Omega-3 1-2g
  • Folaatti 400-600mcg (ei synteettinen foolihappo, jos yhtään epäilee MTHFR geeniä!)
  • Sinkki 25-100m
  • D-vitamiini 100mcg
  • E-vitamiini 400-1000mg
  • Seleeni 200mcg
  • NAC 600mg
Käytännössä suurin osa näistä on antioksidantteja (vähentää oksidatiivista stressiä ja siten mm. DNA fragmentaatiota) tai vitamiineja ja mineraaleja, joita tarvitaan testosteronin ja sperman tuotantoon. Käytännössä myös kaikki on hyödyllisiä munasolujen optimointiin. Ja mainittakoon vielä, että lisäravinteet eivät korvaa terveellistä ja monipuolista ruokavaliota. :Winking Face:

Näiden lisäksi jos epäilee että itsellä tai kumppanilla on MTHFR geeni, joka hankaloittaa metylaatiota ja synteettisen foolihapon käyttöä, on hyvä myös käyttää:
  • kreatiini 3-5g
  • folaatti (oli jo aiemmassa listassa)
  • koliini 900-1200mg
  • magnesium 400-600mg
  • B12 vitamiinia
Paljon voi myös saada ravitsemuksesta, esim yksi kananmuna sisältää 150mg koliinia, joten jos syö päivittäin 2 kananmunaa, voi koliinia syödä 600-900mg. Hyvä lähde B-vitamiineille on mm. ravintohiivahiutaleet, sisältää myös luontaista folaattia, seleenille parapähkinät, jne.
 
Takaisin
Top