Yöunet

Päiväunista muuten sen verran, yleensä meillä tosiaan nukutaan ulkona pidempi pätkä. Välillä voi olla, että joutuu hieman vaunuja heiluttelemaan ja sitten jatkaa uniaan. Sisällä nukkui aikaisemmin useat noin 45 minuutin päiskyt. Toissapäivänä kokeilin, joskos saisi rauhoittelemalla uudestaan jatkamaan myös sisällä unia. Siis jos heräsi itkuun, eikä iloiseen jokelteluun. Mä ainakin tulkitsen tuon itkun sellaiseksi, että jäi hieman unet kesken, varsinkin jos ei ole ruoka-aika. Ja kappas, nostin pojan syliin, rauhoittelin ja laskin takaisin pinnikseen ja unet jatkui vielä toista tuntia. Eilen nukkuikin jo ihan ilman väliheräämistä reilun kahden tunnin päikkärit sisällä, pitkien ulkopäikkäreiden lisäksi. Eli parit lyhkäiset päikkärit jäi kokonaan välistä ja päivästä tuli jotenkin ehyempi. Auttoi myös pidentämään ruokailuväliä. :)

En uskalla vielä nuolaista, josko tämä vakiintuisi meidän päivärytmiin mutta ihan hyvältä vaikuttaa näin kahden (2!!) päivän perusteella.. nyt kun tuon sanoi ääneen niin tajuaa itsekin, että tässähän voi käydä vielä ihan miten vaan mutta hyvältä ainakin vaikuttaa. Ainakin aion jatkaa tuota, että yritän sinnikkäämmin uudelleen sisälläkin uneen, jos herää itkien.

Aamutähti, ehkä mäkin yritän sinnikkäämmin sisäpäikkyjen kanssa. Mä en ole myöskään saanut poikaa jatkamaan unia sisällä jos herää itkien. Mutta ehkä voisin tosiaan yrittää sinnikkäämmin!

Neuvolasta kyllä sanottiin, että raitis ilma ja ulkona nukkuminen auttaa myös yöuniin, joten ei sisäpäikyille ole niin tarvettakaan (olen tämän kyllä itsekin huomannut). Mutta sellaisina päivinä kun on liian kylmä ulkona nukkumiseen, olisi hyvä jos sisällä nukuttaisi yli 10min kerrallaan. Sisäpäikkäreiden onnistuminen mahdollistaisi myös kyläilyjä vähän enemmän.

Mä olen huomannut saman, että jos herää itkien kesken päikkäreiden niin ne on vielä kesken. Varsinkin jos kyseessä on ne päivän pisimmät päikkärit (meillä puoliltapäivin). Ei muuta kun tutti suuhun ja takas unille.

Jos herää jokelteluun niin silloin melkein tietää, että on herännyt. Tosin on meillä pari kertaa käynyt niinkin, että tyyppi on katsellut silmiin ja hymyillyt kesken päikkäreiden mutta kun on laittanut tutin suuhun niin on simahtanut saman tien uudelleen :D

Sisäpäikkärit auttaa kyllä arjen sujumisessa, niin voi nukkua muuallakin. Ulkopäikkäreitä kuitenkaan yhtään väheksymättä. Kyllä raitis ilma tekee kaikille hyvää!

Meillä taas ei nukuta ulkona ellei olla liikkeessä. Jos haluun, että vauva nukkuu niin sitten on käveltävä vaunujen kanssa tai välillä tyttö vetää päikkärit tulassa jos käydään vaikka kaupassa. Olispa vaan mahtavaa jos nukahtais vaunuihin kun ne työntää tohon pihalle mut ei. Päikkärit menee useimmiten sisällä tulassa. En viitti viedä tyttöä makkariin missä mies nukkuu, ettei hän herää jos vauva rääkyykin 10min välein. Mutta tossa repussa nukkuukin ihan hyvin, yleensä sen pari tuntia ja itse saan samalla hommia tehtyä kun on kädet vapaana. Nyt onkin ihanaa kun miehellä vapaa yö ja heräs jo 12 ja nukutti tytön päikkreille omaan sänkyyn <3

Mä en tiedä mitä pitäis olla mieltä meidän yöunista tällä viikolla. Mies kun on yöt töissä niin nukutaan vauvan kanssa kaksin ja pidän tytön kainalossa. Tällä viikolla onkin nyt sit käyny niin, että vauva on halunnu nukkua melkein koko yön tissi suussa. Ei siis syö vaan pitää mua tuttina. No unien kannalta ihan jees, kun oon saanu nukkua tosi hyvin, havahtunut vaan muutaman kerran yöllä vaihtamaan puolta kun vauvan on tullut nälkä, mutta pelkään et nyt toi ei nuku ilman tissiä ollenkaan. Miehen vapaat ollaan aina menty niin, että vauva ainakin alkuyön ekan pitkän pätkän nukkuu pinniksessä ja syötön jälkeen jää kainaloon tai siirrän takas pinnikseen jos oon ite vielä hereillä. Että saa nähdä miten ens yö menee.. Olispa helppoa jos tuo tyttö huolis tutin kun selvästi on kova imemisen tarve ja omat nyrkit aina vähintäänkin suussa, mut ei, tutti on ton mielestä karsee kapistus :D

