Yleinen keskustelu

Millä raskausviikoilla sinulla oli tämä eka neuvolakäynti? Tai siis milloin ne yleensä olivatkaan..?
Mulla tänään 7+2 eli tosi aikaisin neuvola, mutta riskiraskaus niin halusivat jotenkin aikaisin tän käynnin. Vaikkei se lähete riskiraskaudesta nyt sit lähtenytkään vielä HUS:siin vaan vasta seuraavalla neuvolakerralla.

Seuraavaksi labrat rv 10, sit nt-ultra n rv 12 kuin myös sokerirasitus ja seuraava neuvola rv 14. Siinä mun jatkokuviot toistaiseksi. Tai varhaisultraan meen yksityiselle vielä nyt torstaina.

Lasketaankohan tämä oma raskaus riskiraskaudeksi iän ja painoindeksin n.30 perusteella? Ainakaan neuvolaan soittaessa ei sanonut mitään, vaikka totesin olevani perusterve, mutta vanha ja lihava. 🤣

@Pohjolanemma Ei mulla ainakaan bmi ole ollut peruste riskiraskaudelle itsessään. 🫶🏻 Toki sokerirasituksiin saa mennä useamman kerran kun bmi on korkeampi, mulla on myös perinnöllisesti korkeampi riski sairastua diabetekseen. Mutta tosiaan tuo sokerirasitus on ainoa extra mitä itse olen saanut tällä bmillä. 😁

Mulla on ihan hirvee motivaatio puutos ihan siis kaikkeen. Tää on ihan kamalaa koska ei oo mitään motivaatiota yhtään mihinkään. Oon normaalisti tosi ilonen helposti innostuva ihminen, nyt siis voisin maata 24/7 ja odottaa että ois varhaisultra. Onkohan tää vaan joku niin suuri jännitys tila mikä laukee niin isona väsymyksenä ja tälläsenä olona. Meillä kun tää toinen lapsi eikä edes ensimmäinen lapsi ollut mitenkään selvää että saadaan ikinä. Ni on varmaan jotenki niiin isot paineet kaikkeen.. poden niin huonoa omatuntoa kun esikoisella ruutuaika paukkuu 😔 mä tykkään mun työstäkin ihan sikana ja tuntuu et nytki meen kaikessa sieltä missä aita on matalin. Toivon että jos ja kun varhaisultrassa kaikki ois hyvin ni osais jotenki iloita ja luottaa tulevaan ja et saisin energiaa 😍

@Miwja mä soitin eilen ja varasin ajan. Mulla tää tosin on riskiraskaus niin piti olla hyvissä ajoin yhteydessä.

Te, jotka ootte vasta plussannut ja la marraskuun lopussa/joulukuun alussa niin ootteko jo soitelleet neuvolaan? 🫣
Jep, eilen soitin. La 30.11. ja neuvola-aika 20.4. Tosin mä pyysin jo phvlääkkeitä valmiiksi, niin siksi oon ajoissa liikenteessä

En nyt halua olla mikään hysteerinen, mutta näitä ajatuksia vaan tulee nyt väkisinkin: voinko tehdä sitä ja sitä. Olen unohtanut tyyliin kaiken eli pidän itseäni ensikertalaisena tässä asiassa 🤭😅 Eli mitä suosituksia on uimahallissa käymisestä raskaana ollessa? En oikein löytänyt mitään tuosta. Huomenna olisi ollut tarkoitus mennä perheenä uimaan, mutta mulla oli sitä pientä rusehtavaa tiputtelua.. Muutenkin sellainen olo että flunssa tulossa, niin en tiedä kannattaako lähteä.
Uimassa saa käydä niin kauan kuin kalvot on ehjät. Loppuraskaudessa ei enään saa mennä luonnon vesiin, mutta uimahalli ym. ok.

Mulla on ihan hirvee motivaatio puutos ihan siis kaikkeen. Tää on ihan kamalaa koska ei oo mitään motivaatiota yhtään mihinkään. Oon normaalisti tosi ilonen helposti innostuva ihminen, nyt siis voisin maata 24/7 ja odottaa että ois varhaisultra. Onkohan tää vaan joku niin suuri jännitys tila mikä laukee niin isona väsymyksenä ja tälläsenä olona. Meillä kun tää toinen lapsi eikä edes ensimmäinen lapsi ollut mitenkään selvää että saadaan ikinä. Ni on varmaan jotenki niiin isot paineet kaikkeen.. poden niin huonoa omatuntoa kun esikoisella ruutuaika paukkuu 😔 mä tykkään mun työstäkin ihan sikana ja tuntuu et nytki meen kaikessa sieltä missä aita on matalin. Toivon että jos ja kun varhaisultrassa kaikki ois hyvin ni osais jotenki iloita ja luottaa tulevaan ja et saisin energiaa 😍
Hei mulla on tota samaa! Just tollanen lamaantunut mielenkiinnoton olo niin kuin kuvailit, eikä jaksais kiinnostua oikein mistään. Mäkin normaalisti tykkään työstäni. Laitoin itse energianpuutteen väsymyksen ja lievästi etovan olon piikkiin, mutta ehkä tää tosiaan on joku oire. Joko hormonaalista tai sitten psykologista niin kuin arvelit, tai molempia.

Mä en oikein tiedä muuta paikkaa mistä kysyä kokemuksia asiaan, joten onko täällä kukaan ollut raskaana ja käynyt kolposkopiassa?

Mä vielä keräilen rohkeutta soitella ku tuntuu, että on vasta niin alussa ja pelkään taas kemiallista. 🫣
Minäkin ajattelin samaa, mutta sitten tajusin, että koska minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta niin sitähän lääkitystä pitäisi nostaa heti 😱 Soitetttava huomenna kun en tänään ehtinyt ja kysyttävä tästä.

Täällä menossa nyt 6+0 viikot ja päälle iski korona 😞 Googlettelin ettei pitäisi olla vakavaa kunhan kuume ei nouse korkeaksi. Toistaiseksi vaan vähän lämpöä ja vetämätön olo. Toivotaan että paranisi nopsaan. Takana tosiaan 3 varhaista km joten harmittaa tietty kun näin alussa piti vielä tämmönen tauti saada 😬

Takaisin