Yleinen keskustelu

Kävin eilen hakemassa mama-vitamiinit ja vau-kirjan apteekista. Hieman jännitin, ja jouduin kysymään raskausvitamiinien sijaintia apteekkarilta, jolta olen monesti hakenut letroja ja masennuslääkkeitä.

Huomenna virallinen testipäivä, ja ajattelin sitten ilmoittaa neuvolaan, riippuu mitä Tilkassa sanovat.

@Sinertävää Onneksi elämä menee eteenpäin ja muuttuu niin tuskin farmaseutti mitään ajatteli ❤️

Mä oon viikon kans jo syönyt mamma-vitamiinia, sekä rautaa. Magnesiumia pitäs hakea, koska kävellessä alkanut pohkeet taas kramppailemaan. 🫣

Ensimmäiset kofeiinittomat kahvit tulivat postissa iltapäiväkahville! (Kyllä, saatte yllättäen ja pyytämättä kofeiinittomien kahvien arvosteluita).

Testissä oli Mokkamestareiden vanilla de caf. Tuoksuu voimakkaasti suklaatryffelimäiseltä, voimakas kahvin maku (mies kuvaili "räyhäkäs"), toisaalta hieman vetisen oloinen suussa. Saatoin keittää liian laihaa 🧐 Vanilja jää silleen kivasti pyörimään suuhun. Auttaa jonkin verran kahvipäänsärkyyn.

Hinta tosiaan aika suolainen, 200 g maksaa melkein yhden Clearbluen viikkodigin verran. 😒

Onko suosituksia kofeiinittomasta teestä? Oon kyllä edelleen juonut rooibosta, vaikka sekin on Suomessa kiellettyjen listalla 🫢

Onko suosituksia kofeiinittomasta teestä? Oon kyllä edelleen juonut rooibosta, vaikka sekin on Suomessa kiellettyjen listalla 🫢
Mä ostin kaupasta kofeiinitonta Earl Greytä, kun tykkään maidon kanssa joutavista teistä. En oo vielä korkannut pakettia, mut raportoin tänne kun on kokeiltu. Kunpa ei erottaisi paljoa eroa 🤞

Tässä lueskelin keskustelua nuista kofeiinittomista kahveista, mistä olette kahvit tilanneet? Ite oon satunnaisesti ostanut kofeiinittomat cittarista - ovat muuten aivan järkyn hintaisia, miksei nekin vois olla ees joskus pienellä alennuksella 😅 Oon harrastanut sitäkin että laittanut esim mitallisen normikahvia ja sitten 1-2 mittaa kofeiinitonta, näin saan huijattua itteeni että oon juonut jo kokonaisen ison motin kahvia eikä enempää tarvi enää ottaa 😌

Tässä lueskelin keskustelua nuista kofeiinittomista kahveista, mistä olette kahvit tilanneet? Ite oon satunnaisesti ostanut kofeiinittomat cittarista - ovat muuten aivan järkyn hintaisia, miksei nekin vois olla ees joskus pienellä alennuksella 😅 Oon harrastanut sitäkin että laittanut esim mitallisen normikahvia ja sitten 1-2 mittaa kofeiinitonta, näin saan huijattua itteeni että oon juonut jo kokonaisen ison motin kahvia eikä enempää tarvi enää ottaa 😌
Mä olen tilannut mokkamestareilta, cremalta ja kahvikavereilta.

Olen sen verran hölösuu että meillä tiesi molemmat lähiperheet ja lähimmät ystävät hoidoista ja istutuksesta, joten kaikki lähimmät osasivat odottaa testauspäivää - eli käytännössä melkein kaikki merkitykselliset tietävät jo. Lopuille kerrotaan sitten ensimmäisen kolmanneksen jälkeen :smiling-eyes:

Toivottavasti tämä ei ole liian arka kysymys, mutta mietin että mistä olette huomanneet keskenmenon? Tämä on minun ensimmäinen plussani ikinä, enkä oikein tiedä, mitä odottaa.