Mulle itelleni todellakin pitäis pitää unikoulu! Nytkin poika on nukkunut melkein kolme tuntia ulkona. Minä olen nukkunut: en yhtään. Ja väsyttää aivan hitosti! Päiväunet eivät vaan yhtään ollenkaan ole mun juttu. Mutta helpottaisivat varmana oloa!

Ehkä yritän saada poikaa nukkumaan päikkärit mun kainalossa joskus. Jospas tulis itsekin nukahdettua siihen tuhinaan.

Nyt istun jalat sohvalla ja ihmettelen. Kokeilin laittaa pojan paikkareille Mooses-kehtoon ulkoilupuku paalla ja ikkuna auki. Han on nyt nukkunut toista tuntia. Yleensa siis nukkuu vain kantorepussa ja ihan viime aikoina rattaissa. Olen lukenut etta kun vauvojen unisyklit on 50-60min niin jos ennakoi tuon ja mina esim menin 45min jalkeen odottamaan koska kehtoa taytyy heijata ja sitten hieman havahtuessaan poika jatkoi uniaan. Seuraavaksi kokeilen laittaa ulos.

Muokattu viimeksi:
Minäkin kokeilin aikaisemmin pitkittää noita sisäpäikkäreitä pelkän tutin avulla ja aiemmin se auttoikin muttei enää. Pakko on ihan nostaa kaveri sieltä pois ja rauhoitella, että jatkaa. Muutenkin tuosta tutista on tullut vähän semmoinen, että yölläkin meinaa hermostua, kun sitä tarjoaa.. Ja lähes aina yösyötön jälkeen nukahtaakin ilman tuttia. Välillä kelpaa sitten tosi hyvin. En tiedä, joko tässä pitäisi alkaa vieroittamaan. Esikoinen ei koskaan tuttia huolinut, enkä kyllä kokenut sitä vauva-arkea juuri tätä haastavampana. Olenkin yrittänyt ihan tosissaan muistella, miten esikoisen kanssa toimi niissä tilanteissa, kun nyt tuttia tarvitaan mutten muista.. valitettavasti :( Nyt täytynee vaan punnita, onko siitä tutista meille enemmän hyötyä vai haittaa.

Mitään muita erityisiä juttuja meillä ei ole. Kun ulos puetaan, niin kaverista näkee kyllä selvästi, että hän tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu :) Sisällä lasken vain pinnasänkyyn ja laitan peiton noin vyötärön korkeudelle.. joskus nukutetaan enemmän, joskus nukahtaa ihan tuosta vaan. Unipussia kokeilin joskus mutta pojulle tuli tosi kuuma siinä. On semmoinen hikihemmo. :) Mulla olisi vielä kevyempi versio kaapissa mutta ei tunnu tarvivan sitä. Tumppuja meillä ei ole vaikka huispaakin tosi paljon. Ei ole mitenkään herkkäuninen kaveri, tottunut isoveljen mölinään :)

Kyllä meilläkin edelleen nukutaan myös ne ulkopäikkärit näiden pidempien sisäpäiskyjen lisäksi.. meidän kaveri vaan nukkuu aika paljon mun mielestä tai sitten tuntuu vaan. Lisäksi tykkään sisällekin nukuttaa, koska tosiaan helpottaa sitä vierailua. Silloin yhtenä päivänä kehuin, että oli valveilla melkein 9 tuntia mutta kyllä se yleensä on 7-8 tuntia mitä kokonaan hereillä ollaan. En ole laskenut yösyöttöjä tähän, koska kaveri syö kuitenkin aika nopeasti. Paljonko teillä muilla mahtuu unta vuorokauteen? Meillä kun ei hereilläkään olla kuin maksimi tunti, jos on tuommoiset lyhyet päikkärit. Näiden pidempien päikkäreiden avulla kaveri jaksaa jo ainakin kaksi tuntia olla ihan pirteänä.

Sama täällä, pikkutorkkujen jälkeen valvotaan tunti. Pitkien unien jälkeen menee pari tuntia. Yöllä syö nopeasti ja nukahtaa YLEENSÄ heti ilman tuttia. Jos herää kunnolla, tutti pitää jossakin vaiheessa olla.

