Yleinen keskustelu

@Kiivi.lintu me poksutaan näköjään päivälleen samaan tahtiin, tänään täyttyi 16+0 😊 Ja hyvin niukkaoireista on täälläkin, reilu viikko sitten oli kunnon huijariolot siitä olenko raskaana ollenkaan vai käytänkö sitä vain tekosyynä kasvattaakseni mahaa muuten vaan. Mutta helpotti maanantaina ylimääräisen rakenteiden tarkistusultran jälkeen - jospa nyt uskaltaisi jo luottaa siihen asti että alkaa liikkeitä tuntumaan.

Muistatko nt-ultrasta, oliko sulla istukka edessä vai takana?

@Kiivi.lintu täällä kans välillä epätodellinen olo koko raskaudesta. Pari viikkoa sitten vahvat sydänäänet neuvolassa, ehkä viikon päässä oleva rakenneultra alkaa jännittää ja siksi näitä oloja tulee. 🤔

@ilosa viestejä puuttuu vielä yllinkyllin. Seuraavana on vasta rakenneultra 17.4. Sinällään se on ihan hyväkin asia kun on tämmönen pidempi tauko ettei tarvii juosta missää labroissakaan. Ihan siis jännittämisen takia. Että vaikka kuinka ois kiva kuulla ne sydänäänet niin kiva ettei tarvii sit olla mittauttamassa verenpainetta ja panikoimassa siitä😆

@Kiivi.lintu kyl me sulle ne viestit saadaan täyteen ja just toi leikkinurkka on kans hyvä 💪 mua kans jännittää verenpaineen mittaus. Olenkin mitannut sen kotona ja sitten ollaan mitattu vielä neuvolassa/klinikalla. Toi mun pelko on ihan höpsö koska mulla on ihanteelliset verenpaineet mutta ei sille vaan voi mitään… säkin voit kysyä, että oisko ok mitata kotona kun jännität niin paljon. Mut sit se oli jännä ettei sairaalassa jännittänyt yhtään se mittaus synnytyksen yhteydessä.

@Kiivi.lintu juu, minä se varmaan olin! Oli kyllä ihmeellisen epätodellinen olo kotimatkalla nt-ultran jälkeen, että voiko todella tällä kertaa kaikki mennä hyvin 🥲

@Kiivi.lintu mä kysyin ite, en tiiä olisko kätilö sanonu mitään ilman kysymistä. Ite halusin tietää sijainnin just liikkeiden tuntemista ajatellen.
Sama kokemus täällä. Enkä varmaan olisi hoksannut kysyä istukan paikasta ellen olisi 'loppukuun tyttöjä' (virallinen laskettu aika siirtyi itse asiassa syyskuun ensimmäiseen, mutta en viitsinyt ruveta vaihtamaan ryhmää enää parin kk:n kirjoittelun jälkeen) niin että ensimmäiset ryhmäläiset oli jo alkaneet puhumaan ensimmäisiä liike-epäilyistä ennen kuin menin ultraan.

Mä voisin nyt kans koittaa tässäkin ryhmässä aktivoitua ja alkaa keräämään viestejä niin pääsis tonne salaiselle puolelle. Mulla oli myös eilen 16+0.

Luulin tunteneeni jotain liikkeitä ehkä vähän alle viikko sitten, mutta sen jälkeen ollut hiljaista ja nyt alkanut ahdistamaan että onkohan kaikki hyvin☹️ Esikoisen kohdalla oli istukka edessä ja tunsin jo tässä vaiheessa satunnaisia liikkeitä, nyt istukka takana mutta en siltikään oikeen tunne mitään

@ilosa siis kun mulla ei auta edes kotona mittaaminen kun jännittää se itse tulos🙄 Onneks on niin ihana se neuvolan hoitaja et osaa jotenkin lievittää sitä paniikkia. Viimeks olikin jo ekalla mittauksella normi lukemissa eikä se sit ”kiusannu” enempää et oltais mitattu useemman kerran. Ollaan tehty siis silleen et laitetaan heti alkuunsa se mittari käteen ja sit joskus paljon myöhemmin mitataan eikä se näytä mulle niitä lukemia ollenkaan😅 Jotenkin nololta tuntuu mutta minkäs teet.