Mää sain polilta ultra-ajan vasta 8+4 🙄 En tiiä miten oikein selviän sinne asti 😅

@Sysisiipi Toivottavasti tää nyt ei aiheuta mitään pelkoja kenellekään, mutta mun eka raskaus oli keskeytynyt keskenmeno eikä sitä oikein voinut tietää mistään. Kaikki oireet jatkui ja oksentelin vielä samana aamuna, kun oli rv12 ultra, jossa asia selvisi. Sillon en käynyt ollenkaan varhaisultrassa.

Toivottavasti tämä ei ole liian arka kysymys, mutta mietin että mistä olette huomanneet keskenmenon? Tämä on minun ensimmäinen plussani ikinä, enkä oikein tiedä, mitä odottaa.
Ensimmäinen raskaus oli kkm, kehitys pysähtynyt todennäköisimmin 6+jotain. Vuoti ulos 8+2, ja todella vähäoireinen raskaus kaiken kaikkiaan. Ainoastaan tissien pinkeys ja arkuus olivat sellaiset selkeät, ja oire oli hävinnyt kuin seinään samana aamuna kun vuoto puolilta päivin alkoi rytinällä ja kovilla krampeilla. Paria päivää aikaisemmin tuli rusehtavaa tuhruvuotoa.

Toinen meni kesken 8+5, tämäkin alkoi ensin ruskealla tuhrulla / verisellä vuodolla edeltävänä iltana. Verta tuli hyvin maltillisesti (ph-suoja riitti), mutta seuraavana aamuna alkoi vuotaa enemmälti. Ei edeltäviä oireita. Tissikipu jatkui tästä vielä parisen viikkoa, ennen kuin oire hävisi.

Apua, mua on alkanut ällöttämään kahvi! Yleensä siis juon useamman kupin päivässä ja olen pohtinut, miten selviän yhdellä kupilla... Mutta eilen ja tänään en ole voinut juoda yhtäkään kupillista. On alkanut ällöttämään kahvin haju ja maku. Jännä nähdä, jääkö tämä pysyväksi. 😅

Mää sain polilta ultra-ajan vasta 8+4 🙄 En tiiä miten oikein selviän sinne asti 😅

@Sysisiipi Toivottavasti tää nyt ei aiheuta mitään pelkoja kenellekään, mutta mun eka raskaus oli keskeytynyt keskenmeno eikä sitä oikein voinut tietää mistään. Kaikki oireet jatkui ja oksentelin vielä samana aamuna, kun oli rv12 ultra, jossa asia selvisi. Sillon en käynyt ollenkaan varhaisultrassa.
Huih! :O Ei kai tässä sitten auta kuin yrittää olla stressaamatta asiasta ja elää siten, että kaikki olisi hyvin kunnes toisin todistetaan :/ Kiitos kokemuksen jakamisesta :)

Ensimmäinen raskaus oli kkm, kehitys pysähtynyt todennäköisimmin 6+jotain. Vuoti ulos 8+2, ja todella vähäoireinen raskaus kaiken kaikkiaan. Ainoastaan tissien pinkeys ja arkuus olivat sellaiset selkeät, ja oire oli hävinnyt kuin seinään samana aamuna kun vuoto puolilta päivin alkoi rytinällä ja kovilla krampeilla. Paria päivää aikaisemmin tuli rusehtavaa tuhruvuotoa.