Äsken huomasin, että nukahti riippukeinuun uninallen korva suussaan. Sinänsä olisi tuttia parempi tuo kun poika saa sen itse suuhun. Aiemmin ei ole kuitenkaan nukahtanut ilman tuttia. Jähtäväksi nää oliko tämä jonkun uuden tavan alku vai once in a lifetime -tapaus.

Lisäys edelliseen viestiini.. tällä kertaa nukahti uudelleen pelkkään tutin laittoon. Meinasi herätä 40 minsan jälkeen mutta jatkaa ainakin toistaiseksi :) Tämä on aina niin jännää rytmin kanssa mutta älkää nyt masentuko, jos kerron, että viimeistään siinä vaiheessa kun itse on tottunut johonkin rytmiin vauvan kanssa, kaikki taas muuttuu :) Näin kävi ainakin esikoisen kanssa, kunnes joskus lähempänä vuoden ikää, rytmi alkoi vakiintumaan :)

Edit: en siis tarkoita, että esikoisen toiminta olisi jotenkin absoluuttinen totuus. Olen vaan monelta kuullut samaa. Tähän mahtuu varmaan yhtä paljon hajontaa kuin on vauvojakin :) Jokainen näistä on kuitenkin ainutlaatuinen tapaus <3

Muokattu viimeksi:
Tyttö nukkuu vain sisäpäikkäreitä ja ulkopäikkäreitä, jos kävellään. Meillä ei ole sellaista ulkotilaa, johon vauvan voisi turvallisesti laittaa nukkumaan. Olen jonkin verran harrastanut huijausta ja nukuttanut tytön kopassa parvekkeen oven vieressä ja avannut oven. En malta odottaa, että muutetaan, nimittäin sitten on pikkuinen ja suojaisa takapiha, jossa voi nukkua rauhassa.

Tänään tyttö posotti parin tunnin päikkärit. Uskomatonta! Kai tämä flunssa vie veronsa. Ja taas unipussissa ja tumput kädessä. Olen rakastunut tähän järjestelyyn. :)

Hienoa libra ;) ja triina minun pikkuinen ei ole syönyt ollenkaan tuttia mutta nyt kun hänellä on pupu unikaverina myös pupun korvat päätyy suuhun. Ja on aivan ihmeellistä nykyään miten pieni nukahtaa niin helposti kehtoon. Hyväksyy sen että nyt nukutaan. En ajatellut tätä minään unikouluna. Halusin vain itselleni jotain omaa aikaa kun aiemmin vauva nukkui aina vieressäni ja olin niin sidottu vauvaan että se alkoi olla liikaa kun olen yksin kotona. Mutta hyvä näin että tykkää olla kehdossaan. On myös aina ihanan aurinkoinen kun herää. Olen varmasti parempi äitikin kun saan hetken hengähdettyä ja nukuttua x-asennossa tai ihan missä vain asennossa.
Tänään pieni nukkui aluksi lyhyet päikkärit ja luulin että ne riittäisi mutta sitten huomasin että hän alkoi olla liian väsynyt ja koitin nukuttaa uudestaan. Olikin paljon vaikeampaa saada hänet nukkumaan väsyneenä. Onnistui lopulta niin että jätin hänet puuhaamaan leikkimatolle ja väsähti siihen josta nostin hänet omaan sänkyyn.

Muuttuuko nää vauvat vanhetessaan ton iltahuudon osalta? Kun siis tänään meni iltatoimet vähän myöhäseks ni sittenhän se yliväsymys iski ja itkun kanssa sänkyyn. Miksei tuo vaan voi olla väsynyt, miksi pitää itkeä? Miksei vaan voi nukahtaa?

Mmmustikan kertoma siitä, että vauvansa nukahtaa leikkimatolle... tuo minun lapseni ei yksinkertaisesti pysty nukahtamaan vaan kiihdyttää itsensä aivan järkyttävään hysteria-raivoon.

No mutta, ilta on ollut muutoin oikein ihana. Ja nyt sitä viiniä lasiin!

Mmmustikka, olen hieman kateellinen tuosta x:nä nukkumisesta! Mies aina valittaa, että vien koko sängyn, varastan tyynyt ja peitotkin, ja että olen niin kuuma, että hän hikoilee vieressäni. :D Olisi ihana hyvällä omatunnolla nukkua vaikka poikittain, jos siltä tuntuu. :)

Tänään skypetin äitini kanssa enkä huomannut, että tyttöä väsytti ja hän nukahti kainalooni. Yhtäkkiä alkoi kuorsaus kuulua (tukkoinen nenä siis). Voi miten söpöä se oli. :) Nostin hänet vain sänkyyn ja raukka ei edes herännyt.