Ja @Yrttiteetä tekisi mieli siis ihana kuulla, kävinkin joskus vielä myöhemmin kattomassa olitko päivitelly mitään ultrareissulta mut sillon ei tullu mitään vastaan🥹

@Kiivi.lintu Kyllä mäkin vähän jännitän kotona mittaamista mutta se menee ihan omaan svääriin siellä neuvolassa. Ihana kuulla, että sulla on mukava neuvolan hoitaja 🫶 minkäs näille tekee. Mä oon vähän ajatellut, että tämä liittyy omalla kohdalla siihen, että olen aika kova suorittaja ja sitten tuntuu epäonnistumiselta jos tulee ”huono tulos” 🫣

@Kiivi.lintu ja @ilosa Mullakin oli aina neuvolassa mitattaessa esikoisen aikana aika korkeet verenpaineet. Ostin myös sitten kotiin mittarin ja mittailin sitten muutaman kerran viikossa kotona ja aina ennen neuvolaa myös ite kotona. Tuli paljon paremmat tulokset😄 Muutenkin aattelin, että kiva varsinkin loppua kohden seurata neuvolaseurantaa useammin, ettei lähde verenpaineet nousuun😊 Nyt tässä raskaudessa oon mitannut vaan kotona ja täytän ne suoraan neuvolakorttiin ite.

@Mustikkamaa joo mullekin se ois antanu ton vaihtoehdon mut totesin että ei varmaan kannata kun en välttämättä saa sitä sit mitattua. Ostin joskus verenpainemittarin ihan sitä varten että harjottelen sitä nii kerran mittasin ja oli monen tunnin operaatio että sain painettuu sitä nappia😂 muttta oon nyt luottavaisin mielin et tää neuvolassa ramppaaminen helpottais sitä kammoa🙏

@Kiivi.lintu tosiaan, tänne yleiselle puolelle ei tullutkaan päivitettyä ultran tuloksia kun sitä niin helposti 'jumahtaa' kirjoittelemaan pelkästään salaiseen ryhmään sinne kerran päästyään. Ihanaa että siellä on neuvolan th jonka kanssa tuutte hyvin juttuun!

@Mustikkamaa mulla oli myös ensimmäiset 'ihan kuin jokin olisi potkaissut/haronut/tökännyt sisältäpäin'-kokemukset ihan uskomattoman aikaisin (14+ jotain?!), mutta nyt kun ei oo tuntunut mitään pariin viikkoon oon alkanut epäilemään että kuvittelinkohan vaan 🤔 Kyllä siellä viikko sitten käsiä heiluteltiin ja yksi komea sammakkopotkukin nähtiin, joten eiköhän pienellä ole vaan sen verran tilaa hyöriä ja pyöriä ettei lapsiveden läpi vielä mulle asti erotu ☺️ Ja kivaa jos salaiseen ryhmään saadaan lisää porukkaa.

En tiedä voiko myös vaikuttaa tuntemuksiin jos kohtu nousee raskauden edetessä pikkuisen ylemmäksi vatsaontelossa ja pienelle tulee siksi enemmän tilaa? En ole siis varma käykö näin oikeasti vai oonko vaan ymmärtänyt väärin, mutta ainakin mulla oli jakso jossa ei pääsääntöisesti tarvinnut käydä keskellä yötä vessassa eli ehkä ei painanut niin paljoa virtsarakkoa... mutta voihan sekin olla ollut nestehukkaa vaan, mene ja tiedä 😅

Tosta @Yrttiteetä tekisi mieli kommentista tulikin mieleen tää et miten muut on pärjäilly ton pissahädän kanssa ja onko helpottanu?

Oon juossu jo viikko/kuukausitolkulla yöt vessassa 2 kertaa lähes poikkeuksetta😮‍💨 joskus jopa useemmin. Kaikki puhuu että helpottais toisella kolmanneksella mutta ei kyllä oo helpottanu yhtään. Oisin ihan varma et on diabetes jos ei just olis ollu sokerirasitusta.

Takaisin