Yksinhuoltajia?

Minä odotin esikoistani yksin ja olin totaali yh ekat 11vuotta kunnes tapasin nykyisen mieheni jonka kanssa 1 yhteinen 2v ja toinen on tulossa.
Meillä on on mennyt vaihtelevasti ylä ja alamäkeä ja nyt tuntuu että alamäki senkun jatkuu vain joten hyvinkin mahdollista että tilanne johtaa jossain vaiheessa siihen että jään lasten kanssa yksin....Mulla ei ole huonoja kokemuksia yksinhuoltajuudesta noilta vuosilta ja nyt mulla on 15vuotias poika josta saan olla kyllä ylpeä :Heartred
 
Omat vanhemmat olivat paras tukiverkostoni, äiti oli mukana synnytyksessä. Olin täysin äitiyden huumassa ja ensimmäistä kertaa elämässä tiesin missä paikkani on ja mikä tärkein tehtäväni on.
En kaivannut säpinää enkä edes sitä miestä vierelleni, kaikki oli hyvin ja olin tyytyväinen, sain keskittyä vain vauvaan. Mulla kävi tuuri kun poika nukkui heti yöt hyvin ja imetys sujui ja hän oli kaikinpuolin helppo ja tyytyväinen vauva, joten voimavaroja arjen pyörittämiseen riitti hyvin. Toki sitten kun uhmat alkoi kaipasi välillä pientä hengähdystaukoa, aloin myös opiskella pojan ollessa 3v ja tietysti koulutyöt jäi yömyöhälle kun pienen kanssa ei oikein pystynyt keskittymään tehtäviin, omat vanhemmat auttoivat tarvittaessa. Omalla asenteella yksinhuoltajuuteen on paljon merkitystä ja ehkä myös sillä kuinka menevää elämää on tottunut elämään aikaisemmin ja kuinka on tottunut rahaa käyttämään, itse oon aina ollut enemmän kotona viihtyvää sorttia ja aika vähään tyytyväinen.

Mulla oli tosi vaikea suhde lapsen isän kanssa jo ennen raskautta niin että yksin jääminen tuntui siihen verrattuna helpotukselta.
Lapsen isä harvakseltaan kävi lasta katsomassa pojan ollessa 0-3v mutta sen jälkeen se sitten hiipui ja isihenkilö hävisi täysin kuvioista. Poika ei ole isää osannut kaivata kun ei sellaista ole koskaan elämässä ollut, suhde vaariin on kuitenkin läheinen ja siinä onkin mahtavan ihana miehenmalli pojalle ollut ja varmasti parempi sellainen kuin mitä biologinen isä olisi koskaan ollut.

En tosiaankaan ole mistään katkera ja olen enemmän kuin kiitollinen ja onnellinen lapsestani.

Tukiverkosto on toki tärkeä ihan kahden vanhemmankin perheelle saati sitten jos on yh, jos vielä vauva sattuu olemaan vähän haastavampi tapaus, niin on tosi tärkeää että saa silloin tällöin nukkua kunnolla kun kuitenkin pitää jaksaa pyörittää arkea yhden vanhemman voimin, pieni on vielä aika pitkään tosi tarvitsevainen ja kiinni äidissä.
 
Bepant, toivottavasti saat asiat selvitettyä ja pystyisit nauttimaan raskaudestasi.

Tarvittaessa voi kysellä myös neuvolasta/sosiaalitoimistosta jo etukäteen yhteiskunnan tarjoamista tukitoimista, niin onpahan sitten nekin jo valmiiksi tiedossa jos sellaisia tarvitsee, meillä täälä maalla ainakin lyötiin käteen vihkonen lapsiperheiden palveluista ja ennaltaehkäisevästä perhetyöstä puhelinnumeroineen, kun tässä raskaudessa kävin toisella neuvolakäynnillä.
Käsittääkseni lastenhoitoapua olis ainakin mahdollista saada perhetyöntekijän muodossa.

Tosi kurjaa jos perhe asuu kaukana mutta toisaalta niin tavallista tänäpäivänä ja jos ei vielä ole sellaisia ystäviäkään kenen puoleen vois tarvittaessa kääntyä...

Tsemppiä kovasti, kyllä niillä asioilla on taipumus aina selkiytyä :Heartbigred
 
Yhdessä isän kanssa odoteltiin, mutta ei sitten yhteiselo onnistunut yrityksistä huolimatta. Tällä hetkellä ei pystytä toisille edes puhumaan ja tuskin onnistuu myöhemminkään paitsi jos on pakko. Isä vuoroin kieltää isyytensä ja toisena hetkenä minä olen mukamas sanonut, että ei ole hänen, mikä ei siis pidä paikkaansa ja kaikkea muuta "mukavaa" saa kuulla joka päivä. Lievästi ja suoraan sanottuna kyseessä on jonkunsortin narsisti. :sad001
Mulla myös tukijoukot kaukana. Muutama ystävä asuu samalla paikkakunnalla ja sisko, mutta perhe sitten muualla.
 
Bepant, En usko, että hän tietää itsekkään mitä käytöksellään hakee. On ilmottanut myös hakevansa yksinhuoltajuutta (onnea yritykseen). Tuntuu, että mieli vaihtelee joka viikko miten on tai ei ole.
Pk seudulla asun.
 
3sme, taitaa olla sekaisin koko tyyppi.
Menny vissiin vähän oli ymmärryksen koko juttu hänellä. :/
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top