Yli 1-vuotiaan imetys

Itse en imettänyt lastani ollenkaan ja olen tyytyväinen päätökseeni. Nostan kuitenkin hattua pitkään imettäville. Imetys on herkkä ja kaunis asia, jonka lopetuksesta päättävät äiti ja lapsi. :happy:
 
Poika on kohta 2v 10kk ja imetän edelleen, tosin nyt ihan viime viikkoina on tullut yhä enenevässä määrin päiviä, jolloin ei ole tullut yhtään imetyskertaa. Poika on itse saanut päättää siitä asiasta, eikä ole tullut pyytämään maitoa. Hyvä ja ihana imetystaival on meillä ollut, ja pitkä myös, mutta silti on vähän haikea fiilis, kun se taival alkaa varmasti olla jo loppusuoralla. Saa nähdä, milloin loppuu kokonaan :)
 
Imetän 1v10kk lasta eikä loppua näy. Muutenkaan ainakaan alle 2v imetys ei ole mikään ihme, niinhän kansainväliset suosituksetkin ohjeistavat. Itse olen miettinyt että imetys varmaan pikkuhiljaa jää lapsen täytettyä 2 kun menen töihin, mutta aktiivisesti en siihen pyri. Lapsi on valmis kun hän on valmis. Yli 3v imetys ei enää kuulosta itselle houkuttelevalta vaihtoehdolta, mutta eipä siitä ole kokemustakaan enkä lähde sitäkään tyrmäämään. Kyse on kuitenkin lapsen ruokkimisesta, läheisyydestä ja huolenpidosta. Kukin tyylillään ja mahdollisuuksiensa mukaan.
 
Tokaa lasta imetin muutaman viikon yli 1v. Olisin voinut jatkaa pidempäänkin, jos lapsi olisi halunnut. Päätin siis silloin etten enää tarjoa rintaa, mutta annan jos vaikuttaa itse haluavan, ja siihen loppui imetys.
Itselle näin ajatuksen tasolla 2v ikäraja, mutta koska ei ole kokemusta, niin vaikea sanoa, missä se raja menee.
Hienoa, että jotkut jaksavat jatkaa imetystä!
Itselle imetys on aina ollut vähän pakkopullaa, en koe sitä mitenkään ihanana asiana, mutta tiedostan olevan parasta ravintoa vauvalle, joten siksi haluan imettää.
 
Raskausaikana olin ehdottomasti sitä mieltä, etten enää yli 1-vuotiasta imetä, joten siihen katsoen kyllä poljin ennakko-odotukseni ja silloin asettamani rajat maan rakoon :D 1-vuotisneuvolassa lääkäri alkoi puhua, että voisi sitä imetystä jo ruveta pikku hiljaa lopettelemaan, mutta enpä ruvennut.

Pitkään, ehkä ainakin vuoden päivät (en ole varma), on meilläkin mennyt jo niin, etten itse tarjoa rintaa pojalle muulloin kuin silloin jos haluan pojan nukahtavan päivällä hetkeksi, nyt sekään ei enää onnistu kuin satunnaisesti, eikä enää tarvitsekaan, ettei illat veny. Pojalla on niin vahva uniassosiaatio tissiin, että monesti torkahtaa siihen. On kyllä ollut aikoja, jolloin imetys on itsellekin ollut vähän pakkopullaa, mutta se on mennyt ohi ainakin vielä. Varmasti imetysasioihin minulla vaikuttaa se, kun tämä on ainutlaatuinen kokemus elämässä, toista mahdollisuutta ei ole.
 
Meillä oli 2v tavoite ihan WHO:n suosituksen mukaisesti. Sitten halusin lopettaa, koska koin sen hankaloittavan meidän öitä ja arkea muutenkin, sekä päivähoidossa olemista, koska itki sielläkin mamman perään päiväunille mennessä ja olin itse aika loppu. Pohjustin asiaa pitkään ja kerroin lapselle miksi haluaisin jo lopettaa. 2v lähestyessä poika kävi enää aamuisin kerran ja satunnaisesti iltamaidolla. Se sitten vaan yhtäkkiä jäi, kun olin yhtenä viikonloppuna aamuvuorossa, ja ehdin lähteä töihin, ennen kuin lapsi heräsi. Hän oli siis muutamaa päivää vaille 2v 1kk. Sunnuntai-iltana ja maanantaiaamuna lapsi pyysi mammaa, kieltäydyin lempeästi. Lapsi itki sen kaksi kertaa, mutta sitten ei enää pyytänytkään, eli lopetus sujui tosi helposti loppujen lopuksi, mitä en ois koskaan uskonut.

