Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Isot onnittelut raskaudestasi!En ainakaan helpolla löytänyt aiempia keskusteluja tästä aiheesta, joten tein nyt uuden.
Mutta niin, otsikon kysymys. Itse olen yksin odottava, itsellisenä menin hoitoihin ja olen nyt raskaana. Ihan alkuraskaus vasta meneillään eikä synnytys ole ajankohtainen, mutta mietin jo tätä asiaa. Millaista on synnyttää yksin, etenkin ensimmäistä kertaa?
Olen miettinyt doulaa ja toisaalta yksi ystävä myös olisi halukas tulemaan mukaan, mutta mietin että jos kovasti tarraudun siihen että hän tulee mukaan ja tuleekin jokin yllätävä tilanne, että hän ei pääsekään (sairaus tms), niin voi olla sitten iso pettymys, kun onkin yksin. Siksi mietin onko parempi mennä yksin synnyttämään alunperinkin vai ottaa doula, kun ymmärtääkseni doulien kohdalla voi olla myös varadoula, jos "eka" doula ei pääsekään.
Älä ala toisen puolesta tuollaista miettimään, sillä hän ei tod.näk halua lähteä yhtään minnekään.Kiitos!Joo, oon kyllä tosi otettu siitä että ystävä on niin paljon tukena ❤ Kyllähän se läheisen ihmisen oleminen synnytyksessä todennäköisesti stressiä vähentäisi. Toisaalta mietin että jäänkö sitten liikaa huolehtimaan toisesta, jos synnytys vain venyy ja venyy ja haluais päästää toisen kotiin nukkumaan
![]()
Hyvin ajattelet ettei yksin kannata lähteä ajelemaan. Matkalla voi sattua kaikenlaista esim kuskin penkille vuotaneet lapsivedet on hankalaa siivota osastolta käsin... lisäksi myös auton pitkäaikainen pysäköinti voi olla hankalaa ja kallista sairaalan parkkisella.Mä laitoin mun synnytystoiveisiin, että jos olen yksin, niin synnärin työntekijät kävisivät riittävän usein tsekkaamassa, mitä mulle kuuluu. Ystävä on edelleen tulossa mukaan, mutta haluan valmistautua siihen, että jos hänelle tulee jokin este (vaikka oma sairastuminen), että saattaakin joutua synnyttämään myös yksin. Toki toivon että hän pääsee mukaan mutta en ainakaan tällä hetkellä mitenkään pelkää sitä, jos joutuukin yksin synnyttämään, eiköhän siitäkin selvitä
Sitä en vielä tiedä, että jos keskellä yötä tarvii lähtee sairaalaan, raaskinko hänelle silloin soittaaMenisin silloin varmaan taksilla (tuskin onnistuu ite ajaa?
) ja hälyttäisin hänet varhain aamulla sairaalalle.
Supistukset voi käydä kesken matkan kovemmiksi, vaikka lähtiessä vielä tuntuiskin, että pärjää, se on aikamoinen riski liikenteessä. Parkkipaikan etsiminen on ainakin meidän sairaalan parkkihallissa ilman supistuksiakin sen verran hankalaa, että jos ois vielä synnytys käynnissä, niin mulla ei ainakaan hermo kestäis. Melko yleistä toki on, että matkan ajaksi supistukset vähän hyytyy, mullekin kävi niin, mut en laskis sen varaan. Kela-taksin omavastuu on 25€, joten jos on pidempi matka, niin kannattaa tilata kyyti sieltä, sairaalalta saat matkatodistuksen, jota kela saattaa pyytää, yleensä kai ei. Tietysti, jos tiedät, että normaalilla taksilla on halvempi, niin sit toki sillä. 
Mitenhän tänävuonna lääkärin todistuksella Kela korvaa osan taksikyydistä... Kannattaa selvittää etukäteen. Tai tilaat lanssin. Sen kyytihinta kun on vakio ..En oo yhtään perillä taksien hinnoista, mutta mulla on sairaalalle noin 10 min ajomatka, niin varmaan voi normitaksilla mennä matkanJoo, vaikka ei kokemusta supistuksista olekaan vielä, niin uskon kyllä että ei ehkä onnistu turvallisesti niiden tullessa ajaa tai tosiaan sopivaa parkkipaikkaa etsiä
![]()
Seuraava on inhoreamismia, jonka osumista omalle kohdalle 55kg nelivedon kanssa metsälenkeillä ollessani kovasti pelkäsin.Ambulanssia en tajunnukaa mut sekin taitaa joskus olla paras/ pakollinen vaihtoehto, jos vaikka ois tilanne että alatiesynnytys ei ole mahdollinen ja sen takia sektio sovittu ja jos synnytys sitten lähtisikin kotona itekseen käynnistymään.
Yritin raapia muistini, valitettavasti tuloksetta. En muista siis oliko siihen joku viikkoraja vai tosiaankin "vaara" on vasta ohi vauvan käännettyä synnytysasentoon. Ehkäpä kysyt asiaa neuvolassa. Myös istukan sijainnilla oli kai jotain merkitystä (tosin mulla se oli takana ylhäällä eli mahd kaukana kanavasta) Vaan silti varoin menemästä liian syvälle metsään ja loppuraskaudessaHuh, tuo kyllä ois kamalaa. Eli jos vedet tulis ennen aikojaan niin silloin pitää aina noin toimia? En siis tiedä, milloin pää on riittävän alhaalla mutta vasta kun ollaan täysaikaisilla viikoilla?
Kyllä siinä joku viikko raja oli ja mulla ultrassa näkyi poikkeuksellisen pitkä nuora... joka loppujen lopuksi osoittautui kuitenkin lyhyeksi!Hassua ettei neuvolassa tai synnytyssairaalassa ole tästä (ainakaan minulle) mainittu, ettei saisi olla pystyssä vesien menon jälkeen. Esikoisen synnytys käynnistyi vesien menolla ja kun soitin sairaalaan kehoittivat tulemaan ilman kiirettä paikalle. Mutta ehkä siinä on jokin viikkoraja? Sairaalassakaan ei kielletty liikkumasta, vaikka huomattiin, että esikoinen oli perätilassa.