Triina, vauvat ovat todellakin omia persooniaan. :) Luin, että 4 kk persoona alkaa erottua selvemmin. Että ehkä teillä tosiaan on se tulevaisuuden johtajatyyppi siellä kasvamassa. :) Meillä on täällä ujo, helposti pelästyvää sorttia oleva tarkkailijatyyppi, joka tuttujen seurassa on tosi suulas ja iloinen. :) Vieraiden parissa hän on vain yksi suuri silmäpari ja väpisevä alahuuli. :)

Jos luonne alkaa näkyä nyt niin voin kuvitella meidän neitin; kirkuu jos ei saa hetinytniitä merkkifarkkuja tai lähteä kaverin kotibileisiin ;) nimeksikkin ois voinu tulla Justiina, kaulin vaan puuttuu.

Olipa ihanaa kun mies kysy haluaisinko tehä jotain tänään. Sanoin, että haluaisin vaikka ja mitä muttei ne ehkä oo mahdollisia, esim. käydä kiertelemässä kirppiksiä. Lähin isompi paikka vajaan 200km päässä. Mies sitte sano, että no sitte mennään. Sain hetkeksi muuta ajateltavaa ja tein huippulöytöjä, Me&I:ta ja Polarn O Pyretiä. Himoshoppaaja ilmottautuu... :p

Mä oon kateellinen Triinan viinilasista! :D

Mä oon kans alkanut pohtimaan tuon minimiehen luonnetta. :) Hän on sellainen hymyilevä ja jutteleva herra aurinko. Tällä viikolla hymyiltiin mm. vaatekaupan myyjälle. Kuitenkin kun nälkä iskee, hiljasta tulee vasta tissin, pullon tai lusikan ollessa suussa.

Meillä meni tänään päiväunet niiin hienosti, että piti pientä oikein kehuakin. :) Ensimmäiset päiväunet kesti hieman yli 2h, sitten valvottiin 2,5h ja otettiin 2,5h unet.

Voi olla että kunhan tämä poika tästä kasvaa ja saa sitä lisää energiaa niin erilailla jaksaa, myös kiljua ja huutaakin jos siltä tuntuu. Nytkin on ollut illalla pirteämpi ja kovaäänisempi kun syö lisäruokaa ja silmät kirkkaana tuntuu että nukahtaako mutta kun laitoin kehtoon niin aikansa pupulleen juteltuaan nukahti. Soittorasiaa soitin kunnes silmät sulkeutui. Täytyy olla tyyväinen ettei itke nukkumista. Mutta on hän muutenkin rauhallinen lapsi. Toivon että jatkuu yhtä hyvin. Siitä olen kiitollinen että saa nyt tarpeeksi ruokaa. Ihankuin hänen persoonansa tulisi enemmän esiin korvikkeen syönnin aloitettua. Liittyy varmasti myös ikään että muuttuu koko ajan aktiivisemmaksi. Tämän viikon murheenkryyni oli kyllä se että painoa ei ollut tullut yhtään lisää kuukaudessa mutta nyt alkaa olla jo niitä onnellisempia tunteita kun voi auttaa pientä kasvamaan oikein, vaikka sitten niin että antaa korviketta lisänä. Ihan hyvin onnistuu kummatkin. Ei ole onneksi vielä raivonnut ja näyttää ihanan pyöreäposkiselta maitoparralta.

p.s tässä juuri ennen keskiyötä heräsi tankkaamaan kuin kello. Juuri kun olin miettinyt että raaskiiko toista herättää täysien tissieni takia. Niin se maitoparta taas kävi tissiin kuin vanha tekijä. Miten ihana tunne kun niin pelkäsin että korvikkeen myötä imetys loppuu. Meillä pätee ainakin se että tissiin oli jo niin tottunut että ei siitä noin vain luovuta.

Muokattu viimeksi:
Meillä muuten autto nukahtamiseen se, kun illalla ja yöllä syötän pullosta ns. imetysasennossa maaten. Ei tartte liikutella pientä niin nukahtaa ihan hetkessä uudestaan. :)

Emmie, ihana ele sun mieheltä!

Täälläkään ei syödä tuttia, paitsi vaunuissa joskus. Sopii mulle!
Jossain vaiheessa tyttö huoli illallakin tutin niin oli siinäkin hommansa nostella sitä takas suuhun. Ja välillä vaan kiukustu tutista..
Meillä unirätti on tärkeä iltaisin. Jotenkin en oo uskaltanut unilelua laittaa kainaloon. Samaten pelkään tytön jotenkin tukkivansa hengitystiensä, kun ulkona tykkää nukkua kädet naamalla. Aina koitan niitä tunkea makuupussiin, mut ei.. Mut oon kyllä kattonut, ettei ihan nenän päällä kädet oo, ja kaipa sinne siltikin joku ilma-aukko jää. Kaipa sitä on vähä ylivarovainen. :)

Takaisin