Toinen meni kesken 8+5, tämäkin alkoi ensin ruskealla tuhrulla / verisellä vuodolla edeltävänä iltana. Verta tuli hyvin maltillisesti (ph-suoja riitti), mutta seuraavana aamuna alkoi vuotaa enemmälti. Ei edeltäviä oireita. Tissikipu jatkui tästä vielä parisen viikkoa, ennen kuin oire hävisi.
Kiitos vastauksesta myös sinulle :folded: Raskas ja pelottava aihe

Apua, mua on alkanut ällöttämään kahvi! Yleensä siis juon useamman kupin päivässä ja olen pohtinut, miten selviän yhdellä kupilla... Mutta eilen ja tänään en ole voinut juoda yhtäkään kupillista. On alkanut ällöttämään kahvin haju ja maku. Jännä nähdä, jääkö tämä pysyväksi. 😅
Täällä ajatus Vaasan ruispaloista tökkii

Olen sen verran hölösuu että meillä tiesi molemmat lähiperheet ja lähimmät ystävät hoidoista ja istutuksesta, joten kaikki lähimmät osasivat odottaa testauspäivää - eli käytännössä melkein kaikki merkitykselliset tietävät jo. Lopuille kerrotaan sitten ensimmäisen kolmanneksen jälkeen :smiling-eyes:

5 keskenmenoa ollut. Eka rv 19 ja neuvolassa vaan huomattiin ettei ole enää sykettä. 💔 Rv 4+2 ja tiesin jo siitä kun plussa ei vahvistunut ja sit alkoi rusehtavalla vuodolla. Rv 5+4 sama juttu kun tossa edellisessä. Rv 10 ei mtn oireita mutta en löytänyt dopplerilla sykettä niin neuvolassa vahvistivat et on mennyt kesken. Rv 12+0 sama kun edellisessä. 😞💔

5 keskenmenoa ollut. Eka rv 19 ja neuvolassa vaan huomattiin ettei ole enää sykettä. 💔 Rv 4+2 ja tiesin jo siitä kun plussa ei vahvistunut ja sit alkoi rusehtavalla vuodolla. Rv 5+4 sama juttu kun tossa edellisessä. Rv 10 ei mtn oireita mutta en löytänyt dopplerilla sykettä niin neuvolassa vahvistivat et on mennyt kesken. Rv 12+0 sama kun edellisessä. 😞💔
On kyllä kova matka ollut ❤️

Meille selvisi viime kerralla varhaisultrassa ettei raskauspussissa (vai mikä sen nimi onkaan) kasvanut kukaan. Oli siis kai kehitys keskeytynyt niin aikaisin, ettei alkiota periaatteessa ollut, ainakaan havaittavissa, eli tuulimunaraskaus. Kroppa ei itse vain sitä tajunnut, joten tehtiin lääkkeellinen tyhjennys. Silloin kuitenkin testipäivänä oli vielä tosi heikko plussa testissä eli osasin ensin epäillä jotain, mutta sitten verikokeissa melko alhainen hcg kuitenkin just just tuplaantui (98->216), eli kerettiin pari viikkoa ajatella että ehkä kaikki oli ok. Siinä välissä testitkin lopulta näytti leffaviivoja. Nyt on kuitenkin kehittynyt testien viivat paljon nopeammin, joten on luottavainen fiilis vaikka en verikokeisiin nyt menekään. 🤞 olen nyt päättänyt että raskaana ollaan kunnes toisin todistetaan.

Mulla ei oo ollu ku kemiallinen nyt helmikuussa, joka meni kesken n. 4+3. Viivat oli haaleat viikkoihin nähden ja digitesti sanoi ei raskaana ku hormoonit ei noussu. Oireita ei juurikaan ollut. Vatsakipu, jonka jälkeen runsaammin vuodot. Oon ollut nyt tässä alussa ihan pöhlö tikuttamaan ekasta haamusta, jotta viivat vahvistuu ja pelkään kokoajan, että mun kroppa pettää mut. 🫣Olin jo viime raskauden jälkeen 8v sitten varma, ettei lapsia enää tuu ku silloin jo syyllistin itseäni ku nuorin syntyi sydänlapsena. Tiedän, ettei näihin mitenkään voi vaikuttaa mutta mieli on mitä on. ❤🥺

Takaisin