En varmaankaan itse enää yli 3-vuotiasta haluaisi imettää, mutta ymmärrän kyllä että monet menevät lapsentahtisesti ja tässä asiassa hyvä niin! :happy: Seuraavan lapsen kohdalla meillä on taas tuo 2v tavoite ja jatketaan kyllä sen jälkeenkin, mikäli lapsi haluaa ja tilanne hieman armollisempi kuin eka kerralla. Aika näyttää.
 
Imetin n. 1,5-vuotiaaksi. Silloin poika ei huolinut iltamaitoa, joka oli vielä jäljellä. En pidä yli 2-vuotiaankaan imettämistä kummallisena. Olisin voinut jatkaa pidempäänkin ellei silloin olisi karsiutunut pois. Yli 3-vuotiaan imettäminen voisi tuntua itsestäni oudolta, mutta en pidä outona jos joku näin toimii. Näissä ei ole yhtä oikeaa aikaa ja tapaa. :) Kukin toimii niin kuin äidille ja lapselle on paras.
 
Imetin 1v 3kk. Lopetettiin minun tahdostani, koska poika alkoi olla niin iso, että koin imetyksen epämiellyttävänä. Lisäksi jatkuva imetysliivien- ja suojien pito turhautti. Aluksi jäi yöimetykset pois, sitten pikkuhiljaa päivälläkin. Pakastettuja äidinmaitoja sekoittelin puuroihin vielä jonkun aikaa imetyksen lopetettuani.
 
Olen imettänyt 1v 10kk, 1v 11kk, ja kolmatta imetän vieläkin, on jo 2v. Ilmeisesti vielä jatketaan jonkin aikaa, kun neiti ei osoita mitään lopettamisen merkkejä. Minä koitan välillä pihdata imetystä kun alkaa käymään jo hemmetin kipeää, seuraavan lapsen laskettu aika on lähellä ja toivon että kun en imetystä välillä lopeta niin tällä kertaa laitoksella maito nousee helposti vauvalle. Yleensä se on ollut minulla tiukassa. En tiedä jatkanko tandem-imetyksellä, riippuu siitä että miten neiti 2-vee palaa rinnalle sairaalajakson jälkeen.
 
Tyttö nyt 1v 1kk ja imetän 3 kertaa päivässä. Ajatuksena olisi imettää niin kauan kuin se molemmista vielä hyvältä tuntuu, toistaiseksi en ole nähnyt vielä syytä lopettaa. Välillä kyllä mietin että ai että miten ihanaa olisi esimerkiksi päästä käyttämään taas normaaleja rintaliivejä, mutta toisaalta meidän rauhalliset kahdenkeskeiset imetyshetket on niin ihania etten kyllä malta niistä vielä luopua. :shy:
 
imetin 1v8kk asti. poika oli aikamoinen tissitakiainen ja 1v3kk vähenneltiin minun puoleltani reilusti, kun palasin töihin. siitä eteenpäin vähenneltiin sitten kolmesta päivittäisestä imetyskerrasta yhteen ja lopulta lopettaminen meni helposti. vaihdettiin vaan iltamaito muihin rutiineihin (iltasatu ja unilaulu).
 
Täällä on poika kohta 3v, ja käy tissillä vielä satunnaisesti, ei läheskään joka päivä edes sitä yhtä kertaa. Minulla ei ole ollut siinä mielessä ongelmaa enää pitkään aikaan, että maitoa olisi tullut "yli", en edes muista milloin liivinsuojia olen viimeksi käyttänyt, saattaa olla että 1,5-2 vuotta sitten. Maitoa tuli hurjasti "yli" ihan alussa kun poika oli täysimetyksellä, mutta sen jälkeen ei ole tullut niin ylenmääräisesti, että olisi tihkunut itsestään. Meillä imetyksen vähentyminen on tapahtunut pikku hiljaa ja pojan ehdoilla edelleen, ja tuntuu, että puheen kehitys ja kuivaksi oppiminen ovat olleet ne jutut, jotka ovat imetykseenkin vaikuttaneet omilta osiltaan. Tänä kesänä poika on kehittynyt hurjaa vauhtia. Eiköhän se imetys kohta lopu kokonaan.
 
Takaisin
Top